Mitä mun kuuluu tehdä? Parku pääsi, kun on niin kovat kivut eikä kävely onnistu :`( *lääkärissä käyty, ei sisällä hyviä uutisia*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Eli meneillään on rv 38+5 ja mulla on nyt niin kovat liitoskivut, että parku pääsee. Mä en päässyt yöllä ilman miehen apu sängystä ylös, saati vessaan eikä vasen jalka toimi...siis en saanut nostettua sitä edes senttiä irti maasta kun teki niin kipeää :'(

Mun pitää sattuneesta syystä ravata vessassa 1-2h välein ja se on nyt äärimmäisen kivuliasta. Myös ihan pelkkä istuminen ja makaaminen sattuu, mutta tuo seisominen ja kävely on jotain ihan äärimmäisen kivuliasta.

Alamaha on nyt todella kipeänä ja jopa vauvan liikkeet tuntuvat kovin kipeiltä. Onneksi tosiaan sentään vauva liikkuu, eli hällä tuskin on hätää. Äiti sen sijaan jo kokee että tässä alka hätä olemaan.

Soitin TYKS:in synnärille viime yönä klo 2 ja kysyin heiltä vinkkejä että mikä tähän auttaa. Kätilö käski kokeilemaan lämpimiä kaurapusseja, kuumaa suihkua ja kipulääkettä. Tein näin, mutta en niistä apua ole saanut. Nukkunut en tietenkään nyt sitten ole kuin muutaman pienen pätkän tuon klo 2 jälkeen...hyvää asentoa en enää tahdo saada jossa siis olisin suhtkoht kivtuon.

Ja mikä pahinta, paikallaanmakuu pahentaa tilannetta kymmenkertaisesti, eli jos makaan tunnin, niin olen vielä kipeämpi. Nyt olen ollut pystyssä reilut puoli tuntia ja pystyn jo kävelemään ilman tukea. Toki se sattuu ja askeleet ovat ihan lyhyitä köpöttelyaskelia, mutta parempaan päin siis menee kun en makaa.

Mutta millä mä selviän esim. seuraavan yön, kun sinne vessaan on pakko päästä monta kertaa ja joka kerta pääsee parku kun sattuu suoraansanottuna ihan saatanasti.

Odotan tässä nyt muutaman tunnin ja soitan sitten päivystykseen jos ei ala kroppa toimimaan paremmin. Joskaan en mä kyllä tiedä voivatko hekään auttaa, kun tuntuu ettei tähän vaivaan ilmeisesti apua ole olemassa?

Tämä kuulostaa ehkä nyt todella tyhmältä, mutta ainoa mitä keksin on kestokatetri...voidaanko sellainen mulle laittaa (varmaan äärimmäisen kivaa mutten muutakaan enää keksi) koska mä en ihan totta selviä enää ensi yötä vaan kusen sinne saakelin sänkyyn...eipä ollut viimeyönäkään kovin kaukana :/

:hug:

Jaksamista!
Eikös vastaavassa tilanteessa voi kokeilla mennä kunnon itkun kanssa synnärille sanomaan että että toivot käynnistystä? Luulisi että se olisi paljon normaalimpi toimempide kuin katetrin laittaminen, kun eihän noihin kipuihin enää muu auta kuin se että saat vauvan ulos.

Alkuperäinen kirjoittaja TilkkuTyttö:

Jaksamista!
Eikös vastaavassa tilanteessa voi kokeilla mennä kunnon itkun kanssa synnärille sanomaan että että toivot käynnistystä? Luulisi että se olisi paljon normaalimpi toimempide kuin katetrin laittaminen, kun eihän noihin kipuihin enää muu auta kuin se että saat vauvan ulos.

En tiedä. En siis tosiaan osaa sanoa että lähtevätkö tästä syystä käynnistämään. Viikkoja kyllä olisi onneksi jo tarpeeksi että vauvalle ei pitäisi ongelmia tulla, mutta en tosiaan tiedä.

Pitää varmaan soittaa synnärille täänään uudestaan jos eivät päivystyksessä keksi mitään mikä auttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mulla oli tokasta sama juttu! :(
Menin synnärille ja sain jonkun kipupiikin, se todellakin helpotti! Mutta jäin kyllä silloin synnärille kun lv oli tippunut jo.

Ihana kuulla, että jotain on tehtävissä!!!

Klo 8 aukeaa tuo päivystys tuossa lähellä, soittelen sinne jotta josko sen piikin vaikka sais sieltä, ettei tartte lähteä synnärille saakka, jonne kuitenkin aika paljon pidempi matka.

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
En tiedä. En siis tosiaan osaa sanoa että lähtevätkö tästä syystä käynnistämään. Viikkoja kyllä olisi onneksi jo tarpeeksi että vauvalle ei pitäisi ongelmia tulla, mutta en tosiaan tiedä.

Pitää varmaan soittaa synnärille täänään uudestaan jos eivät päivystyksessä keksi mitään mikä auttaa.

Kyllä he käynnistävät, riippuu varmaan sairaalasta, mutta siskollanikin käynnistettiin 38+. Siinä ajateltiin äidin hyvinvointia ja jaksamista synnyttämiseen.

Voisikos ne liitoskivut kuitenkin olla supistuksia? Kannattaa ehkä lähteä käymään näytillä ihan soittamattakin (helppo niiden on sanoa kokeile sitä ja tätä ).

Kovasti voimia!

mitä jos nuo onkin ennakoivia juttuja synnytyksen lähenemisestä? :snotty: '
itsellä oli alapää niin hellänä että istuin toisella kankkusella pyörätuolissa kaupassa (siis isommissa marketeissa) ja mies työnteli. Ja jos pikkukaupassa kävin niin piti nojata kärryihin jos yrititkään kävellä selekä suorassa tuntu että alapää halakiaa. Vauva oli laskeutunu ja tuntu koko ajan siltä kuin ois ollu appelsiini alapäässä! En oo kokeillu mutta esimerkki. :$
vessassa ei tosiaankaan voinu käyä kunnolla nukkuminen oli hankalaa,ja istuminenki sattui.
Minä otin pitkiä suihkuja makaamalla selälleen TAI kylelleen suihkunlattialla.Taittelin pyyhkeen tyynyksi, tai sängyssä ollessa laitoin jalkojen alle säkkituolin ja jalkojen väliin vielä muhkean tyynyn. oli se tuskaisaa,tätä kesti reilut 3vk ennen synnytystä. ja poika syntyi kuukautta aiemmin :D

Kyllä nämä liitoskipuja on, valitettavasti. Klo 2 jälkeen on tainnut kolmesti supistaa, eli ei kovin etenevältä synnytykseltä vaikuta.

Vähän epäilen tuota käynnistystä kyllä...maanantaina olin auki sormelle ja kohdun kaula oli kokonaan vielä jälellä. Sama tilanne on ollut päällä jo monta viikkoa. Ja jos tilanne edelleen on sama, niin ei siinä paljon käynnistellä. Korkeintaan saa kohdun kaulaa kypsytteleviä tabletteja joiden kanssa viimeksi kesti synnytykseni käynnistys peräti 4 vrk :o

Jos menen nyt maahan makaamaan, niin en todellakaan pääse sieltä ylös...en siis varmaan edes miehen avustamana joten mun pitää ottaa suihkut pystyssä.

Mutta jospa sen kipupiikin vaikka saisi...

Tutulla käynnistettiin synnytys rv 37 samasta syystä, kun odottavan äidin jaksaminen alkoi olla jo niin heikkoa. Soita ihmeessä ja kerro kuinka kamala sulla on kotona olla. Eihän tuosta tuu mittään, varsinkin jos vielä on lapsia huollettavana siinä.
Samaistun kiputiloihin kyllä.. itsellä ei liitoskivut mutta jumalaton selkäsärky josta ei pääse eroon kun pystyssä ei sovi olla saatika sitten makuuasennossa.

Onnea soitteluun aamulla, kyllä niiden luulisi jotakin apua antavan sun tilanteeseen!

Toivottavasti saat jotain helpotusta. Auttaako yhtään jos esim makaat jalat koukussa? Mulla ei ollu ihan noin paljoo liitoskipuja ja ne oli aina väliaikasia, mutta kun tuli niin teki mieli ite suorittaa sektio. Siihen kyllä sit autto just toi että koukisti selän ja jalat.

Yks vaihtoehto tohon vessassa käyntiin on kannellinen ämpäri sängyn viereen (tai jotain vastaavaa) Itse pissasin sängynreunalta ämpäriin viimesen kuukauden ajan kun vessaan nousu aiheutti niin suuria ongelmia. Mutta toivottavasti saisit parempaa apua, tuo vaan vinkkinä jos joudut vielä kärvistelemään.

Käy ihmeessä tk:n päivystyksestä hakemassa kunnon lääkettä. Ihan kipupiikki tai vaikka reseptillä joku tujakampi lääke. Noin loppuvaiheessa kyllä lääkitseminen on hiukan hankalaa. :/ Mutta kyllähän noita käynnistyksiä on tehty jos liitoskivut on niin kovat että ne ihan invalidisoi, eikä se maanantain kohdunsuun tilanne sinänsä ole mikään este käynnistykselle, se on uudelleensynnyttäjälle ihan hyvä k-suun tilanne.

Eli meneillään on rv 38+5 ja mulla on nyt niin kovat liitoskivut, että parku pääsee. Mä en päässyt yöllä ilman miehen apu sängystä ylös, saati vessaan eikä vasen jalka toimi...siis en saanut nostettua sitä edes senttiä irti maasta kun teki niin kipeää :'(

Mun pitää sattuneesta syystä ravata vessassa 1-2h välein ja se on nyt äärimmäisen kivuliasta. Myös ihan pelkkä istuminen ja makaaminen sattuu, mutta tuo seisominen ja kävely on jotain ihan äärimmäisen kivuliasta.

Alamaha on nyt todella kipeänä ja jopa vauvan liikkeet tuntuvat kovin kipeiltä. Onneksi tosiaan sentään vauva liikkuu, eli hällä tuskin on hätää. Äiti sen sijaan jo kokee että tässä alka hätä olemaan.

Soitin TYKS:in synnärille viime yönä klo 2 ja kysyin heiltä vinkkejä että mikä tähän auttaa. Kätilö käski kokeilemaan lämpimiä kaurapusseja, kuumaa suihkua ja kipulääkettä. Tein näin, mutta en niistä apua ole saanut. Nukkunut en tietenkään nyt sitten ole kuin muutaman pienen pätkän tuon klo 2 jälkeen...hyvää asentoa en enää tahdo saada jossa siis olisin suhtkoht kivtuon.

Ja mikä pahinta, paikallaanmakuu pahentaa tilannetta kymmenkertaisesti, eli jos makaan tunnin, niin olen vielä kipeämpi. Nyt olen ollut pystyssä reilut puoli tuntia ja pystyn jo kävelemään ilman tukea. Toki se sattuu ja askeleet ovat ihan lyhyitä köpöttelyaskelia, mutta parempaan päin siis menee kun en makaa.

Mutta millä mä selviän esim. seuraavan yön, kun sinne vessaan on pakko päästä monta kertaa ja joka kerta pääsee parku kun sattuu suoraansanottuna ihan saatanasti.

Odotan tässä nyt muutaman tunnin ja soitan sitten päivystykseen jos ei ala kroppa toimimaan paremmin. Joskaan en mä kyllä tiedä voivatko hekään auttaa, kun tuntuu ettei tähän vaivaan ilmeisesti apua ole olemassa?

Tämä kuulostaa ehkä nyt todella tyhmältä, mutta ainoa mitä keksin on kestokatetri...voidaanko sellainen mulle laittaa (varmaan äärimmäisen kivaa mutten muutakaan enää keksi) koska mä en ihan totta selviä enää ensi yötä vaan kusen sinne saakelin sänkyyn...eipä ollut viimeyönäkään kovin kaukana :/

Voi ikävyys kun kuulostaa niin tutulta :hug: Mie itkin, ja kärsin, sitten hain lääkettä lekurilta ja sen avulla pääsin edes liikkumaan ja peräti vessaan. yöksi oli pakko ottaa lääke aina koska just se sänkyyn meno oli pahin ja sielä oleminen ennen liikkumista. Ei mulla tossa vaiheessa auttanu muu kun lääke ja vauvan ulos saaminen. Tukivyökään ei enää paljoo auttanu.

Pääsitkö päivystykseen? mä ehottasin myös et voisit kokeilla keppejä siis et liikkusit kynärsauvojen turvin. Nehän ei tietty ylösnousemista helpota, mut oisivat tukena kävellessä (ei tartteis koko painolla varata jaloilla)

Jos on tosi kovat kivut, niin sairaalassahan voidaan laittaa esim viikonlopun yli, kun jäät osastolle, niin epiduraalin... Sais nukkua ja olla vaan 2 yötä =)

Voi että on paha mieli sun (ja kaikkien samassa jamassa olevien ja olleiden) vuoksi :(

Ihan hävettää nyt kun olen ukolle valitellu tässä kolmannessa raskaudessa olevia "vaivojani"...

Nyt tajuan että helpolla olen nähtävästi päässy kaikin puolin tähän mennessä.

Voimia ja jaksamista ap:lle...

Mä raskaana viikolla 38 ja samanlaiset kivut välillä... Tsemppiä loppumetreille! Huvitti toi vasemman jalan toimimattomuus, kun mulla itsellä on välillä aivan sama ongelma... Välillä pystyy liikkuu suhtkoht hyvin ja välillä on aivan jumissa. Mua on auttanut hieronta alaselkään, lonkkiin ja pakaroihin (ammattilaisen tekemänä)! Onneks tää helpottaa viimeistään muutaman viikon päästä, ei luovuteta!!! :hug:

Kyllä nämä liitoskipuja on, valitettavasti. Klo 2 jälkeen on tainnut kolmesti supistaa, eli ei kovin etenevältä synnytykseltä vaikuta.

Vähän epäilen tuota käynnistystä kyllä...maanantaina olin auki sormelle ja kohdun kaula oli kokonaan vielä jälellä. Sama tilanne on ollut päällä jo monta viikkoa. Ja jos tilanne edelleen on sama, niin ei siinä paljon käynnistellä. Korkeintaan saa kohdun kaulaa kypsytteleviä tabletteja joiden kanssa viimeksi kesti synnytykseni käynnistys peräti 4 vrk :o

Jos menen nyt maahan makaamaan, niin en todellakaan pääse sieltä ylös...en siis varmaan edes miehen avustamana joten mun pitää ottaa suihkut pystyssä.

Mut hei,uudelleen synnyttäjällä kohdunkaula kanava saattaa hävitä vasta synnytyksessä.Käynnistykseen vaikuttaa se,onko paikat pehmenneet vielä ollenkaan.

Muussa tapauksessa tosiaan tabletteja laittaisivat että sais ensin kypsyteltyä paikkoja.

Itsekin oon rv 38 ja olo alkaa olla kans kipee...ei auta kai kun jaksaa.Onneks ei oo pitkä enää. :)

Sain päivystyksestä jonkun tädin puhelimeen joka oli sitä mieltä että mun paikkani ois synnäri.

Kerroin sinne jo yöllä soittaneeni ja että vastaanotto siellä oli vähän ristiriitainen. Sain kyllä siis niitä ohjeita ja kätilö pahoitteli että olen niin kipeä mutta alkuun hän aika töksäytellen kysyi, että "mitä luulet että me voidaan keskellä yötä asialle tehdä"...niin...jos mä tietäisin että mitä voi tehdä niin en kai mä soittanut ois :ashamed:

Mutta nyt lähdetään (kun mies saa muksut kuntoon ja mä hilattua itseni autoon) tuohon päivystystkseen. Se täti kyllä sanoi, ettei heillä ole mulle lääkettä antaa kun Panadol on ainoa mitä voin ottaa (eikä se auta) mutta että lääkäri nyt sitten tsekka tilanteen ja todennäköisesti laittaa lähetteellä TYKS:iin.

Se että mitä TYKS:issä sitten tapahtuu jos sinne mennään, jää ihan nähtäväksi. Toivottabasti siellä ei saa haukkuja :ashamed: :|

Alkuperäinen kirjoittaja AnnaBuu:

Mut hei,uudelleen synnyttäjällä kohdunkaula kanava saattaa hävitä vasta synnytyksessä.Käynnistykseen vaikuttaa se,onko paikat pehmenneet vielä ollenkaan.

Muussa tapauksessa tosiaan tabletteja laittaisivat että sais ensin kypsyteltyä paikkoja.

Itsekin oon rv 38 ja olo alkaa olla kans kipee...ei auta kai kun jaksaa.Onneks ei oo pitkä enää. :)

Neuvolakortin mukaan maanantaina oli tilanne se, että rasti tuli siihen kiinteän ja pehmeän väliin, auki 1 cm ja pituus 3 cm.

Mutta ehkä joku tänään katsoo tilanteen uudelleen, jos käynnistys on yksi asia mitä tässä pohditaan vaihtoehdoksi.

Ja tilanne on ollut siis sama jo 2kk sitten.

No jos ne alkaa kyselemään sulta, että mitä sä luulet että me täällä voidaan tehdä, niin sanot vaan, että enpä tiedä kun mä en ole meistä se, joka on saanut kätilön koulutuksen. :D Mutta jotain apua pitää saada jos ihminen ei pääse liikkumaan. :) Reippain mielin sinne vaan, kyllä sä vastaan osaat sanoa, sulla on sana hallussa. :D

:hug: Voi miten hankalalta kuulostaa oleminen. Melkein yrittäisin sinuna mennä valittamaan sinne synnärille, tai no eka vois sitä kipupiikkiä koittaa, jos se auttais.
Toivottavasti helpottaa pian.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
No jos ne alkaa kyselemään sulta, että mitä sä luulet että me täällä voidaan tehdä, niin sanot vaan, että enpä tiedä kun mä en ole meistä se, joka on saanut kätilön koulutuksen. :D Mutta jotain apua pitää saada jos ihminen ei pääse liikkumaan. :) Reippain mielin sinne vaan, kyllä sä vastaan osaat sanoa, sulla on sana hallussa. :D

Välillä mä vaan olen vähän huono itseäni puolustamaan...mutta muita kyllä puolustan tulisesti. Jotta jos sä joudut joskus vastaavaan tilanteeseen niin lähden kyllä mukaan ja lyön nyrkkiä pöytään :D

Välillä mä vaan olen vähän huono itseäni puolustamaan...mutta muita kyllä puolustan tulisesti. Jotta jos sä joudut joskus vastaavaan tilanteeseen niin lähden kyllä mukaan ja lyön nyrkkiä pöytään :D

No hitto kun mä pääsisin mukaan. :D

No hitto kun mä pääsisin mukaan. :D

Sulla vissiin on tänään vähän muutakin puuhaa :saint: joten tsemppiä vaan siihen touhuun :)

Yhteistyössä