Mitä mukaan 1-vuotiaalle päiväkotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä, tässä lista:

- Sisävaatekerta
- Tossut
- Vaipat, tutti/tuttipullo jos käytössä
- Saappaat ja sadevaatteet
- Kevyet ulkoilutamineet (sisällä ja ulkona oltava eri vaatteet, vaikka onkin lämmin)
- Juomapullo ja päähine

Otappa lapsellesi mukaan ÄITI sinne päiväkotiin!!!

Lasten paikka ei ole yksi vuotiaana päiväkodissa! Osaako hän puhua jo sujuvasti? Käydä potalla? Jotenkin muuten ilmaista itseänsä mm. hädän sattuessa?

Päiväkodin hoitajilla ei ole aikaa lapsellesi muutakuin juuri ja juuri sen verran että perustarpeet täyttyvät. Sitäkö lapsellesi haluat vai hyvää hoitoa.

Alkuperäinen kirjoittaja TÄRKEIN!!;26781508:

Lasten paikka ei ole yksi vuotiaana päiväkodissa! Osaako hän puhua jo sujuvasti? Käydä potalla? Jotenkin muuten ilmaista itseänsä mm. hädän sattuessa?

Päiväkodin hoitajilla ei ole aikaa lapsellesi muutakuin juuri ja juuri sen verran että perustarpeet täyttyvät. Sitäkö lapsellesi haluat vai hyvää hoitoa.

Onko aivan pakko tulla aukomaan päätä aiheen ulkopuolelta?

:laugh: taas näitä työttömiä/pikkupalkkaisia kotonamakaavia, älä kuuntele, lapses kiittää kun kasvaa sosiaaliseksi tyypiksi ja on varaa hoitaa isompana harrastukset jne :)

Meillä on kuravaatteet aina olleet hoitopaikassa venymässä kun kotona ei ikinä niitä tarvita. Kumpparit voi laittaa heti aamulla jalkaan sään mukaan, eli niitä ei välttämättä sinne tarvitse viedä.
Jos lapsella on jokin unilelu niin se tietenkin kannattaa ottaa mukaan. Ja vaikkei olisikaan niin voi helpottaa nukahtamista jos mukana on jokin kotoa tuttu pehmolelu.
Noin pienelle kannattaa ottaa vaihtovaatteita mukaan parikin vaatekertaa, ainakin meillä tuli tarpeeseen kun poika meni 11kk ikäisenä hoitoon.

Ei lapsen tarvitse potalla osata käydä kun pienten ryhmään menee. Toki siellä käytetään potalla vaipanvaihdon yhteydessä ja silloin tällöin muutenkin, jos vanhempi niin toivoo ja lapsi osoittaa kiinnostusta asiaa kohtaan. Ja tuo puhumisen osaaminen, hah :D:D Kuinka moni vuoden ikäinen (tai allekin) omaa nämä taidot?
Hyvässä päiväkodissa on kyllä aikaa jokaiselle lapselle, ikävää jos itse olet tunkenut lapsesi johonkin ylikuormitettuun paikkaan..

Ei ole sinun asiasi määritellä, koska joku toinen vie lapsensa päiväkotiin. Omat lapsesi saat hoitaa kokotona vaikka lukioikäiseksi, jos siltä tuntuu.

Meillä lapsi aloitti 1v4kk iässä päiväkodissa ja erittäin hyvin on mennyt. Lapsi tykkää hoitajistaan, pääsee syliin tarvittaessa, on nauravainen ja iloinen piväkodissa. Samat hoitajat ryhmässä, tosi vähän sijaisia, informaatio kulkee ja aina olen saanut tietoa siitä, minkälainen päivä on ollut. Tuo, että ei olisi aikaa on kyllä ihan puppua. Tuntuu, että ne mammat, jotka eivät ole edes ikinä päiväkodissa käyneet, "tietävät" nämä asiat paremmin.

meidän pitää taloudellisista syistä viedä lapsi hoitoon,on hoidon alkaessa 10kk.tta vanha

[QUOTE="vieras";26781530]:laugh: taas näitä työttömiä/pikkupalkkaisia kotonamakaavia, älä kuuntele, lapses kiittää kun kasvaa sosiaaliseksi tyypiksi ja on varaa hoitaa isompana harrastukset jne :)[/QUOTE]

Miten sosiaaliseksi kasvamisella on tämän asian kanssa mitään tekemistä:D? Miten harrastuksia on vain niillä lapsilla jotka ovat 1 veenä päiväkodissa:D?

Mitäs jos vanhemmat ovat rakentaneet elämän niin että on VARAA pitää lapset kotona:)? Näin meilläkin. Asunto maksettu, eikä velkaa. Ikää 30v ja kotona olen kahden lapsen kanssa. Aloittavat syksyllä eskarin. Lapset ovat sosiaalisia ja harrastuksissa käyvät jnejne.

Itse en olisi koskaan voinut laittaa puolustuskyvytöntä ÄITIÄ tarvitsevaa pientä lasta toisten "armoille". Luulen että jotkut äidit tekisivät myös näin kuten me jos olisi varaa:)

Elämä täytyy yrittää rakentaa niin miten parhaakseen näkee. Jotkut haluavat laittaa 1 veenä lapsensa tarhaan, toiset ei.

[QUOTE="vieras";26781560]meidän pitää taloudellisista syistä viedä lapsi hoitoon,on hoidon alkaessa 10kk.tta vanha[/QUOTE]

Olen todella pahoillani puolestasi:(

Äiti menee töihin lepäämään. :p

1-vuotiaan ei tarvitse osata puhua eikä käydä potalla.

Kiitos sulle kuitenkin huolenpidosta. Arvostan! :)
Toivottavasti säkin arvostat niitä verorahoja millä mä sun kotona oleilua rahoitan. :)

Ei lapsen tarvitse potalla osata käydä kun pienten ryhmään menee. Toki siellä käytetään potalla vaipanvaihdon yhteydessä ja silloin tällöin muutenkin, jos vanhempi niin toivoo ja lapsi osoittaa kiinnostusta asiaa kohtaan. Ja tuo puhumisen osaaminen, hah :D:D Kuinka moni vuoden ikäinen (tai allekin) omaa nämä taidot?
Hyvässä päiväkodissa on kyllä aikaa jokaiselle lapselle, ikävää jos itse olet tunkenut lapsesi johonkin ylikuormitettuun paikkaan..

Tämä väittämä ei pidä paikkansa! Käypäs kysymässä päiväkodin työntekijöiden mielipidettä, ole hyvä:)
Päiväkotien resurssit Suomessa ovat erittäin surkealla tolalla.

Vie nuo edellä ehdotetut tamineet ja pyydä lisäksi ilmoittamaan, mikäli muuta tarvitsee. Hävettää nuo kiihkoilijat, joiden on pakko tulla pilaamaan tämäkin ketju. Itse olen kotona, mutta enhän minä nyt hyvänen aika pakota kaikkia toimimaan samoin!!! Lasta kyllä voi rakastaa työajan ulkopuolellakin. Näin minäkin tein, kun olen käynyt välillä töissä :DMieluummin kauhistelisin huonoa parisuhdetta ja sen vaikutusta lapseen. Se vaikuttaa lapseen OIKEASTI haittaavasti.

Tämä väittämä ei pidä paikkansa! Käypäs kysymässä päiväkodin työntekijöiden mielipidettä, ole hyvä:)
Päiväkotien resurssit Suomessa ovat erittäin surkealla tolalla.

Kyllä täällä meilläpäin on hyvillä kantimilla ja itsekin olen päiväkodissa työskennellyt. Pienten ryhmässä meillä oli 3-4 lasta/hoitaja, yksi alle 2vuotias kullakin. Hyvinhän te kotona olevatkin tunnutte tuon lapsimäärän kanssa yksin pärjäävän, joten miksei ammattitaitoinen hoitajakin?
Ja ainahan on vaihtoehtona myös perhepäivähoito, onko sekin sitten huono vaihtoehto?

Ja turhaa tässä on alkaa ketään syyllistämään siitä että on tehnyt lapset "väärään" elämäntilanteeseen. Meillä 11kk ikäisenä hoidon aloittaminen oli siksi parasta, että minä pääsin jatkamaan opintojani ja näin myös nopeammin työelämään (tämän hyödyn jokainen varmaan ymmärtää?). Ja kyllä, lapsen hankkiminen kesken opintojen oli tietoinen valinta. Poika ei myöskään joutunut olemaan joka päivä (ikinä) 8h pph:ssa koska omatkin päiväni olivat 2-7h pituisia.

[QUOTE="vieras";26781554]Ei ole sinun asiasi määritellä, koska joku toinen vie lapsensa päiväkotiin. Omat lapsesi saat hoitaa kokotona vaikka lukioikäiseksi, jos siltä tuntuu.

Meillä lapsi aloitti 1v4kk iässä päiväkodissa ja erittäin hyvin on mennyt. Lapsi tykkää hoitajistaan, pääsee syliin tarvittaessa, on nauravainen ja iloinen piväkodissa. Samat hoitajat ryhmässä, tosi vähän sijaisia, informaatio kulkee ja aina olen saanut tietoa siitä, minkälainen päivä on ollut. Tuo, että ei olisi aikaa on kyllä ihan puppua. Tuntuu, että ne mammat, jotka eivät ole edes ikinä päiväkodissa käyneet, "tietävät" nämä asiat paremmin.[/QUOTE]

Ja nämä mammat jotka ovat jopa olleet työssä siellä eivät vie 1-vuotiasta päiväkotiin, koska tietävät varsin hyvin miten homma toimii, tai siis ei toimi!!!

Yhteistyössä