1½-vuotias päiväkotiin, mitä kaikkea pitää muistaa ja ottaa huomioon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Meillä 1½v lähtee päiväkotiin syksyllä ja olen miettinyt jo mitä kaikkea pitää laittaa pk:n mukaan ym.
Millaiset (sisä)vaatteet olisi tuon ikäisellä parhaita?
Paljonko olisi hyvä varata vaihtovaatetta?
Vaipat teippivaippoja?
Millaiset tossut olisi hyvät?
Tutti? Unikaveri?

meillä oli 1v2kk-1v6kk hoidossa. Normaaleja pehmosia kotivaatteita piti,eli collegehousuja ja trikoopaitoja,sellaisia perussiistejä joissa mukava leikkiä eikä tarvitse varoa että sotkeentuu. Repussa oli aina yhdet vaihtovaatteet. meillä ei ollut tossuja,oli jarrusukat. tietysti tutit ja unikaverit mukana,jos sellaisia on. Omat normaalit vaipat käytössä,niitä vietiin paketti kerrallaan.

varakerrasto (sukkikset, housut, sukat, body/paita...)varahanskat, pipoo, ulkovaatteet, joita ei pilaa likaantuminen, kurahousut, saappaat, teippivaippoja(ainakaan meijän tädit ei tykkää jos viedään housuvaippoja) :) meillä varrelliset sisätossut, sellaset perus...ja unirätti ja tutti oli kun aloitti, enää ei niitä käytä.

No, siinäpä ne tärkeimmät :) Meillä päiväkodissa toivovat nimeomaan teippivaippoja, kun ovat helpompia vaihtaa housuja riisumatta. Jos tossut haluaa, niin olen ostanut sellaisia "sukkatossuja" eli sellaisia lahkeellisia. Perinteiset päiväkotitossut kun neiti kiskoisi heti jalasta. Kuravaatteet tietysti myös on hyvä olla.

Meillä päiväkodissa sanottiin että teippivaipat olisivat parempia kuin housuvaipat. Laita lapsellesi mukaan yksi setti sisävaravaatteita ja syksyllä kuravaatteet myös mukaan.

Pojan ryhmässä kaikilla on hiukan erilaiset sisätossut, omalla pojalla sellaiset sukkatyyppiset joissa on nahkapohja. Ja tutti + unirätti ovat aika päikkäreitä varten mukana (tai siis rätti on aina päiväkodissa, puhtaan tutin poika tuo aamuisin mukanaan).

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
No, siinäpä ne tärkeimmät :) Meillä päiväkodissa toivovat nimeomaan teippivaippoja, kun ovat helpompia vaihtaa housuja riisumatta. Jos tossut haluaa, niin olen ostanut sellaisia "sukkatossuja" eli sellaisia lahkeellisia. Perinteiset päiväkotitossut kun neiti kiskoisi heti jalasta. Kuravaatteet tietysti myös on hyvä olla.

Siis varrellisia tossuja... ei lahkeellisia ;)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tosiaan tuli mieleen, mites nuo bodyt joita kotona tykätään käyttää, "saako" niitä pk:ssa olla? =)

Varmasti saa ja varmaan enemmän tykkäävätkin, kun lasta kantaessa ym. ei ole aina selkä paljaana ja housutkin pysyvät paremmin päällä.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tosiaan tuli mieleen, mites nuo bodyt joita kotona tykätään käyttää, "saako" niitä pk:ssa olla? =)

Varmasti saa ja varmaan enemmän tykkäävätkin, kun lasta kantaessa ym. ei ole aina selkä paljaana ja housutkin pysyvät paremmin päällä.

Kiitos, ajattelin jos menee housuvaippojen kanssa samaan kastiin, että ei kiitos =)

Nyt tulee vähän aiheen vierestä, mutta ihmettelen, miksi hoitajat eivät tykkää housuvaipoista? Eikö niiden luulisi olevan helpompia? Meillä lapset perhepäivähoitajalla ja housuvaippoja ollaan viety...

Alkuperäinen kirjoittaja Riittu:
Nyt tulee vähän aiheen vierestä, mutta ihmettelen, miksi hoitajat eivät tykkää housuvaipoista? Eikö niiden luulisi olevan helpompia? Meillä lapset perhepäivähoitajalla ja housuvaippoja ollaan viety...

housuvaippaa vaihtaessa on riisuttava housut pois, teippivaipan voi vaihtaa ilman housujen riisumista

Sään mukaiset vaatteet (kurahousut, saappaat jne..) itse päiväkodissa töissä ollessa ärsytti todella paljon kun vanhemmat ei viitsi laittaa sopivia vaatteita lasten mukaan. Voi olla välillä että kylmällä ilmalla ei lapsilla ollut edes kunnon takia tai saatika housuja. hanskat aina hukassa ja pipot. ei vaihtovaatteita mukana jne.

Miksi teippivaipat helpommat kuin housuvaipat?? Housuvaipastahan repäistään sivut auki, kun se riisutaan pois. Siinä lapsi seisoo, se on aika kätevää mielestäni... Eihän housuvaippaa vain vedetä pois jos siellä kakkaa, luuleeko joku muka niin? ;)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Riittu:

housuvaippaa vaihtaessa on riisuttava housut pois, teippivaipan voi vaihtaa ilman housujen riisumista

Ja aikaahan tuohon kuluu tuplaten enemmän että saa sen vaipan asettumaan hyvin...

Miksi teippivaipat helpommat kuin housuvaipat?? Housuvaipastahan repäistään sivut auki, kun se riisutaan pois. Siinä lapsi seisoo, se on aika kätevää mielestäni... Eihän housuvaippaa vain vedetä pois jos siellä kakkaa, luuleeko joku muka niin? ;)

Äsken joku kirjotti että teippivaipat ovat kätevämpia koska ei tarvitse riisua housuja pois. Miten saat laitettua housuvaipan päälle ilman housujen riisumista???

Housuvaippaa pukiessa housut täytyy ottaa kokonaan pois, teippivaipan laitto onnistuu myös "housut kintuissa" pottailun jälkeen. :)

Minun 1.5-vuotiaani ollut kolmisen kuukautta pk:ssa ja itse tykkään, että varavaatteita on hyvä olla mieluummin liian paljon kuin liian vähän. Repusta löytyy aina myös vähintään yhdet varahanskat + varahattu. Ihan perusvaatetta, trikoopaitaa ja trikoohousua meillä käytössä ja hyväksi olen havainnut. Ulkoiluvaatteita + kenkiä meillä on vähintään pari settiä ettei tarvitse likaisissa kulkea. yhdet kumpparit + sadevaatteet päiväkodissa pysyvästi sadepäivien varalle. Nahkaiset sisätossut kestävät ja ovat riittävän joustavat ja pehmeät pienelle jalalle.

Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
Minun 1.5-vuotiaani ollut kolmisen kuukautta pk:ssa ja itse tykkään, että varavaatteita on hyvä olla mieluummin liian paljon kuin liian vähän. Repusta löytyy aina myös vähintään yhdet varahanskat + varahattu. Ihan perusvaatetta, trikoopaitaa ja trikoohousua meillä käytössä ja hyväksi olen havainnut. Ulkoiluvaatteita + kenkiä meillä on vähintään pari settiä ettei tarvitse likaisissa kulkea. yhdet kumpparit + sadevaatteet päiväkodissa pysyvästi sadepäivien varalle. Nahkaiset sisätossut kestävät ja ovat riittävän joustavat ja pehmeät pienelle jalalle.

Olisipa muutkin päiväkotilasten vanhemmat noin fiksuja reppua täyttäessä.
Että on tarpeeksi varavaatteita

Vaiposta voisit sitten ihan kysästä, onko väliä kumpia tuo :) Itse ainakin mielummin kiikuttaisin sinne niitä teippivaippoja, koska maksavat vähemmän, vaikka kotona housuvaipat käytössä!

Sitten vaatteita minusta reilusti vaan mukaan. Noita hanskoja, lapasia, kypärämyssyä, aina pikkaisen enemmän kuin tarvitsee. Miksei vois ostaa päiväkotiin ihan omat vara -lapasia jne. :) Päiväkodissa voi olla myös ne kumpparit ihan vakiona kenkähyllyllä. Näin ainakin meillä tapana ollut.

Minäkin päiväkodissa työskennelleenä ihmettelin kun lapsilla yleensä oli liian vähän vaatetta, ei kunnon käsineitä, pipoja, kaulahuivia, sään mukaisia kenkiä jne. Kuravaatteetkin saa pysyä aina siellä päiväkodissa. Henkilökuntaa helpotaa myös huomattavasti jos vaatteet on nimikoituja, sisävaatteet nyt ei niinkään, mutta etenkin jos viitsii niihin lapasiin, rukkasiin, pipoihin merkkailla lapsen nimet! Haalarit muistaa mikä kuuluu kenellekkin, mutta siinä vaiheessa kun kuivauskaapista alkaa tyhjentämään noita rukkasia, menee pää pyörälle ;)

ainakin kuravaatteet pitää tuoda kerran viikossa kotiin pesuun, pitäähän niitäkin välillä pestä eikä vaan huuhtasta suihkun alla.Ja se on ihan hyvä käytäntö se.

Laita pienellesi pk:iin mukaan ihan perusvaatteita, missä hänen on mukava touhuta ja liikkua. Varavaatteita kannattaa olla "runsaalla kädellä", sillä vaikka hoitoryhmästä löytyy tilapäiskäyttöön myös varavaatteita, niin ainahan se on mukavampaa omissaan olla. En tiedä, miten on nykyään (itse pk-hklökuntaa, kotiäitinä olen ollut muutaman vuoden) mutta meidän pk:ssa oli ainakin pienten puolella varattu jokaiselle vaatekaappiinsa oma kori vaihtovaatteille, jota ei tarvinnut vanhempien kuin tasaisin väliajoin "päivittää" lisäämällä vaatekertoja siihen. Kätevä oli. Pikkuselle on jarrusukat aika kätevät, tossutkin totta kai käyvät. Vaipoiksi sellaiset, mihin on jo tottunut eli aivan sama ovatko teipilliset vai housuvaipat - ei se vaipanvaihto ole yhtään sen hankalampaa oliko teipit vai ei. Ja - ilman muuta unilelu mukaan, jos lapsellasi on sellainen käytössä! Se tuo hänelle sitten aikanaan turvallisuuden tunnetta unihetkiin ja myös pitkin päivää, jos sattuu ikävä kaihertamaan... Sadevaatteita kannattaa olla hankittuna kahdet setit, joista toinen olisi pk:ssa ja toinen kotona, näin ei tarvitsis olla itse päivän sääennustajana, jos on aamukiireessä unohtanut sadeasun kotiin. Näillä jo pärjäätte mainiosti, ja tarvittaessa henkilökunta kyllä vinkkaa, jos jotain uupuu. Pikkuisellesi ja koko perheelle oikein mukavaa pk-elon alkua sitten loppukesästä :)! Nauttikaa sitä ennen ihanasta kesästä, ja muistakaa varata aikaa pk:iin ja hoitoryhmään tutustumiselle. Rennolla otteella päiväkotiin!

Yhteistyössä