Mitä mieltä? Ylireagointiako?

Siis kuka kertoi, että sähköjohdolla on kuristettu ja ketä, kuka kiusaamiset kertoo? Jos nämä tulee lasten suusta on asia ihan oikeasti selvittämisen arvoinen, kuka puhuu totta ja mitä OIKESTI on tapahtunut? Itse opettajana selvittelen näitä jatkuvasti ja usein jutut ovat kotona kerrottuna ihan huuhaata. Esim. yhtä poikaa "kiusataan" jatkuvasti, vaikka on itse usein se aloittaja, mutta kotona saa huomioin jutuillaan. Hyvä, että poliisi tekee hommasta lopun! Auttaa opettajaa ja aukaisee vanhempien silmät, mukana on varmasti myös sosiaalityöntekijä!

Kysyjä, miten sinä sitten toimisit tilanteessa jossa:

- lastasi kiusataan toistuvasti koulussa
- kiusaaminen on myös fyysistä, rankkaa sellaista, hengenvaarallista jopa
- keskustelut koulun kanssa eivät auta
- keskustelut kiusaajan vanhempien kanssa eivät auta

Mä ottaisin lapseni koulusta pois, ja tekisin rikosilmoituksen sekä koulun toiminnasta että ko. lapsen tekosista. Ehkä ekana ls-ilmoituksen, mutta toisaalta sekin hoituisi kätevästi poliisin kautta.

"- lastasi kiusataan toistuvasti koulussa"

Miettisin mitä tein väärin. Itseeni meneminen ja itseni syyttely on minulle luonnollista toimintaa. Joten ensitöikseni miettisin, olenko ITSE kasvattanut lapseni tasapainoiseksi, itsevarmaksi jne.
Miettisin kokonaisvaltaisesti lapseni persoonallisuutta ja toimintatapoja, myös omiani.

Ei auta, jos mietitään vain kiusaajia ja heidän vanhempiaan.

Miettisin vielä enemmän, jos lastani kiusattaisiin ihan kaikkialla.
En kuitenkaan alkaisi syyttelemään ääneen lastani, että ei sillä.
Mutten mä haukkuisi hänelle kiusaajankaan vanhempia.

"- kiusaaminen on myös fyysistä, rankkaa sellaista, hengenvaarallista jopa"

Puhuisin lapsen kanssa, puhuisin koulun kanssa, ottaisin yhteyttä kiusaajan/kiusaajien vanhempiin.
Veisin lapseni traumaterapeutille, mikäli hänelle aiheutuisi psyykkisiä ongelmia.
Kulkisin koulumatkat ja tapaisin kiusaajat, vielä kerran puhetta.

Ls-ilmo, ehkä.

"- keskustelut koulun kanssa eivät auta
- keskustelut kiusaajan vanhempien kanssa eivät auta"

Vaihtaisin lapseni koulua ja toivoisin parasta. Jos sekään ei auta (uusia kiusaajia), niin menisin taas itseeni.
Jotain mätää siinäkin, jos yksi lapsi on kaikkialla kiusattu, vaikkei olekaan hyväksyttävää.

Mitä sä anatolia tekisit, kun poliisi sanoisi ettei rikosilmoitus auta mitään, koska lapsi ei ole rikosoikeudellisessa vastuussa?

Ja silti kauppiaatkin soittaa poliisille jos alaikäinen varastaa.

Ja silti alaikäisten tekemistä pahoinpitelyistäkin soitetaan poliisille (jos vaikka joukko 13-vuotiaita hakkaa jonkun).

Ai jaa. Ne tapaukset mitä tiedän, niin varastelusta on ilmoitettu vain vanhemmille (kun kyseessä lapsi). Ilmeisesti käytännöt on muuttuneet niistä ajoista.
Osasta ei muuten ilmoitettu mihinkään.

Sama koski pahoinpitelyitä.

Mutta nämä on vain mun tietämät tapaukset.

[QUOTE="Lisbet";25779238]Esim. yhtä poikaa "kiusataan" jatkuvasti, vaikka on itse usein se aloittaja, mutta kotona saa huomioin jutuillaan.![/QUOTE]

Että tällaistakin tapahtuu.

[QUOTE="kysyjä";25779292]Ai jaa. Ne tapaukset mitä tiedän, niin varastelusta on ilmoitettu vain vanhemmille (kun kyseessä lapsi). Ilmeisesti käytännöt on muuttuneet niistä ajoista.
Osasta ei muuten ilmoitettu mihinkään.

Sama koski pahoinpitelyitä.

Mutta nämä on vain mun tietämät tapaukset.[/QUOTE]

Kyllä niistä poliisille ilmoitetaan. Lukee monien kauppojen seinällä ihan erillisessä kyltissä, että kaikki varkaudet ilmoitetaan poliisille. Ja useaan otteeseen olen nähnyt, kun näpistelevät lapset roudataan poliisiautoon.

Jos rehtori on koteihin viestin laittanut, homma on varmasti selvittelyn alla, sillä ei kai tuollaista kukaan huvikseen koteihin lähettele. Ja syyllinen ja kuristettu on laitettu varmasti oppilashuoltoryhmän käsittelyyn. Jos teidän koti ei oluut osallinen asiaan niin rehtorin virkavelvollisuus ei ole kertoa teille mitä toimenpiteitä koulu osallisille tekee, mutta jos lapsenne oli kiusaaja voit osallistua asian hoitoon...

[QUOTE="vieras";25779298]Kyllä niistä poliisille ilmoitetaan. Lukee monien kauppojen seinällä ihan erillisessä kyltissä, että kaikki varkaudet ilmoitetaan poliisille. Ja useaan otteeseen olen nähnyt, kun näpistelevät lapset roudataan poliisiautoon.[/QUOTE]

Ok. Omina kouluaikoinani ei kuitenkaan ilmoitettu poliisille, vaan vanhemmille.
Vaikka luki jotain, että ilmoitetaan myös kouluun.

Mutta noista ajoista onkin aikaa :)

Yhteistyössä