Mitä mieltä? Ylireagointiako?

Kiusa se on pienikin kiusa :saint:

Vakavissaan; jos koulu ja kiusaajan vanhemmat on sitä mieltä että voi hellanduudelis, kyllä pikku puhuttelu ja etusormen heristäminen soo soo-tehostein riittää, ei pikkuiselta (esimerkiksi) 8-vuotiaalta voi vielä vaatia ymmärrystä, niin ehkä virkavallan ottaminen mukaan asioita hoitamaan herättelisi näitä velliperseitäkin vähäsen.

Kiusa on kiusa ja kiusaaminen on kiellettyä - iso ja pieni :)

Poliisien omilla merkinnöillä ei ole mitään väliä, eikä niitä näe välttämättä edes päivystävät poliisit koneeltaan (jos menet kyselemään vanhoista asioistasi ja kuulusteluista).

Ihan samalla lailla sinne merkintöihin jää rikosilmoituksenkin tehneen nimi. So?

Ei asia etene, jos tekijä on lapsi. Rikosilmoituksesi olisi mielestäni lähes turha, ellei sitten johda ls-ilmoitukseen mikä olisi tarpeellinen. Mutta sen voi tehdä muutenkin.

Valitettavasti poliisit eivät ole mitään ihmeentekijöitä mitättömine resursseineen. Ehkä joku sinipuku pelästyttää lapset, mutta siinäpä se...

Enkä tajua tuollaista vellipersettelyä aikuiselta. Pitäisikö kyttien tulla teillekin, niin ehkä pysyisi sunkin suusi supussa. Mitä sä tekisit kurittomalle lapsellesi? Anna mun arvata, et tuntisi yhtään empatiaa ja piiskaisit, ei kun - eihän sun lapset :)

[QUOTE="kysyjä";25778918]Enkä tajua tuollaista vellipersettelyä aikuiselta. Pitäisikö kyttien tulla teillekin, niin ehkä pysyisi sunkin suusi supussa. Mitä sä tekisit kurittomalle lapsellesi? Anna mun arvata, et tuntisi yhtään empatiaa ja piiskaisit, ei kun - eihän sun lapset :)[/QUOTE]
Onko se joku rikos ja synti, että lapseni eivät ole kiusanneet? Ei ainakaan koulusta, päiväkodista, naapureilta tai lasten kavereiden vanhemmilta ole tuollaista tietoa tullut. Oletan, että tulisi, jos aihetta olisi, kun kommunikointi ja yhteydenpito koulun/pk:n ja kodin välillä toimii saumattomasti, ja naapureidenkin kanssa ollaan aika paljon juttusilla.

On se velliperseilyä jos vaan todetaan että "ne on pieniä" ja sanotaan että soo soo. Ei sellainen aina riitä. Ei ole näköjään ap:n lapsen koulussakaan riittänyt.

Jos mulle tulisi koulusta tieto, että lapseni kiusaa, niin me istuttaisiin palaveeraamassa koulussa, keskusteltaisiin asiasta ISOIN kirjaimin kotona, tarvittaessa pyytäisin apua vaikka perheneuvolasta tai lastensuojelulta jos muu ei auttaisi. En todellakaan katsoisi läpi sormien sitä, jos lapseni vaikka toista sähköjohdolla kuristaisi...kaikki vanhemmatkaan ei ole mitään vellipeppuja nääs.

Jokainen lastaan rakastava tekee ilmoituksen, piste. Ja ei pidä pelätä myöskään jos tahtoo apua lapselleen. Mieluummin soittaa itse poliisille jne kuin kuulee 10 vuotta myöhemmin että kiusattu teki itsemurhan.

Johan noi poliisit ja sossut hukkuu lippuihin ja lappuihin, kun joka asiasta ilmoitetaan. Oli sitten kiusattu tai kiusaaja, niin ilmoitetaan aina???

Miten ne ehtii hoitaa kaiken? Ei tietysti ole meidän ongelma.
Eihän poliisit ehdi hoitaa oikeitakaan rikoksia, eli mm. niitä missä (rikoksen) tekijä kateissa ja kyse ihan aikuisesta tekijästä.

Mielestäni ls-ilmoitus on aiheellinen, jos kiusattu tai kiusaaja kärsii kroonisista käytöshäiriöistä, muista oireista tai käyttäytyy huomattavan omituisesti (kääntäen vihan joko itseen tai muihin).

Rikosilmoitusta pidän turhana, kun kyse on lapsista.
Ellei sitten tarkoitus ole saattaa koulua vastuuseen.

Älä viitsi puhua muiden rakkaudesta tuolla tavoin, että asetat sieltä ylemmältä ehtoja.

Onko se joku rikos ja synti, että lapseni eivät ole kiusanneet? Ei ainakaan koulusta, päiväkodista, naapureilta tai lasten kavereiden vanhemmilta ole tuollaista tietoa tullut. Oletan, että tulisi, jos aihetta olisi, kun kommunikointi ja yhteydenpito koulun/pk:n ja kodin välillä toimii saumattomasti, ja naapureidenkin kanssa ollaan aika paljon juttusilla.

On se velliperseilyä jos vaan todetaan että "ne on pieniä" ja sanotaan että soo soo. Ei sellainen aina riitä. Ei ole näköjään ap:n lapsen koulussakaan riittänyt.

Jos mulle tulisi koulusta tieto, että lapseni kiusaa, niin me istuttaisiin palaveeraamassa koulussa, keskusteltaisiin asiasta ISOIN kirjaimin kotona, tarvittaessa pyytäisin apua vaikka perheneuvolasta tai lastensuojelulta jos muu ei auttaisi. En todellakaan katsoisi läpi sormien sitä, jos lapseni vaikka toista sähköjohdolla kuristaisi...kaikki vanhemmatkaan ei ole mitään vellipeppuja nääs.

Ei kaikkia kiusaamisia kerrota. Sä et voi tietää varmaksi kiusaako sun lapsesi - nyt tai koskaan (ihan kuten väität, ettei kukaan voi pitää varmana sitä ettei kumppani koskaan petä :) ). Ei ole rikos, eikä synti.

Rikollista voi olla muiden vellipersettely.

Jos mun lapsi kiusaisi, puuttuisin asiaan, mutten todellakaan hakkaamalla, viemällä poliisilaitokselle jne. Suoraan sanottuna pelkkää paskaa tuollainen.
Jos katsoisin hänen olevan psyykkisesti häiriintynyt, niin veisin hoitoon.
Jos en pystyisi itse huolehtimaan/kaipaisin neuvoja, ottaisin sossuun tms. yhteyden.

Ihan oikeasti, VAIKKA TEKISIT MITÄ, KIUSAAMINEN EI LOPU MAAILMASTA.
Sellainen on ihmisluonne, sä et voi pelastaa kaikkia nälänhädältä, etkä kiusaamiselta.

Tämä palsta on hyvä esimerkki siitä millaisia vanhempia on olemassa.
Ollaan aina oikeassa, kiusataan, pidetään omia lapsia joinain ylijumalina ja ollaan tietävinään ratkaisut kaikkiin ongelmiin.

[QUOTE="kysyjä";25778972]Johan noi poliisit ja sossut hukkuu lippuihin ja lappuihin, kun joka asiasta ilmoitetaan. Oli sitten kiusattu tai kiusaaja, niin ilmoitetaan aina???

Miten ne ehtii hoitaa kaiken? Ei tietysti ole meidän ongelma.
Eihän poliisit ehdi hoitaa oikeitakaan rikoksia, eli mm. niitä missä (rikoksen) tekijä kateissa ja kyse ihan aikuisesta tekijästä.

Mielestäni ls-ilmoitus on aiheellinen, jos kiusattu tai kiusaaja kärsii kroonisista käytöshäiriöistä, muista oireista tai käyttäytyy huomattavan omituisesti (kääntäen vihan joko itseen tai muihin).

Rikosilmoitusta pidän turhana, kun kyse on lapsista.
Ellei sitten tarkoitus ole saattaa koulua vastuuseen.

Älä viitsi puhua muiden rakkaudesta tuolla tavoin, että asetat sieltä ylemmältä ehtoja.[/QUOTE]

Miksi on enemmän "oikea rikos", jos aikuinen kuristaa toista aikuista kuin jos lapsi kuristaa lasta?

[QUOTE="kysyjä";25779016]Ei kaikkia kiusaamisia kerrota. Sä et voi tietää varmaksi kiusaako sun lapsesi - nyt tai koskaan (ihan kuten väität, ettei kukaan voi pitää varmana sitä ettei kumppani koskaan petä :) ). Ei ole rikos, eikä synti.

Rikollista voi olla muiden vellipersettely.

Jos mun lapsi kiusaisi, puuttuisin asiaan, mutten todellakaan hakkaamalla, viemällä poliisilaitokselle jne. Suoraan sanottuna pelkkää paskaa tuollainen.
Jos katsoisin hänen olevan psyykkisesti häiriintynyt, niin veisin hoitoon.
Jos en pystyisi itse huolehtimaan/kaipaisin neuvoja, ottaisin sossuun tms. yhteyden.

Sellainen on ihmisluonne, sä et voi pelastaa kaikkia nälänhädältä, etkä kiusaamiselta.

Ollaan aina oikeassa, kiusataan, pidetään omia lapsia joinain ylijumalina ja ollaan tietävinään ratkaisut kaikkiin ongelmiin.[/QUOTE]

Ei pystykään pelastamaan kaikkia. Mutta itse ainakin tekisin kaikkeni suojellakseni omaa lastani. Ja suojellakseni muita omalta lapseltani, jos hän olisi kiusaaja. Jos ajattelee, ettei kuitenkaan voi lopettaa kaikkea kiusaamista, on helppo vaan olla tekemättä mitään.

[QUOTE="kysyjä";25778972]
[/QUOTE]
Mun mielestä sähköjohdolla kuristaminen ja kenties toistuva kiusaaminen menee jo tuohon kategoriaan.

Lisäksi ikävä kyllä ainakin meidän naapuruston (entisellä) pahimmalla kiusaajalla on totaalisen välinpitämättömät vanhemmat. "Aijaa, no voi hitsi, hih hih"- kommentti kun kuulee että oma lapsi on vienyt pihalle puukon & osoitellut sillä muita lapsia & kuvaillut sangen yksityiskohtaisesti miten heidät tappaa sillä puukolla. Ja tuo on vain yksi tuhannesosa sen lapsen tekosista. Kuka tahansa normaali vanhempi reagoisi aivan toisin - toisaalta taas, olisiko normaalilla vastuuntuntoisella vanhemmalla noin ongelmaista lasta, en usko. Kun ei puhe auta (ei kaunis eikä vähemmän kaunis, ei vaikka puhumassa käy kymmenkunta ihmistä) niin mitä jää vaihtoehdoiksi; alistua, tai tehdä ilmoitus poliisille (teräaseen kanssa uhkailu on varmaan jo jonkinmoinen rikoskin) sekä lastensuojeluun?

Mistään "mä en leiki sun kaa tänään"- jutusta tai lumipesuista kukaan täysjärkinen tuskin sossuun tai poliisille soitteleekaan. Mutta kiusaaminen voi olla todella rajua ja hengenvaarallistakin jo 6-8 v lapsilla.

• Tykkää
Reactions: Millenia
Miksi on enemmän "oikea rikos", jos aikuinen kuristaa toista aikuista kuin jos lapsi kuristaa lasta?

Koska lapsi ei joudu rikosoikeudelliseen vastuuseen. Piste.
Ei edes aikuisena lapsena tekemistään rikoksista, ellei kyseessä ole harvinaislaatuinen tapaus.

On myös aikuisia, pieni joukko, ketkä ei joudu minkäänlaiseen vastuuseen rikoksistaan. Tietysti ne, ketkä ei jää kiinni, mutta myös he ketkä hakkasivat jonkun esim. 3v. sitten psykoosissa ja asia lähtee nyt käsittelyyn, missä todetaan että olivat tekohetkellä psykoosissa (syyntakeettomia), mutta tällä hetkellä jo parantuneita... tällöin, vaikka uskomattomalta voi kuulostaa, he eivät joudu linnaan eivätkä vankimielisairaalaan (vaikka tuomio olisi sellainen, että muuten joutuisi)...

Jos ei itse uskalla tehdä ls-ilmoitusta ja on varma sen tarpeellisuudesta, niin ehkä sitten ymmärrän rikosilmoituksen. Se pitää sitten tehdä omistakin lapsista, jos aihetta, eikä vain muiden.

[QUOTE="kysyjä";25779016]Ei kaikkia kiusaamisia kerrota. Sä et voi tietää varmaksi kiusaako sun lapsesi - nyt tai koskaan (ihan kuten väität, ettei kukaan voi pitää varmana sitä ettei kumppani koskaan petä :) ). Ei ole rikos, eikä synti.

Ollaan aina oikeassa, kiusataan, pidetään omia lapsia joinain ylijumalina ja ollaan tietävinään ratkaisut kaikkiin ongelmiin.[/QUOTE]
Mua kiinnostaisikin lähinnä oman lapseni pelastaminen. Sekä kiusaamisen uhrin osalta, että kiusaajan rooliin joutumiselta.

Niin ja mä en ole väittänyt etteikö mun lapset voisi koskaan kiusata. Mutta uskon, että he eivät ole kiusanneet tähän mennessä ainakaan mitenkään vakavasti - kyllä siitä tieto mulle olisi tullut. Ihan taatusti ovat näyttäneet joskus kieltä tms mutta uskoakseni ap:kään ei ihan tuon tason kiusaamisesta puhunut, vaan toistuvammasta ja vakavammasta (ainakin tuon kuristamisjutun perusteella).

[QUOTE="kysyjä";25779084]Koska lapsi ei joudu rikosoikeudelliseen vastuuseen. Piste.

[/QUOTE]
Ja silti kauppiaatkin soittaa poliisille jos alaikäinen varastaa.

Ja silti alaikäisten tekemistä pahoinpitelyistäkin soitetaan poliisille (jos vaikka joukko 13-vuotiaita hakkaa jonkun).

Ei pystykään pelastamaan kaikkia. Mutta itse ainakin tekisin kaikkeni suojellakseni omaa lastani. Ja suojellakseni muita omalta lapseltani, jos hän olisi kiusaaja. Jos ajattelee, ettei kuitenkaan voi lopettaa kaikkea kiusaamista, on helppo vaan olla tekemättä mitään.

Eiköhän kaikki tee, niillä eväillä mitkä on. Huom, niillä eväillä mitkä on.
Joistain asioista saa kai olla eri mieltä, eikä kaikkien varmaan tarvitse toimia yhdellä tavalla ja kuvitella sitä ainoaksi oikeaksi tavaksi.

Halusin kuulla perusteluita rikosilmoitukselle, koska en ymmärtänyt miksi...

"Jos ajattelee, ettei kuitenkaan voi lopettaa kaikkea kiusaamista, on helppo vaan olla tekemättä mitään."

Se on sitä Anatolian kuuluttamaa inhorealismia, ettei kiusaaminen poistu maailmasta, vaikka tekisit mitä.
Sepä ei tarkoita, etten tekisi mitään! Älä jaksa...

[QUOTE="kysyjä";25779105]Eiköhän kaikki tee, niillä eväillä mitkä on. Huom, niillä eväillä mitkä on.

[/QUOTE]
Eivät ikävä kyllä tee.

Ellei "eväiden puuttumiseksi" sitten lasketa sitä, että kaljanjuonti ja lusmuilu kiinnostaa paljon enemmän kuin oman lapsen kasvattaminen ja hänen vahtimisensa, kuten esim. tässä meidän pihapiirin tapauksessa.

[QUOTE="kysyjä";25779118]"Jos ajattelee, ettei kuitenkaan voi lopettaa kaikkea kiusaamista, on helppo vaan olla tekemättä mitään."

Se on sitä Anatolian kuuluttamaa inhorealismia, ettei kiusaaminen poistu maailmasta, vaikka tekisit mitä.
Sepä ei tarkoita, etten tekisi mitään! Älä jaksa...[/QUOTE]
Missä mä sellaista oon kuulutellut?

Nimenomaan, jos sä välitätä siitä omasta lapsesta sä haet sille apua oli sit vaikka se kiusaaja.
Mikä tässä on vaikeaa tajuta? Ja kyllä, ammattini kautta tiedän että ne merkinnät säilyy siellä kyllä, oli kyseessä alaikäinen tai ei.

Kyselin rikosilmoituksista, en varsinaisesti avusta. Onko tätä vaikea älytä?
Minusta on merkintöjä, muttei näkyneet poliisin koneella, eikä niillä ole muutenkaan mitään merkitystä. Siis tavallisilla poliisin merkinnöillä, en tarkoita rikosrekisteriä. Ehkä tietyillä, JOS hakee poliisiksi - en tiedä, mutta ei välttämättä millään 6-vuotiaana tehdyillä asioilla.

Siinäkin tapauksessa ymmärrän virkavallalle soittamisen, jos on päällä uhkaava tilanne, eikä sitä saa rauhoitetuksi ilman apuaan. Tämäkin on kyllä eri asia kuin rikosilmoitus.

Mä olen ymmärtävinäni, että rikosilmoituksen tekemisen pointti on saada ne kiusaajalapsen vanhemmat hereille. Jos heidän mielestään kyseessä on pikkuasia, pojat-ovat poikia -tyyliin, tai he luottavat siihen, ettei heidän kullannuppunsa kuitenkaan/kyse on vain asioiden suurentelusta tms. ts. ovat kyvyttömiä/haluttomia puuttumaan asiaan, poliisin yhteydenotto voi olla tarvittava potku perseelle. On vanhempia, joiden mielestä opettajan yhteydenotto on hössötystä, sossut ovat vain vittumaisia kyttääjähaukkoja jne. Voi olla, että he viis veisaavat poliisistakin, mutta useimmat kuitenkin miettivät kahdesti siinä kohtaa. Signaali se on myös koululle, joka ei ole hoitanut hommiaan.

Kysyjä, miten sinä sitten toimisit tilanteessa jossa:

- lastasi kiusataan toistuvasti koulussa
- kiusaaminen on myös fyysistä, rankkaa sellaista, hengenvaarallista jopa
- keskustelut koulun kanssa eivät auta
- keskustelut kiusaajan vanhempien kanssa eivät auta

Mä ottaisin lapseni koulusta pois, ja tekisin rikosilmoituksen sekä koulun toiminnasta että ko. lapsen tekosista. Ehkä ekana ls-ilmoituksen, mutta toisaalta sekin hoituisi kätevästi poliisin kautta.

Joo joo uskotaan, lapset on lapsia, leikillähän ne vaan, turhaan mistään ilmoittelemaan ennenkuin tulee ruumiita. Onhan ne poliisit niin kiireisiäkin, että varmasti koko laitos räjähtää siitä kun sinne sähköpostia lähettää.

Monet poliisit on nimenomaan toivoneet että asioihin puututaan ajoissa, eikä sitten kun meillä on siellä oikeasti teinit tappamassa toisiaan. Mutta toki se on sitten vain semmosta pehmohöpinää, ja oikeasti poliisit eivät halua tehdä noin "vähäpätöisiä" töitä ollenkaan. Selvä.

[QUOTE="kysyjä";25779169]Oliskohan ollut siinä yhdessä pettämisketjussa , siis käytit sanaa inhorealismi tms, sopii tähän. Et tosin puhunut lapsista, kun ei heihin liittynyt, että anteeksi jos sen kuvan sait ja anteeksi, jos oli jonkun muun käyttämä termi (inhorealisti, inhorealismi).

En voi nyt tarkistaa asiaa.[/QUOTE]
Jaa, voi olla...kai mä osaan tuonkin termin, vaikkei ihan heti omalta kuulostanutkaan :D

Inhorealisti olen kyllä, esim. sen suhteen että vaikka asiat on hyvin nyt, niin se ei takaa sitä että ne olisivat hyvin aina ja ikuisesti. Aiheesta riippumatta.

Eivät ikävä kyllä tee.

Ellei "eväiden puuttumiseksi" sitten lasketa sitä, että kaljanjuonti ja lusmuilu kiinnostaa paljon enemmän kuin oman lapsen kasvattaminen ja hänen vahtimisensa, kuten esim. tässä meidän pihapiirin tapauksessa.

Käytin kaksi kertaa ilmaisua: niillä eväillä mitkä on, juuri siksi, että lukija ymmärtäisi että todella tarkoitan sitä.

Niillä eväillä mitkä on, se tarkoittaa jokaista vanhempaa.
Myös heitä, ketkä ei kykene empatiaan, sympatiaan, rakastamaan.
Eli koskee kaikkia rajatiloja, narsisteja ja jopa psykopaatteja, ihan kuten terveitäkin ja kaikkia muitakin.

Oivaltamalla syvästi lauseen: niillä eväillä mitkä on, on joskus helpompaa antaa ainakin osa vanhempien teoista anteeksi.

Lapsista osataan tehdä rikosilmoituksia ja ls-ilmoituksia.
Voi kun ihmiset älyäisi tehdä itsestäänkin, jos vaikkapa hakkaavat lapsiaan ja lapsi häiriintyy, muuttuen joko kiusatuksi (alistuminen) tai kiusaajaksi (alistaminen).

Myös kiusaaja tarvitsee empaattista kasvatusotetta, mikä ei tarkoita tekojen hyväksymistä tai sivuuttamista. Myös se kaljaa kiskova rajatila vanhempi tarvitsee empaattista hoitoa, mikä ei tarkoita kaljan ostamista, juomisen hyväksymistä...

Kun kaikki oppisi sen, olemaan empaattisia ja ymmärtäväisiä kaikkia kohtaan (mikä ei tarkoita vieläkään hyväksymistä, unohtamista, sivuuttamista, päähän silitystä), niin kiusaamista ei olisi - tässä määrin.

Yhteistyössä