kusetettu
Auton huollattaminen ja korjaus on suurinta kusetusta sitten koiran hankkimisen. Nykyiset autot ovat täynnä elektroniikkaa ja konepellin avaamallakin näkee oikeastaan vain isot muovikannet jotka peittävät kaiken. Tämän vuoksi vaikka autoista jotain luulee tietävänsäkin, on korjaustarpeen analysointi vaikeaa. Puhumattakaan siitä, että autosta tietää sen verran että osaa tankata ja täyttää pissapojan.
Kun yli 5v vanhan auton sitten huoltoon vie, voi jo etukäteen varautua siihen että kohta soi puhelin. Aina käy jostain kumman syystä niin, että autosta onkin huoltomies löytänyt jonkun toisen vian, joka olisi syytä välittömästi korjata, koska se voi aiheuttaa turvallisuusriskin. Ja koska tuo kardaaniakselin vetonivelen G4 hammasratas nyt vaihdetaan, joudutaan aika paljon moottoria purkamaan. Joten ehdottomasti kannattaa teettää siinä samalla vaikka nyt ohjauspyörä-akselin vetonivelen vaihto, koska se näyttää jo aika kuluneelta ja sen vaihto tulee nyt suhteessa sitten edullisemmaksi. Noiden osien kerrotaan maksavan noin 550 ja siihen päälle tulee työtunnit. Kertomatta toki vielä unohtui se, että osien kiinnittämiseen tarvittavat mutterit, ruuvit ja rasvat maksavat 25 ja vanhojen osien jätemaksu toiset 25.
No autoa noudettaessa käy sitten niin, että alun perin 200 maksanut remontti saa lisäkseen tuon lisäremontin, joka 550 sijasta (+15%) maksoikin 630. Työtunteja tuli 4 á 55/h, yhteensä 220. Sitten vielä kiinnikkeet ja jätemaksu, yhteensä 50. Jolloin 200 sijasta loppulasku on näppärät 1100.
Ja koska autosta ei itse osaa sanoa mitään, on pakko luottaa siihen että toiminta on ollut rehellistä ja huolto aidosti tarpeellista. Ainoa tapa välttää kusetus on tuntea joku tuttu autonasentaja.
Kun yli 5v vanhan auton sitten huoltoon vie, voi jo etukäteen varautua siihen että kohta soi puhelin. Aina käy jostain kumman syystä niin, että autosta onkin huoltomies löytänyt jonkun toisen vian, joka olisi syytä välittömästi korjata, koska se voi aiheuttaa turvallisuusriskin. Ja koska tuo kardaaniakselin vetonivelen G4 hammasratas nyt vaihdetaan, joudutaan aika paljon moottoria purkamaan. Joten ehdottomasti kannattaa teettää siinä samalla vaikka nyt ohjauspyörä-akselin vetonivelen vaihto, koska se näyttää jo aika kuluneelta ja sen vaihto tulee nyt suhteessa sitten edullisemmaksi. Noiden osien kerrotaan maksavan noin 550 ja siihen päälle tulee työtunnit. Kertomatta toki vielä unohtui se, että osien kiinnittämiseen tarvittavat mutterit, ruuvit ja rasvat maksavat 25 ja vanhojen osien jätemaksu toiset 25.
No autoa noudettaessa käy sitten niin, että alun perin 200 maksanut remontti saa lisäkseen tuon lisäremontin, joka 550 sijasta (+15%) maksoikin 630. Työtunteja tuli 4 á 55/h, yhteensä 220. Sitten vielä kiinnikkeet ja jätemaksu, yhteensä 50. Jolloin 200 sijasta loppulasku on näppärät 1100.
Ja koska autosta ei itse osaa sanoa mitään, on pakko luottaa siihen että toiminta on ollut rehellistä ja huolto aidosti tarpeellista. Ainoa tapa välttää kusetus on tuntea joku tuttu autonasentaja.