Mitä mieltä tällaisesta toiminnasta? Juhliin osallistuminen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23731553]Musta on kohteliasta ilmoittaa ajoissa ettei pääse. Ei silloin voi käyttää mitään päänsärkyjä tai vatsatauteja tekosyynä eikä kaikilla ole semmoista työtäkään, että voisi väittää työvuorojen estävän.

Jos taas sanoo että on muuta menoa, niin yhtälailla se kutsuja loukkaantuu että mikähän turha meno sitä estää tulemasta, kyllä meidän juhlat olis olleet tärkeämmät.[/QUOTE]

Niin no minä nyt ajattelinkin tämän lähinnä siten, että jos joku nyt tosiaan jää kotiin siksi, ettei huvita, niin voisi syyksi kuitenkin ilmoittaa jonkin muun kuin "ei nyt vain huvittanut". Ja ainahan sairastapauksia tulee muutenkin, eihän niistäkään voi ilmoittaa ajoissa. Eli minusta on kyllä paljon epäkohteliaampaa kertoa kuukausi ennen juhlia, että en tule kun ei kiinnosta, kuin se, että juhlapäivänä ilmoittaa kärsivänsä päänsärystä.

Sä siis loukkaannut koska kaikki eivät ajattele samalla tavalla kuin sä? Mun mielestäni sä olet itse jopa sitä siskosi miestä pahempi tapaus. Joko sun säännöillä, tai ei millään säännöillä? Loistavaa.

Ihan kiva jos sä hypit vaikka päälläsi, jotta pääset muiden kemuihin. Mutta koita nyt hyvä ihminen ymmärtää, ettei kaikki ajattele muiden kemuista ihan samoin. Eikä siinä ole mitään pahaa, tai väärää.

Saattaa olla ettei siskosi mies arvosta teitä, mutta saattaa myös olla, ettei hän vaan ole sellainen ihminen, jota sen suuremmin kiinnostaa ristiäiset, tai ne kasikymppisetkään. Eikä sen tarvitse liittyä sinuun tai perheeseesi millään muotoa.

Mä itse jäin juuri kaverini lapsen ristiäisistä pois. En siksi etteikö se kaveri ja hänen lapsensa ole kiva, vaan siksi, ettei voisi vähempää kiinnostaa seistä siellä kirkossa kestohymy päällä ja päivitellä kaikenmaailman mammojen ja pappojen kanssa miten iki-ihana se vauva on. Onhan se tietty ihana, mutta ennemmin päivittelen sitä asiaa kaverini kanssa ilman sitä sukua.

Keskustelin tästä kaverini kanssa pitkään ja hän onneksi ymmärsi kantani, eikä heittäytynyt itku-ptku-raivarit-linjalle.

Treffattiin sitten viikko ristiäisten jälkeen ja meillä oli tosi kivaa. Paljon mukavampaa, kuin mitä olisi ollut niissä tärkeilyjuhlissa, jossa olisin ehkä nähnyt vilauksen vauvasta ja ehtinyt vaihtamaan kaverini kanssa sen kaksi sanaa.

Niin, sä jäit KAVERIN lapsen juhlista pois. Se on vähän eri asia. Mä en kehtaisi jäädä lähisuvun tärkeistä juhlista pois ilman syytä ja katson kieroon ihmisiä, jotka eivät sen vertaa hallitse alkeellisia käytöstapoja, että jäävät pois toisten isoista juhlista ihan vain koska ei satu nappaamaan. Jos mun veli menisi naimisiin ja mun mies kehtaisi ehdottaa, että mä sä lasten kanssa, mä lähden poikien kanssa kalastamaan mieluummin, niin kyllä tulis perheriita meille.

Täytyy sanoa, et tätä palstaa lukeneena ei voi kuin ihmetellä minkälaisia juntteja täällä oikeen liikkuu. On täysin ok mennä farkuissa ja lenkkareissa toisten häihin, koska ei tykkää juhlavaatteista. On ihan normaalia jättää lähipiirin juhlat väliin, koska on kivampaakin tekemistä. missä on ihmisten käytöstavat?? Ei aikuisilla ihmisillä voi aina olla pelkästään kivaa ja joskus on pakko sietää hetkellisesti muutakin elämää kuin sitä ihkua ja kivaa. On tosi epäkohteliasta olla kunnioittamatta läheisen ihmisen tärkeää päivää. Ja mielestäni siinä vaiheessa kun eletään jo yhdessä pariskuntana ja on jo lapsiakin, ei voi enää ajatella niin, et jätän menemättä koska kyse on vain vaimon sukulaisista, ei minun. Vaikka mä en ole erityisen läheinen miehen siskon kanssa, niin ei silti tulisi mieleenkään jättää hänen häitään väliin ja osoittaa tällä tavalla, etten tykkää hänestä.

Minusta jokainen saa valita ihan itse tuleeko vaiko ei tule, oli syy sitten mikä hyvänsä. Jollekin voi kalastusreissu kavereiden kanssa olla tärkeämpi kuin vaimon siskon häät, onhan sitä reissua saatettu suunnitella jo pitkään ja kyseinen viikonloppu on ainoa sopiva kaikille. Ja vaikka syy olisi ihan vain se, ettei huvita, niin ihan ok. Jos juhliin on pyydetty etukäteen ilmoittautumaan ja sitten jää pois vaikka on ilmoittanut tulevansa, on tilanne hieman eri. Ja minusta olisi huomattavasti tökerömpää että vaimo keksisi jonkin hätävalheen miksi miehensä ei tule, päinvastoin hyvä vain että sanoo rehellisesti ja ilman turhia selittelyjä, että hän nyt ei vain tullut.

Mun mielestä tärkeämpää on se, miten käyttäytyy normaalissa arjessa ja normaaleissa näkemisisissä, ei se että tuleeko joku juhliin vai ei. Itsekästä on vaatia ihmisiä omiin pippaloihinsa, itsekästä on leimata toinen siksi että hänellä voi olla vaikka jo sovittu meno jota ei halua perua.

Sitten ymmärtäisin, jos ensin luvataan tulla mutta mennäänkin kalareissulle kavereiden kanssa eikä vaimon siskon häihin. Mutta jos suoraan sanotaan, että katsotaan nyt ketä meistä tulee niin sen pitäisi olla ok. Ei elämä mene juhlakalullakaan aina niin ruusuisesti.

Onko nämä asiat sitten teidän mielestänne myös ok?

- juhliin ilmestytään likaisissa, nuhjuisissa jopa rikkinäisissä arkivaatteissa
- vieras on käynyt syömässä juuri ennen juhlia vaikka tietää, että tarjolla on ruokaa ja vieras sanoo rehellisesti, että "kävin syömässä kun ajattelin, etten kuitenkaan tykkää mistään emännän tekemästä ruoasta" (ei mikään erityisruokavalio)
- isäntä tai emäntä linnoittautuu yksin juhlien ajaksi tietokonehuoneeseen/ makkariin katsomaan televisiota, pelaamaan tietokonetta tai nukkumaan krapulaansa pois

Juhlat eivät ole pakollisia. Parempi että jää pois kuin että selvästi ei viihtyisi! Jos ei huvita niin ei huvita, hyvä että on rehellinen! Ei kaikki välitä juhlista.

Miksi ihmeellä te haluatte juhliinne ihmisiä, jotka mieluiten olisivat jossain ihan muualla? Itse ainakin toivoisin ettei juhliini tulisi yksikään ihminen velvollisuudentunnosta, vaan kaikki paikallaolijat olisivat oikeasti juhlatuulella ja innoissaan kyseisistä juhlista, vaikka paikalle tulisi sitten 2 ihmistä (kunhan muut ilmoittaisivat reilusti etteivät tule, etten turhan takia varaa ylimääräistä tarjoamista). Jos jotakuta ei juhliminen kiinnosta niin ei se pakottamallakaan ala kiinnostaa.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23731681:

- vieras on käynyt syömässä juuri ennen juhlia vaikka tietää, että tarjolla on ruokaa ja vieras sanoo rehellisesti, että "kävin syömässä kun ajattelin, etten kuitenkaan tykkää mistään emännän tekemästä ruoasta" (ei mikään erityisruokavalio)
- isäntä tai emäntä linnoittautuu yksin juhlien ajaksi tietokonehuoneeseen/ makkariin katsomaan televisiota, pelaamaan tietokonetta tai nukkumaan krapulaansa pois

Ei. Siksi minusta onkin ihan ok jättää juhlat järjestämättä tai jättää juhliin menemättä, jos ei kiinnosta juhlia tai hankkia juhlavaatteita.

Jos juhliin mennään, sinne pukeudutaan asianmukaisesti ja käyttäydytään hyvin. (Olen muuten syönyt monesti ennen toisten juhlia, mutten ilmoittanut siitä kenellekään. Epäkohteliasta on myös alkaa udella vieraalta syömisiä tai alkaa väkisin tuputtaa jotain, jos toinen ei halua). Emäntä ja isäntä käyttäytyvät myös, kuten kuuluu. Onko näissä jotain epäselvää sun mielestä?

[QUOTE="just";23731614]Täytyy sanoa, et tätä palstaa lukeneena ei voi kuin ihmetellä minkälaisia juntteja täällä oikeen liikkuu. On täysin ok mennä farkuissa ja lenkkareissa toisten häihin, koska ei tykkää juhlavaatteista.[/QUOTE]

Me sitä varmaan vasta ollaankin juntteja, kun laitetaan omiin häihin farkut ja lenkkarit kun ei tykätä juhlavaatteista :D

Ei tietenkään ole ok, tuollainen käytös on ns. junttia.

Mutta täytyy sanoa, että jos olisin vaikka kavereiden kanssa puolta vuotta aiemmin järjestäneet kaikille sopivaan ajankohtaan jonkun viikonloppureissun, niin voi olla, että siinä kohtaa itseltänikin jäisi miehen sisaruksen lapsen ristiäiset väliin. Ainakin omalla kohdallani on niin, että tuollaisia tilaisuuksia tulee tosi harvoin, kun saadaan koko vanha jengi kasaan. En minä silloin ole mielestäni juntti ja käytöstavaton, jos jään siinä kohtaa ristiäisistä pois.

[QUOTE="vieras";23731702]Miksi ihmeellä te haluatte juhliinne ihmisiä, jotka mieluiten olisivat jossain ihan muualla? Itse ainakin toivoisin ettei juhliini tulisi yksikään ihminen velvollisuudentunnosta, vaan kaikki paikallaolijat olisivat oikeasti juhlatuulella ja innoissaan kyseisistä juhlista, vaikka paikalle tulisi sitten 2 ihmistä (kunhan muut ilmoittaisivat reilusti etteivät tule, etten turhan takia varaa ylimääräistä tarjoamista). Jos jotakuta ei juhliminen kiinnosta niin ei se pakottamallakaan ala kiinnostaa.[/QUOTE]

No en minä ole ainakaan sanonut, että olisi pakko mennä, mutta se miten asian ilmaisee on ihan eri juttu. Kyllä minusta voi ihan hyvin sanoa, että mies meni kalareissulle, jos siitä on sovittu jo kauan aikaa sitten, ei sitä tarvitse valehdella. Mutta jos syy on vain se, että ei kiinnosta, niin kyllä siihen jonkun valkoisen valheen voi keksiä, jos ei millään halua mennä.

[QUOTE="vieras";23731702]Miksi ihmeellä te haluatte juhliinne ihmisiä, jotka mieluiten olisivat jossain ihan muualla? Itse ainakin toivoisin ettei juhliini tulisi yksikään ihminen velvollisuudentunnosta, vaan kaikki paikallaolijat olisivat oikeasti juhlatuulella ja innoissaan kyseisistä juhlista, vaikka paikalle tulisi sitten 2 ihmistä (kunhan muut ilmoittaisivat reilusti etteivät tule, etten turhan takia varaa ylimääräistä tarjoamista). Jos jotakuta ei juhliminen kiinnosta niin ei se pakottamallakaan ala kiinnostaa.[/QUOTE]

No niinpä! Jos se juhliminen olisikin sukulaisten kanssa mukavaa, mutta ei se aina ole :D Pakolla ei synny mitään hyvää, ei hyviä juhliakaan. Ja ihan oikeasti, jos pitää pönöttää Martta-tädin kuuskymppisillä syömässä pakko-voileipäkakkua ja vastailemassa pakko-kysymyksiin ja kuuntelemassa urputusta siitä kun Liisan mies ei taaskaan ole paikalla, niin ei kiitos.

Kuin joku jaksaa kytätä ja laskea kuin monissa juhlissa joku tietty sukulainen on ollut. Kyllä se mun mielestä on jokaisen aikuisen ihmisen henkilökohtainen valinta lähteekö juhliin vai ei eikä siintä kenenkään pitäisi vetää hernettä nenään.

Meidän Matti on hiukan tuollainen, mutta hänellä on hyvä tekosyy (joka ei useinkaan ole edes tekosyy) sille, ettei pääse osallistumaan juhliin: työ.

Saisihan tuo työvuoronsa vaihdettua, jos Bertta-tädin kasikymppiset kiinnostaisivat, mutta koska ne eivät kiinnosta niin hän ei työvuoroaan vaihda.

Itsekään en aina "pääse" osallistumaan...kun on lapsetkin kipeenä tai jotain :saint:

Jos juhliin mennään, sinne pukeudutaan asianmukaisesti ja käyttäydytään hyvin. (Olen muuten syönyt monesti ennen toisten juhlia, mutten ilmoittanut siitä kenellekään. Epäkohteliasta on myös alkaa udella vieraalta syömisiä tai alkaa väkisin tuputtaa jotain, jos toinen ei halua). Emäntä ja isäntä käyttäytyvät myös, kuten kuuluu. Onko näissä jotain epäselvää sun mielestä?

Niin, nuo ovat mielestäni ihan peruskäytöstapoja, että vaikka olisi syönyt juuri ennen juhlia ei silti kerrota REHELLISESTI että ajattelin että tarjolla on vain sontaa ruoaksi. Ihan kuin ei sanota sitäkään, että ei kiinnosta tulla juhliinne tärkeilemään. Ja miksei isäntä tai emäntä saa ilmoittaa "ei kiinnosta" -asennettaan ihan yhtä lailla vieraille, kuin vieraatkin ilmoittavat siitä kutsujille? Eihän isäntääkään välttämättä kiinnosta viihdyttää niitä vieraitaan, jotka vaimo on kutsunut.

[QUOTE="vieras";23731743]Kuin joku jaksaa kytätä ja laskea kuin monissa juhlissa joku tietty sukulainen on ollut. Kyllä se mun mielestä on jokaisen aikuisen ihmisen henkilökohtainen valinta lähteekö juhliin vai ei eikä siintä kenenkään pitäisi vetää hernettä nenään.[/QUOTE]

Ja ajatellaan, että joku ihminen onkin sitten ujo ja ei viihdy isossa seurassa. Eikö tätä ihmistä tarvitse yhtään ymmärtää eikä kunnioittaa? Pääasia siis on ne omat juhlat ja osallistujamäärä?

Ja ajatellaan, että joku ihminen onkin sitten ujo ja ei viihdy isossa seurassa. Eikö tätä ihmistä tarvitse yhtään ymmärtää eikä kunnioittaa? Pääasia siis on ne omat juhlat ja osallistujamäärä?

Niin eli nyt pitää kunnioittaa ihmistä, jota ei kiinnosta juhlat, mutta niitä emäntiä/ isäntiä ei tarvitse kunnioittaa sen vertaa, että keksisi edes kohteliaisuudesta jonkun hätävalheen?

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23731765:
Niin, nuo ovat mielestäni ihan peruskäytöstapoja, että vaikka olisi syönyt juuri ennen juhlia ei silti kerrota REHELLISESTI että ajattelin että tarjolla on vain sontaa ruoaksi. Ihan kuin ei sanota sitäkään, että ei kiinnosta tulla juhliinne tärkeilemään. Ja miksei isäntä tai emäntä saa ilmoittaa "ei kiinnosta" -asennettaan ihan yhtä lailla vieraille, kuin vieraatkin ilmoittavat siitä kutsujille? Eihän isäntääkään välttämättä kiinnosta viihdyttää niitä vieraitaan, jotka vaimo on kutsunut.

Saahan sitä ilmoittaa, kuke kenellekin mutta se ei ole kohteliasta. Mietin vain, että itse en tahtoisi juhliini sellaista ihmisistä, jonka ei edes tarvitse ilmoittaa mitään kun naamasta ja käytöksestä jo näkee, että ei kiinnosta. Ei sekään olisi kivaa.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23731765:
Eihän isäntääkään välttämättä kiinnosta viihdyttää niitä vieraitaan, jotka vaimo on kutsunut.

Mun mielestä on äärimmäisen epäkohteliasta muita perheenjäseniä kohtaan pitää juhlat ja kutsua vieraita kysymättä muiden mielipidettä asiaan.

Jos joku perheessä näin tekee, niin minusta muulla perheellä ei todellakaan ole mitään velvollisuutta vieraiden viihdyttämiseen. Kyllä yhteisessä kodissa jokaisella täytyy olla sananvaltaa ketä sinne kutsutaan ja milloin saa olla ihan omassa rauhassa, vaikka se sit tarkottaisi että juhlat jää pitämättä.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23731790:
Niin eli nyt pitää kunnioittaa ihmistä, jota ei kiinnosta juhlat, mutta niitä emäntiä/ isäntiä ei tarvitse kunnioittaa sen vertaa, että keksisi edes kohteliaisuudesta jonkun hätävalheen?

Miten olisi, että luovittaisiin tilanteet läpi eikä ainakaan yritettäisi loukata ketään, ja ainakin yritettäisiin miettiä myös heitä, jotka eivät juhlissa viihdy?

Saahan sitä ilmoittaa, kuke kenellekin mutta se ei ole kohteliasta. Mietin vain, että itse en tahtoisi juhliini sellaista ihmisistä, jonka ei edes tarvitse ilmoittaa mitään kun naamasta ja käytöksestä jo näkee, että ei kiinnosta. Ei sekään olisi kivaa.

Eli kutsutun vieraan on kohteliasta ilmoittaa juhlien isännälle/emännälle, että häntä ei juhlat kiinnosta, mutta isännän/emännän on epäkohteliasta sulloutua sinne huoneeseen ilmoittaen että häntä ei nyt nämä juhlat kiinnosta?

Mulla on niin raskas työ ja vähän vapaa-aikaa ja suhteet miehen sukulaisiin tasoa "ilmoja on pidellyt", joten en jaksa tosiaan ravata missään pippaloissa. JA toisaalta: en myöskään oleta heidän olevan kiinnostuneita meidän juhlista. Ne tulee jotka pääsee, jaksaa ja joita kiinnostaa. Jos en oikeasti tunne miehen sukulaisia eikä meillä ole oikeasti mitään suhdetta niin miksi pönöttäisin ventovieraiden juhlissa syömässä iänikuista voileipäkakkua ja täytekakkua ja käyttäisin sen vähäisenkin vapaa-ajan näin?

[QUOTE="vieras";23731801]Mun mielestä on äärimmäisen epäkohteliasta muita perheenjäseniä kohtaan pitää juhlat ja kutsua vieraita kysymättä muiden mielipidettä asiaan.

Jos joku perheessä näin tekee, niin minusta muulla perheellä ei todellakaan ole mitään velvollisuutta vieraiden viihdyttämiseen. Kyllä yhteisessä kodissa jokaisella täytyy olla sananvaltaa ketä sinne kutsutaan ja milloin saa olla ihan omassa rauhassa, vaikka se sit tarkottaisi että juhlat jää pitämättä.[/QUOTE]

Eli sitten taas on kohteliaampaa esimerkiksi kertoa lapselle, että nyt ei pidetä synttäreitä, kun isää ei kiinnosta?

Yhteistyössä