Alkuperäinen kirjoittaja Nainen31v:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
On muuten mielenkiintoinen aihe tämä

.
Hänkin sanoo pitävänsä lapsista, mutta vain silloin kun ne eivät ole omia, lapsilleni hän on aivan mahtava täti ja aina muistaa tuoda lapsille tuliaisia kun tulee käymään, lähettää kortteja sieltä missä sitten milloinkin sattuu olemaan, tullessaan kylään huomioi siis lapsetkin ja kyselee koulukuulumisia tms, mikään velvollisuus hänellä ei siihen tietenkään ole, mutta kun ne lapset ovat minun perheeni, niin yhtä lailla kun hän tulee minua tapaamaan kotiini on tavattava myös perheeni (en osaa oikeammin sanoa mitä tarkoitan).
En itse lapsia mitenkään vihaa mutta en heistä erityisemmin pidäkään, huomioin toki kuten muitakin ihmisiä, kuuluu hyvään käytökseen. Minulla on yksi kummilapsi mutta se onkin lähipiirini ainut lapsi, lapsilla ei ole juurikaan roolia elämässäni ja ystäväpiirissäni on paljon lapsettomia.
Juuri tätä tarkoitin, että hyviin käytöksiin kuuluu huomioida ne perheen lapsetkin, jos aikuisetkin, en kuitenkaan tarkoita sitä, että niitä lapsia juuri pitäisi lahjoa (vaikka tokihan sitä kummilasta nyt kuitenkin =D), mutta ihan vaan riittää kun lapsetonkin kysyy jo koululaiseltakin, että mitä kuuluu ja taaperoa kehuu jostain ihan mitättömästäkin, kyllä jokainen sen osaa niin halutessaan, tokihan pelkkä tervehdys riittää. Tämä varmaankin juontaa kohdallani siitä, että eräs lapseton kaverini ei ota lapsiani huomioon ollenkaan meillä käydessään, hän siis kuvittelee, että voi puhua lapsille sopimattomista jutuista kahvipöydässä ja komennella lapsiani omiin huoneisiinsa (ja nyt selvennykseksi, että lapsetonkin toki saa lasta komentaa, jos siihen katsoo olevan aihetta, mutta tilanne, jossa minun on pakko tavata hänet lasteni kanssa on eri, en minä voi kotonamme pakottaa enkä edes halua pakottaa lapsiani pysymään huoneissaan koko 3-4tuntisen vierailun ajan, tms.)
Mutta siis pohdein tätä vielä illallakin, että miksi joku ei halua lapsia ja miksi joku haluaa, mutta en osaa vastata itsekään miksi halusin lapsia - en yksinkertaisesti tiedä! Mietein sitäkin "vaihtoehtoa" että teinkö lapsia vain siksi, kun niitä pitää olla, mutta en, ei tuntunut omalta se vaihtoehto. Teinkö lapsia siksi, kun pidän lapsista, mutta en, en siksikään, en pidä muiden lapsista, omat ovat kaikkein parhaimpia, kauniimpia ja rakkaimpia. Halusinko nähdä ensiaskeleet ja hymyt ja ensimmäiset pottakäynnit, tuskin, kun elämä lapsen kanssa on paljon muutakin monen monta vuotta.
Ehkäpä vapaaehtoista lapsettomuutta on helpompi "selittää" kuin "lapsellisuutta".
En oikeasti löytänyt vastausta kysymykseen, miksi olen äiti ja perustanut isohkon perheen.