mitä mieltä mun päivän syömisistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pink"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="pink";27939425]BLUE.ja ei sun tarvi mua ymmärtää.mä tiedän et syön huonosti,mut pointti oliki et tää
on parannus mun entiseen verrattuna.

mun puolesta vedä sä niit puuroja ja perunoita ja hedelmii ja lihoja.
ootko miettiny et ne ei ehkä sovi kaikille?
vai pitäskö mul olla jatkuva nälkä ja vatsa kipeenä,kuhan vaan söisin jonkun normin mukaa.[/QUOTE]

Se on pointtini että mitä jää jäljelle ihmisen ruokavalioon jos ei syö viljoja, mitään lihaa, hedelmiä ja kasviksistakin vain tomaattia ja kurkkua?? Tasan tarkkaan se maito, ja sekin ei oikeasti ole ihmisen ruokaa.

Ja sitäkin ihmiettelen että jos et kerran mitään noita syö niin miten sitten aiemmin söit pizzaa ja hampurilaisaterioita ja muita mättöruokia mistä puhuit??

Joo, mutta ei me päästä puusta pitkälle tässä. Hyvä ettet enää elä pelkällä limsalla ja hemuilla, ja hyvä että voit nyt paremmin. Mukavaa viikonloppua!

[QUOTE="pink";27939452]no eiköhän se sulle valkene ku selaat tätä ketjuu.[/QUOTE]

Tarkoitatko tuota että kun olen moneen kertaan sanonut sinulla olevan syömishäiriö?? Mutta tottahan se on, eikö??

Se on pointtini että mitä jää jäljelle ihmisen ruokavalioon jos ei syö viljoja, mitään lihaa, hedelmiä ja kasviksistakin vain tomaattia ja kurkkua?? Tasan tarkkaan se maito, ja sekin ei oikeasti ole ihmisen ruokaa.

Ja sitäkin ihmiettelen että jos et kerran mitään noita syö niin miten sitten aiemmin söit pizzaa ja hampurilaisaterioita ja muita mättöruokia mistä puhuit??

Joo, mutta ei me päästä puusta pitkälle tässä. Hyvä ettet enää elä pelkällä limsalla ja hemuilla, ja hyvä että voit nyt paremmin. Mukavaa viikonloppua!

mä söinkin ennen mitä halusin ja millon halusin.ja saan maksaa siitä kovan hinnan.
olen lihonnu ihan sairaasti ja terveyskin on uhattuna muutenkin.
ennen mä söin kun mun teki mieli enkä välittänyt kaloreista enkä sokereista.
päivän kalorit meni pahimmillaan siinä lähellä 3000.

[QUOTE="pink";27939479]mä söinkin ennen mitä halusin ja millon halusin.ja saan maksaa siitä kovan hinnan.
olen lihonnu ihan sairaasti ja terveyskin on uhattuna muutenkin.
ennen mä söin kun mun teki mieli enkä välittänyt kaloreista enkä sokereista.
päivän kalorit meni pahimmillaan siinä lähellä 3000.[/QUOTE]

No juu, siinä en väitä vastaan että parannus entiseen on todella huomattava! Kunhan vaan pidät mielessäsi sen että puutostiloja voi tulla näennäisesti terveelliselläkin ruokavaliolla ja sekin sairastuttaa. Monipuolinen ruokavalio on se ratkaisu, edes yksi ruoka-aine lisää kuussa. Se ei varmasti ole liian nopea tahti. Toivottavasti voit pian paremmin. :)

Mua kiinnostaisi tietää, että miten ap ja muut tällaisilla ihme dieeteillä itseään laihduttavat ajattelevat normaalipainoisten ihmisten syövän??? Kuvitellaanko, että hoikatkin syövät pelkkää rahkaa, kurkkua ja porkkanaa kaiket päivät?? Sekin on erikoista, että joku ajattelee oman kroppansa olevan niin spesiaali, että siihen ei normaalit lainalaisuudet päde. Että on pakko syödä pelkkää rahkaa, koska muuten EI VAAN VOI laihtua...

Tarkoitatko tuota että kun olen moneen kertaan sanonut sinulla olevan syömishäiriö?? Mutta tottahan se on, eikö??

vaikka sitä et vaan sun tapas on oikea.ja jos mulla on joku häiriö tai ei ni ainakin mä teen asialle jotain.
mä olen tunnesyöjä,sen olen huomannut.ja nyt yritän hallita ja ymmärtää niitä tunteita ja syödä
vaan nälkääni.

vai pitäiskö mun palata vanhaan ja jatkaa lihoomista?

ja mul on vielä opittavaa esim.siinä jos ottasin vaikka jotain broileriruokaa,ni se ois vaan
se yksi normiannos eikä lisää.eikä ruuan päälle hemuja.

sen takia syön näin että tunnen hallitsevani syömistäni.jos et sitä voi ymmärtää ni se on voivoi.

[QUOTE="Ninni";27939486]Jos oot ennen syöny kaikkee paska mättöö ni nyt sun tulis huono olo perunoista ym.. ahhhaaa :D Hampurilaisateriassahan ei oo perunaa? Tsemppiä vaan sulle :D :D[/QUOTE]

tsemppiä ittelles!!
kuka sano et mul ei sillo tullu paha olo??mä en vaan välittäny siitä.iso hampurilaisateria tai
puolikasperhepitsa piti nälkää noin tunnin ja kaloreita varmaan ainakin 1000.

maha tosi kipee mut kun piti saada.

Aivan liian yksipuolinen ruokavalio. Miksei ihmiset käytä järkeä.

Päivään kuuluu 2 x lämminruoka lautasmallin mukaisesti, aamupala, iltapala, välipala. Lisäksi päivään kuuluu aktiivista liikkumista ja liikuntaa. Ihmiset luulee laihtuvansa ihme dieeteillä, ja ehkä laihtuukin, mutta ei tuollaista diettaamista jaksa koko loppu elämäänsä ja elimistö voi muutenkin huonosti. Välillä puuttuu se maalaisjärki, eikä ihminen enää erota mikä on terveellistä ja mikä ei.

[QUOTE="vieras";27939506]Mua kiinnostaisi tietää, että miten ap ja muut tällaisilla ihme dieeteillä itseään laihduttavat ajattelevat normaalipainoisten ihmisten syövän??? Kuvitellaanko, että hoikatkin syövät pelkkää rahkaa, kurkkua ja porkkanaa kaiket päivät?? Sekin on erikoista, että joku ajattelee oman kroppansa olevan niin spesiaali, että siihen ei normaalit lainalaisuudet päde. Että on pakko syödä pelkkää rahkaa, koska muuten EI VAAN VOI laihtua...[/QUOTE]

no vaikka sinä.sä varmaan syöt normikotiruokaa normiannoksen.et vedä karkkia joka päivä
et juo 12 tölkkii siiderii viikossa.niin ku mä ennen tein.

mun ongelma on et jos mä söisin normiruokaa(ei kuitenkaan jauhelihaa tai kalaa)ni mä en vois
hillitä itteeni.ehkä joskus opin sen.mut nyt tällähetkellä tuntuu että en pysty siihen.

[QUOTE="pink";27939520]vaikka sitä et vaan sun tapas on oikea.ja jos mulla on joku häiriö tai ei ni ainakin mä teen asialle jotain.
mä olen tunnesyöjä,sen olen huomannut.ja nyt yritän hallita ja ymmärtää niitä tunteita ja syödä
vaan nälkääni.

ja mul on vielä opittavaa esim.siinä jos ottasin vaikka jotain broileriruokaa,ni se ois vaan

sen takia syön näin että tunnen hallitsevani syömistäni.jos et sitä voi ymmärtää ni se on voivoi.[/QUOTE]

Sinun tapasi ei ole oikea jos todella aiot sanomasi mukaan jatkaa tuolla tyylillä "ikuisesti". Minun tapani on oikea, ja onhan sitä samaa muutkin tässä ketjussa yrittäneet sanoa.

Ja tuossakin kommentissasi on todella paljon niitä tekijöitä millä syömishäiriö havaitaan, esim. tuo jatkuva puheesi hallinnasta... Ja tosiasiahan on että jos ei syö kun paria kolmea ruoka-ainetta koska ei mitään muuta "pysty" (syystä tai toisesta) ottamaan niin häiriöhän se on. Tosin parempi nyt kuin se edellinen...

[QUOTE="pink";27939520]vaikka sitä et vaan sun tapas on oikea.ja jos mulla on joku häiriö tai ei ni ainakin mä teen asialle jotain.
vaan nälkääni.

sen takia syön näin että tunnen hallitsevani syömistäni.jos et sitä voi ymmärtää ni se on voivoi.[/QUOTE]
Mä uskoisin ymmärtäväni. On olemassa yksi ruoka-aine, johon mulla tulee himo. Ja se on pähkinät. Erityisesti pähkinät, jotka keyesti kuumennan voissa ja sen jälkeen pyöritän suola-savupaprikaseoksessa. Ei ole väliä, kuinka paljon niitä on, käsi käy kulhossa kunnes kulho on tyhjä :D

Nykyinen ruokavaliosi on suorastaan askeettinen, mutta voi olla, että juuri sillä sä pääset herkkujen ahmimisen herraksi. Kuten itsekin sanoit, olet tunnesyöjä. Tuolla ruokavalion askeettisuudella on sulle lultavasti vahva psykologinen vaikutus ja kieltäytymällä suurimmasta osasta elintarvikkeita pystyt kieltäytymään myös niistä herkuista.

Myöhemmin olisi tosiaan hyvä, jos pystyisit vaihtamaan ainakin yhden rahkan vaikkapa broilerin rintapalaan ja kouralliseen vihanneksia. Toistaiseksi voisi olla hyvä, jos käyttäisit dieettisi ohessa vaikka Multitabsia tms, jotta ruokavaliosi yksipuolisuus ei kääntyisi terveyttäsi vastaan.

[QUOTE="juupajuu";27939554]Aivan liian yksipuolinen ruokavalio. Miksei ihmiset käytä järkeä.

Päivään kuuluu 2 x lämminruoka lautasmallin mukaisesti, aamupala, iltapala, välipala. Lisäksi päivään kuuluu aktiivista liikkumista ja liikuntaa. Ihmiset luulee laihtuvansa ihme dieeteillä, ja ehkä laihtuukin, mutta ei tuollaista diettaamista jaksa koko loppu elämäänsä ja elimistö voi muutenkin huonosti. Välillä puuttuu se maalaisjärki, eikä ihminen enää erota mikä on terveellistä ja mikä ei.[/QUOTE]

inhoan jauhelihaa ja kalaa(ja niille jotka miettii miten oon voinu syödä hampparin ni vastaus
on helppo jätin sen pihvin syömättä).hedelmistä tulee maha tosi kipeeksi.peruna ja pasta
kasvattaa vaan nälkää.kasviksista syön kurkkua,tomaattia ja porkkanaa.

eipä hirveesti pysty monipuolisesti syömään.no broileria mutta mitä sen kanssa?

[QUOTE="pink";27939555]no vaikka sinä.sä varmaan syöt normikotiruokaa normiannoksen.et vedä karkkia joka päivä

mun ongelma on et jos mä söisin normiruokaa(ei kuitenkaan jauhelihaa tai kalaa)ni mä en vois
hillitä itteeni.ehkä joskus opin sen.mut nyt tällähetkellä tuntuu että en pysty siihen.[/QUOTE]

Myönnät siis että ruokailusi on nytkin ihan päin honkia. Yrität puolustella että entinen ruokavaliosi oli vielä kamalampi. Niin varmasti oli, mutta on se edelleen.

Minusta tässä nyt huijaat itseäsi. Kehut nykyistä ruokavaliotasi vaikka itsekään et oikeen näytä uskovan muutokseen. Myönnät silti, että et voi syödä yhtä ateriaa ruokaa ottamatta toista tai mättäämättä. Kyllä tuo on syömishäiriö, eikä se muutu muuksi kielloilla, itselleen valehtelemalla tai yrittämällä.
Laihdutuksessa kun ei aina ole kiinni tahdonvoimasta. Nyt on kyse syömishäiriöstä ja sinun pitäsi alottaa menemällä ravintoterapeutille tai edes lääkäriin myöntämään tosiasiat. Vasta sen jälkeen voit alkaa haaveilemaan painon pudottamisesta ja normaalista syömisestä. Anteeksi, mutta näin se nyt vaan on!

Ehkä pystyt huijaamaan itseäsi hetken, mutta usko minua, tuossa ei ole järkeä, eikä se tule kantamaan pitkälle. Sensijaan kun myöntäisit OIKEASTI tosiasiat ja sen missä nyt mennään, niin sitten vasta voi alkaa miettimään sitä syömistä ja sen syitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27939569:
Mä uskoisin ymmärtäväni. On olemassa yksi ruoka-aine, johon mulla tulee himo. Ja se on pähkinät. Erityisesti pähkinät, jotka keyesti kuumennan voissa ja sen jälkeen pyöritän suola-savupaprikaseoksessa. Ei ole väliä, kuinka paljon niitä on, käsi käy kulhossa kunnes kulho on tyhjä :D

Nykyinen ruokavaliosi on suorastaan askeettinen, mutta voi olla, että juuri sillä sä pääset herkkujen ahmimisen herraksi. Kuten itsekin sanoit, olet tunnesyöjä. Tuolla ruokavalion askeettisuudella on sulle lultavasti vahva psykologinen vaikutus ja kieltäytymällä suurimmasta osasta elintarvikkeita pystyt kieltäytymään myös niistä herkuista.

Myöhemmin olisi tosiaan hyvä, jos pystyisit vaihtamaan ainakin yhden rahkan vaikkapa broilerin rintapalaan ja kouralliseen vihanneksia. Toistaiseksi voisi olla hyvä, jos käyttäisit dieettisi ohessa vaikka Multitabsia tms, jotta ruokavaliosi yksipuolisuus ei kääntyisi terveyttäsi vastaan.

no kiva että täällä on edes joku joka ymmärtää.voikun mulla olis himo vaikka tomaatteihin
tai johonkin muuhun terveelliseen.
mutta ei.mä himoitsen kaikkea rasvaista ja sokerista paskaa.jos mä nyt antasin ittelleni luvan
ni joutusin taas ojasta allikkoon.se on ku joku riippuvuus,et on pakko saada herkkuja ja jos ei
ite jaksa ees hakee,ni laittaa pojan kauppaan.

[QUOTE="pink";27939622]no kiva että täällä on edes joku joka ymmärtää.voikun mulla olis himo vaikka tomaatteihin
tai johonkin muuhun terveelliseen.
mutta ei.mä himoitsen kaikkea rasvaista ja sokerista paskaa.jos mä nyt antasin ittelleni luvan
ni joutusin taas ojasta allikkoon.se on ku joku riippuvuus,et on pakko saada herkkuja ja jos ei
ite jaksa ees hakee,ni laittaa pojan kauppaan.[/QUOTE]
Mä voisin kuvitella, että tilanne on vähän sama kuin tupakoitsijalla, jonka tupakkalakko onnistuu tasan niin kauan, kun pysyttelee kotinurkissa eikä ainakaan lähde kavereiden kanssa baariin. Mutta mitä kauemmin on ilman tupakkaa, sitä vähemmän sitä enää tekee mieli...siellä baarissakaan. Toivotaan, että sulla käy rasvan ja sokerin kanssa samalla tavalla ja jonain päivänä ne ei enää houkuttele sua kuten nyt vielä houkuttelee :)

[QUOTE="jenni";27939590]Myönnät siis että ruokailusi on nytkin ihan päin honkia. Yrität puolustella että entinen ruokavaliosi oli vielä kamalampi. Niin varmasti oli, mutta on se edelleen.

Minusta tässä nyt huijaat itseäsi. Kehut nykyistä ruokavaliotasi vaikka itsekään et oikeen näytä uskovan muutokseen. Myönnät silti, että et voi syödä yhtä ateriaa ruokaa ottamatta toista tai mättäämättä. Kyllä tuo on syömishäiriö, eikä se muutu muuksi kielloilla, itselleen valehtelemalla tai yrittämällä.
Laihdutuksessa kun ei aina ole kiinni tahdonvoimasta. Nyt on kyse syömishäiriöstä ja sinun pitäsi alottaa menemällä ravintoterapeutille tai edes lääkäriin myöntämään tosiasiat. Vasta sen jälkeen voit alkaa haaveilemaan painon pudottamisesta ja normaalista syömisestä. Anteeksi, mutta näin se nyt vaan on!

Ehkä pystyt huijaamaan itseäsi hetken, mutta usko minua, tuossa ei ole järkeä, eikä se tule kantamaan pitkälle. Sensijaan kun myöntäisit OIKEASTI tosiasiat ja sen missä nyt mennään, niin sitten vasta voi alkaa miettimään sitä syömistä ja sen syitä.[/QUOTE]

kiitos mielipiteestäsi.mutta aion yrittää itse.olen itse oma terapeuttini.ja mulla tää
ongelma on korvien välissä.ennen vaikka mulla ei ois ollu nälkä ni kun tuli mieliteko
vaikka suklaaseen tai siideriin niin niitä oli saatava.ne ajatukset pyöri mun päässä kokoajan
ja kun sain herkutella tai juoda ni hetkellisesti oli parempi olo.

[QUOTE="pink";27939555]no vaikka sinä.sä varmaan syöt normikotiruokaa normiannoksen.et vedä karkkia joka päivä

hillitä itteeni.ehkä joskus opin sen.mut nyt tällähetkellä tuntuu että en pysty siihen.[/QUOTE]

Juu, syön normaalia kotiruokaa ja herkuttelenkin. Kyllä normaalipainoinen voi syödä herkkujakin, mutta kohtuudella. Ja se nyt vaan pitää opetella se kohtuus. Ei sieltä kaupasta ole pakko kantaa kotiin niitä siidereitä ja karkkeja, ja kun niitä ei ole, ei voi syödäkään. Itse herkuttelen, mutta kompensoin sitä liikkumalla paljon.

Tuolla sinun dieetilläsi en jaksaisi olla viikkoakaan ja johan sitä pian sairastuisi erlaisiin puutostiloihin. Et kuulosta ihmiseltä, jolla on valtaisa itsekuri, joten enpä usko sinunkaan jaksavan kovin pitkään. Ja kun et ole opetellut syömään normaalisti, niin mitenkäs sitten käykään...?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27939653:
Mä voisin kuvitella, että tilanne on vähän sama kuin tupakoitsijalla, jonka tupakkalakko onnistuu tasan niin kauan, kun pysyttelee kotinurkissa eikä ainakaan lähde kavereiden kanssa baariin. Mutta mitä kauemmin on ilman tupakkaa, sitä vähemmän sitä enää tekee mieli...siellä baarissakaan. Toivotaan, että sulla käy rasvan ja sokerin kanssa samalla tavalla ja jonain päivänä ne ei enää houkuttele sua kuten nyt vielä houkuttelee :)

toivotaan parasta.mä oon meinaa puhunu näistä mun laihtumisjutuista mun miehelle ja ois
tosi noloa jos mä taas sortusin.

[QUOTE="pink";27939585]inhoan jauhelihaa ja kalaa(ja niille jotka miettii miten oon voinu syödä hampparin ni vastaus
on helppo jätin sen pihvin syömättä).hedelmistä tulee maha tosi kipeeksi.peruna ja pasta
kasvattaa vaan nälkää.kasviksista syön kurkkua,tomaattia ja porkkanaa.

eipä hirveesti pysty monipuolisesti syömään.no broileria mutta mitä sen kanssa?[/QUOTE]

Pitäisköhän sun käydä lääkärillä, jos hedelmistäkin tulee noin maha kipeäksi. Jos sulla onkin joku vakava sairaus?

[QUOTE="pink";27938629]ja ongelma on myös se et jos söisin oikeeta ruokaa,ottasin jättiannoksen ja sit olisin ihan ähky.
ja kuitenkin vähän ajan päästä tekis taas mieli jotain,vaikka herkkuja.
tällä tarkalla linjalla homma toimii.syön vain nälkääni --[/QUOTE]

[QUOTE="pink";27938598]-- kerrankin tuntuu et mä hallitsen mun syömistä eikä syöminen mua. --[/QUOTE]

Kun olet opetellut tuon ruoka"valion", miksi et voisi opetella myös kohtuutta normaalin ruoan kanssa? Kun pystyt tuohon, miksi et pystyisi siihen?

Sä selvästi hallitset syömisesi noin, mutta minäkin epäilen, että tuo hallinnan tunne vääristää sun suhteen ruokaan. Entisen ja nykyisen ruokavaliosi välissä on vaikka mitä, myös sellaista, jotka on hyväksi sun keholle ja jota voi jatkaa oikeasti vaikka koko loppuiän.

Sun ruokavalio on nyt huono. Suppea ja huono. En myöskään ymmärrä, miten sinulle jäisi vain joku broileri lisättäväksi jos oikeaa ruokaa söisit. Hedelmistä maha kipeäksi? Ihan kaikista mahdollisista hedelmistä? Jauheliha ällöä? No entä kokoliha - tai pavut, soija tm.?

Ihminen myös tottuu uusiin makuihin. Olen varma, että jos koettaisit normaalia rahkaa ja vaikkapa banaania silloin tällöin, tottuisit sen (tai niiden) makuun. Koskee muitakin ruokia. :)

[QUOTE="vieras";27939666]Juu, syön normaalia kotiruokaa ja herkuttelenkin. Kyllä normaalipainoinen voi syödä herkkujakin, mutta kohtuudella. Ja se nyt vaan pitää opetella se kohtuus. Ei sieltä kaupasta ole pakko kantaa kotiin niitä siidereitä ja karkkeja, ja kun niitä ei ole, ei voi syödäkään. Itse herkuttelen, mutta kompensoin sitä liikkumalla paljon.

Tuolla sinun dieetilläsi en jaksaisi olla viikkoakaan ja johan sitä pian sairastuisi erlaisiin puutostiloihin. Et kuulosta ihmiseltä, jolla on valtaisa itsekuri, joten enpä usko sinunkaan jaksavan kovin pitkään. Ja kun et ole opetellut syömään normaalisti, niin mitenkäs sitten käykään...?[/QUOTE]

no mä en kyllä harrasta liikuntaa.tietty jos vetäs jotain tiukkaa salitreeniä 4-5 kertaa viikossa
ni sit ois varmaan pakko syödä enemmän.ja itsekuri on heikko mutta tää on eka kerta
ku oon pysyny tiukkana.

viime kesänä olin 6 viikkoa juomatta ja se oli saavutus,mut sit oli mökkireissu ja siiderit alko
taas houkuttaa.nyt join viimeksi 31.12.12.ja elokuus on synttärit joten sinne asti ois tarkotus
olla juomatta ja mässäämättä.

ja sitten jatkaa tiukalla linjalla.

[QUOTE="pink";27939732]no mä en kyllä harrasta liikuntaa.tietty jos vetäs jotain tiukkaa salitreeniä 4-5 kertaa viikossa
ni sit ois varmaan pakko syödä enemmän.ja itsekuri on heikko mutta tää on eka kerta
ku oon pysyny tiukkana.

viime kesänä olin 6 viikkoa juomatta ja se oli saavutus,mut sit oli mökkireissu ja siiderit alko
taas houkuttaa.nyt join viimeksi 31.12.12.ja elokuus on synttärit joten sinne asti ois tarkotus
olla juomatta ja mässäämättä.

ja sitten jatkaa tiukalla linjalla.[/QUOTE]

Tuu sitte kertoo kuinka kävi. Meinaa tossa voi käydä niin että sit ku sitä siideriä saa ni sitte se meneeki överiksi ja kappas, et voikaan enää lopettaa vaan vedät sitä tuplamäärä entisestä! Sit on putki joka loppuu seuraavana päivänä.. tai seuraavana.. tai sitte.. tai sitte.. tai... Nojaa, lopulta oletkin taas alkutekijöissä ja lopettaminen on kahta vaikeampaa.
Varo ettei ruoan suhteen käy samoin.

[QUOTE="huuhuu";27939680]Kun olet opetellut tuon ruoka"valion", miksi et voisi opetella myös kohtuutta normaalin ruoan kanssa? Kun pystyt tuohon, miksi et pystyisi siihen?

Sä selvästi hallitset syömisesi noin, mutta minäkin epäilen, että tuo hallinnan tunne vääristää sun suhteen ruokaan. Entisen ja nykyisen ruokavaliosi välissä on vaikka mitä, myös sellaista, jotka on hyväksi sun keholle ja jota voi jatkaa oikeasti vaikka koko loppuiän.

Sun ruokavalio on nyt huono. Suppea ja huono. En myöskään ymmärrä, miten sinulle jäisi vain joku broileri lisättäväksi jos oikeaa ruokaa söisit. Hedelmistä maha kipeäksi? Ihan kaikista mahdollisista hedelmistä? Jauheliha ällöä? No entä kokoliha - tai pavut, soija tm.?

Ihminen myös tottuu uusiin makuihin. Olen varma, että jos koettaisit normaalia rahkaa ja vaikkapa banaania silloin tällöin, tottuisit sen (tai niiden) makuun. Koskee muitakin ruokia. :)[/QUOTE]

mutta niissä hedelmissä on toinenkin ongelma kun se fruktoosi.eli mun herkkua on banaanit ja
klementiinit.mutta sitten vedän niitä ihan tolkuttomasti.vaikka 10 hedelmää päivässä.

kai mun ongelma on sitten joku syömisen hallinta?

Yhteistyössä