Mitä mieltä "kansalaispalkasta"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jenjen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minusta nää perustulokeskustelut aina lopulta kiteytyvät sen yhden ajatuksen ympärille. Että kuuluuko kaikille sama palkka tuottavuudesta riippumatta?

Jos ajatellaan että porukka menee aamulla keräämään puolukoita metsään, ja toiset keräävät useamman ämpärillisen ja toiset ei mitään, miten paljon yhteisesti kerättyä saalista voi jakaa porukan kesken? Laitetaanko kaikille ämpäreihin lopuksi yhtä paljo, antaako se enemmän kerännyt omista marjoitaan puolet vai miten toimitaan?

Loppujen lopuksi minusta yrittäliäisyyttä ja työn tekemistä pitäisi palkita, niin että jos keräät enemmän kuin muut, sulla on lopuksi myös ämpärissä enemmän marjoja kuin muilla. Kukaan ei saa jäädä nälkäiseksi, mutta pelkästään toisten tekemän työn varassa oleminen pitäisi työkykyiselle ihmiselle olla viimeinen vaihtoehto.

Anteeksi miksikä jäisi? :D
Ja lapsilisä on osa nykyistä sosiaaliturvajärjestelmää. Sitä ei taata jokaiselle Suomen kansalaiselle, joten se ei ole perustulo. Kaikki verottomat tulot eivät ole perustuloa. Lapsilisän jääminen perustulojärjestelmään myös tuodaan erikseen esillä lähes jokaisessa osittaisen perustulon mallissa, johon olen tutustunut.

Saivartelua sanoa, että lapsilisää ei taata jokaiselle suomen kansalaiselle.

Joka tapauksessa jokainen esitetty perustulomalli on nykyistä, vallitsevaa todellisuutta parempi.

[QUOTE="vieras";25650281]Okei. Kaikille 500euroa kuussa + ansioveroprosentiksi 40%. Mistä toi 500 kaikille otetaan? Minkä tuloluokan jälkeen perustuloa ei saa ollenkaan?

Vielä jos minipalkkoja lasketaan, niin mieti esim 8euroa tunti tienaavaa siivoojaa, joka maksaa 40% veroa tuosta 8 euron palkasta. Lasketaan palkkaa vaikka parilla eurolla, 6 euroa minipalkka? 0,6x6e = 3,60 tuntipalkkaa.

Menisitkö itse töihin tuolla summalla vaikka saisitkin kansalaispalkan? Menisit, jos olisi pakko, mutta muuten et.[/QUOTE]

No kahden euron tuntipalkan tiputus onkin aika paljon, tuskin on kyse niin suuresta summasta :D
Ja toisekseen, vihreiden laskelman mukaan jokainen saa perustuloa mutta jos perustulo olisi 500e/kk ja veroprosentti siinä neljänkympin luokkaa, alkaisi noin 3000e kuukausituloilla tulemaan tappiota. Alle 2000e/kk tuloilla voittaisi ja 2000-3000e/kk tuloilla pysyisi tulot suht ennallaan. Näin jos oikein muistan.

muoks. ja lisään vielä sen, että sanoinkin jo tuon jotta rahoitus on katsottu tulevan ympäristöveron noususta (muun muassa), ansiotuloverotuksesta ja tietysti sitten etuuksista joita ei enää tarvitse maksaa. En nyt muista mitä muuta verotusta oli tarkoitus nostaa.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="hippi";25650360]Saivartelua sanoa, että lapsilisää ei taata jokaiselle suomen kansalaiselle.

Joka tapauksessa jokainen esitetty perustulomalli on nykyistä, vallitsevaa todellisuutta parempi.[/QUOTE]

Riippuu paljolti siitä kenen kannalta järjestelmää ajattelee. En tiedä onko tuo keskituloisen kannalta hyvä vai huono järjestelmä, riippuu paljolti sen kustannusvaikutuksista. Keskituloiset tällä hetkellä maksavat kuitenkin euromääräisesti isoimman siivun veroista, ja tehtiin mallin muuttamiselle ihan mitä tahansa, se ei saa maksaa enempää kuin sosiaaliturva maksaa meille nyt.

Suomi ottaa joka päivä velkaa julkisen sektorin menojen kattamiseksi, me elämme samalla tavalla velaksi kuin Kreikka.

Mun arvaus on että koko sosiaaliturvajärjestelmä aikaa myöten romahtaa ja palaamme siihen missä olimme joskus 50-luvulla. Perhe ja suku auttaa, kenties kirkko, mutta muuten jokainen saa tulla toimeen omillaan. USA on pitkälti jo mennyt tähän malliin, siellä esim terveydenhoitoon ei pienituloisilla ole yksinkertaisesti varaa.

No kahden euron tuntipalkan tiputus onkin aika paljon, tuskin on kyse niin suuresta summasta :D
Ja toisekseen, vihreiden laskelman mukaan jokainen saa perustuloa mutta jos perustulo olisi 500e/kk ja veroprosentti siinä neljänkympin luokkaa, alkaisi noin 3000e kuukausituloilla tulemaan tappiota. Alle 2000e/kk tuloilla voittaisi ja 2000-3000e/kk tuloilla pysyisi tulot suht ennallaan. Näin jos oikein muistan.

muoks. ja lisään vielä sen, että sanoinkin jo tuon jotta rahoitus on katsottu tulevan ympäristöveron noususta (muun muassa), ansiotuloverotuksesta ja tietysti sitten etuuksista joita ei enää tarvitse maksaa. En nyt muista mitä muuta verotusta oli tarkoitus nostaa.

Eli keskituloiset maksaisivat taas kaiken tulonsiirtona pienituloisille. Hieno järjestelmä. Melkein kuin kommunismia.

Yritysten olisi sun mielestä helpompi työllistää, jos ympäristöveroja nostettaisiin. Ihan aikuisten oikeasti, Suomessa jossa välimatkat ovat pitkiä ja meidän vienti edelleen pitkälti metsäteollisuuden ja teknologiateollisuuden (mukaanlukien metalli) varassa.

Mieti ja laske mistä ne tulot tähän maahan tulevat ja onko mitään jaettavaa jos näiden yritysten toimintaedellytyksiä entisestään heikennetään. Paperitehtaat ajetaan alas (osaksi järjettömien palkkavaatimusten takia), metalliteollisuuuden kysyntä on heikkoa.

Millä me aiomme elää? Myymällä palveluita toisillemme? Millä rahalla niitä on tarkoitus ostaa? Tämä systeemi ei toimi jos mistään ulkopuolelta ei tule rahaa.

Tää on vähän kuin Halosen kommentti että elämme vaikka pesemällä toistemme paitoja. No jos kellään ei riitä rahaa ruokaan, kuka maksaisi naapurille paidan pesemisestä kun sen voi pestä itsekin?

[QUOTE="kassu";25649656]Tanskassa kansalaispalkka käytännössä poisti työttömyyden. Lähes kaikki haluavat tehdä työtä, koska kansalaispalkka ei pienene heti jos saa työtuloja. Se innostaa ihmisiä töihiin. Samalla vähenee harmaa talous ja pimeä työ.[/QUOTE]
Tanskassa veroa maksetaan 36-38%, autovero järkyttävä ja parhaimmillaan ihmiset maksavat yli puolet palkastaan veroa. Ovatko ihmiset valmiit siihen, jotta saavat kansalaispalkan?

[QUOTE="jenjen";25650155]Tanskassahan siis tuo 1400 euron saaminen edellyttää, että teet samalla töitä. Että kotiin jääminen ei siinä onnistuisi.[/QUOTE]

Eli se on vähänkuin sosiaalituki, jolla tuetaan työllisyyttä eikä työtöntä (työttömyyttä). Ihan järkevältä kuulostaa.

Mä lähtisin töihin siittä huolimatta että saisin VAIN tuon summan käteen. Ihan jo siksikin,että kotona lapsen kans oleminen on äärettömän tylsää. Ja työssä käynnistä kertyy eläkettä ja tuleviasuudessakin saa paremmin töitä.
Ja minua ainakin työttömänä häiritsi se että olen yhteiskunnan varassa. Et olisin aivan työkykyinen ihminen vaikka lapsia omistanki ;)

[QUOTE="vieras";25650384]Eli keskituloiset maksaisivat taas kaiken tulonsiirtona pienituloisille. Hieno järjestelmä. Melkein kuin kommunismia.[/QUOTE]

Me maksamme ne nyt "sohvalle". Hienoa sosialismia

[QUOTE="vieras";25650530]Ja kaks miljuunaa kertaa kalliimpi.[/QUOTE]

Ei, vaan halvempi.

Tiesitkö, että tulonsiirtoja saadaan eniten tuloluokassa 40000-59999 euroa ja toiseksi eniten tuloluokassa yli 140000 euroa?

Pienimmät tulonsiirrot saavat ne, jotka elävät tuloluokassa alle 15 000 euroa

[QUOTE="hippi";25650555]Ei, vaan halvempi.

Tiesitkö, että tulonsiirtoja saadaan eniten tuloluokassa 40000-59999 euroa ja toiseksi eniten tuloluokassa yli 140000 euroa?

Pienimmät tulonsiirrot saavat ne, jotka elävät tuloluokassa alle 15 000 euroa[/QUOTE]

Mistäs tulonsiirroista sä oikein puhut?

[QUOTE="vieras";25650657]Mitä tulonsiirtoja yli 140.000 vuodessa tienaavat saavat?[/QUOTE]

äitiyspäivärahaa, vuorotteluvapaata, maatalostukea investointitukea, korkotukea, koulutusrahaa, sairauspäivärahaa, työttömyyskorvausta, vanhempainrahaa. Tuossa oli nyt niitä esimerkkejä joita olen itse nostanut

[QUOTE="hippi";25650690]äitiyspäivärahaa, vuorotteluvapaata, maatalostukea investointitukea, korkotukea, koulutusrahaa, sairauspäivärahaa, työttömyyskorvausta, vanhempainrahaa. Tuossa oli nyt niitä esimerkkejä joita olen itse nostanut[/QUOTE]

Työttömyyskorvausta yli 140.000 euroa vuodessa?

[QUOTE="hippi";25650727]Juu, olen nostanut myös työttömyyskorvausta[/QUOTE]

Onko sun tulot yli 140 000 vuodessa? Maataloustuki jne eivät ole tulosidonnaisia etuuksia vaan pinta-alaan kohdistuvia. Tämä sun esittämäsi malli ei mitenkään puutu EU:n maataloustukeen, tai sen poistamiseen.

Olis kiva saada vähän faktaa eikä pelkkää mutua tähän asiaan.

Sosiaaliturvan uudistamisessa on kyse siitä miten nämä sosiaaliturvaan kohdistuvat rahat jaetaan. Ihmiset ei tunnu ymmärtävän, että rahaa ei tähän malliin tule mistään yhtään sen enempää. Jos joku saa lisää, se täytyy joltakin toiselta ottaa pois. Keneltä otetaan pois? Miten paljon?

[QUOTE="hippi";25650690]äitiyspäivärahaa, vuorotteluvapaata, maatalostukea investointitukea, korkotukea, koulutusrahaa, sairauspäivärahaa, työttömyyskorvausta, vanhempainrahaa. Tuossa oli nyt niitä esimerkkejä joita olen itse nostanut[/QUOTE]

Investointituki, korkotuki, ja maataloustuki ei muuten liity meidän sosiaaliturvaan yhtään mitenkään.

Euromääräisesti eniten veroja maksaa keskiluokka.

[QUOTE="hippi";25650727]Juu, olen nostanut myös työttömyyskorvausta[/QUOTE]

Sulla on ollut ihan hirmuiset tulot kun olet saanut työttömyyskorvaustakin 140 kiloa vuodessa...

[QUOTE="vieras";25650766]Investointituki, korkotuki, ja maataloustuki ei muuten liity meidän sosiaaliturvaan yhtään mitenkään.

Euromääräisesti eniten veroja maksaa keskiluokka.[/QUOTE]

Ei liity sosiaaliturvaan ei. Mutta ei poista sitä tosiasiaa, että eniten tulonsiirtoja suomessa saadaan tuloluokassa 40 000 - 59 999 euroa / vuosi ja toiseksi eniten tuloluokassa yli 140 000 euroa / vuosi. Ja vähiten tulonsiirtoja saadaan tuloluokassa alle 15 000 euroa vuosi.

En lukenut koko ketjua, mutta mielestäni mitään kansalaispalkaa ei tarvittaisi jos työnantajat, maksaisivat kunnon palkkaa, jolla tulla toimeen. Mutta se että kuinka se taas onnistuisi onkin jo toinen juttu.

Yhteistyössä