Mitä mieltä "kansalaispalkasta"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jenjen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";25649896]Tämä kansalaispalkka on mulle vielä vähän vieras asia. Luin jonkun verran tätä ketjua ja jäin miettimään.. kansalaispalkkako olisi n. 500 €:n suuruinen ja kaikilla sama? Köyhällä ja rikkaalla? Mun mielestä tavallaan hieno ajatus, itsekin nyt kotihoidontuella osa-aikatyötä tekevänä, että työnteko olisi kannattavaa. Myös osa-aikatyön, pätkätöiden ihmisen omien mieltymysten ja tarpeiden mukaan. Mutta koko muu tukijärjestelmäkö poistuisi? Entä sitten jos yksilö ei kertakaikkiaan löydä työtä? Sitten pitäisi elää 500 eurolla, vaikka sillä ei saa edes vuokraa maksettua? Entäs työkyvyttömät ihmiset? Anteeksi jos kyselen tyhmiä, kuten sanoin aihe on mulle vieras, mutta mua rupes kiinnostamaan.[/QUOTE]

Tuo Karvapallon pitkä teksti oikeastaan selittää vastaukset kysymyksiisi :)

Muu tukijärjestelmä ei posituisi kokonaan, mutta se kevenisi todella paljon. Asumistuki ja työttömyysturva poistuisivat. Samoin suuri osa toimeentulotuesta. Näin siis jos kansalaispalkka olisi tarpeeksi suuri, esim. 1500 euroa. Työtä olisivat sen jälkeen tekemättä vain ne, jotka eivät siihen pysty. Nimittäin kaikki halauaisivat tienata ainakin muutaman satasen siihen kansalaispalkan päälle parantaakseen elintasoaan. Näinhän tosiaan kävi Tanskassa, että työhalut lisääntyivät valtavasti.

• Tykkää
Reactions: Akaatti
Olisi kiva, jos tuota voisi kokeilla.. Mun mielestä on ihanaa tehdä osa-aikatyötä nyt kotihoidontuella, koska se on kannattavaa. Eikä mun tarvitse kuluttaa siinä itseäni loppuun, vaan mulla jää aikaa myös perheelleni.

Mietin vaan niitä jotka eivät kansalaispalkasta huolimatta kykenisi töihin..

Joku viittasi siihen, että ökyrikkaat hyppäisi pois oravanpyörästä.. mun mielestä olisi oikeastaan ihan hyvä ja jopa suotavaa, että hekin voisivat välillä hengähtää. Tosin uskoisin tällaisilla olevan muutenkin esimerkiksi säästöjä ja tuloja jostain osakkeista tai muualta, ettei heidän varsinaisesti ole muutenkaan pakko tehdä työtä. Tuskin se 500 euroa siihen vaikuttaisi. Ja jos jäisivät oravanpyörästä pois, niin se toisi mahdollisuuksia joillekin muille, kun voisivat täyttää näiden henkilöiden paikan.

[QUOTE="jenjen";25649961]Kassu, paljonko Tanskassa on tuo kansalaispalkka?[/QUOTE]

Tanskassa taataan käytännössä koskematon 1400€ minimitulo jokaiselle kansalaiselle. Kun tuo kansalaispalkka, eli perustulo tuli Tanskaan, työttömyys laski nopeasti neljään prosenttiin. Suomessa työttömyysprosentti on noin 8 ja todellinen työttömyysprosentti on 15-20, koska suuri osa on pakotetussa työvoimakoulutuksessa ja palkattomassa työssä, eli työharjoittelussa.

• Tykkää
Reactions: Akaatti
[QUOTE="kassu";25649949]Muu tukijärjestelmä ei posituisi kokonaan, mutta se kevenisi todella paljon. Asumistuki ja työttömyysturva poistuisivat. Samoin suuri osa toimeentulotuesta. Näin siis jos kansalaispalkka olisi tarpeeksi suuri, esim. 1500 euroa. Työtä olisivat sen jälkeen tekemättä vain ne, jotka eivät siihen pysty. Nimittäin kaikki halauaisivat tienata ainakin muutaman satasen siihen kansalaispalkan päälle parantaakseen elintasoaan. Näinhän tosiaan kävi Tanskassa, että työhalut lisääntyivät valtavasti.[/QUOTE]

Suurella todennäköisyydellä kävisi niin, että asumistuki, lapsilisät ja toimeentulotuki pysyisi, sillä täysi perustulo tulisi liian kalliiksi yhteiskunnalle. Osittaisella perustulolla olevat taas tarvitsevat asumistukea ja mahdollisesti osa myös vielä toimeentulotukea.

Tanskassa oli jossain vaiheessa euroalueen kovimmat palkat jos lilliputtivaltioita ei huomioitu. Kävin siellä silloin töissä ja pitkää päivää duunarin hommia tekemällä siellä oli mahdollista saavuttaa yli 100 000 euron vuositulot.

[QUOTE="kassu";25650044]Tanskassa taataan käytännössä koskematon 1400€ minimitulo jokaiselle kansalaiselle. Kun tuo kansalaispalkka, eli perustulo tuli Tanskaan, työttömyys laski nopeasti neljään prosenttiin. Suomessa työttömyysprosentti on noin 8 ja todellinen työttömyysprosentti on 15-20, koska suuri osa on pakotetussa työvoimakoulutuksessa ja palkattomassa työssä, eli työharjoittelussa.[/QUOTE]

Tällä mallilla on varmaan aikamoinen vaikutus myös pimeisiin töihin. Kuka haluaa tehdä enää pimeää hommaa, jos sen takia jää 1400e saamatta?

[QUOTE="vieras";25650013]Olisi kiva, jos tuota voisi kokeilla.. Mun mielestä on ihanaa tehdä osa-aikatyötä nyt kotihoidontuella, koska se on kannattavaa. Eikä mun tarvitse kuluttaa siinä itseäni loppuun, vaan mulla jää aikaa myös perheelleni.

Mietin vaan niitä jotka eivät kansalaispalkasta huolimatta kykenisi töihin..

Joku viittasi siihen, että ökyrikkaat hyppäisi pois oravanpyörästä.. mun mielestä olisi oikeastaan ihan hyvä ja jopa suotavaa, että hekin voisivat välillä hengähtää. Tosin uskoisin tällaisilla olevan muutenkin esimerkiksi säästöjä ja tuloja jostain osakkeista tai muualta, ettei heidän varsinaisesti ole muutenkaan pakko tehdä työtä. Tuskin se 500 euroa siihen vaikuttaisi. Ja jos jäisivät oravanpyörästä pois, niin se toisi mahdollisuuksia joillekin muille, kun voisivat täyttää näiden henkilöiden paikan.[/QUOTE]

Ei se välttämättä tarkoita ökyrikasta, vaan ihan tavallista kansalaista, joka on elänyt säästeliäästi. Ja ainakin omalla kohdalla töistä pois jääminen pysyvästi ilman muita tuloja kuin pääomatulot on vielä todella kaukana. Mutta jos saisin jotain 1300/1400 euroa tekemättä mitään niin en varmasti menisi töihin ennenkuin lapset olisivat isoja.

Väitän että tosi monella perheellä jossa toisella on hyvät tulot olisi sama tilanne kuin meillä, että tuolla rahalla nainen jäisi kotiin. Koska ei yksinkertaisesti tarvita rahaa enempää siihen että tullaan hyvin toimeen.

[QUOTE="vieras";25650097]

Väitän että tosi monella perheellä jossa toisella on hyvät tulot olisi sama tilanne kuin meillä, että tuolla rahalla nainen jäisi kotiin. Koska ei yksinkertaisesti tarvita rahaa enempää siihen että tullaan hyvin toimeen.[/QUOTE]

Nyt saa enemmän kun jää kotiin ja töihin menemällä raha ei kasva.
Perustulossa saisi vähemmän mutta saisi pitää itsellään ne rahat mitkä tienaa päälle

Siis kansalaispalkka korvaisi kotihoidontuen, eli meidän perhe sais 500+500 nykyisen kotihoidontuen tilalle, sehän tarkoittasi sitä, ettei mun tosiaan tarttis mennä töihin, sehän paljolti enemmän mitä nyt saan, enkä ole nytkään menossa töihin. En siis ole työtöntyönhakija, joten minulle ei työtä tällä hetkellä tarvitse osoittaa. Sitten jos päätänkin hakeutua työttömäksi, saisin liitonrahat +500€, eikä todellakaan olisi mitään kiirettä työlistyä.

Tälläinen osittainen perustulo jäisi "sätökseksi". Ja lapsilisä on jo perustulo.

Anteeksi miksikä jäisi? :D
Ja lapsilisä on osa nykyistä sosiaaliturvajärjestelmää. Sitä ei taata jokaiselle Suomen kansalaiselle, joten se ei ole perustulo. Kaikki verottomat tulot eivät ole perustuloa. Lapsilisän jääminen perustulojärjestelmään myös tuodaan erikseen esillä lähes jokaisessa osittaisen perustulon mallissa, johon olen tutustunut.

[QUOTE="vieras";25650097]Ei se välttämättä tarkoita ökyrikasta, vaan ihan tavallista kansalaista, joka on elänyt säästeliäästi. Ja ainakin omalla kohdalla töistä pois jääminen pysyvästi ilman muita tuloja kuin pääomatulot on vielä todella kaukana. Mutta jos saisin jotain 1300/1400 euroa tekemättä mitään niin en varmasti menisi töihin ennenkuin lapset olisivat isoja.

Väitän että tosi monella perheellä jossa toisella on hyvät tulot olisi sama tilanne kuin meillä, että tuolla rahalla nainen jäisi kotiin. Koska ei yksinkertaisesti tarvita rahaa enempää siihen että tullaan hyvin toimeen.[/QUOTE]

Tanskassahan siis tuo 1400 euron saaminen edellyttää, että teet samalla töitä. Että kotiin jääminen ei siinä onnistuisi.

[QUOTE="vieras";25649739]Mä voin kertoa, että kaikille ei työnteon motivaattoriksi riitä audi taikka purjevene. Oikeastaan tilanne on se, että sitten kun sulla on riittävästi rahaa ostaa vaikka useampi audi käteisellä, sen audin statusarvo alkaa olla olematon.

Ihan varmasti on paljon ihmisiä jotka ajattelevat samoin kuin sinä, mutta kannattaa muistaa että "leppoistaminen" on saanut myös paljon kannattajia. Oravanpyörästä hyppäävät pois nimenomaan ne joilla on ennestään jo hyvät tulot ja varallisuutta.[/QUOTE]

No eikö se olisi vaan ihan hyvä. Vapautuisi työpaikkoja sellaisille, jotka työtä haluaisivat tehdä. Niille, joilla ei ole osinkotuloja.

[QUOTE="vieras";25650123]Siis kansalaispalkka korvaisi kotihoidontuen, eli meidän perhe sais 500+500 nykyisen kotihoidontuen tilalle, sehän tarkoittasi sitä, ettei mun tosiaan tarttis mennä töihin, sehän paljolti enemmän mitä nyt saan, enkä ole nytkään menossa töihin. En siis ole työtöntyönhakija, joten minulle ei työtä tällä hetkellä tarvitse osoittaa. Sitten jos päätänkin hakeutua työttömäksi, saisin liitonrahat +500€, eikä todellakaan olisi mitään kiirettä työlistyä.[/QUOTE]

No jos sen ajattelee näin. Kukaanhan ei ole väittänyt, etteikö aina löytyisi ihmisiä jotka osaavat hyötyä tilanteesta kuin tilanteesta. ;) Itse taas näen asian ihan eri tavalla. Jos saisimme miehen kanssa perustuloa 1000 euroa yhteensä, ja tekisin sen päälle vielä osapäivätöillä 1000 euroa, niin todellakin kannattaisi olla töissä, eikä lorvia kotona.

[QUOTE="hippi";25650112]Nyt saa enemmän kun jää kotiin ja töihin menemällä raha ei kasva.
Perustulossa saisi vähemmän mutta saisi pitää itsellään ne rahat mitkä tienaa päälle[/QUOTE]

Tämähän riippuu perheen tilanteesta. Ne joilla ei ole ennestään varallisuutta, ja muita tuloja perheessä saavat nyt sossusta enemmän. Perustulomallissa sellainen perhe jossa isä tienaa esim. 50 000euroa ja lapset on yli 3v ja äiti kotona saisi enemmän. Nythän esim. mä en saisi mitään, jos jäisin kotiin (työttömyyspäivärahakauden jälkeen)

Mun teoria edelleen on että tämä perustulomalli mahdollistaisi sellaisten perheiden työmäärän keventämisen mitä mallissa ei ole ehkä laskettu. Ihminen ei tarvitse kuitenkaan ruokaan +muihin perustarpeisiin välttämättä sen enempää rahaa kuin ennenkään.

Malli varmasti kannustaisi matalampien tuloluokkien palkansaajia töihin. Nythän on ihan käsittämätöntä että YH:n ei kannata edes 3000 euron palkalla lähteä töihin, kun tuet voivat olla sen saman 2000e/nettona. Mutta esim. mun tapauksessa jos olisin YH ja mulla on ennestään varallisuutta, tuet eivät tietenkään olisi nyt noin paljon.

[QUOTE="uppis";25650177]No eikö se olisi vaan ihan hyvä. Vapautuisi työpaikkoja sellaisille, jotka työtä haluaisivat tehdä. Niille, joilla ei ole osinkotuloja.[/QUOTE]

Ihan reippaasti oletat, että jos esim. kirurgi jää sapattivapaalle kalliista koulutuksestaan huolimatta niin työtön paperimies työllistyisi yhtään sen paremmin?

[QUOTE="vieras";25650227]Ihan reippaasti oletat, että jos esim. kirurgi jää sapattivapaalle kalliista koulutuksestaan huolimatta niin työtön paperimies työllistyisi yhtään sen paremmin?[/QUOTE]

Tähän voi liittyä myös se, että koska jokainen kansalainen saisi jo perustulon, myös minimipalkkoja saatettaisiin pienentää. Tästä syystä työnantajilla voisi olla myös mahkuja perustaa lisää työpaikkoja.

Monelta jää tässä huomaamatta että progressiivinen verotus perustuu siihen että isommista tuloista maksetaan suhteessa ja euromääräisesti enemmän veroa. Eli jos sieltä palkkahaitarin yläpäästä yksi tai kaksi jää kotiin "perustulon" varaan tekemättä mitään, voi olla että tarvitaan kolmen tai neljän ihmisen työpanos että saadaan vastaava määrä verotuloja kuin mitä tämä yksi maksoi. Plus sitten se perustulo tälle varakkaalle.

Tämä on se mitä yritän tässä selittää. Ei kyse ole niinkään siitä että jollekin varakkaalle maksettaisiin perustuloa, vaan siitä että verokertymä pienenee olennaisesti jos ns. hyvätuloiset, vaikka sitten vain keskituloiset perheenäidit päättävät jäädä kotiin perustulon varaan.

Esim. minä maksoin viime vuonna veroja yli 20 000 euroa. Jos tämä nyt sitten jäisi saamatta, + saisin perustulon niin laskekaa paljonko "niiden muiden" tarvitsisi ansaita lisää että mun kotona loisiminen kannattaisi.

[QUOTE="vieras";25650250]Monelta jää tässä huomaamatta että progressiivinen verotus perustuu siihen että isommista tuloista maksetaan suhteessa ja euromääräisesti enemmän veroa. Eli jos sieltä palkkahaitarin yläpäästä yksi tai kaksi jää kotiin "perustulon" varaan tekemättä mitään, voi olla että tarvitaan kolmen tai neljän ihmisen työpanos että saadaan vastaava määrä verotuloja kuin mitä tämä yksi maksoi. Plus sitten se perustulo tälle varakkaalle.

Tämä on se mitä yritän tässä selittää. Ei kyse ole niinkään siitä että jollekin varakkaalle maksettaisiin perustuloa, vaan siitä että verokertymä pienenee olennaisesti jos ns. hyvätuloiset, vaikka sitten vain keskituloiset perheenäidit päättävät jäädä kotiin perustulon varaan.

Esim. minä maksoin viime vuonna veroja yli 20 000 euroa. Jos tämä nyt sitten jäisi saamatta, + saisin perustulon niin laskekaa paljonko "niiden muiden" tarvitsisi ansaita lisää että mun kotona loisiminen kannattaisi.[/QUOTE]

monessa mallissa ja laskelmassa on huomattu, että tasavero olisi se edullisin (niinkuin jo sanoin, se olisi n. 40% ansiotuloista.)

Tähän voi liittyä myös se, että koska jokainen kansalainen saisi jo perustulon, myös minimipalkkoja saatettaisiin pienentää. Tästä syystä työnantajilla voisi olla myös mahkuja perustaa lisää työpaikkoja.

Jos minimipalkat pienenevät, niin mistä tämä perustulo kerätään? Kuka sen maksaa? Veron muodossa kerättäisiin mutta keneltä?

Ymmärrän että järjestelmä säästää Kelan yms instituutoiden pienempänä kokona, mutta täytyisi ottaa huomioon myös se, että kaikki ihmiset eivät lähtökohtaisesti halua tehdä töitä, jos saman rahan saa kotona olemallakin.

monessa mallissa ja laskelmassa on huomattu, että tasavero olisi se edullisin (niinkuin jo sanoin, se olisi n. 40% ansiotuloista.)

Okei. Kaikille 500euroa kuussa + ansioveroprosentiksi 40%. Mistä toi 500 kaikille otetaan? Minkä tuloluokan jälkeen perustuloa ei saa ollenkaan?

Vielä jos minipalkkoja lasketaan, niin mieti esim 8euroa tunti tienaavaa siivoojaa, joka maksaa 40% veroa tuosta 8 euron palkasta. Lasketaan palkkaa vaikka parilla eurolla, 6 euroa minipalkka? 0,6x6e = 3,60 tuntipalkkaa.

Menisitkö itse töihin tuolla summalla vaikka saisitkin kansalaispalkan? Menisit, jos olisi pakko, mutta muuten et.

Muuten ottamatta kantaa, niin kansalaispalkka toisi ainakin työttömiksi suuren määrän kunnan ja valtion työntekijöitä... Nimittäin jos ei tarvittaisi kaikkia käsittelijöitä...

Itse ottaisin mielelläni joka kuukausi 1000euroa lisää verotonta tuloa tähän talouteen! :D

Yhteistyössä