Onko nyt oikeasti näin: pätkätyöt työttömänä ei kannata??!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja näinkö on
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

näinkö on

Vieras
Minulla oli sellanen kuvitelma, että kun työtön olen, etsin vaikka pätkätöitä, viikon sijaisuuksia jne. Kelan sivulta sitten katsoin, että hei, kaikki tienatut rahat vähentää työttömyyskorvausta. Kuvittelin siis niin, että työssäolopäiviltä ei tietysti makseta korvausta, mutta muutoin normaalisti.
Mutta tuon mukaan, jos esim. palkka olisi 9€/h ja 8h/pvä, viikon tekisin. Sitten lasketaan vähennys työkkärikorvauksesta ja miinus verot, tienaisin viikon työstä (40h), noin 30e...

Onko tosiaan näin, että työttömyyteen oikein kannustetaan?

Jos sinä tienaat 10 euroa, saat 5 euroa pienemmän korvauksen, jos tienaat 1000 euroa korvaus on 500e pienempi, tosin sitten et saa mitään jos työtulo alkaa lähentelemään 80% täydestä palkasta.

Jep, pysy kotona jos haluat rahaa. Voi nimittäin olla, että työkkärin virkailijat pukkaavat vielä pätkän päälle karenssinkin jostain keksimästään syystä, ja yhtäkkiä tajuat, ettei rahaa tule kuukausiin yhtään mistään. Sosiaalitoimistostakaan ei tipu toimeentulotukea, jos olet parin kuukauden aikana "tienannut" vähän paremmin.

Mulla kassan maksama työttömyyskorvaus on 2200e kuukaudessa. Nyt oon vaa tehny keikkatöitä 10 päivää kuussa eli tienannu n. 1800€. Tällöin työttömyysrahastani vähennetään 900€ eli saan kassasta vaan 1300€ palkkani lisäks. Pidän silti kannattavana käydä töissä.

[QUOTE="vieras";28084358]Todellakin. Näin on tapahtunut 1/150 harjoittelusta.[/QUOTE]

? Mulle taas hyvin usein. Ja perään soitellaan vielä vuodenkin päästä. Ainoa ongelma on se, että sitä vakipaikkaa en ole vieläkään napannut..

Työttömyydestäni on jo vuosia aikaa joten voi olla muuttunut, mut paperitöissä kesti niin kauan joten siksi luovuin pätkätöistä. Jos on koko kuukauden työttömänä ja palauttaa paperit, saa tuet nopeasti. Jos taas on käynyt töissä ja pitää odotella sieltä palkkakuitteja ja säätää papereiden kanssa, kestää tukien laskemisessa ja saamisessa kauemmin. Laskut on kuitenkin maksettava ajallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja pätkätyöläinen;28084369:
? Mulle taas hyvin usein. Ja perään soitellaan vielä vuodenkin päästä. Ainoa ongelma on se, että sitä vakipaikkaa en ole vieläkään napannut..

Varmaan luet puolen vuoden sopimuksen pitkäksi työsuhteeksi? Ei se ole pitkä työsuhde, liiton rahoillekaan et pääse työllä työllä.

[QUOTE="vieras";28084394]Varmaan luet puolen vuoden sopimuksen pitkäksi työsuhteeksi? Ei se ole pitkä työsuhde, liiton rahoillekaan et pääse työllä työllä.[/QUOTE]

Meilläpä on molemmat työllistyneet vakitöihin harjoittelun kautta.

Ja miten sä ap oikein lasket?

[QUOTE="vieras";28084884]Meilläpä on molemmat työllistyneet vakitöihin harjoittelun kautta.

Ja miten sä ap oikein lasket?[/QUOTE]

Se onkin todella harvinaista jos niin käy, tilastot sen kertoo valehtelematta.

Ite ainakin tein paljon pätkätyötä työttömänä ollessani. No sitten tuossa reilu kolme vuotta sitten pääsin vuodeksi yhteen paikkaan ja se vuosi on kestäny päälle kolme vuotta ja tuossa toissa viikolla sain vakipaikan sieltä :)

Pistäkää vähän aloja joissa on mahdollista jäädä vakkariksi pätkäduunissa. Kaupan alalla ainakin lähes 50% on pätkäduunareita. Kukaan ei halua ottaa vakituiseksi kun työkkäristä saa ilmaiseksi työntekijän aina puoleksi vuodeksi kerrallaan.