Mitä mieltä alkoholinkäytöstä lasten nähden?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu:
Ei 100% nuorista käytä/kokeile alkoholia.

Eli se on syy jättää opettamatta elämäntaitoja sille 99% jotka kokeilee? Hyvä hyvä, työntäkää vaan pää pensaaseen.

Ei edes 99% kokeile luojan kiitos.

Mä en halua välittää lapsilleni viestiä että alkoholin käyttö kuulluu automaattisesti elämään. Mä en yhtään ihmettele että nuorten juominen on lisääntynyt kun vanhemmat opettaa että alkoholi kuuluu osana aikuisen elämään. Meillä kyllä keskustellaan kotona alkohon käytösta ja kaupungilla kun nähdään humalaisia niin jutellaan niistä eikä todellakaan työnnetä päätä pensaaseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Lumikuningatar:
ei tietenkään PIDÄ, ite en juo kumpaakaan, koska ovat niin naurettavan hintasia, enkä erityisemmin tykkää maustakaan. Kännithän tähän ei liity mitenkään. Kysyin sulta, miksi yksi limsa on parempi kuin yksi siideri?

Sain vain sellaisen käsityksen että sun mielestä aikuisen pitäis mielummin juoda sitä alkoholia kun sitä limsaa. Kohtuukäytössä aikuisella ei musta ole eroa onko lasissa siideri vai limsa, mutta jos jokapäivä otetaan yksi siideri/olut niin siitä helpsti kehittyy riippuvuus ja sen jälkeen ei se yksi enää riitäkään.

Ehkä mä vain kuulun niihin jotka mielummin ottaa useimmin saunan päälle sen limsan kun sen siiderin. Eikä se limsakaan ihan jokaviikkoista ole.[/quote]

no kuule ihan sama sen limsan kanssa, kyllä mä tiedän monia aikusia, joiden "on pakko" ryystää päivittäin iso pullo jotain hemmetin pepsi maxia. Enemmän tiiän limsa-addikteja kuin alkoholisteja. Ja näitä on myös lapsissa, erityisesti teineissä. Mun mielestä on tosi tyhmää opetella juomaan limsaa. Siideriä en pidä parempana, paitsi siinä mielessä, että sitä ei anneta lapselle, kun taas limsaa annetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Alkuperäinen kirjoittaja nelli:
Alkuperäinen kirjoittaja nelli:
no mun mielestä ei ole mitenkään vahingollista lapselle, vaikka ottaisi joka päivä, kunhan ottaa niin vähän, että käytös ym ei muutu YHTÄÄN.

Mut ihminen ei usein itse huomaa jos käytös muuttuu!

juu, mutta JOS ei muutu, niin samahan se lapselle on, onko sun lasissa maitoa vai olutta.

Kuka arvioi sen että muuttuuko käytös? Juoja itse? Puoliso joka on ehkä itsekin ottanut lasin tai kaksi?

Mitäs sitten, kun käytös muuttukin parin oluen jälkeen POSITIIVISEMPAAN suuntaan? Iskäkin innostuu pelaamaan pleikkaa, tai äiti innostuu opettamaan tytölleen meikkaamista tai tanssimista? Nauretaan, ja ollaan rennompia. Ei kaikista tuu muutaman kaljan jälkeen mitään mörköjä.

Se "positiivinen" muutos on myös muutos ja lapsesta voi olla hämmentävää.

No huhhuh... Ei voi muuta sanoa. Kyllä mun isästä ainakin tuli muutaman kaljan jälkeen leppoisa lasten kanssa pehuaja, ja en mä siitä hämmentynyt, mun mielestä oli vaan mukavaa, kun iskä hassutteli.

Mä taas olen elänyt alkoholisti perheessä ja nähnyt nuo positiiviset muutokset ja kun tanssit peuhaamiset muuttuu vähemmän kivoiksi. Kun isi tanssii mun kanssa mut yllättäen kaatuukin, silloin sitä alkaa pelkäämään jo laimeampaakin humalatilaa ja oppii näkemään milloin isi on ottanut vähemmänkin.

Joo, mutta kun kaikissa perheissä se iskä ei juo itseään änkyräkänniin, vaan tyytyy ihan vain muutamaan olueen. Et voi yleistää omien lapsuudenkokemustes kautta kaikkia saunaoluiden nauttijia samanlaisiksi kuin omat vanhempas oli.

Alkuperäinen kirjoittaja Harmaannuin:
Eilen illalla (myöhällä) otin saunan jälkeen 3 lonkeroa, tyttö nukkui.
Eli pieni hiprakka oli, muttei aamulla krapulaa. Hiukan väsyneempi olo vain.

Musta on ihan ok ottaa muutama lonkero kun lapset on jo nukkumassa, toivottavasti nautit :)

Musta on ihan ok ottaa muutama lonkero kun lapset on jo nukkumassa, toivottavasti nautit :)

mä taas en ottaisi myöhään, kun mulla pienikin määrä alkoholia toimii kuin paraskin unilääke. Pelkäisin, että nukahtaisin enkä heräis niin helposti jos lapsellani ois joku hätä. Mutta jokainen fiksu vanhempi tuntee omat rajansa.

Niin vaikka hiprakka olosta en tykkää....vaan joskus ihan kunnolla tekis mieli ottaa, edellyttäen että tyttö on hoidossa. ;)

[quote="joo.

No huhhuh... Ei voi muuta sanoa. Kyllä mun isästä ainakin tuli muutaman kaljan jälkeen leppoisa lasten kanssa pehuaja, ja en mä siitä hämmentynyt, mun mielestä oli vaan mukavaa, kun iskä hassutteli.

Mä taas olen elänyt alkoholisti perheessä ja nähnyt nuo positiiviset muutokset ja kun tanssit peuhaamiset muuttuu vähemmän kivoiksi. Kun isi tanssii mun kanssa mut yllättäen kaatuukin, silloin sitä alkaa pelkäämään jo laimeampaakin humalatilaa ja oppii näkemään milloin isi on ottanut vähemmänkin.

Joo, mutta kun kaikissa perheissä se iskä ei juo itseään änkyräkänniin, vaan tyytyy ihan vain muutamaan olueen. Et voi yleistää omien lapsuudenkokemustes kautta kaikkia saunaoluiden nauttijia samanlaisiksi kuin omat vanhempas oli.

Mä en vastustakaan yhtä sauna kaljaa vaan lasten hereillä ollessa useamman kaljan juomista, sitä juuri kun vanhemmat muuttu, se voi olla lapsesta hämmentävää.

Niin vaikka hiprakka olosta en tykkää....vaan joskus ihan kunnolla tekis mieli ottaa, edellyttäen että tyttö on hoidossa. ;)

Kyllä mäkin joskus otan kunnolla mut ehdottomasti lapset silloin hoitoon.

[quote="joo.

Mä en vastustakaan yhtä sauna kaljaa vaan lasten hereillä ollessa useamman kaljan juomista, sitä juuri kun vanhemmat muuttu, se voi olla lapsesta hämmentävää.

No, kyllähän se rajakin on, mitä lasten aikana "saa" juoda. Mun mielestä kuusi kaljaa on jo maksimi, ite en juo kuin korkeintaan kaks. Nautin muutenkin enemmän oluen juomisesta, kun lapset on pois, saa ihan rauhassa rentoutua =)

Meille kuuluu illallisille viini....ja myös juhlapyhiin, sitä ei ryypätä vaan aina juodaan ruuan kanssa. Tosin ssahan sitä ottaa ruuan kanssa vaikka olutta jos viini ei maistu tai jotain muuta. Ja mikä onkaan ihanampaa kuin jälkkäriksi sherrya ja tryffeleitä :D

Yhteistyössä