Mitä mausteita käytätte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Maustamattomaan lihaan/kanaan ja yleensäkin ruuan maustamiseen? Itellä vähän hakusessa... pitäs jotain mausteita kaupasta ostaa mut mitä. Nyt kotona perus grillimauste, perunamauste, jauhelihamauste ym.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Maustamattomaan lihaan/kanaan ja yleensäkin ruuan maustamiseen? Itellä vähän hakusessa... pitäs jotain mausteita kaupasta ostaa mut mitä. Nyt kotona perus grillimauste, perunamauste, jauhelihamauste ym.

Maustan jauhelihan nykyään curryllä, mustapippurilla ja suolalla. En edes tiedä mistä tuo curry-villitys on lähtenyt, mutta hyvin sopii =).

Heitä nuo sötkötykset mäelle! Natriumglutamaatti ei ole oikeasti maukasta, ei edes suolan kanssa. ;)

Eli yrttejä, pippureita, merisuolaa, kurkumaa. Niillä pärjää aika pitkälle.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Rummuntekijä:

Heitä nuo sötkötykset mäelle! Natriumglutamaatti ei ole oikeasti maukasta, ei edes suolan kanssa. ;)

Eli yrttejä, pippureita, merisuolaa, kurkumaa. Niillä pärjää aika pitkälle.

Se olis tarkotus ja sen takia kyselen että mikä ois parempi vaihtoehto noille :)
Ostatteko tuoreita yrttejä vai kuivattuja? Mihin esim. kurkumaa käytetään?

Meinasin kanssa just kommentoida tuohon natriumglutamaattiin... Voi olla vaikea löytää "suun makusia" mausteita, kun on tottunut tuohon aineeseen. Mutta kokeile esim. katsoa niistä maustesekoituksista, mitä niissä on ja lähdet niistä yhdistelemään erilaisia omia variaatioita ja ostat ne ainesosat ihan ERIKSEEN omina mausteinaan. Mutta kuten moni jo on sanonut, niin suolalla pippureilla ja erilaisilla yrteillä pärjää vallan mainiosti.

maustepippuria kokonaisena ja jauhettuna, musta-veher-rosepippureita. paprikajauhetta, sipulijauhetta, tilli,persilj + muut yrtit, suola

grillausmauste,aromisuola, perunamausteet, yms pelkkää roskaa.. niitä ei tästä keittiöstä löyvy

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Se olis tarkotus ja sen takia kyselen että mikä ois parempi vaihtoehto noille :)
Ostatteko tuoreita yrttejä vai kuivattuja? Mihin esim. kurkumaa käytetään?

Tuoreet yrtit ovat ihania, kun niitä vain saa. Itse kasvatan ja kuivaan suurimman osan käyttämistäni: oregano/mäkimeirami, salvia, timjami, lipstikka, rakuuna, minttu, piparminttu, kissanminttu, nokkonen, korianteri... Mitäköhän muuta noita olikaan? :) Eli sitä sun tätä.

Kurkuma on se, joka curry-jauheelle antaa värin, estää Alzheimerin tautiin liittyvää aivojen plakkiintumista.

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
http://www.maustemekka.net

Kotigastronomin mausteita mä käytän. Lihalle suolaa + (valko-, musta- tai maustepippuria, paprikajauhetta, chilijauhetta...

Itekin olen kotigastronomi jm. mut olen vaan silloin tällöin tilannu itelle ja kavereille.

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
http://www.maustemekka.net

Kotigastronomin mausteita mä käytän. Lihalle suolaa + (valko-, musta- tai maustepippuria, paprikajauhetta, chilijauhetta...

Eikös palstan säännöt kiellä markkinoinnin ja mainostamisen, varsinkin oman yrityksen?

Kanaan (yleensä paras tulee kokonaisista maustamattomista koivista, ovat mehukkainta kanan lihaa): curry, jeera, (valkosipuli), paprikajauhe, maustepippuri, rakuuna. Hierotaan lihan pintaan oliiviöljyn kanssa > uuniin. Lisäksi laitan usein kookoskermaa, smetanaa tai/ja sitruunamehua päälle.

Suolaa en yleensä laita, lisätköön lautasella ken tahtoo. Tai riisiin voi lisätä soijakastiketta, joka on suolaista.

Mä käytän lihan marinoimiseen mm.kaikenlaisia pippureita (kokonaisina ja jauhettuina), korianteria (siemeninä sekä tuoreena yrttinä), kurkumaa, laakerinlehtiä, chiliä (tuoreena, jauhettuna ja kuivattuna kokonaisena), kardemummaa, neilikkaa, kanelia (kokonaisena ja jauhettuna), inkivääriä (myös tuoreena). Yrttejä sekä kuivattuna että tuoreena.

Monelle lihalle tuo kivaa säväystä myös soijakastike, sitruuna sekä lime, valkosipuli, tomaatti, jugurtti, sipuli... :p

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Rummuntekijä:
Aromisuola tekee pahaa... Yrttisuolat korvaavat se oivallisesti.

Pöh, Aromisuolalla on koukuttava vaikutus ja jos se ei aiheuta allergiaa, niin siitä vaan. Natriumglutamaattia esiintyy ruuissa ihan luonnostaankin.

Kiitos vinkeistä :)
Tosiaan haluan ton E621 pois lautaselta. Ei varmaan ihan turhan takia siitä puhuta! Kariniemikin on lopettanut sen käytön ja varmasti muut valmistajat tulee perässä, hyvä!

Puhtaita mausteita/yrttejä, eikä mitään maustesekoituksia, joissa on kaikenmaailman lisä,-säilöntäaineita salakavalasti sekoitettu suolasta puhumattakaan.
Lihaliemi-ym.kuutiot eivät myöskään ole jokapäiväisessä käytössä...

Mä laitan aina suolaa, valkopippuria ja paprikajauhetta. Pitäisi varmaan laajentaa repertuaaria. Yrttejä kyllä on jos jotakin hankittuna, mutten niitä muista käyttää...

Grillimaustetta eniten. Anopilta opittu tapa (ja ruoka maistuu kotoisalta miehellekin) ;) Sitruunapippurilla ja suolalla olen myös viime aikoina maustanut kanan. Mustapippuria, maustepippuria, basilikaa on myös usein meidän ruuissa. Maustaminen riippuu kyllä ihan fiiliksestä ja ruuasta..

Kuumimmat

Yhteistyössä