Mitä lapselle tarjotaan pk:ssa, jos hän ei syö puuroa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mami"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
minä en ole vielä keksinyt yhtään syytä miksi opettaisin lapset syömään puuroa. :) mieluummin tarjoan kotona terveellisen aamupalan niin ei tarvitse päikyssä vetää mitä tahansa.

Mulla oli lapsena ongelmia varsinkin kaurapuuron kanssa. Se vaan tarttui kurkkuun ja pyrki ylös, erityisesti sellainen vähän tönkömpi puuro. Eipä mua onneksi pakotettu sellaista kovin usein syömäänkään. Nykyään pystyn kyllä syömään löysää puuroa. Puurojen mausta kyllä tykkään, tykkäsin lapsenakin, mutta kai se oli vaan se rakenne.

Lapsi protestoi hoidossa oloa oksentamalla kaiken ruokansa.

Kun tottui rytmiin rauhoittui ja lopetti ruuan oksentamisen. Söi tupla-annoksia.
Kyllä lapset hakee vaikka millä keinolla huomioo.

Päikyn puuro on sileää ja hyvin haudutettua. Ei taatusti tartu kurkkuun. Se vain ei ole sokerilla kyllästettyä, kuten murot ja vanukkaat. Niitähän Nico-Petterit ja Wilma-Helenat tahtovat eivätkä suinkaan mitään puuroa!

• Tykkää
Reactions: HeavyMetalMama-77
Meidän päikyssä sokerijogurtti on vaihdettu luonnonjogurttiin ja päälle laitetaan vain aitoja marjoja ilman sokeria. Meidän lapsi syö (koska ei syö sokeria kotonakaan), mutta suurin osa ryhmästä ei syö!

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
Olen aina ollut sitä mieltä, että on sitä muitakin vaihtoehtoja aamupalalle kuin puuro, niin ravitsevaa kuin se olisikin. Meillä syödään vaihtelevasti puuroja, leipää, hedelmiä aamuisin. Myös ohjaajani on kritisoinut päiväkotien ainaista puuroaamiaista, on sanonut että säälittää katsoa kun on lapsia joille se ei todellakaan maistu ja sitten pyörittelevät lusikkaa surkean näköisinä.

Mä en suoraan sanottuna ihan loppun asti ymmärrä sitä puuron tuputusta, vaikka päikyssä töitä teenkin. En halua pakottaa ketään syömään mutta sitten kuitenkin tulee se tilanne eteen, ryhmässä kun ollaan, että jos yhdelle antaa erivapauksia alkavat toisetkin niitä vaatia. Ja nälkähän siinä tulee kun ei aamupalaa syö...

Viimeksi muokattu:
huvittaa toi kommentointi ihanku puuro olis joku maailman tärkein ravinnonlähde. Mun lapset on kasvanu Italiassa ihan terveiksi ja riskeiksi teinipojiks vaikka eivät oo eläessään joutuneet kaurapuuroa syömään. Riisipuuroa saavat kyllä suomen mummolassa mutta kyllä sitä voi paljon muutakin tarjota aamiaiseksi, ei kannata ajatella liian suppeasti. Hedelmäsalaattia, marjoja, leipää jne jne

Valitettavasti päättäjät antaneet liian vähän rahaa toteuttaa kurmee aamupalaa ja lounasta.
Päiväkodissa ja pph luona ei ole hotelliaamiaista tai lounasta, onneksi.

[QUOTE="mjau";27193099]huvittaa toi kommentointi ihanku puuro olis joku maailman tärkein ravinnonlähde. Mun lapset on kasvanu Italiassa ihan terveiksi ja riskeiksi teinipojiks vaikka eivät oo eläessään joutuneet kaurapuuroa syömään. Riisipuuroa saavat kyllä suomen mummolassa mutta kyllä sitä voi paljon muutakin tarjota aamiaiseksi, ei kannata ajatella liian suppeasti. Hedelmäsalaattia, marjoja, leipää jne jne[/QUOTE]

Kai siellä päiväkodissa jotain muutakin varmaan olis, jos olisi rahaa johonkin muuhun kuin kaurapuuroon.

Mutta on toikin totta, että jotkut on ihan kajahtaneita noitten puurojen ja perunoitten kanssa :D

[QUOTE="Pph";27192690]Olen aina ollut sitä mieltä, että on sitä muitakin vaihtoehtoja aamupalalle kuin puuro, niin ravitsevaa kuin se olisikin. Meillä syödään vaihtelevasti puuroja, leipää, hedelmiä aamuisin. Myös ohjaajani on kritisoinut päiväkotien ainaista puuroaamiaista, on sanonut että säälittää katsoa kun on lapsia joille se ei todellakaan maistu ja sitten pyörittelevät lusikkaa surkean näköisinä.[/QUOTE]

Kyllä meillä on puuropäiviä noin 3/5 eli tarjolla on muutakin. Itse leivottuja sämpylöitä, leikkelettä, jogurttia, mysliä ja muroja. Puuroaamiainen on kustannuskysymys myös pph:lle. Jos toki haluaa omasta pussista maksaa niin kukaan ei estä. Onneksi ryhmässäni kaikki syövät mielellään puuroa. Pienet syö huonommin esim. leipää. Käytän puuron päällä oman puutarhan antimia eli hilloja ja soseita.

Mulla ei kävisi mielessäkään, että mun lapsen pitäis saada jotain muuta ruokaa, koska ei tykkää. Meillä ei kotonakaan valita ruokaa lapsen mieltymysten mukaan, vaan lapsi syö mitä laitetaan ja jos ei syö, niin odottaa seuraavaan ateriaan. Jos on päiväkodissa aina nälässä lounaaseen asti, niin voi alkaa puuroakin arvostaa ihan uudella tavalla. Tai sitten voi syödä kotona.

Sehän se varmasti on päiväkodeissa ongelmana että yhdelle jos annetaan jotain erityisvapauksia niin kohta ovat kaikki niitä vailla. Esim jos jollekkin ei puuro maistu ja annettaisiin tilalle esim muroja niin varmasti ne kymmenen muutakin olisivat niitä muroja vailla. Toki ainahan välillä voi olla niitä muroja ihan kaikille tarjolla mutta varmasti ihan kustannuskysymyskin tuo että aamupalalla sitä puuroa tarjotaan. Itse olen sillä kannalla että lasta ei kannata pakottaa syömään mutta se on minusta ihan ok että sitä puuroa laitetaan vaikka t-lusikallisen kärki siihen lautaselle ja lapsi maistaa edes vähäsen ja sen jälkeen sit saa ne lisukkeet, esim juuri sen leivän ja juures-/hedelmäpalan. Ap:n tilanteessa kyllä yrittäisin siellä kotona edes jotain aamupalaa saada uppoamaan ettei liian pitkä aika tule sitten seuraavaan ateriaan jos päiväkodin aamupala ei uppoa.

• Tykkää
Reactions: HeavyMetalMama-77
[QUOTE="niin";27189303]Mutta lautasten pesu vielä siihen päälle.... En ymmärrä, että tuhlataan ruokaa! Ja jos pk.ssa ei jollekin puuro maistu niin sitten saa syödä kotona tai olla nälkäinen. Meidän verorahoilla ne puurotkin ja lisukkeet tarjotaan.[/QUOTE]

No onpa järkyttävää touhua! Meidän päiväkodissa ei ole pakko syödä puuroa. Useimmat sen kuitenkin syövät. Leivän ja lisukkeet saa tietenkin vaikka puuro ei maistuisikaan.

No onpa järkyttävää touhua! Meidän päiväkodissa ei ole pakko syödä puuroa. Useimmat sen kuitenkin syövät. Leivän ja lisukkeet saa tietenkin vaikka puuro ei maistuisikaan.

Eli sitten puuroannos roskiin ja leipää tilalle???!!! Mua siis sapettaa tuollainen tuhlaus myös. Käytän kotonakin ruoan tarkkaan, ei meillä ole liikaa rahaa. Saako sitä leipää sitten nämä hellanteltut niin paljon kuin napa vetää? Ymmärrän, että lapsi saa syödä molemmat sekä leivän että puuron, mutta tuollainen valinnanvara on jo luksusta. Meillä kotona syödään mitä tarjotaan ja jos ei kelpaa niin sitten pois pöydästä, muuta ei tule. Sen takia lapsemme ovat päiväkodissakin niitä "hyviä syöjiä" =)

No puuron syömättömyys voi liittyä johonkin aistiyliherkkyyteen, ei siedä sen limaista ja kökköistä rakennetta. Ei kai auta kuin syödä tuhdisti ennen kuin lähdette, tuskin tarjoavat puuron tilalla mitään. Oma lapseni syö puuroa mielellään, mutta en ole mikään puurouskovainen. Saa vaihtaa puuron leipään jos itse haluaa, päiväkodissa saa silti syödä puuroa koska mitään aistihäiriöitä ei ole. Mitään suklaamuroja ei meillä syödä ainakaan aamupalaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja siis täh?;27194239:
Eli sitten puuroannos roskiin ja leipää tilalle???!!! Mua siis sapettaa tuollainen tuhlaus myös. Käytän kotonakin ruoan tarkkaan, ei meillä ole liikaa rahaa. Saako sitä leipää sitten nämä hellanteltut niin paljon kuin napa vetää? Ymmärrän, että lapsi saa syödä molemmat sekä leivän että puuron, mutta tuollainen valinnanvara on jo luksusta. Meillä kotona syödään mitä tarjotaan ja jos ei kelpaa niin sitten pois pöydästä, muuta ei tule. Sen takia lapsemme ovat päiväkodissakin niitä "hyviä syöjiä" =)

Käytännössä kyllä, puuro pois, jos ei maistu ja leipää tilalle. Hävikki on tämän johdosta pieni, koska osaamme annostella tosi vähän niille, joille puuro ei maistu. Leipää on joka lapselle varattu yleensä yksi viipale, joten sitä ei voi syödä niin paljon kuin tahtoo. Tottakai leipää pitää riittää jokaiselle. Leipää kuuluu aamiaiseen, joten miksi sen syöminen pitäisi kieltää, jos puuro ei maistu?

Alkuperäinen kirjoittaja siis täh?;27194239:

Tohon tuhlaukseen kommentoin sen verran, et pk.ssa roskiin menee lähes kaikki ylijäävä ruoka siis sekin joka on siellä kattilassa. Et vaikka lapsi saa lusikallisen puuroa ja se menee roskiin niin joka tapauksessa se menisi sieltä kattilasta roskiin niin tarkasti pk.ssa ei voida ruokia tehdä, et niitä ei jäisi yli. Ja astian tiskauksesta, kaikki osastolla olleet lautaset ja astiat tiskataan olipa niitä käytetty tai ei. Se on se hygienia sääntö.

Yhteistyössä