Mitä lapselle tarjotaan pk:ssa, jos hän ei syö puuroa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mami"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mistä näitä "lapseni ei syö puuroa" -äitejä oikein sikiää? Tottakai lapsi syö puuroa, jos sitä hänelle tarjotaan eikä muuta ole tarjolla? Puuro on erittäin ravitsevaa ja täyttävää.

jep jep, kyllä mä lopetin puuron tuputtamisen siinä vaiheessa kun ei vaan syönyt, oli mielummin ilman, en antanut mitään tilalle. Kerran sitten oikeasti tuputin, poika halusi miellyttää söi jonkin verran ja oksensi pöydälle. Enää ei tarvitse syödä puuroa. Kannustan aina maistamaan kaikkia ruokia mitä on tarjolla myös puuroa jos sitä on, usein maistaakin muttei sen enempää sitten syö.

[QUOTE="jahas";27189326]Miten kehitysmaiden lapset pysyisivät hengissä, jos heille syntyisi oksennusrefleksi jostain tarjotusta ruoasta?[/QUOTE]

kehitysmaiden lapset itseasiassa jo aliravitsemuksenkin vuoksi usein oksentavat ulos ruoan jota vaikka avustuksista saavat. ja oksentavat ulos huonolaatuista ruokaa jota on vain pakko syödä kun muuta ei ole. eivätkä välttämättä pysy hengissä.

Mietin näitä lapsia ketkä eivät syö puuroa tarjoamisesta huolimatta, onko ehkä taustalla esim allergiaa ??
Oma lapseni on kieltäytynyt alusta saakka ( siis siitä kun alettiin kiinteitä hänelle syöttää ) ruuista mitkä sisältävät tomaatttia tai kananmunaa, kerran maistoi ja siihen jäi, myöhemmin huomasin että tomaatti aiheuttaa löysää kakkaa ja suupielet alkaa punoittaa, ja kananmuna tuli suoraan läpi, mutta kyllä, tyhmä minä, aikaa meni että tajusin tuon yhteyden ruoka-aineen ja oireiden välillä..

Ei omanikaan aina ole pitänyt kaikista ruuista ja päiväkodissa on näin voinut ruokailu jäädä melko vähiin. Hengissä on pysynyt ja kotona on sitten iltaruoka maistunut reippaasti. Ei meillä ainakaan joka aamu ole päiväkodissa puuroa, vaikka usein tokin on. Ja puuroa voi olla joskus päiväruokanakin eli tällöin ei sitten ole lisänä tarjolla kuin leipä ja salaattia. Noihin ruokiin voi oppia. Meillä on kotona sama periaate kuin päiväkodissakin eli kaikkia ruokia maistetaan ja näin opitaan vähitellen erilaisiin makuihin ja koostumuksiin.

• Tykkää
Reactions: HeavyMetalMama-77
[QUOTE="höh";27189282]Hirveää tuhlausta! Miksi edes kattaa lapselle, joka ei koskekaan puuroon? Siis jos tätä jatkuu ainan jvaan?[/QUOTE]

Puuroa voi laittaa vähän, ihan pienen maistiaisen. Turhaahan se on kauhallista kipata. Mutta se on kyyllä totta, että jos yhden ei tarvitse puuroa syödä ollenkaan niin moni ilmoittaa myöskin ettei sitä halua. Kyllä nykyään moni lapsi syö puuroa ihan mielelläänkin.:)
Mulle päikyn puurot ovat liian suolattomia. Mä en myöskään näe pahana jos niihin annoksiin laitetaan vaikka pieni hillosilmä tms. jos se houkuttelee paremmin syömään.

Mietin näitä lapsia ketkä eivät syö puuroa tarjoamisesta huolimatta, onko ehkä taustalla esim allergiaa ??
Oma lapseni on kieltäytynyt alusta saakka ( siis siitä kun alettiin kiinteitä hänelle syöttää ) ruuista mitkä sisältävät tomaatttia tai kananmunaa, kerran maistoi ja siihen jäi, myöhemmin huomasin että tomaatti aiheuttaa löysää kakkaa ja suupielet alkaa punoittaa, ja kananmuna tuli suoraan läpi, mutta kyllä, tyhmä minä, aikaa meni että tajusin tuon yhteyden ruoka-aineen ja oireiden välillä..

saman olen huomannut. Pk:ssa tuputettiin paprikaa, tomaattia, porkkanaa raakana ja lapseni itki ja söi. Myöhemmin paljastui, että on allerginen näille. Alkoi kutittamaan suuta ja kurkkua, joten tuntuivat varmasti epämiellyttäviltä.

[QUOTE="aapee";27189332]Eli saako lapsi sitten edes vaikka sen näkkärin ilman lisukkeita, jos ei puuro maistu?[/QUOTE]

Saa sen näkkärin. Mutta mietippä riittääkö se lapselle. Ei todellakaan.
Tunnin päästä hirveä nälkä. Lounas tulee vasta 11.30 jälkeen.

kohta joku kysyy, että saako hyvitystä kunnalta, jos ei lapsi syö puuroa =D Jos syökin siis aamupalan kotona. On mitä ihmellisimpiä valittajia olemassa....

Älä nyt viitsi...:saint:

Itse juuri marmatin kuopukselle, shame on me, että voisi syödä sen aamupalan päikyssä niin ei kotona tarttis laittaa...se kun kuuluu maksuunkin. Ja kyllähän se syökin silloin kun menee aikaisin.

[QUOTE="Terapeutti";27189381]Saa sen näkkärin. Mutta mietippä riittääkö se lapselle. Ei todellakaan.
Tunnin päästä hirveä nälkä. Lounas tulee vasta 11.30 jälkeen.[/QUOTE]

Ei se aina ole pelkkää näkkäriä. Meillä on lähes joka aamu tarjolla kokin itse leipomaa leipää, hedelmä tai kurkku tms tai vaikkapa kananmunaa. Joskus tarjolla on puuron sijasta muroja.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
[QUOTE="Take";27189394]Meidän skidi ei syö puuroa eikä leipää. Hän on hummeri- ja kaviaaridietillä. Ei taida olla laillista pitää lastani nälässä?[/QUOTE]

Kuulostaa hyvältä! Tartteeko siihen todistuksen lekurilta?:D

Minä en tiedä miten toimitaan meidän lasten pk:ssa, mutta kun itse työskentelin päiväkodissa niin kyllähän siellä lapset söi puuroa/ muitakin ruokia. Kun lapsi opittiin tuntemaan ja nähtiin että syö vaikka huonosti jotain tiettyä ruokaa, annettiin sitä ihan tippa, se tippa piti syödä, ja vasta sen jälkeen sai leivän ja maidon, ei meillä tullut kuuloonkaan että jätettiin pääruoka väliin ja suoraan haettiin se leipä.
Toki siellä ei myöskään lasta nälässä pidetty, ja jotkut söivät sitä puuroa yhden lusikallisen ja saivat leivän, jos siis kuului heidän tapoihinsa, toiset yrittivät samaa, mutta jos lapsi joka yleensä söi hyvin, ilmoitti ettei tykkää, sanoin kyllä hänelle että lautanen on syötävä tyhjäksi.

Meillä oli myös lapsia jotka eivät kuulemma syöneet vaikka nyt kalaa.. Sitten tuli päivä jolloin oli kalaa ruokana ja lapsi söi koko lautasellisen, niin se ryhmä vaan vaikuttaa jooillain

[QUOTE="Lilli";27189248]Meidän päiväkodissa missä oon töissä, sekä lasteni päiväkodissa saa puuron lisäksi leipää jollakin päällysteillä. Meillä saa leipää hakea niin paljon kuin haluaa. Lisäksi useana aamuna hedelmää (tosin pala vain jokaiselle). Joskus viiliä, joskus munakasta tai keitettyä munaa leivän päälle.
Meillä joka lapselle katetaan se puurolautanen eteen ja kannustetaan maistamaan, mutta pakko ei ole. Ja jos jostain huomaa, että tulee yökkäysrefleksi puurosta niin ei hirveästi kannustetakkaan. Se puurolautanen katetaan kuitenkin eteen sen takia, ettei synny puuronsyömättömyysbuumia sellaisillekin jotka puuroa muuten söisivät.[/QUOTE]

Eilen oli juuri tuosta puhetta päiväkodissa vanheillassa, että jokaiselle lapselle laitetaan nenän eteen se puurolautanen, jotta lapsi edes haistelisi tai ehkä jopa maistaisi sitä puuroa. Tämä on Sapere-menetelmä, jota käytetään täälläpäin tällä hetkellä, että lapsi oppisi syömään erilaisia ruokia. Sen ei todellakaan ole pakko syödä, mutta joku päivä se saattaakin siitä ottaa lusikallisen tai syödä koko lautasen tyhjäksi. Leipää täällä saa, jos ei puuroa syö.

Tutustukaan tuohon Sapere-menetelmään, sitä pitäisi toteuttaa kotonakin.

Mistä näitä "lapseni ei syö puuroa" -äitejä oikein sikiää? Tottakai lapsi syö puuroa, jos sitä hänelle tarjotaan eikä muuta ole tarjolla? Puuro on erittäin ravitsevaa ja täyttävää.

Ei muuten syö. Meillä syödään paljon puuroja, kaksi muuta lasta rakastaa puuroja mutta keskimmäinen ei.. Ei vaan uppoa. On maistanut ikänsä varrella kaikki mahdolliset puurolajikkeet, marjoilla, suklaalla, hedelmillä, hunajalla, uunissa valmistetut ja mikroversiot ja ei.

On syömättä mieluummin.

Ai mistäkö näitä "lapseni ei syö puuroa-äitejä sikiää" ???

Mo kerroppa sinä minulle. Miedän perheessä on syöty puuroaamiaisia aina, ennen lapsiakin. Esikoinen ei vauvanakaan tykännyt puuroista tai velleistä eikä tykkää nytkään, on 5 vuotta. Oksentaa jos syö ja uskokaa kun sanon ettei yritystä pojalta puutu. Välillä yökkäilee jos näkee jonkun muun syövän. Ei syö myöskään esim. riisifrutteja eikä juguja joissa hedelmänpaloja. Muut 2 lasta syö hyvillä mielin. Ei kuulkaa ole sieltä kodistakan kaikki "paha" lähtöisin.

Ehkä ei tykkää rakenteesta? Mulla sama reaktio syyttömästä lihasta, kuten vaikka sorsanliha ja maksa.

En usko, että puuron oksennusrefleksi on mikään fysiologinen ilmiö, vaan opittu käyttäytymismalli. Lapsi on oppinut, miten saa mieluisampaa ruokaa ja miten muutenkin vanhempia voi pyörittää oman tahtonsa mukaan.

Ja tuosta puurosta, itse en sitä syö koska saan siitä oksennusreaktion, en syönyt pienenäkään vaikka kuinka tarjottiin. Lapsi sen sijaan tykkää puurosta ja hänelle sitä annetaan.

[QUOTE="vieras";27189624]En usko, että puuron oksennusrefleksi on mikään fysiologinen ilmiö, vaan opittu käyttäytymismalli. Lapsi on oppinut, miten saa mieluisampaa ruokaa ja miten muutenkin vanhempia voi pyörittää oman tahtonsa mukaan.[/QUOTE]

O.K. Minä taas uskon. Ei tarvitse kuin miettiä sitä oksennusrefleksiä mikä tuli lapsena juustosta. Ihan tavallisesta emmentalista. En valehdellut, en liioitellut, enkä ollut oppinut sitä keneltäkään, kun en edes tuntenut ketään kenellä sellaista samaa olisi ollut.

Uusimmat

Yhteistyössä