Mitä kotitöitä ja kuinka paljon miehenne tekee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

äiti

Aktiivinen jäsen
20.01.2004
3 643
0
36
Omaa parisuhdettani tässä pohdin ja haluaisin mielenkiinnosta tietää seuraavaa:

Paljonko kotitöitä/lastenhoitoa miehenne tekevät?
Mitä niistä he tekevät?
Onko teillä vakkarihommat sovittuna kummallekkin?

Eli MITÄ JA KUINKA USEIN?

Kaunis kiitos vastauksista etukäteen! :flower:

Meillä ei ole jaettu kotitöitä, vaan molemmat tekee kaikkea, tosin eri määriä. Mies laittaa enempi ruokaa, mä tiskaan, pyykkiä pestään yhtä paljon, mä oon siivonnut ehkä enemmän... Mitäs muita kotitöitä niitä onkaan? Yhteisiä lapsia ei ole, mutta sillon ku miehen lapset on meillä niin kyllä mies ne hoitaa, siis tekee ruuat (no, tekis muutenki), ulkoiluttaa, leikittää jne. Aika tasan siis ollaan kotityöt jaettu, ja oon erittäin tyytyväinen!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.02.2006 klo 16:22 Hallatar kirjoitti:
Meillä ei ole jaettu kotitöitä, vaan molemmat tekee kaikkea, tosin eri määriä. Mies laittaa enempi ruokaa, mä tiskaan, pyykkiä pestään yhtä paljon, mä oon siivonnut ehkä enemmän... Mitäs muita kotitöitä niitä onkaan? Yhteisiä lapsia ei ole, mutta sillon ku miehen lapset on meillä niin kyllä mies ne hoitaa, siis tekee ruuat (no, tekis muutenki), ulkoiluttaa, leikittää jne. Aika tasan siis ollaan kotityöt jaettu, ja oon erittäin tyytyväinen!

Kertoisitko vielä kuinka usein esim.viikossa miehesi kotihommia tekee?
Käsitinkö oikein etteihän hoida sinun lapsia mitenkään vaan ainoastaan omiaan?

Mun mies hoitaa puulämmityksen ja tekee paljon ulkona töitä,sekä imuroi.Mutta kaikki märät hommat jää mulle, miehen atopian takia.olen kotiäitinä, joten koitan tehdä mahd. paljon, että mies saa levätä pitkien päivien jälkeen.Kun olen töissä ,hän osallistuu enemmän.Ruokaa hän ei juuri laita,kuin pakon edessä.Lasten kanssa hän on ihan kiitettävästi.Jaksaa touhutakin niiden kanssa paljon enemmän kuin minä.

Joskus vie roskat, yhden kerran imuroinut 5- vuotisen yhteiselomme aikana. Eli eipä siis juuri tee mitään :( En viitsi käskeä kun sillä energialla teen jo itse kuin kuuntelen miehen mäkätystä...

Meillä tekee mies aika paljonkin..
Mut yhdessä usein touhutaan kaikki..
Siivotaan ja laitetaan ruokaa.
Mies usein pyykkää mut ei järjestä vaatteita kaappeihin.
Kaikkee muuta se osaakin ja tekee. Myös leipoo!
=) Mul on ihana mies!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.02.2006 klo 16:48 äiti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.02.2006 klo 16:22 Hallatar kirjoitti:

Kertoisitko vielä kuinka usein esim.viikossa miehesi kotihommia tekee?
Käsitinkö oikein etteihän hoida sinun lapsia mitenkään vaan ainoastaan omiaan?

Riippuu miehen työvuoroista, mutta kyllä hän aina jotain tekee silloin kun on kotona. Eli ihan päivittäin, jos tarvii tehdä jotain. Mutta ei meillä kukaan esim. joka päivä imuroi tai pese pyykkiä, eli jos ei oo mitään kotihommia nii sitten niitä ei tarvi tehdäkään... Olipa tyhmästi selitetty.
Meillä ei siis ole yhteisiä lapsia, miehen lapset on meillä kerran viikossa yhden yön ja kerran kuussa viikonlopun. Mun lapset taas asuu isänsä kanssa, ja he eivät kauheesti meillä käy, vaan mä tapaan heitä omalla kotipaikkakunnallaan. Eli eipä miehellä paljon ole edes mahdollisuutta mun lapsia hoitaa. Mutta silloin harvoin kun täällä käyvät, niin ollaan kyllä yhdessä jne., ja sama juttu miehen lasten kanssa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.02.2006 klo 18:09 vieras kirjoitti:
Joskus vie roskat, yhden kerran imuroinut 5- vuotisen yhteiselomme aikana. Eli eipä siis juuri tee mitään :( En viitsi käskeä kun sillä energialla teen jo itse kuin kuuntelen miehen mäkätystä...

meillä oli ennen tuo tilanne. Uhkailulla se parantui :D Sanoin ukolle että jos ei hommat ala pelaamaan (siis molemmille yhtä paljon hommia) niin samalla vaivalla, tai jopa pienemällä vaivalla hoidan vaan itseni ja pojan. Eli miksi olla kahden lapsen yksihuoltaja jos voisi olla vain yhden lapsen yksinhuoltaja :laugh: Homma alkoi pelaamaan niin että ihan ekaksi jätin miehen pyykit pesemättä. Alkoi pesemään ne itse. Sitten vaadin osallistumaan viikkosiivoukseen. Nyt se jo laittaa välillä tiskit itse koneeseen ja pyyhkii jopa pöydät, uskomatonta :o Ei olisi uskonut kaksi vuotta sitten.. Sanokaa mitä sanotte mutta mielestäni paras miehen kasvatus -keino on uhkailu.

itse pistän tiskit, pyykit,(lemppari hommia) imuroin ja pyyhin pölyt. usein siivoan vessan ja kylvetän lapset. 2 lasta. mies järjestelee paikkoja ja luutuaa lattiat. (itse inhoan noita töitä :D ) puoliksi menee lastenhoito, myös yöllä, jos tarve yöllä hoitaa jompaa kumpaa lapsista. ni ja mä teen myös ruoan. (mies opiskelee ja tekee sen ohessa töitä n.20h/vk, itse olen kotona) meillä nämä järjestelyt toimii ja molemmat ovat tyytyväisiä =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.02.2006 klo 21:42 Ikoo kirjoitti:
itse pistän tiskit, pyykit,(lemppari hommia) imuroin ja pyyhin pölyt. usein siivoan vessan ja kylvetän lapset. 2 lasta. mies järjestelee paikkoja ja luutuaa lattiat. (itse inhoan noita töitä :D ) puoliksi menee lastenhoito, myös yöllä, jos tarve yöllä hoitaa jompaa kumpaa lapsista. ni ja mä teen myös ruoan. (mies opiskelee ja tekee sen ohessa töitä n.20h/vk, itse olen kotona) meillä nämä järjestelyt toimii ja molemmat ovat tyytyväisiä =)

ni ja roskat on miehen hommia :kieh:

Eipä oo noita hommia jaettu,meillä se ei taida ihan toimia niin..Mä kun oon tytön kanssa kotona niin tulee tehtyä enemmän..Mies tekee 3päivää 4h töitä ja 2-3 iltaa viikossa yötöitä..Lopun ajan hän pelaa koneella.Okei on kyllä tytön kanssa jotenkin siinä samalla,jos mä teen esim.ruokaa..Ja kaupassa käy aika usein.Tiskaa ehkä kerran kuussa ja imuroi kax kertaa kuussa.Pyykkiä kans ehkä kerran kuussa.Mä pesen pyykkiä päivittäin,teen ruoan lähes aina ja imuroin ja tiskaan joka toinen päivä..Lapsen kanssa oon lähes kokoajan..Okei käyn mä ehkä kerran joskus kax kertaa kuussa viihteellä ja kaupungilla pääsen aina välillä pyörähtään tai kuntosalilla..Mutta en valita ainakaan niinkauan kuin ite jaksan tehdä..Mä oikeestaan tykkään touhuta kokoajan.Ja musta helpompaa tehdä itse kun kokoajan patistaa toista että tekisitkö nyt..ja nyt ois sun vuoro jne..Okei omaa aikaa kaipais joskus vähän enempi..Mut silti,on tää kotiäidin rooli..se on raskasta mutta niin ihanan palkitsevaa!! :D

Kaikkia hommia tekee. Ei ole mitään työn jakoa, sillä kaikki hoituu moitteettomasti. Molemmat tekevät siis yhtä paljon. Minä ehkä imuroin hiukan useammin ja mies vuorostaan pesee useammin pyykit.
Mies vaihtaa lamput...tuskin kokee sitä epäreiluksi. ;) Mä en yletä kaikkiin.

Anoppi on tehnyt hyvän työn! :flower:

Aika lailla tasan menevät, paitsi että mies siivoaa enemmän (varsinainen siivoushullu!). Hän myös hoitaa pääasiassa pyykkihommat ja jopa silittää (omat paitansa ja joitakin lasten vaatteita; itse en ole turhantarkka, joten kuljen ryppyisissä..). Minä enempi laittelen ruokaa, koska taidan sen homman miestä paremmin - todisteena miehen jauhelihakastike, johon oli laittanut mausteeksi kardemummaa luullen sitä mustapippuriksi! Minä myös hoidan pienet remppapuuhat ja huonekalujen kokoamiset. Lastenhoito menee suht tasan, paitsi että minä imetän.. Mies käy isompien kanssa uimassa tms. ja vauvaakin hoitelee kivasti, että pääsen itsekin pois kotoa harrastamaan välillä.

Minä päivät kotona lasten kanssa, käyn kaupassa, lämmitän takan, teen lumityöt, siivoan, pesen pyykit, laitan ruoat ja käytän lapset ulkona. Työpäivän jälkeen mies näin talvella tosi sippi, tekee ulkotöitä. En voisi laittaa häntä enää touhuamaan ylimääräisiä, itsellä on siihen enemmän aikaa ja voimia. Mies puolestaan työssäkäyvänä hoitaa laskut, paitsi kaupan. Vapaalla joskus tiskailee, imuroi, hoitelee pyykkejä ja on lasten kanssa ulkona ja minä silloin touhuan sisällä hommia. Yleensä kuitenkin vapaat yritetään ulkoilla yhdessä. Työpäivän jälkeen annan miehen jäädä sisälle ja olen itse lasten kanssa ulkona. Silloin mies touhuilee kodinkunnostusta noin yleensä, mitä sitten vaan sattuu olemaan. Itse en puutu metsän harvennukseen, puiden tekoon, remontteihin tai nurmikon ajoon. Ei valittamista, itse olen 'urani' valinnut.

Minä teen ruoat, pesen pyykit, useimmiten siivoan, hoidan tiskit, kumpikin hoitaa omat laskunsa, mies käy kyllä enmmän kaupassa kuin minä. Lasta mies hoitaa töistä tultuaan melkein koko illan, jolloin minä pyöritän huushollia.

minä siivoan, pesen pyykit, silitan, teen ruoan ja enimmäkseen hoidan lapset (3 + 2 vuotiaat ja odotan kolmatta).
mies vie tarhaan ja hoitaa pihatyöt kesäisin ja maksaa kaikki laskut.
molemmat ollaan kokopäivätöissä.
viikonloppuna kiehahti yli kun kaikki kotityöt ja lastenhoito kaatuu niskaan ja viesti kai meni perille hetkeks aikaa.

Mies on viikolla paljon töissä ja harrastuksissa, joten pääsääntöisesti hoitaa lasta lauantain ja sunnuntain. Toki mäkin silloinkin osallistun, mutta pääasiassa mies hoitaa tytön silloin. Ja parina iltana viikossa on tytön kanssa kun mä olen harrastuksissani. Ja meillä mies imuroi lähes aina (eli n2krt/vko) ja tiskaa aina joskus.

ei tee oikein mitään jos joskus harvoin tiskaa tai imuroi sitä pitää muistaa heti kiittää ja kehua.minä siis tiskaan ja pyykkään joskus mies kyllä pesee pyykkiä sitä se tekee eniten kotitöistä.joskus harvoin käy kaupassa ja tekee ruokaa,mutta kaiken vaan kun erikseen pyytää!vielä nääs mulla toi miehen koulutus kesken =)

Tekee päivittäin ruokaa. Pesee pyykkiä, silittää, imuroi, tiskaa,käy ruokakaupassa..pesee,pukee, syöttää ja leikittää lapsia... Kaikki kotihommat luonnistuvat ihan yhtä hyvin kuin minultakin. Kotityöt menevät suunnilleen puoliksi, kun molemmat käymme töissä. Joskus hän tekee enemmän kotihommia, joskus minä. En olisi koskaan huolinut miehekseni sellaista, joka ei osallistusi kodin pyörittämiseen tasaveroisena kumppanina.

Mieheni tekee kaikkea ja melkein yhtä paljon kuin minä,ehkä pyykki ja wc:n pesu on yksin mun hommia.Jäin juuri äitiyslomalle ja pyrin nyt kotona ollessa päivisin hoitamaan pyykit ja ruoan pöytään. Torstaina on siivouspäivämme jolloin koko perhe,myös 3v esikoisemme osallistuu talkoisiin. Sen verran opin esikoisen vauva-ajasta että ainakin tulevan vauva-ajan meillä käy siivooja parin viikon välein. Voimme rauhassa keskittyä lapsiin eikä koti aivan tukehdu pölyhiukkasiin.Väliviikoilla siivoamme sitten koko perhe yhdessä.

Hoitaa pihatyöt; kolaa lumet, pilkkoo sauna- ja uunipuut, huoltaa autot ja traktorin. Joskus viikonloppuisin tekee ruokaa. Hiihtää, retkeilee, moottorikelkkailee, kalastaa ja metsästää lasten kanssa.
Minä hoidan neljä lasta, laitan ruuan, tiskaan, pyykkään, siivoan ja käyn kaupassa. Myös koirista huolehtiminen on mun hommiani, lenkkeily on henkireikä, silloin mies hoitaa lapsia. Yleensä huolehdin myös laskujen maksun.
Joskus ottaa aivoon, mutta kyllä tämä systeemi toimii meillä, kun en ole töissä. Kun menen töihin, joutuu mies tekemään enemmän kotitöitä. :)

Meillä mies taitaa tehdä enemmän kuin minä. Varsinkin nyt kun olen pahoinvoiva. Ite teen kolmivuorotyötä ja hän opiskelee, niin hänellä sitä aikaa tuntuu olevan enemmän. Ja sitäpaitsi, se taitaa jopa tykätä siitä....

Kiitos kaikille vastanneille! :flower:
Epäilykseni siitä, että mieheni taitaa olla melko itsekäs ja laiska vahvistui taas. \|O

Ihanaa, että noin moni on löytänyt kunnon miehiä, niitä on siis olemassa se on helpottavaa kuulla. Oikeasti, olen ajan kanssa alkanut epäilemään, että ehkä itse olen vain liian vaativa ja kaikki miehet ovat oikeasti samanlaisia k.päitä.
Mies ei meillä tee oikeastaan paljoa mitään. Joskus leikittää pienempää tai katsoo sen aikaa kun käyn kaupassa pikaseen. Joo, ja tulee kyllä usein kauppaan mukaankin ja kantaa silloin kassit. Niin ja maksaa laskut koneella. Siinäpä ne, onhan tuokin tietty jotain.

Imuroinut on n.3 kertaa 6 vuoden aikana. Joskus ennen hoisi joskus(n.1x2viikossa) tiskikoneen, nyt ei enää sitäkään.

Nyt vetoaa siihen, että olen kotona lasten kanssa, mutta samapa tuo oli tilanne kun olin töissäkin.
Loppu raskaudesta lääkäri kielsi siivoushommat, mutta eipä kiinostanut auttaa silloinkaan.

Itkenyt olen, raivonnutkin välillä, uhannut jättää, keskustellut rauhallisesti jne..Kuuntelee vaan hiljaa eikä sano mitään koska pelkää menettävänsä malttinsa.
Tosi hankala tyyppi tuo ukko kun "mäkättää" tai komentaa ei sais tai hermostuu ja sanoo jotain tosi ilkeetä tai häipyy. :\|
Jos en anna periksi löytää niin ilkeitä juttuja millä saa mut vollottamaan ja masikseen viikoiks. Se on kai sen taktiikka "kouluttaa" musta kaikki tasa-arvo hömppä pois. Muutaman kerran oon saanut huomata, että jos oon liian sinnikäs saattaa käydä käsiksikin... :ashamed:
Joskus jos oikeen puhuu ilkeitä totee jälkeen päin vaan puhuvansa mitä sylki suuhun tuo, mutta kummasti aina kuitenkin suuttuessaan palaa samoihin asioihin.

Eipä ollut mies tuollainen seurustelun alussa. Silloin jopa sanoi olevansa sitä mieltä, että kummallekkin kuuluu yhtä paljon kotihommia :headwall: Sitten kun ei alkanut moppi heilua sanoi vaan, että odottele niin kyllä mä alan niitä tehdä...Sitä vieläkin odotellaan! Nyt sanoo miesten kotitöiden teon olevan nöyristelyä ja että yritän saada häntä tossun alle. Tasa-arvo ei kuulemma ole mahdollista vaan aina toinen pompottaa.
Mies onkin meijän perheen komennon pitäjä ja vaatii siisteyttä ja käytöstä lapsilta (tosi tiukka). Olisi vain itselleenkin yhtä tiukka...

No, tulipa purkauduttua...anteeks!
Alko vaan raivostuttaa kun luin tätä listaa.

Olkaa onnellisia siitä, että teillä on auttavaiset miehet (varmaan olettekin)!

Korjaustöitä tekee mies, viikonloppuisin tekee ruoan, siivoaa, kun sanon, mitä siivoaa. Lapsen hakee tarhasta päivittäin ja on hänen kanssaan, kunnes tulen kotiin. Vie lasta mummolaan ja vierailuille. Kotihommat teen minä, lastenhoidon samoin. :heart:

Yhteistyössä