Mitä "kerro jotain itsestäsi" -kysymykseen pitäisi vastata ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja amk1977
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

amk1977

Vieras
Menen aina täysin lukkoon, kun tämä kysymys tulee kohdalle työhaastattelussa, ja alan ihmettelemään, että mitähän tämä haaastattelija nyt sitten oikein haluaisi kuulla minun kertovan itsestäni.

Ja etenkin kun tämä kysymys esitetään siinä vaiheessa, kun sitä ollaan jo käyty läpi aiempi työkokemus, koulutukset ja muu sellainen työnteon kannalta oleelliset jutut, mukaanlukien myöskin perusteet sille, että miksi minut kannattaisi palkata, niin mitä kerrottavaa siinä enää voi olla jäljellä.

En vaan keksi kuin jotain tylsiä stereotyyppisiä vastauksia ryhmätyötaidoistani, ja ahkeruudesta, ja muusta sellaisesta, mitä ilmeisesti kaikki vastaavat, ja mitä ei kuulemma missään nimessä saisi sanoa. Ongelma on vaan siinä, että kun ei minussa ole mitään sellaisia erityisiä ja poikkeuksellisia luonteenpiirteitä tai ominaisuuksia tai saavutuksia edellisissä työpaikoissa tai muuallakaan, joilla voisin käydä retostelemaan ja tekemään pesäeroa muihin hakijoihin

No ei ainakaan, että "olen positiivinen, iloinen ja asiakaslähtöinen energiapommi, joka auttaa aina muita ja on sosiaalisilta taidoiltaan erinomainen"

((( Me kaikki vihataan näitä tyyppejä oikeasti )))

Mitä jos kertoisit siitä ihan rehellisesti millainen olet. Ei tarvitse olla aina mitenkään erityinen. Työnantajalle se ihan tavallinen keskivertotyyppi on usein se paras ja luotettavin.

Vaikea keksiä täysin tuntemattomasta...
Mutta jos sinulla on esim paljon sisaruksia, voit höpistä jotain "olen isosta perheestä ja näin jo lapsesta tottunut toimimaan ryhmässä ja joustamaan pla pla...".

Tai jos vaikka harrastat jotain, niin keksit siitä jotain positiivisesti työhön liittyvää. Esim jos haet johonkin paljon uuden oppimista vaativaa työtä: "olen vähän kirjatoukka, rakastan ahmia tietoa kirjoista ja oppia uusia asioita maailmasta".
Tai jotain yleisempää, kaikkeen sopivaa: rakastan lenkkeilyä, siinä niin kroppa kuin mieli rentoutuu, niin että jaksaa taas mitä vain ..."

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Tuolla kysymyksellä paremminkin haetaan sitä ihmistä mitä olet kaiken työjutun lisäksi. Siinä voi kertoa esim. harrastuksistaan, jotain omasta taustastaan (esim. jos on asustellut muualla, millaisesta perheestä on lähtöisin jne.). Olen kuullut yllättävän useinkin hakijan jääneen positiivisella tavalla mieleen, eikä niiden harrastusten tarvitse olla edes mitään erikoisia.

Tuollainen kysymys tuossa vaiheessa tulee haastattelijalta, joka ei ole rekrytoinnin ammattilainen. Se tulee joltain logistiikkapäälliköltä siinä vaiheessa suusta, kun se ei juuri sillä sekunnilla keksi mitään kysymystä, mutta on tunne että jotain olisi vielä hyvä kysyä.

Työhaastattelua ei kannata ajatella älypelinä, missä pitää "tietää" oikeat vastaukset ja kysymysten salaiset merkitykset taustalla, että "mitä niissä oikeasti haetaan". Haastattelija, etenkään jos ei ole rekrytoinnin ammattilainen, niin ei ole rekrytoinnin ammattilainen. Hän jännittää todennäköisesti huomattavasti vähemmän, minkä takia hän voi esittää erikoisiakin kysymyksiä... hän vain kysyy mitä mieleen tulee. Se voi olla tuo "no kerro vielä jotain itsestäsi", tilanteessa jossa hakija on jo mielestään kertonut kaiken.

Tuohon ei tuossa tilanteessa liene "oikeaa vastausta". Mutta satoja ihmisiä haastatelleena ja kymmenissä haastatteluissa olleena itselleni tulisi ensimmäisenä suusta luonnollinen vastakysymys: "mistä sä haluat mun vielä kertovan?". Ja sen jälkeen kysymys ei olekaan enää niin hankala, kun saa siihen vastauksen.

No ei ainakaan, että "olen positiivinen, iloinen ja asiakaslähtöinen energiapommi, joka auttaa aina muita ja on sosiaalisilta taidoiltaan erinomainen"

((( Me kaikki vihataan näitä tyyppejä oikeasti )))

Mitä jos kertoisit siitä ihan rehellisesti millainen olet. Ei tarvitse olla aina mitenkään erityinen. Työnantajalle se ihan tavallinen keskivertotyyppi on usein se paras ja luotettavin.
En tiedä positiivisia kolleegoita vihaavia. Alemmuuskompleksissa muita vihaavia vihatan. Myös laiskoja, masentavia ja valittajia vihataan.

Uusimmat

Yhteistyössä