Mitä kannattaa ja mitä EI kannata viedä tuliaisiksi vauvaperheeseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Offtopic - Nyt kyllä ihmettelen miten ihmisillä on pienen vauvan kanssa kädet täynnä ettei mitään pysty (luulen siis halua) tehdä... Siis se vauva lähinnä nukkuu, välillä kakkaa ja välillä syö tissiä. Miten ihmeessä teillä menee sen kanssa KAIKKI aika? Vapaa-aikaahan oli just silloin eniten .

Herkkutuliaiset toki ovat AINA tervetulleita :D

No kun siskon vauvaa kattelee niin kyllä siinä tuntuu olevan kädet täynnä töitä kun toinen ei nuku ja saattaa huutaa 1.5vrk putkeen.

Ja viekää nyt sitten se suklaalevy äitille niin varmasti vauva huutaa pää punaisena jos on herkkä reagoimaan tuommosiin :| Hedelmäkarkkipussi on parempi vaihtoehto vaikka se suklaa onkin herkkua.

Minä vein kummipojan äidille pienen "selviytymispakkauksen" :) Pakettiin laitoin vaippoja, kosteuspyyhkeitä, nannia muutaman purkin, kahvipaketin,kahvimaitoa,keksejä, tuttipullon, tutin(x2) ja lisäksi äitille suklaata.Extrana ostin pojalle vielä lindexin alesta ihanan bodyn kokoa 74cm kun tiesin että niitä 60-68cm vaatteita kuitenkin on, ja niinhän niitä oli. Tuollaisen paketin olisin itsekin mielelläni vastaan otanut kun muksut sain :)

Offtopic - Nyt kyllä ihmettelen miten ihmisillä on pienen vauvan kanssa kädet täynnä ettei mitään pysty (luulen siis halua) tehdä... Siis se vauva lähinnä nukkuu, välillä kakkaa ja välillä syö tissiä. Miten ihmeessä teillä menee sen kanssa KAIKKI aika? Vapaa-aikaahan oli just silloin eniten .

Samaa mäkin ihmettelen! Ei tosiaan ikinä ollut kiire, ei mitään tekemistä, tylsää jopa! Ja kaverini on niin kiireinen, en ymmärrä. Nythän sitä kiirettä riittää kun alkaa eka uhmaikä tulemaan. Lapsi haluaa kaikkea, pitää tehdä sitä ja tota. Mutta luulen, että ainakin mun kaverin kohdalla kävi se, että hän ei vain ollut täysin valmentautunut siihen, mitä tuleman pitää. Se kai sen kiireen tuo kun onkin yhtä äkkiä ihan pihalla kaikesta.

EI vaippoja jos ei tiedä mitä merkkiä perheessä käytetään!! Poika kun syntyi niin saatiin monta pakettia Muumi vaippoja mitkä ei todellakaan toimi, ainakaan meillä. No vietiin ne sit neuvolaan ne täydet paketit ja ihan hätävarana käytettiin siitä avoimesta pakkauksesta ne. Ja toinen ei pehmoleluille.

Äidille myös jotain!

Suomessa se suurimman työn tehnyt, eli äiti kummallisesti unohdetaan heti kun on vauvan punnertanut maailmaan. Tosiasiassa äiti on kuitenkin synnytyksen jälkeen monta viikkoa toipilas: väsynyt, kipeä jne jne.

Viekää äidille hänen herkkuruokiaan!! Tarjoutukaa hoitamaan (hypyttämään, vaihtamaan jne) vauvaa koko vierailunne ajan ja vaatikaa äitiä makaamaan sohvalle. Se on paras lahja

niminerkillä: 7 viikkoinen kuopus kotona joka ei nuku(!)

Mun mielestä oli kiva, kun toiset oli ostaneet vähän isomman vaatteen (62-68cm). Niitä pieniä kun oli jo ennestään paljon ja moni toi just sen kokoisen, niin toiset vaatteet jäi melkein käyttämättä. Helistimistä on ollut iloa, mutta ihan tavalliset pehmolelut on tuntuneet tosi turhilta tuliaisilta. Myös valokuvakehykset, vauvan tossut ja muumilusikat tulevaisuutta ajatellen olivat kivoja lahjoja.

Kukkia oli kiva saada itselleen, kovin harvoin meillä on kukkia, niin tuntui kivalta ja tärkeältä, että myös minua muistettiin. Sainpa miehen siskolta myös dvd:itä, että on alkuun tekemistä, kun imetykseen menee niin paljon aikaa. Oli mun mielestä hauska idea. Myös pussi erilaisia kuivattuja hedelmiä ja pähkinöitä oli kiva saada.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Samaa mäkin ihmettelen! Ei tosiaan ikinä ollut kiire, ei mitään tekemistä, tylsää jopa! Ja kaverini on niin kiireinen, en ymmärrä. Nythän sitä kiirettä riittää kun alkaa eka uhmaikä tulemaan. Lapsi haluaa kaikkea, pitää tehdä sitä ja tota. Mutta luulen, että ainakin mun kaverin kohdalla kävi se, että hän ei vain ollut täysin valmentautunut siihen, mitä tuleman pitää. Se kai sen kiireen tuo kun onkin yhtä äkkiä ihan pihalla kaikesta.

Riippuu todella paljon vauvasta! Meillä vauvalla alkoi koliikki melkein heti syntymän jälkeen ja kyllä siinä oli välillä ihmeissään, että miten ehtii edes kahvia keittää. Jatkuvasti sai olla liikkeessä ja heijata tyttöä, kun itku oli aivan mieletöntä heti, jos laski sylistä pois. Ensimmäisen kerran viihtyi edes pienen hetken sitterissä noin kuukauden ikäisenä. Siinä oli kädet täynnä töitä, eikä todellakaan ehtinyt pahemmin kestitä vieraita. Olo oli muutenkin väsynyt, kun öitä ei nukuttu. Tuntui ihanalta, kun ihmiset muistivat myös äitiä!

sepä riippuu vauvasta,
pitääkö kiireisenä vai ei.luulisi tajuuvan.toinen lapsi ei meillä nukkunut kuin liikkeessä,oli masuvaivaa (myöhemmin huomattiin maitotuotteiden epäsopivuus) yö "unille" mentiin kello kahden aikaan ja tissillä roikuttiin koko ajan.
toisen kanssa oli kotitiptop,nukahti helposti ja oli tyytyväinen oloonsa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Ja viekää nyt sitten se suklaalevy äitille niin varmasti vauva huutaa pää punaisena jos on herkkä reagoimaan tuommosiin :| Hedelmäkarkkipussi on parempi vaihtoehto vaikka se suklaa onkin herkkua.

Mutta ei kai vieraat voi tietää reagoiko vauva äidin syömään suklaaseen vai ei. Ei kaikki vauvat reagoi.

Minusta kaikki vauvan saamat lahjat oli kivoja mutta 56cm vaatteista osa ei ehtinyt edes yhtä kertaa päälle kun olivat jo liian pieniä. Minä en äitinä kaivannut lahjoja tai huomiota tai hemmottelua synnytyksen jälkeen. Arvostin kovasti sitä kun osa vieraista muisti esikoista pienellä lahjalla samalla kun toivat vauvalle jotain. Ja ihan yhtä tervetulleita olivat nekin vieraat jotka eivät tuoneet mitään :)

Olen monesti vienyt rotinoina itseleivottua pullaa tai piirakkaa ja saanut huomata että näin on tehnyt moni muukin, vauvaperhe meinaa hukkua siihen pullaan kun kaikki tuo. Eli keksit on ehkä järkevämpi ratkaisu.

Alkuperäinen kirjoittaja 4lapsen äiti:
No musta parasta olisi (jos jotain haluaa tuoda) tuoda jotain tosiaan sille pienelle isosisarukselle. Tuollainen 2-3v kyllä pahoittaa mielensä jos kaikki tuo jotain vauvalle, (joka ei tosiaan mitä tajua haluta) ja hän ei saa mitään. Siis muumitikkari/tarra-arkki/pillimehu/saippuakuplapurkki riittää, mutta jotain. Me tehtiin niin että mitä vaan vauva saikin, niin tavallaan isompi sen sai. Hän sai avata paketin ja jos oli lelu niin leikkiä ja jos oli vaate niin hän katsoi olisiko se hänelle sopiva.
Isompi ei ollut sitten kade, ja eihän niitä tavaroita omianut. Mutta tuon ikäinen on vaikea ymmärtää että vauva saa ja itse ei mitään.

Anteeksi, mutta tätä en käsitä kyllä ollenkaan. Tuollahan juuri nimenomaan ruokitaan sitä sisaruskateutta. Miten isosisarus tajuaa, että "vauvan" ollessa yksi-kaksivuotias, ne lahjat siirtyykin sitten yhtäkkiä sen "vauvan" omaisuudeksi, vai saako teillä isosisarus jatkossakin kaikki vauvalle tarkoitetut lahjat itselleen, ettei sille vaan tule paha mieli :o?

Lapsi pitää kasvattaa oppia sietämään pettymyksiä. Kun perheeseen tulee vauva, se on yhtälainen perheenjäsen kuin esikoinenkin.

Tätä mäkään en ymmärrä. Kyllähän esikoisen pitää tottua siihen, että kaikki ei ole aina hänelle..? Ei meillä esikoinen ees kyselly mitään, että missä hänen lahjat on kun vauvalle lahjoja kaikki toivat. Kyllä hän sen ihan 2- vuotiaanakin jo ymmärsi, että nyt on vauvan "juhlapäivät".
Tästä päästään niin helposti siihen aiheeseen kun vanhemmat ei kestä lastensa pettymyksiä... ja kuinka joittenkin lapset saavat aina KAIKEN: Ja ne lapset on just niitä kamalimpia kitisijöitä jne... anteeks nyt vaan.

Jumankauta, kaikkien vauvat ei nuku tuntikaupalla; mun toka lapsi oli sellaine, että se nukkui vain, jos sitä heilutti vaunuissa ja ellei näin tehnyt se nukkui max. 20 min. Hitto että risoo aina nää mustavalkoiset mielipiteet.
Joillakin on myös useampi lapsi kuin yksi, vaikka se sattuisi olemaan hyvä nukkuja.

Alkuperäinen kirjoittaja jk:
Äidille myös jotain!

Suomessa se suurimman työn tehnyt, eli äiti kummallisesti unohdetaan heti kun on vauvan punnertanut maailmaan. Tosiasiassa äiti on kuitenkin synnytyksen jälkeen monta viikkoa toipilas: väsynyt, kipeä jne jne.

Viekää äidille hänen herkkuruokiaan!! Tarjoutukaa hoitamaan (hypyttämään, vaihtamaan jne) vauvaa koko vierailunne ajan ja vaatikaa äitiä makaamaan sohvalle. Se on paras lahja

niminerkillä: 7 viikkoinen kuopus kotona joka ei nuku(!)

On kiva, että äitiä muistetaan, mutta omalla kohdallani kävi taas niin, että kaikki höösäs vaan mun ympärillä ja huolehti mun jaksamisesta, että vauvaa ei huomannut kukaan (saati esikoista). Ja kun mä olin kummankin synnytyksen jälkeen ihan hyvässä kunnossa ja virtaa täys. Se jo vähän ärsytti ja huvitti ;D

No, meillä on lisäksi 1.5 vuotias esikoinen. Vapaa-aikaa ei todellakaan ole. Voi jskus mennä 2 h ylösnousemisesta kun ehdin ekan kerran vessaan! Aamuplaan syömosestä ei ole puhettakaan ennen kuin vauva on ekoilla päikkäreillä! Esikoinen tietenkin saa aamupalansa, mutta kyllä siinä äidin on tingittävä omista tarpeistaan.

Siihen ei oikeasti halua mitään lakastuvia ja laittamista vaativia kukkia vielä päälle....
Voisivat ne vieraat edes tarjoutua itse avaamaan ne kukkapaketit ja laittaa maljakkoon. Miksi ihmiset ojentavat ruskeaan voimapaperiin pakattuja kukkia? Ne voi avata ja ojentaa vain sen kukkakimpun...

No meillä on sen 1,5v lisäksi vielä vajaa 3v eikä kyllä kuulosta tutulta kertomuksesi. Mutta kaikesta toki saa vaikeeta jos vaan haluaa, jopa vessassa käymisestä..

Mä olen muutaman kerran vienyt kestovaipan, helppokäyttöisen taskuvaipan hyvällä imulla. Tosin tiesin että perheissä ollaan kestomyönteisiä, mutta ajattelin kyllä jatkossa viedä tällaisia "käännytyslahjoja" muillekin, ellei ihan fanaattisesta kertavaippojen käyttäjästä ole kyse. (Siis jos vaippa päätyisi roskiin turhana...)

En kyllä veisi kertakäyttövaippoja, vaikka moni niitä suosittelikin. En vaikka tietäisin niitä käytettävän. Ja varsinkin jos perheessä on ajateltu kestoilla, ja vaippoja tuodaan säkkikaupalla...

Mä taas sanoisin vaipoille ei, jollei varmaksi tiedä, mitä vaippoja käytetään. Harsot sitten taas ovat hyvinkin käteviä viemisiä:) Ja äidille jotain hemmottelujuttuja :heart: Lehtiä, kirja(tuossa vaiheessa kun vielä on aikaa lukea). Ruokalaput/kuolalaput/kankaiset pehmeät pesulaput tulevat myöhemmin tarpeeseen vauvanhoidossa, niitäkin varmasti voisi viedä.

Alkuperäinen kirjoittaja Onpas vaikeeta:
Mä olen muutaman kerran vienyt kestovaipan, helppokäyttöisen taskuvaipan hyvällä imulla. Tosin tiesin että perheissä ollaan kestomyönteisiä, mutta ajattelin kyllä jatkossa viedä tällaisia "käännytyslahjoja" muillekin, ellei ihan fanaattisesta kertavaippojen käyttäjästä ole kyse. (Siis jos vaippa päätyisi roskiin turhana...)

En kyllä veisi kertakäyttövaippoja, vaikka moni niitä suosittelikin. En vaikka tietäisin niitä käytettävän. Ja varsinkin jos perheessä on ajateltu kestoilla, ja vaippoja tuodaan säkkikaupalla...

Meillä taitaa vielä olla esikoiselle tuotuja kertakäyttövaippoja tuolla varastossa:) Kestovaippa olisi muuten ihana tuliainen, mutta kun se on niin arpapeliä että sopiiko juuri sille vauvelille...

Harsojahan tulee jo ap pakkauksessa ja ainakin meille niitä kertyi muutenkin joka tuutista niin että niitä oli ainakin 50 kpl. Samoin kertakäyttövaipoissa meille ei käynyt kuin pampersit, muita en saanut toimimaan. ja lopulta itseasiassa se yksi ostamani pussi jäi puoliksi käyttämättä kun käytettiin niin ahkerasti kestoja.

Meillä jos esikoiselle toisi lahjan kuopuksen juhliin niin kaappiin menis. Esikoista ei opeteta siihen todellakaan vaikka onkin 2v eikä täysin ymmärrä miksei hän saa lahjaa. Naurettavaa on tuollainen että esikoisele kans pitäs tuua.

Itsellä on myöskin aina ollut enemmin tylsää sairaalasta kotiuduttua. Molemmat on olleet koliikkilapsia mutta liinassa tissisuussa pääosan ajasta joten pullan ja sämpylän leivontaa olen harrastanut paljon ja lähinnä surullinen ollut jos ihmiset on tuoneet niin paljon syötäviä että mun tekemät on jääneet pilaantumaan.

Lisäksi yleensä äidit haluaa vauvamahasta nopeasti eroon joten herkkuja rajoitellaan, eli ei hirveästi suklaata ym.

onnistuminen tuliaisissa onkin vaikeaa. Itse oikeasti en haluaisi yhtään mitään. Esikoiselle tartti vielä jotain mutta kakkoselle ei mitään.

Itselle olis ollut kyllä naistenlehdet ja kukat kiva ylläri =)

Alkuperäinen kirjoittaja XY:
Harsojahan tulee jo ap pakkauksessa ja ainakin meille niitä kertyi muutenkin joka tuutista niin että niitä oli ainakin 50 kpl. Samoin kertakäyttövaipoissa meille ei käynyt kuin pampersit, muita en saanut toimimaan. ja lopulta itseasiassa se yksi ostamani pussi jäi puoliksi käyttämättä kun käytettiin niin ahkerasti kestoja.

Meillä jos esikoiselle toisi lahjan kuopuksen juhliin niin kaappiin menis. Esikoista ei opeteta siihen todellakaan vaikka onkin 2v eikä täysin ymmärrä miksei hän saa lahjaa. Naurettavaa on tuollainen että esikoisele kans pitäs tuua.

Itsellä on myöskin aina ollut enemmin tylsää sairaalasta kotiuduttua. Molemmat on olleet koliikkilapsia mutta liinassa tissisuussa pääosan ajasta joten pullan ja sämpylän leivontaa olen harrastanut paljon ja lähinnä surullinen ollut jos ihmiset on tuoneet niin paljon syötäviä että mun tekemät on jääneet pilaantumaan.

Lisäksi yleensä äidit haluaa vauvamahasta nopeasti eroon joten herkkuja rajoitellaan, eli ei hirveästi suklaata ym.

onnistuminen tuliaisissa onkin vaikeaa. Itse oikeasti en haluaisi yhtään mitään. Esikoiselle tartti vielä jotain mutta kakkoselle ei mitään.

Itselle olis ollut kyllä naistenlehdet ja kukat kiva ylläri =)

Kylläpäs pääsit pätemään, täydellinen äiti/vaimo! Onnea

Teillä on ilmeisesti ollut helpot vauvat. :) Meidän koliikkitapaus ei ekan 4 kk aikana nukkunut päikkäreitä 10 minuuttia pidempään yhtäjaksoisesti ja huusi päivisin 6-8 tuntia putkeen. Kun se pahin huuto loppui niin alkoi tissillä roikkuminen, öisin 2 tunnin välein ja päivällä tunnin välein. Pulloa ei huolinut. Mulla meni ekat 4 kk päivät täysin vauvan hoitoon ja kyllä kiirettä piti, jos halusi vaikka itse syödä tai käydä suihkussa.

Onneksi kuopus oli sitten helpompi, jos esikoinen olisi ollut samanlainen niin mäkin varmaan ihmettelisin täällä teidän seurana miten helppoa vauva-aika onkaan. :)

Minun äitini on joka kerta tuonut meille usean päivän ruuat.Leipää,pullaa ja piirakkaa.Lapsia ei ole juuri pystynyt hoitamaan mutta tuo apunsa on ollut aivan mahtava!!
Kukkia olen ehdottomasti halunnut ja niitä saanut runsaasti.
Ihana muistaminen oli kun ystäväni toi ison korin missä oli kahvipaketista viinirypäleisiin kaikkea tarpeellista sekä lukemista.Siitä sain mallin jota olen soveltaen käyttänyt itse sitten ja aion kyllä jatkaa samalla mallilla.Kiitosta on paljon saanut =)

Alkuperäinen kirjoittaja IceRoyal:
Minun äitini on joka kerta tuonut meille usean päivän ruuat.Leipää,pullaa ja piirakkaa.Lapsia ei ole juuri pystynyt hoitamaan mutta tuo apunsa on ollut aivan mahtava!!
Kukkia olen ehdottomasti halunnut ja niitä saanut runsaasti.
Ihana muistaminen oli kun ystäväni toi ison korin missä oli kahvipaketista viinirypäleisiin kaikkea tarpeellista sekä lukemista.Siitä sain mallin jota olen soveltaen käyttänyt itse sitten ja aion kyllä jatkaa samalla mallilla.Kiitosta on paljon saanut =)

Tätä piti itsekin ehdottaa itse aiheeseen liittyen... ruokaa/kahvipöytätarpeita. Ja mielellään sellaisia, että jos isäntäväki on jo jotain tarjoiluja tehnyt valmiiksi niin tuomiset voisi lykätä pakastimeen.

Yhteistyössä