Mitä ihmettä teen tuon 2 vuotiaan kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolissaan

Vieras
Helteet on vieny ruokahalun melkein kokonaan. Pariin päivään ei ole kovin paljon syönyt, ei varsinkaan lämmintä ruokaa. Mutta jotain kuitenkin enkä ole siitä huolissani.
Tänään ei kuitenkaan ole oikein juonutkaan :( Hikoilee kovasti eikä juo - siitä olen huolissani! Sen lisäksi illan suussa tuli vaippaan aika vetinen kakka ( luulen että juurikin sen vuoksi että on syönyt vähän mitä sattuu maistumaan ). On juonut aamulla yhden pillimehun, pikku tilkan vettä, ennen päiväunia vajaa pari desiä maitoa ja päivällä pari huikkaa mehua.
Illalla parikyt milliä maitoa.

Äsken heräsi hikisenä ( lastenhuone on tosi kuuma vaikka tuuletetaan aina ) vaikeroimaan ja hain ylös ajatuksena että jos vaikka joisi taas maitoa kun on juonut niin huonosti. Joi ehkä 10 ml tai vähän yli :(

En keksi enää mitään miten saisin juomaan. Koko ajan tarjoan. On mukia, lasia, nokkamukia, juomapulloa, pillimehua... Ei vaan maistu sen paremmin.

Ajattelin että huomenna haen mehujäitä kaupasta mutta mitä muuta voisi kokeilla?

Jos lähtisi ostamaan yhdessä jonkun uuden juomapullon? Saisi itse valita mieluisen? Tehoaisikohan se tuollaiseen 2v 2kk vanhaan? :)

Meillä myös herkästi hikoileva ja huono juomaan oleva taapero, vähän vajaa 2v. Mä olen yrittänyt syötellä pojalle näin helteillä edes niitä vauvojen hedelmäsoseita, päärynä uppoaa hyvin, kun sehän on melkein täysin nestettä... Se on ihan hirveää katsoa kun toinen on pää hikisenä, mutta ei juo ei...:/ Yrität vaan joka käänteessä tyrkyttää sille juotavaa, kyllä se aina vähän nappaa:)

jätskiä! soppaa, vanukkaita ja lisää niitä pillimehuja.

Maha voi mennä kuralle sen takia jos juo oikein kylmää tai syö just oikein kylmää kuten jädeä, siitä ei kannata niin huolestua. Mut toki seurailla jos onkin jotain masupöpöä.

lapsillehan on sitä novelle limsaakin nyt, meillä tenava joi sitä mielellään kun oli kuumeessa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No luultavasti sillä tenvalla on vattatauti. Osta osmosalia

Ei ole tehnyt kuin sen yhden löysän kakan :) Ja muuten voi normaalisti. Mummolassa söi normaalisti lämmintä ruokaakin tänään vaikka kotona ei ole maistunut kuin aamupalalla vähän sämpylää.
Eli tuo kuumuus vain vie ruokahalun niin kuin monelta vie. Mutta tahtoisin että joisi enemmän kuitenkin. Juuri sen vuoksi että hikoilee kovasti ja touhuaa kaiket päivät ja tarvitsee siis nestettä.
On vielä niin jääräpäinenkin että yöunillekin pitää saada pitkät housut, sukat jalkaan ja peitto ainakin kainaloon jos ei päälle asti. Ja unikavereita on 5 joista ei voi yhdestäkään luopua :D

Alkuperäinen kirjoittaja nti Dina:

Maha voi mennä kuralle sen takia jos juo oikein kylmää tai syö just oikein kylmää kuten jädeä, siitä ei kannata niin huolestua. Mut toki seurailla jos onkin jotain masupöpöä.

lapsillehan on sitä novelle limsaakin nyt, meillä tenava joi sitä mielellään kun oli kuumeessa.

Joo, vatsa on toiminut normaalisti muuten. Vain tuossa illan suussa oli vaipassa vetinen kakka ja luulen juuri johtuvan siitä että syö miten sattuu. Esim. rusinoita on suostunut syömään.
Saako tavallisesta jätskistä nestettä? Tuo syö paremmin ihan jätskiä, ei niinkään mehujäätä.
Limuja ei juo ollenkaan. Vedestä tykkää varmaan eniten mutta nyt tuntuu ettei sitäkään malta käydä oikein juomassa kun on touhua paljon eikä sitten tietenkään itse edes tajua että juominen helpottais omaakin oloa.

Mulla ei ole kokemusta asiasta,joten ihan fiilispohjalta.. Mehujäitä,jääpaloja,uus juomapullo/muki,.. Sit voisit kokeilla tarjota myös runsaasti vettä sisältävää syötävää,kurkkua,vesimelonia,mandariineja,viinirypäleitä.. Mutta jos alkaa oleen oikeesti heikossa kunnossa niin lääkäriin! (pelkääkö/inhoaako valkotakkeja? auttaisko juomiseen jos sanoisit että täytyy juoda tai muuten pitää mennä lääkäriin..)

Meillä tykkää niin isot kuin pienikin, kun pakastan ihan jotain perus laimeata mehua ja sitten murskaan sen mukiin, ja siitä lapiovat lusikalla.

Toki voi toi mukijuttu auttaa, mutta liikaa ei pidä antaa myöden, jos oikeasti huolestut niin sitten vaikka ruiskulla nestettä suuhun.

Toisaalta myös kaikissa hedelmäsoseissa on paljon nestettä, jospa antaisit niitä ja vaikka vielä niihin lisäisit tilkan nestettä sekaan.

No hätäähän ei ole minkäänlaista, jos kuitenkin pissaa normaalisti? Jos hän vain saa kaiken tarvistemansa nesteen niistä määristä mitä suostuu juomaan? Sitä vaan itse huolehtii kun toinen hikipäässä touhuaa eikä juurikaan juo, mutta kyllä se tarpeeksi saa jos sitä pissaksi asti muuttuu...:)

Auttaisko joku kiva juomapullo?

Sitä juuri mietin, ja aloitusviestissä kysyinkin, että jos lähtisi yhdessä ostamaan jonkun mieluisan putelin :) Tehoaisikohan sellainen yhtä hyvin tuohon 2 vuotiaaseen kuin esim. 4 vuotiaaseen? :)

ensiksi osta apteekista lasten multi tabseja (vitamiineja) niitä saa antaa 2 vuotta täyttäneille. sitten mehujäätelöä, miten ois soppaa, viinirypäleitä, mansikoita, rusinoita, jugurttia esim. danoninoa, digestive keksiä, muroja, vesimelonia, kurkkua, kaakaota..

Mutta jos alkaa oleen oikeesti heikossa kunnossa niin lääkäriin! (pelkääkö/inhoaako valkotakkeja? auttaisko juomiseen jos sanoisit että täytyy juoda tai muuten pitää mennä lääkäriin..)

Miksi ihmeessä joku haluaa pelotella lasta lääkärillä?? Voi miten lyhytnäköistä..

Mulla ei ole kokemusta asiasta,joten ihan fiilispohjalta.. Mehujäitä,jääpaloja,uus juomapullo/muki,.. Sit voisit kokeilla tarjota myös runsaasti vettä sisältävää syötävää,kurkkua,vesimelonia,mandariineja,viinirypäleitä.. Mutta jos alkaa oleen oikeesti heikossa kunnossa niin lääkäriin! (pelkääkö/inhoaako valkotakkeja? auttaisko juomiseen jos sanoisit että täytyy juoda tai muuten pitää mennä lääkäriin..)

Tuo tapaus tykkää lääkäreistä :D
Tänä aamuna juuri tuijotti tarkkana telkkaria eikä kuunnellut ollenkaan kun pyydettiin lähtemään ulos. Mies totesi "täytyy varmaan viedä korvalääkäriin" ja tyttö tuumas "aha, selvä." ja sammutti itse telkkarin ja oli lääkäriin kovasti lähdössä :D :D

Pitääkin tuota vesimelonia käydä huomenna ostamassa :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja nti Dina:

Joo, vatsa on toiminut normaalisti muuten. Vain tuossa illan suussa oli vaipassa vetinen kakka ja luulen juuri johtuvan siitä että syö miten sattuu. Esim. rusinoita on suostunut syömään.
Saako tavallisesta jätskistä nestettä? Tuo syö paremmin ihan jätskiä, ei niinkään mehujäätä.
Limuja ei juo ollenkaan. Vedestä tykkää varmaan eniten mutta nyt tuntuu ettei sitäkään malta käydä oikein juomassa kun on touhua paljon eikä sitten tietenkään itse edes tajua että juominen helpottais omaakin oloa.

onhan jätskissä nestettä, kuten on ihan tavallisessa kotiruuassakin. :) jos menee ihan syömättömäksi, niin voi antaa vaikka sipsejä vähän, että saa niistä suoloja kuitenkin.

Auttaisko joku kiva juomapullo?

Sitä juuri mietin, ja aloitusviestissä kysyinkin, että jos lähtisi yhdessä ostamaan jonkun mieluisan putelin :) Tehoaisikohan sellainen yhtä hyvin tuohon 2 vuotiaaseen kuin esim. 4 vuotiaaseen? :)

kannattaa kokeilla juomapulloa myös :) itse laitan joskus tuolle meidän 1,5 v. kaakotakin siihen jos mikään muu juoma ei mee alas.

Oletko pilliä kokeillut? Yleensä lapset tykkäävät pillistä, ja juotavaa menee alas ihan huomaamatta. Ja kyllä minäkin veikkaisin, että lievästä vatsataudista voisi hyvinkin olla kyse. Se yhdistettynä kuumuuteen vetää kenet tahansa veteläksi. Juomista sun on nyt pakko saada sille menemään ja reilusti, muuten käy huonosti.

Alkuperäinen kirjoittaja Taapero:
No hätäähän ei ole minkäänlaista, jos kuitenkin pissaa normaalisti? Jos hän vain saa kaiken tarvistemansa nesteen niistä määristä mitä suostuu juomaan? Sitä vaan itse huolehtii kun toinen hikipäässä touhuaa eikä juurikaan juo, mutta kyllä se tarpeeksi saa jos sitä pissaksi asti muuttuu...:)

Kuinkas monta pissaa tuon ikäiseltä pitäisi tulla vuorokaudessa? Tuolla on nyt tän PÄIVÄN aikana ( jos yövaippaa ei lasketa ) tullut varmaan joku 3-5 pissaa? Aamulla pottaan yksi ja loput vaippaan, siksi en tarkkaa lukua tiedä. Oli mummolassa kylässä päivän niin siksi ollut vaippasillaan.

voit muuten kokeilla antaa vähän tavallisia sipsejä että joisiko sen jälkeen vähän paremmin ja jos muutenki syö huonosti niin ei niistä muutamasta sipsistä haittaakaa ole!

Alkuperäinen kirjoittaja gt:
Oletko pilliä kokeillut? Yleensä lapset tykkäävät pillistä, ja juotavaa menee alas ihan huomaamatta. Ja kyllä minäkin veikkaisin, että lievästä vatsataudista voisi hyvinkin olla kyse. Se yhdistettynä kuumuuteen vetää kenet tahansa veteläksi. Juomista sun on nyt pakko saada sille menemään ja reilusti, muuten käy huonosti.

Siis lapsi ei ole voimaton ollenkaan. Päinvastoin. Eli ihan normaalisti voi ja kaiket päivät touhuaa mutta olen vain huolissani tuosta että on näin hirveän kuuma ja hikoilee paljon. Että jos ei saa nestettä tarpeeksi.
Ja nyt vielä tuo yksi ripulikakka niin tuntuu että nestettä täytyisi saada menemään vielä enemmän.

rela tabletteja kannattaa ostaa apteekista, meidän lapset syö niitä kyllä mielellään maistuvat ihan hyvältä saa nykyään mansikankin makuisena, niin pysyy vatsa kunnossa!!

Juu, tuotakin voisi kokeilla. Ja tietysti voisi myös testata että jos antaisi vettä mukiin ja lääkeruiskun jota saisi itse täyttää ja juoda :) Voisi pyytää tuota 6 vuotiasta 'avuksi' tekemään samoin ja olemaan esimerkkinä :D Sehän voisi olla ihan kivaakin lapsista, kai? :D

Siis lapsi ei ole voimaton ollenkaan. Päinvastoin. Eli ihan normaalisti voi ja kaiket päivät touhuaa mutta olen vain huolissani tuosta että on näin hirveän kuuma ja hikoilee paljon. Että jos ei saa nestettä tarpeeksi.
Ja nyt vielä tuo yksi ripulikakka niin tuntuu että nestettä täytyisi saada menemään vielä enemmän.

Anteeksi, luin nyt uudelleen paremmin. Ihan kohtuullisen määrän juotavaa olitkin saanut menemään. Älä ihan joka käänteessä tyrkytä, lapsi voi tämänkin takia alkaa vastustelemaan juomista.

Yhteistyössä