Mitä herkkuja vähävaraisen lapsiperheen joulukoriin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
On suklaissakin eroja. Sen sijaan, että ostaa sen tavallisen Pandan suklaarasian tai jonkun tavallisen suklaalevyn, voisi laittaa hiukan enemmän rahaa likoon ja ostaa jotain belgialaista, tryffeleitä tai jotain erikoisempaa. Kun kerran on kyse lahjasta. Tai sen sijaan, että ostaa jotain Rainbown marmeladia, ostaisi jostain pientuottajalta lasipurkissa olevan marmeladin. Voihan olla, ettei se ole parempaa kuin se halvempi, mutta ei sitä tiedä kokeilamatta ja kai noita on ihan kiva maistella. Ja näyttävät ne juhlallisemmilta ja enemmän lahjoilta.

Kukin tyylillään. :D Ne pandan joulusuklaat on ihan yhtä jouluisia ja perinteikkäitä mitä belgialainen suklaa minun mielestä. Itse ajattelisin sitä mikä oikeasti ilahduttaa eikä joillain pakkausdesingilla ole mtn väliä kokonaisuudessa, jos se on hyvä ja saajan mieleen. Ja jos on iso ystäväpiiri niin aikamoinen summa menisi rahaa jos ostaisi "pienituloisille" kolminkertraisesti kalliimmat lahjat. Omassa kaveriporukassani on paljon opiskelijoita, yh-äiti enkä pidä heitä niin yksinkertaisina, että nähdessään presidenttikahvin kulta katriinan sijasta niin se suuremmin ilahduttaisi.

Aivan uskomaton ketju. Siis minä kyllä loukkaantuisin, jos minulle/meille suunniteltaisiin lahja meidän tulojen mukaan. Ostanpa tällaista kallista, kun heillä ei ole muuten varaa?!?
Voi olla että kieltäytyisin moisesta heti. Ajatelkaa nyt sitä lahjan saajaa. Jos kyseessä olisi varakas perhe, mitäs heille ostaisitte?

Mä ostin just kaverin lapselle 100e lahjan ihan vaan siksi, kun tiedän ettei hänen vanhemmilla tule luultavasti koskaan olemaan varaa ostaa hänelle niin hienoa lahjaa. Ei mun kaveri siitä ainakaan loukaantunut, lapsen ilo on tärkeintä jouluna ja se menee oman ylpeyden edelle.

• Tykkää
Reactions: LaMamanMorbid
On suklaissakin eroja. Sen sijaan, että ostaa sen tavallisen Pandan suklaarasian tai jonkun tavallisen suklaalevyn, voisi laittaa hiukan enemmän rahaa likoon ja ostaa jotain belgialaista, tryffeleitä tai jotain erikoisempaa. Kun kerran on kyse lahjasta. Tai sen sijaan, että ostaa jotain Rainbown marmeladia, ostaisi jostain pientuottajalta lasipurkissa olevan marmeladin. Voihan olla, ettei se ole parempaa kuin se halvempi, mutta ei sitä tiedä kokeilamatta ja kai noita on ihan kiva maistella. Ja näyttävät ne juhlallisemmilta ja enemmän lahjoilta.
Entä jos se lahjansaaja tykkää ihan "tavallisesta" suklaasta? Mielummin ostaa hienostuneita tryffeleitä samalla hinnalla ja jokainen voi testata kuinka pitkään se yksi pieni tryffelipallo antaa suuhun makua? :(

Entä jos se lahjansaaja tykkää ihan "tavallisesta" suklaasta? Mielummin ostaa hienostuneita tryffeleitä samalla hinnalla ja jokainen voi testata kuinka pitkään se yksi pieni tryffelipallo antaa suuhun makua? :(

Toki jos jollain on oma lempisuklaa, on varsin hyvä idea viedä sitä.

Aika moni tykkää silti muustakin kuin vain Fazerin sinisestä, tai ainakin mielellään kokeilee muutakin. Itse ei aina tule osteltua noita erikoisempia, ja siksi ne ovat usein hyviä ideoita lahjaksi. Myös käsintehdyt konvehdit ovat hyvä lahjaidea, koska niitä ei yleensä raaski ostaa itselleen leffakarkiksi niiden hinnan vuoksi. Sellaiset voivat tuntua vähemmän arkisilta kuin ne tavissuklaat, joita saattaa mässyttää pitkin vuotta muutenkin.

Jos mä saisin valita, mitä meille tulevaan herkkukoriin tulisi, niin siinä olisi seuraavia;
Pandan juhlapöydänkonvehteja, joku erikoiskahvi, Kantolan suolakeksilajitelma, Salaneuvos- ja Luostarijuustoa, viinirypäleitä, joku erikoisempi sinappi, manteleita ja taatelikakku. Ja lapsille vaikka pienet pullot Pommacia.

Toki jos jollain on oma lempisuklaa, on varsin hyvä idea viedä sitä.

Aika moni tykkää silti muustakin kuin vain Fazerin sinisestä, tai ainakin mielellään kokeilee muutakin. Itse ei aina tule osteltua noita erikoisempia, ja siksi ne ovat usein hyviä ideoita lahjaksi. Myös käsintehdyt konvehdit ovat hyvä lahjaidea, koska niitä ei yleensä raaski ostaa itselleen leffakarkiksi niiden hinnan vuoksi. Sellaiset voivat tuntua vähemmän arkisilta kuin ne tavissuklaat, joita saattaa mässyttää pitkin vuotta muutenkin.

Julioita ja muita joulusuklaita ei edes myydä kun jouluna ja ovat muuten samanhintaisia mitä joku tavallinen fasun paketti. Näissä elintarveostoksissa ei siis hirveämmin pääse panostamaan, jos haluaa anteliaammin antaa lahjan.

Pitäisi verrata onko sama lahja ok varakkaille? Luuletko että se on jotenki eri asia? Varakkaat ei käytä järkeä kaupassa ja haluavat ehdottomasti ostaa saman tuotteen kalliimmalla, muu on köyhää noloa?

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Ei perkele. Pientä painetta ainakin voi alottaja pakata herkkukoriinsa :D toivottavasti tunnet hyvin lahjoitusperheen kun on niin monenmonta mielensäpahoittajaa tässä maassa! Yhdelle ei käy ruma paketti (on muuten maukasta pahvia) kun toiselle ei saa braissailla ryffelipalluroilla. Kohta linjoille saapuu kiekumaan se perinteinen hum.kand. joka järkyttyy sitten jokaisen tuotteen ja viimeistään sen korinpunojalapsen eettisestä kohtelusta. Että onnea vaan korin kokoamiseen :)
P.s. rusinat ON saatanasta...

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Sain, poika tuli<3 odotinkin että muistaakohan kukaan enää :D Nyt onkin aikaa sitten palstailla kun tulee oltua kotona yöt ja päivät.

84625017ede60241759317cb27cc42cc.jpg

Aivan uskomaton ketju. Siis minä kyllä loukkaantuisin, jos minulle/meille suunniteltaisiin lahja meidän tulojen mukaan. Ostanpa tällaista kallista, kun heillä ei ole muuten varaa?!?
Voi olla että kieltäytyisin moisesta heti. Ajatelkaa nyt sitä lahjan saajaa. Jos kyseessä olisi varakas perhe, mitäs heille ostaisitte?
Rainbow ja extra-tuotteita. Vähän niin kuin kokeilumielessä voisivat testailla niitä halpis-merkkejä :D

Pointti aloittajalla oli lienee siinä, että ei ainakaan mitään turhaa täytettä viitsi laittaa, jos on oikeasti tarve tähdellisemmästäkin.

Pitäisi verrata onko sama lahja ok varakkaille? Luuletko että se on jotenki eri asia? Varakkaat ei käytä järkeä kaupassa ja haluavat ehdottomasti ostaa saman tuotteen kalliimmalla, muu on köyhää noloa?

Ei, vaan yleensä ei ole tapana ostaa lahjaksi niitä kaikkia samoja arkisia puurohiutaleita,.vessapapereita, riisipaketteja ja perunoita, joita ihmiset ostavat muutenkin. Yritin tuolla saada ihmiset tajuamaan, että myös sille vähävaraiselle voi ostaa samanlaisen lahjan kuin muillekin, eikä tarvitse ajatella toimivansa hyväntekijänä, joka ostaa köyhäinapuna tarjousruokaa.

• Tykkää
Reactions: HippuTAR
Savustettu kalkkunan rinta, kylmäsavuporoa, muutama erilainen juusto (ei niitä ihan perusjuustoja), erilaisia keksejä, karkkia, lapsille limpparia

Jättäisin kyllä perus rusina-pähkinäsekoitukset yms antamatta, ei kaikki niistä välitä. Monilta jää joulukahvit ja teet käyttämättä, juovat mieluummin tavallista teetä ja kahvia. Samaten nuo lasten kuohujuomat on todella pahoja, harva niistä tykkää, ovat sellaisia tyhmiltä rahat pois juttuja. On tullut sen verran monissa lastenjuhlissa nähtyä, kuinka jää lapsilta juomatta.

ne perusjoulusuklaat on just niitä klassikkoja joita annetaan kaikille, mutta jos tosiaan ajattelet että köyhempi ihminen ilahtuu siitä moninkertaisesti kalliimmasta suklaasta niin mikäs siinä, mutta sinulle se hinta taitaakin olla itseisarvo.

Joo, niitä annetaan kaikille kun ei viitsitä vaivautua miettimään ikinä mitään muuta tilalle. Mutta toki tuollaisessa joulun herkkukorissa ne perusjoulusuklaat menevät ihan hyvin, ei siinä mitään. Lähinnä tuo ideani oli se, että lahjaksi voisi joskus yrittää miettiä jotain uuttakin eikä aina sitä samaa, jota annetaan/ostetaan kaikille.

Joo, niitä annetaan kaikille kun ei viitsitä vaivautua miettimään ikinä mitään muuta tilalle. Mutta toki tuollaisessa joulun herkkukorissa ne perusjoulusuklaat menevät ihan hyvin, ei siinä mitään. Lähinnä tuo ideani oli se, että lahjaksi voisi joskus yrittää miettiä jotain uuttakin eikä aina sitä samaa, jota annetaan/ostetaan kaikille.

Mun lahjat ei kinä ole mtn suklaapaketti ja that is it, vaan se on yksi osa sitä ja kun ystävän tuntee niin tietää mikä oikeasti hänelle on hyvä ja panostaa rahallisesti siihen. Tai siis näin meillä, mutta saahan sitä laittaa vaikka lahjapaperiin lahjarahansa jos tykkää.. Ja siihen naruun mikä sidotaan sen ympärille.

• Tykkää
Reactions: LaMamanMorbid

Yhteistyössä