Mitä herkkuja vähävaraisen lapsiperheen joulukoriin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Köyhälle voisin antaa hyvinkin erilaisia lahjoja, riippuen köyhyyden laadusta. Jos ongelmana on holtiton rahankäyttö nautiskeluun, antaisin peruselintarvikkeita, joita sitten voi käyttää, kun omat rahat on tuhlattu tyhjänpäiväiseen. Jos taas ihminen on pihi luonteeltaan, eikä koskaan nautiskele, hänelle antaisin jotain kivaa tai lahjakortin sellaiseen, jota ei pysty käyttämään "järkevästi".

Rikkaalle antaisin jonkun kukkasen, esim. joulutähden, jonka voi sitten heittää kompostiin joulun jälkeen. Rikkailla on jo ihan riittävästi kaikkea, ja saavat ostettua mitä haluavat, joten he eivät tarvitse mitään.

Mitään gourmet-ruokia en antaisi kenellekään, ellen tietäisi varmasti, että ne ovat aivan erityisen tärkeitä kyseiselle henkilölle, ja ettei hän kykene niitä itse ostamaan. Harva noista oikeasti edes tykkää.

Köyhälle voisin antaa hyvinkin erilaisia lahjoja, riippuen köyhyyden laadusta. Jos ongelmana on holtiton rahankäyttö nautiskeluun, antaisin peruselintarvikkeita, joita sitten voi käyttää, kun omat rahat on tuhlattu tyhjänpäiväiseen. Jos taas ihminen on pihi luonteeltaan, eikä koskaan nautiskele, hänelle antaisin jotain kivaa tai lahjakortin sellaiseen, jota ei pysty käyttämään "järkevästi".

Koitatko sinä joululahjojen avulla jotenkin kouluttaa saajia, vai mikä ihme on pointtina ostaa juuri päinvastaisia lahjoja kuin saajan luonteelle ja mieltymyksille sopii? Nautiskelija tietysti ilahtuisi niistä nautinnoista ja tyhjänpäiväisestä luksuksesta myös jouluna, etenkin jos on pienituloinen eikä rajoitta voi itse kaikkea ostella. Ja se pihi tyyppi tuntisi lähinnä ahdistusta, kun vaikka lahjakortti pakottaisi ostamaan turhuuksia.

Yleensä ihmisillä on taipumus ostaa lahjoja, joista itse pitäisivät. Varsinkin, jos saajan mieltymyksistä ei ole sen tarkempaa tietoa. Parhaassa tapauksessa saajan mieltymyksiä kykenee huomioimaan. Mutta kuulostaa suorastaan pahantahtoiselta ostaa vartavasten lahja, joka ei vastaa saajansa toiveita.

Tää on kyllä hauska palsta! :D

Sen sijaan, että riideltäisiin jostain samperin joulukorin sisällöstä, voisko kaikki laittaa sen, millaisesta sisällöstä ITSE ilahtuisi?

Minä (kuten varmasti moni muukin äiti) ilahtuisin korista, jossa olisi otettu lapset huomioon. Ja MEILLÄ lapset tykkäisi ihan niistä perus suklaista, fazerin siniset jne. tavis suklaat. Ei rusinoita. :P Itse ilahtuisin kahvista ja kauniista kynttilälyhdystä tms. ja vaikkapa suihkusaippua jne. lahjapakkauksesta. En haluaisi mitään turhan "hienoa", vaan jotain perinteisempää.

Sitten vielä sen verran, että eikö koriin voi laittaa molempia: edullisia - ja hieman kalliimpia tuotteita? Eikös usein niissä kauppojen valmiissa koreissakin ole molempia?

• Tykkää
Reactions: .....
Tää on kyllä hauska palsta! :D

Sen sijaan, että riideltäisiin jostain samperin joulukorin sisällöstä, voisko kaikki laittaa sen, millaisesta sisällöstä ITSE ilahtuisi?

Minä (kuten varmasti moni muukin äiti) ilahtuisin korista, jossa olisi otettu lapset huomioon. Ja MEILLÄ lapset tykkäisi ihan niistä perus suklaista, fazerin siniset jne. tavis suklaat. Ei rusinoita. :p Itse ilahtuisin kahvista ja kauniista kynttilälyhdystä tms. ja vaikkapa suihkusaippua jne. lahjapakkauksesta. En haluaisi mitään turhan "hienoa", vaan jotain perinteisempää.

Sitten vielä sen verran, että eikö koriin voi laittaa molempia: edullisia - ja hieman kalliimpia tuotteita? Eikös usein niissä kauppojen valmiissa koreissakin ole molempia?
En mä oikeestaan keksi juurikaan sellaista koria, mistä en tykkäisi ja olisi kiitollinen. Suklaasta en pidä, mutta siitähän olisi hyvää tarjottavaa vieraille ja glögiä en juo, mutta sama juttu sen kanssa. Kyllä saisi varmaan oksentaa sinne koriin, että nyrpistäisin. :D

Hauska idea olisi viedä lapsiperheelle piparitaikinaa (jos vie korin heti) tai valmispipareita ja piparinkoristelutarvikkeita! Köyhällä niihin tuskin on varaa, ja olis lapsille hauskaa joulupuuhaa. Tämä tietty muiden herkkujen ohella, ja kahvia, suklaarasia, hedelmiä tai hedelmäsäilykkeitä tms. Liha- ja kalasäilykkeetkin voisivat olla hyvä idea.

Voi kun lämpimänä muistuu mieleen kun useamman vuoden olin toimeentulotuella (vammautumiseni takia) ja oli pieni lapsi, ja sitten kun jouluna saimme joltain hyvää tarkoittavalta ihmiseltä ruokalahjoituksia. Pienikin muistaminen tuntui silloin suurelta!

Koitatko sinä joululahjojen avulla jotenkin kouluttaa saajia, vai mikä ihme on pointtina ostaa juuri päinvastaisia lahjoja kuin saajan luonteelle ja mieltymyksille sopii? Nautiskelija tietysti ilahtuisi niistä nautinnoista ja tyhjänpäiväisestä luksuksesta myös jouluna, etenkin jos on pienituloinen eikä rajoitta voi itse kaikkea ostella. Ja se pihi tyyppi tuntisi lähinnä ahdistusta, kun vaikka lahjakortti pakottaisi ostamaan turhuuksia.

Yleensä ihmisillä on taipumus ostaa lahjoja, joista itse pitäisivät. Varsinkin, jos saajan mieltymyksistä ei ole sen tarkempaa tietoa. Parhaassa tapauksessa saajan mieltymyksiä kykenee huomioimaan. Mutta kuulostaa suorastaan pahantahtoiselta ostaa vartavasten lahja, joka ei vastaa saajansa toiveita.
Lahja vastaa saajan tarpeisiin. Niihin asioihin, jotka saajalta muuten jäävät huomiotta. Annan siis heille tasapainoa elämään, se ei ole huono lahja se. En voi mitenkään pitää oikeana antaa esim. alkoholistille alkoholia lahjaksi, vaikka se olisikin hänen suurin toiveensa. Nautiskelija kyllä huolehtii varmasti itse nautiskelustaan, ei hän siihen apua tarvitse, ja pihi pihistelee itsekin, siihenkään hän ei apua tarvitse.

Ja tosiaan, itse en halua minkäänlaisia lahjoja. Olen jo vuosia osannut ostaa kaupasta kaiken tarvitsemani, ja muiden antamat lahjat ovat turhia ja jäävät käyttämättä. Tuntuisi typerältä mennä kauppaan jonkun kanssa vain siksi, että voisin osoittaa hänelle, että osta tuo minulle lahjaksi, kun voin hyvin ostaa sen itsekin.

Sukulaislapsille en anna tavaroita lahjaksi, vaan elämyksiä. Esim. retki lentokentälle koneiden nousua katsomaan tai uimahalliin, jonne eivät vanhempiensa kanssa normaalisti pääse. Lapset toki itse listaavat joululahjatoiveinaan pelkkiä lelukuvastojen tavaroita, mutta eivät he oikeasti niitäkään tarvitse. Suurempi ongelma nykyajan lapsilla on se, että lastenhuone on niin tupaten täynnä leluja, etteivät ne mahdu mihinkään, eikä niillä edes muisteta leikkiä, ja sitten käydään sotaa siitä, pitääkö lastenhuone siivota vai ei, kun lelut eivät mihinkään mahdu. Ei ole vielä koskaan kukaan lapsi valittanut näistä retkistä, vaikka he eivät niitä osaa lahjaksi toivoakaan, päinvastoin, haluaisivat mennä uudestaankin sitten kun ovat ensimmäisen kerran päässeet.

En mä oikeestaan keksi juurikaan sellaista koria, mistä en tykkäisi ja olisi kiitollinen. Suklaasta en pidä, mutta siitähän olisi hyvää tarjottavaa vieraille ja glögiä en juo, mutta sama juttu sen kanssa. Kyllä saisi varmaan oksentaa sinne koriin, että nyrpistäisin. :D

Niin siis sama mulla: olkoot sisältö mitä vain, niin en valittaisi! :) on sitä tullut joskus saatuakin jotain, jolla ei itselle ole ollut käyttöä, mutta olen sitten antanut eteenpäin. Noi jutut joita luettelin olivat niitä, mitä itse koriin voisin toivoa. :)

Monesti noissa koreissa on jotai ihme ulkomaalaisia suklaita jotka maistuu ihan kauheilta, sit niissä on marmeladeja ja ties millä havunneulasilla maustetuja sinappeja. Perusjutut tutuissa paketeissa tekee parhaiten kauppansa.
Mä tykkäisin
-Juhla konvehtirasia
-Kahvia
-Suolakeksejä, miks ei jotain makeitaki keksejä
-Punkkua (y)
-President valkohomejuusto
-Aurajuusto
-Vikunahillo

Hauska idea olisi viedä lapsiperheelle piparitaikinaa (jos vie korin heti) tai valmispipareita ja piparinkoristelutarvikkeita! Köyhällä niihin tuskin on varaa, ja olis lapsille hauskaa joulupuuhaa. !

Hmm, piparitaikinaan tulee vehnäjauhoja, munaa, voita, sokeria, siirappia, soodaa ja mausteita.. halpoja siis tehdä.
Koristeluun tomusokeria, munan valkuainen ja vettä.

Aika pirun köyhä saa olla jos noita ei pysty hankkimaan.

Jos sä tunnet sen lahjan/herkkukorin saajan hyvin, tiedät mitä sinne kannattaa laittaa. Esim. mutsille en laittaisi erityisherkkuja tai kalliita luomuja, koska hän on perinteinen ihminen eikä käytä luomua, paitsi vahingossa. :LOL:
Luomu-intoilija kaverille voisin ostaa tsydeemit Ruohonjuuresta. Kahvia juovalle ei teetä, teetä juovalle ei kahvia, nirsolle frendille en lähtis kokeilemaan erikoisia homejuustoja...toki kaikille lempimerkkiä tai sitten jotain jännää vastaavaa uutta makua. Ihmiselle, joka arvostaa itsetehtyä tekisin kakun, sinappia tms.
MUTTA mä uskon, että ihmiset on näissä ruokalahjoissa suht flexiippelejä ja lähes kaikki käy. Allergiat ja erityisvaliot tottakai huomioon. Mulle käy extrat ja Stokkan herkku, erityistsufet ja normi Juhla Moka, 6egen punkku tai laadukas maisteluviini...otan kyllä kiitollisuudella ja ilolla vastaan mitä joku lahjoittaa.(y)

Voi apua. Anna 50 euron lahjakortti johonkin tavarataloon, jos et itse osaa valita lahjakorin sisältöä. Miksi vähävaraisuutta pitää pitää jonain lahjan mittarina? "tuo kaveri on köyhä, ostanpa sille 20 kg puuroriisiä, niin saa edes jotain suuhunsa seuraavan vuoden aikana"? Ehkäpä se vähävarainen äiti ilahtuisi enemmän lahjakortista, voi itse valita sen mikä oikeasti puuttuu, tai toiveissa on ostaa vaikka sille mukulalle kunnon kengät tai vaikka lelu johon ei koskaan ollut varaa. Sitten joku palstatärkeä hyväntekijä tuo halvinta xtra muussia, riisiä ja kilon jauhoja.

Sä varmaan kanssa ymmärsit ettei ollut kyse mistään 10€ puuroriisipaketista?

Olen edelleen sitä mieltä että jos olisin vähävarainen ja saisin joulukorin, niin Rainbown arkinen kermajuusto ilahduttaisi enemmän kuin tuplasti kalliimpi hienompi juusto. Siitä arkisesta kermajuustosta olisi tuplasti enemmän iloa.
Komps. Ja luultavasti lapsetkin ilahtuvat enemmän tästä. Voi jäädä heiltä se hienompi juusto syömättä kokonaan.

Olisi ihan äärettömän hyvä, jos tietäisi, onko perheessä allergisia tai laktoosi- intolerantikkoja. Esim. laktoosittomat tai gluteiinittomat tuotteet on tosi kalliita. Näitä vaivoja on lähes joka perheessä. Itse ilahtuisin todella paljon, jos korissa olisi otettu huomioon myös meidän allergiset lapset, koska nimenomaan heitä varten itse ainakin joulua laitan.

ferrero rocher suklaapalloja koska ne on aika kalliita mutta taivaallisen hyviä :sneaky:

ihan oikeasti, ei kai kukaan anna juhlapöydän konvehteja ja elovenapakettia lahjaksi... :eek:

ferrero rocher suklaapalloja koska ne on aika kalliita mutta taivaallisen hyviä :sneaky:

ihan oikeasti, ei kai kukaan anna juhlapöydän konvehteja ja elovenapakettia lahjaksi... :eek:

Eloveenaa ihmettelin myös. Mutta juhlapöydän konvehdit kelpais! Parhaita mielestäni :) noi suklaapallotkin on huippuhyviä, mutta tykkään että samassa paketissa on monia makuja.
Fazerin konvehdit taas on kamalia :confused:

Vaan miten sellaisen kortin saa jossa on kielto ettei se tarpeellinen mene kaljan ja tupakan ostoon?
Muinoin sellaisenkin kortin pystyi hankkimaan, en tiedä saako enää mistään. Tälläisen ihmisen kanssa ollaan käyty kaupassa yhdessä meidän piikkiin, jolloin raha on mennyt siihen mihin oli ajateltukin eli ruokaan ja arjessa pärjäämiseen. Toki menettelytapa riippuu siitä kuinka hyvästä ja tutusta lahjansaajasta on kyse.

Osta mausteita (ja vaikka maustetahnoja). Ne säilyvät ja saavat arkisemman ruoan maistumaan uudelta. Pienituloinen harvemmin tulee ostaneeksi jotain vain kokeeksi (esim. maustetta, jota ei yleensä käytä), mutta saattaa innostua, jos tulee lahjaksi. Esim. perunaalaatikko maistuu uudelta uusin maustein. Samoin vaikka porkkanamuusi. Hedelmät myös hyvä juttu. Mausteista + hedelmistä saa myös korin, joka näyttää jotenkin arvokkaalta. Tarkoitan arvokkuudella sitä, että se näyttää lahjalta eikä armolta eikä just köyhälle suunnatulta. Samalla se on käytännöllinen ja siitä on iloa pitkään. Pienituloinen todennäköisesti laittaa paljon ruokaa itse ja mausteet mahdollistavat edulliset variaatiot. Kokisin ehkä itse kiusalliseksi jonkun parin kilon juuston antamisen, koska se näyttää just siltä se näyttää: siltä että on mietitty saajan tulotasoa. Pikku juustosta taas voi olla iso ilo, hetkeksi.

Se, kuinka hyvin lahjan antaja tuntee lahjan saajan ja tämän perheen, sekä vähävaraisuuden laatu, ratkaisee. Jos kyseessä on tosissaan talouden kanssa kamppaileva perhe, panostaisin perusjoulujuttuihin jotka tuo sen joulun tunnun mutta auttaa yleisestikin ruokabudjetin kanssa (esim. hyvää leipää, iso juusto ja pari pienempää maustejuustoa, joulusuklaita ja Fazerin levyjä, hedelmiä, pipareita, glögiä, hyvää kahvia, maustekakku jne) ja lahjan antajan omasta budjetista riippuen ehkä sitten lisäksi pari juhlavampaa ruokajuttua tai joulukukka/kynttilälyhty tms "turhuus" joka kumminkin todennäköisesti tuo paljon hyvää mieltä. Perusjoulujuttuihin panostaisin siksi että niitä olisi varaa laittaa koriin enemmän, niin tuntuu juhlalta kun voi vapaasti herkutella, ja jos nuo jouluherkut on tulleet lahjan muodossa, voi perhe itse sitten ostaa ne puuroriisit, elovenat ja muut arkituotteet itse. Lisäksi yhdyn kyllä siihen, että todella köyhää voi ahdistaa, kun on niin tottunut ajattelemaan rahaa, niin automaattisesti saattaa tosiaan alkaa ajatella että "tämänkin 50 gramman erikoisperikoishöystösiivun hinnalla olis saanu 500g perushyvää sitäjatätä". Silti en menis siihen, etteikö köyhäkin voisi nauttia muutamasta suupalasta jotain ihanaa herkkua, kunhan sitä pötyä on pöydässä tarpeeksi muuten.

Ja jos taas tuttu perhe jolla nyt menee taloudellisesti vähän heikommin mutta tulevat toimeen, laittaisin joukkoon reippaasti vähän juhlavampia/erikoisempia tuotteita joihin heillä ei ole varaa tai ei järkevyyssyistä viitsi laittaa rahaa, muta joiden tietää ilahduttavan ja tuovan sitä juhlan tuntua. Noiden erikoisempien kanssa on myös helpompaa jos oikeasti tuntee ne ihmiset niin voi ainakin ennakoida, että ei jää käyttämättä. Tai sitten reilusti käyttöohjeet mukaan :D (Esim. edellä esitettyjen erikoisten maustepussien kanssa pelkään että useilla voisi jäädä käyttämättä, jos ei oikeesti inspiroidu ruuanlaitosta, ja niin lähes koko lahja ns. hukkaan...)
Tähän pakettiin mukaan just jotain hieman parempia suklaita, esim. pari reilun kaupan levyä, belgialaisia tryffeleitä, käsintehtyä marmeladia (noita saa ihan Citymarketista esim. tyrnimarmeladia, ei ole edes mitään superduperkallista normaalituloiselle mutta rahanpuutteessa olevalle kivaa luksusta), hyvää kahvia/teetä, glögiä, joululimppu tai muu ns. artisaanileipä, muutama hyvä juusto (ei tarvitse olla mitään kaupan kalleinta mutta jotain mitä ei arkena viitsi ostaa vaikka haluttaisi) ja sitten myös oltava joku isompi puketti hyviä perussuklaita koska on niitä lapsia, ei riitä herkkukoriksi jos siellä on pieni lajitelma erikoisia juttuja koska sitten niitä on liian vähän ja kaikkia rupeaa ahdistamaan kun pitää ajatella kuka saa syödä mitäkin ja minkä verran. Rasia leivoskeksejä yms menisi hyvin myös, nuo voi tehdä itsekin jos haluaa, kuten myös maustekakun. Itseasiassa, kummankin tyylin koriin, leipoisin itse usemmankin erilaisen kakun ja pullakranssin!

Pipareiden koristelusetti (joko piparitaikinan tai valmiiden pipareiden kanssa) on hyvä idea kumpaankin koriin. Mistä tuli mieleen, saimme veljeni kanssa lapsena 80-luvulla yhtenä jouluna sukulaisilta lahjaksi kaupasta ostetut hienosti koristellut piparkakkutalot. Nuo oli jotain todella erikoista ja hienoa, niin ei niitä uskaltanu edes syödä, niinpä ne meni siinä koristeena pönöttäessään lopulta pahvin makuisiksi ja hukkaan kun niitä joku lopulta uskalsi maistaa.... (Meillä oli siis perusjutut kunnossa että siinä mielessä ei oltu vähävaraisia, mutta mitään erikoista ei koskaan ostettu eikä saatu, ja vanhemmilla "köyhän mentaliteetti". Myös isäni työpaikalta saamista joulukoreista meillä jäi aina ihan kokeilematta kaikki (muka) erikoisemmat säilykkeet ja muut (parsaa, hillokkeita ja mitä lie siellä oli, mikä oli sillon ainakin ja meille jotenkin erikoista) kun vanhemmat oli jotenkin tosi lukkiutuneita siihen peruna-jauheliha-identiteettiin, niin ei edes uskaltaneet kokeilla mitään "rikkaiden ruokia", mikä nyt tuntuu jalkikäteen ajateltuna todella älyttömältä ja idioottimaiselta. Ehkä nykyaikana asenteet on vähän erilaiset kaikilla, toivottavasti....)

Yhteistyössä