Mitä herkkuja vähävaraisen lapsiperheen joulukoriin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Toisten puuttuminen meidän asioihin. Koen hyvin voimakkaasti, että raha-asiat/talous ovat yksityisiä, eikä niistä puhuta kylille, eikä kyllä sieltäkään päin puututa toisten asioihin.
Aijaa okei, minusta olisi kivaa jos taloutemme kaatuisi ja joku haluaisi ilahduttaa jouluna. Voisi enemmänkin moni "puuttua toisten asioihin". Tietysti jos itse olisin ollut niin saapas, että olisi talous silkkaa typeryyttä kaatunut niin en varmaan kehtaisi kertoa kenellekään. Sellainen ei kuitenkaan ole ollut suunnitelmissa.

Siis miksi ne ei saa olla halvempia merkkejä? Mä olen laittanu mukaan S-ryhmän lahjakortin jolla voi vähän itsekin valkkailla.

No lähinnä tarkoitin sitä, että se kuulostaa vähän hölmältä viedä nimenomaan pienituloiselle niitä samoja X-tran tuottteita lahjaksi, joita nämä itsekin voivat ostaa, kun sitten taas hyvätuloiselle osteltaisiin ylellisempiä herkkuja Stockalta. Jos ostaa herkkukorin lahjaksi, kannattaa mielestäni miettiä sitä, olisiko sama kori ok lahja myös varakkaalle. Jos tuntuu että ei, niin suosittelisin miettimään korin sisältöä vielä uudestaan. Kuinka moni ostaisi toimitusjohtajalla X-tran puuroriisiä lahjaksi?

Kyllä se pienituloinenkin voi ilahtua siitä, että kerrankin saa jotain kalliimpia herkkuja. Vaikka ne kestäisivät sitten vaan sen kaksi päivää, sen sijaan että saisi kerralla viikon leivät ja makaronit. Useinhan pienillä tuloilla ei juuri voi tai raaski ostaa jotain kalliita keksejä Stockalta, joten voi olla ihan kiva, että saa niitä lahjaksi.

Lahjakortti on toki hyvä idea myös.

No lähinnä tarkoitin sitä, että se kuulostaa vähän hölmältä viedä nimenomaan pienituloiselle niitä samoja X-tran tuottteita lahjaksi, joita nämä itsekin voivat ostaa, kun sitten taas hyvätuloiselle osteltaisiin ylellisempiä herkkuja Stockalta. Jos ostaa herkkukorin lahjaksi, kannattaa mielestäni miettiä sitä, olisiko sama kori ok lahja myös varakkaalle. Jos tuntuu että ei, niin suosittelisin miettimään korin sisältöä vielä uudestaan. Kuinka moni ostaisi toimitusjohtajalla X-tran puuroriisiä lahjaksi?

Kyllä se pienituloinenkin voi ilahtua siitä, että kerrankin saa jotain kalliimpia herkkuja. Vaikka ne kestäisivät sitten vaan sen kaksi päivää, sen sijaan että saisi kerralla viikon leivät ja makaronit. Useinhan pienillä tuloilla ei juuri voi tai raaski ostaa jotain kalliita keksejä Stockalta, joten voi olla ihan kiva, että saa niitä lahjaksi.

En ole ajatellutkaan, en varmaan kiinnittäisi huomiota onko korissa kalliita vai halpoja rusinoita.

Aivan uskomaton ketju. Siis minä kyllä loukkaantuisin, jos minulle/meille suunniteltaisiin lahja meidän tulojen mukaan. Ostanpa tällaista kallista, kun heillä ei ole muuten varaa?!?
Voi olla että kieltäytyisin moisesta heti. Ajatelkaa nyt sitä lahjan saajaa. Jos kyseessä olisi varakas perhe, mitäs heille ostaisitte?

Minusta herkkukorin vieminen joulutuliaisiksi on ihan normaalia. Kyllä minä voisin sellaisen viedä hyvätuloisellekin. Mutta toki aina lahjansaajaa kannattaa ajatella, että mistä hän tykkäisi. Jos tietää, että toinen tykkää jostain tietystä herkusta mutta ei juuri koskaan voi ostaa sitä, niin miksi ei sitä voisi siihen herkkukoriin ostaa? Ihan samalla lailla yksi ystävä leipoo meille aina jouluisin yhden tietynlaisen kakun, josta tykkään, mutta en itse ehdi ENKÄ OSAA tehdä sellaista.

Itse veisin luultavasti jotain tällaista: jotain kalliimpaa glögiä kuin se perus-mehupurkkiglögi, pähkinöitä, luomurusinoita, ehkä erillinen pähkinäsekoitus, erilaisia tuoreita hedelmiä, kuivattuja hedelmiä, muutama juusto (ei mitään Oltermannia vaan jotain kalliimpaa, mitä on tarkoitus syödä sellaisenaan), jotain vähän kalliimpia keksejä, suklaata (ei mitään perus-konvehteja vaan jotain erikoisempia), kahvia tai teetä sen mukaan kumpaa juovat. Tämän lisäksi voi laittaa niitä mainittuja ruokatarvikkeita. Jos kyseessä olisi kasvissyöjäperhe (tuskin on, mutta annan silti esimerkin) voisin ostaa Ruohonjuuresta jotain vegeruokaa.

minusta tuollainen olevinaan "saatte nyt kerran kalliimpaa ja parempaa"-ajattelu on vähän säälittävää, kun kerran suomessa eletään. Kaikki tulotason riippumatta ostaa niitä halvimpia merkkejä koska ruoka on täällä kalleinta ja laatu ei ole kiinni siitä. Mulla on lähipiirissä on todella kovatuloisiakin (keski-ikäisiä) jotka pihistelee juuri niissä missä pienituloiset. Täysin samalla lailla kyttäävät tarjouksia ja hyödyntävät alet jne.

Meijerivoi, tumma siirappi, piparkakkumausteita, glögiä, kahvia, joululeipä, luumuhillo, voitaikina, puuroriisi, kuivatut hedelmät kiisseliin.

Muuta:kynttelikkö, joulupalloja, koristeita, tonttu, lahjakortti joulukuusen hakuun, kuusen jalka....jos nyt puhutaan jostain tosi rikkaasta, jolla rahalla ei ole väliä.

En ole ajatellutkaan, en varmaan kiinnittäisi huomiota onko korissa kalliita vai halpoja rusinoita.

No itse kyllä en valitsisi lahjakoriin ensisijaisesti mitään rainbowta, vaan jotain vähemmän arkista. Ei lahjansaaja toki varmaan hermostuisi niistä halvemmistakaan rusinoista, mutta yleensä kai lahjaksi on ollut tapana valita jotain ns. "parempaa", erikoisempaa tai ainakin jotain, mistä tulee sellainen mielikuva. Toki isossa korissa menee pari tavispakettiakin muiden joukossa, mutta tajuatko mitä ajan takaa?

En kyllä mitään jauhelihaa ostaisi herkkukoriin... Itsekin ostaisin tyyliin kahvia ja/tai teetä saajien mieltymysten mukaan, suklaata/muuta herkkua, juustoja ja keksejä jos saajat tykkäävät niistä. kuohujuoma lapsille oli myös hauska idea. Lisäksi lahjakortti s- tai k-ryhmän kauppaan, että voisivat itse ostaa mitä oikeasti tarvitsevat.

Ei siinä mun mielestä mitään hölmöä ole. Jos mulle ostettaisiin 10€ puuroriisipaketti siksi että ei vaan kehdattaisi ostaa tietyn merkkistä, saman makuista, puolet halvempaa, puuroa, niin kyllä mä enemmän ahdistuisin siitä että miksi pitää ostaa niin kallis tuote kun samalla hinnalla olisi saanut puolet enemmän sitä eri merkkistä puuroa. Ymmärrän jos halutaan välttämättä jotain oikein hienostunutta juustoa perus kermajuuston sijasta, tai jotain luomua perustavaran sijasta, mutta jos paketin sisältö on kutakuinkin sama niin en ymmärrä mikä siinä on niin kamalaa ostaa halvempi tuote.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91

Ei ku tos on useempi tapa miettiä. Ja sen vuoksti tätä kutsutaan keskustelupalstaksi. Ja kerrankin on keskustelunaihe missä mä en välttämättä ole oikeassa.

Mä en miljoonatuloiselle pysty rahalla ostamaan yhtään mitään mitä hän ei ittekin voisi ostaa jos tahtoisi.

Vähävaraiselle taas... kait hänet pitää tuntea tietääkseen ilahduttaako enemmän illan herkku, sukset vai kuukauden sapuskat.

minusta tuollainen olevinaan "saatte nyt kerran kalliimpaa ja parempaa"-ajattelu on vähän säälittävää, kun kerran suomessa eletään. Kaikki tulotason riippumatta ostaa niitä halvimpia merkkejä koska ruoka on täällä kalleinta ja laatu ei ole kiinni siitä. Mulla on lähipiirissä on todella kovatuloisiakin (keski-ikäisiä) jotka pihistelee juuri niissä missä pienituloiset. Täysin samalla lailla kyttäävät tarjouksia ja hyödyntävät alet jne.

Tottakai, mutta lahjaksi ei kai yleensä ostella niitä punalappuisia halpistuotteita - vai? Ei minulla ollut ajatuksena mikään "saatte nyt kerrankin vähän parempaa", vaan minulla oli ajatuksena, että ostetaan sille pienituloiselle ihan yhtä "hienoja" lahjoja kuin parempituloisillekin. Itse taas koen sellaisen tarjoustuotteiden ja halpistuotteiden ostamisen nimenomaan pienituloisille vähän alentuvaksi, tyyliin "tehän ootte tottuneet tällaiseen, joten pysykää lestissänne". Ja kun yleensäkään ei ole tapana ostaa lahjaksi sellaisia, niin miksi sitten pienituloiselle?

kyllähän se vaikuttaa aika paljon, jos haluaa antaa sellaista, joista perheelle on iloa ja hyötyä
Samaa mieltä :) Köyhälle perheelle mielellään ostaa sitä riisiä jne ruokaa kun taas varakkaammalle kenellä on varmasti vara muutenkin ostaa ruokansa,
niin herkkukoriin voi laittaa laadukkaan kalliin viinin ja vaikka konjakin joita ei siis köyhälle laita kun silläkin rahalla saa oikeaa ruokaa.

Tottakai, mutta lahjaksi ei kai yleensä ostella niitä punalappuisia halpistuotteita - vai? Ei minulla ollut ajatuksena mikään "saatte nyt kerrankin vähän parempaa", vaan minulla oli ajatuksena, että ostetaan sille pienituloiselle ihan yhtä "hienoja" lahjoja kuin parempituloisillekin. Itse taas koen sellaisen tarjoustuotteiden ja halpistuotteiden ostamisen nimenomaan pienituloisille vähän alentuvaksi, tyyliin "tehän ootte tottuneet tällaiseen, joten pysykää lestissänne". Ja kun yleensäkään ei ole tapana ostaa lahjaksi sellaisia, niin miksi sitten pienituloiselle?

Aijaa, no omille kavereilleni esimerkiksi ostelen ihan riippumatta sosiaaliluokasta hyödyllisiä ja järkeviä lahjoja elikkä hintalaatusuhteeltaan myös hyviä. Ei oo mtn järkeä johonkin herkkukoriin laittaa 40e, kun sen olis voinut saada 15 eurolla. Siis jos on vaihtoehtoina halvempia merkkejä. Ja kun joulusuklaissa, rusinoissa, manteleissa jne ei ole mitään eroja. Siinä ymmärrän ja itsekin panostan sellaiseen, että käyttötavaroihin satsaa ja ostaa kalliimpaa ja parempaa, kuten vaatteet, lelut ym.

No itse kyllä en valitsisi lahjakoriin ensisijaisesti mitään rainbowta, vaan jotain vähemmän arkista. Ei lahjansaaja toki varmaan hermostuisi niistä halvemmistakaan rusinoista, mutta yleensä kai lahjaksi on ollut tapana valita jotain ns. "parempaa", erikoisempaa tai ainakin jotain, mistä tulee sellainen mielikuva. Toki isossa korissa menee pari tavispakettiakin muiden joukossa, mutta tajuatko mitä ajan takaa?
Joo ilmeisesti jotkut kiinnittää tuollaiseen huomiota, meidät herkkukoriin on kyllä ihan turha käyttää rahaa enempää, rusinat ku rusinat. Ei ole ollut missään tuloluokassa väliä tuollaisella. No, hyvä tietää että tuollainen on tärkeää miettiä. Mä ostaisin varmaan ne jotka näyttää koriin nätiltä, X:tralla on usein aika rumat ne värit niin en sitä, mutta rainbowlla nätit...

Ei siinä mun mielestä mitään hölmöä ole. Jos mulle ostettaisiin 10€ puuroriisipaketti siksi että ei vaan kehdattaisi ostaa tietyn merkkistä, saman makuista, puolet halvempaa, puuroa, niin kyllä mä enemmän ahdistuisin siitä että miksi pitää ostaa niin kallis tuote kun samalla hinnalla olisi saanut puolet enemmän sitä eri merkkistä puuroa. Ymmärrän jos halutaan välttämättä jotain oikein hienostunutta juustoa perus kermajuuston sijasta, tai jotain luomua perustavaran sijasta, mutta jos paketin sisältö on kutakuinkin sama niin en ymmärrä mikä siinä on niin kamalaa ostaa halvempi tuote.

Älä nyt lähde kärjistelemään turhaan. Ymmärsit varmaan, ettei ollut kyse mistään 10 euron riisipaketeista (jollaisia ei edes taida löytyä markkinoilta), vaan esim. siitä, ettei osteta vaan kokoelmaa X-tran perus-arkisia tuotteita. Ei tarvitse metsästää kaupan kalleinta tuotetta, mutta voisi vähän miettiä, miltä se korin kokonaisuus vaikuttaa. Senhän ei varmaankaan olisi tarkoitus vaikuttaa köyhäinavulta vaan olla jouluinen lahja, eikö vain?

Ei ku tos on useempi tapa miettiä. Ja sen vuoksti tätä kutsutaan keskustelupalstaksi. Ja kerrankin on keskustelunaihe missä mä en välttämättä ole oikeassa.

Mä en miljoonatuloiselle pysty rahalla ostamaan yhtään mitään mitä hän ei ittekin voisi ostaa jos tahtoisi.

Vähävaraiselle taas... kait hänet pitää tuntea tietääkseen ilahduttaako enemmän illan herkku, sukset vai kuukauden sapuskat.

Ei kai lahjan tarvitse ollakaan sellaista, mitä toinen ei ikinä saisi itse ostettua. Lahjahan on myös symbolinen tapa ilmaista ystävyyttä, sen tarkoitus on ilahduttaa ja se on perinne.

Jos kyse on oikeasti köyhästä toimeentulovaikeuksien kanssa kamppailevasta perheestä/ihmisestä, niin todennäköisesti kalliita herkkuja saadessaan ajattelevat, kuinka paljon näihinkin käytetyillä rahoilla olisi saanut oikeaa ruokaa tai edes halvempia herkkuja. Eli ennemminkin ahdistuvat ja harmistuvat kuin ilahtuvat luksusherkuista. Jos perhe/ihminen taas pienituloisuudestaan huolimattaa pärjää ihan hyvin eli saa aina ongelmitta ostettua tavallista ruokaa pöytään ja maksettua laskut ajallaan, niin sitten toki erikoisherkut voikin ilahduttaa.

Aloitusviestin perusteella ei tiedä kummasta on kyse, mutta jos kyse ei siis ole vain pienituloisesta vaan oikeasti talousvaikeuksien kanssa kamppailevasta perheestä, panostaisin herkkukoria kootessani enemmän määrään ja hyödyllisyyteen, kuin erikoisuuteen ja luksukseen. Esim . 50 eurolla saa pienen korin erikoisherkkuja tai suuren korin tavallista ruokaa ja herkkuja. Se suuri kori todennäköisesti ilahduttaa köyhää perhettä enemmän, joten se olisi valintani. Ihan tavallisia säilyviä elintarvikkeita siihen ostaisin + lisäksi jotain jouluisia tavallisia herkkuja (Fazerin suklaata jne.).

Joo ilmeisesti jotkut kiinnittää tuollaiseen huomiota, meidät herkkukoriin on kyllä ihan turha käyttää rahaa enempää, rusinat ku rusinat. Ei ole ollut missään tuloluokassa väliä tuollaisella. No, hyvä tietää että tuollainen on tärkeää miettiä. Mä ostaisin varmaan ne jotka näyttää koriin nätiltä, X:tralla on usein aika rumat ne värit niin en sitä, mutta rainbowlla nätit...
Sama. Jos ostaisin joulukoriin tuotteita, kiinnittäisin eniten huomiota pakkauksiin. Xtralla tosiaan on sen verran rumia (anteeksi Xtra) pakkauksia että en kyllä lahjaksi sellaisia kehtaisi antaa.

Aijaa, no omille kavereilleni esimerkiksi ostelen ihan riippumatta sosiaaliluokasta hyödyllisiä ja järkeviä lahjoja elikkä hintalaatusuhteeltaan myös hyviä. Ei oo mtn järkeä johonkin herkkukoriin laittaa 40e, kun sen olis voinut saada 15 eurolla. Siis jos on vaihtoehtoina halvempia merkkejä. Ja kun joulusuklaissa, rusinoissa, manteleissa jne ei ole mitään eroja. Siinä ymmärrän ja itsekin panostan sellaiseen, että käyttötavaroihin satsaa ja ostaa kalliimpaa ja parempaa, kuten vaatteet, lelut ym.

On suklaissakin eroja. Sen sijaan, että ostaa sen tavallisen Pandan suklaarasian tai jonkun tavallisen suklaalevyn, voisi laittaa hiukan enemmän rahaa likoon ja ostaa jotain belgialaista, tryffeleitä tai jotain erikoisempaa. Kun kerran on kyse lahjasta. Tai sen sijaan, että ostaa jotain Rainbown marmeladia, ostaisi jostain pientuottajalta lasipurkissa olevan marmeladin. Voihan olla, ettei se ole parempaa kuin se halvempi, mutta ei sitä tiedä kokeilamatta ja kai noita on ihan kiva maistella. Ja näyttävät ne juhlallisemmilta ja enemmän lahjoilta.

Älä nyt lähde kärjistelemään turhaan. Ymmärsit varmaan, ettei ollut kyse mistään 10 euron riisipaketeista (jollaisia ei edes taida löytyä markkinoilta), vaan esim. siitä, ettei osteta vaan kokoelmaa X-tran perus-arkisia tuotteita. Ei tarvitse metsästää kaupan kalleinta tuotetta, mutta voisi vähän miettiä, miltä se korin kokonaisuus vaikuttaa. Senhän ei varmaankaan olisi tarkoitus vaikuttaa köyhäinavulta vaan olla jouluinen lahja, eikö vain?
Sä varmaan kanssa ymmärsit ettei ollut kyse mistään 10€ puuroriisipaketista?

Olen edelleen sitä mieltä että jos olisin vähävarainen ja saisin joulukorin, niin Rainbown arkinen kermajuusto ilahduttaisi enemmän kuin tuplasti kalliimpi hienompi juusto. Siitä arkisesta kermajuustosta olisi tuplasti enemmän iloa.

Yhteistyössä