mitä eroa on predikaatilla ja verbillä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vvv"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="voi elämä";29636748]Mä olisin vastannu vaan, että verbi ilmasee tekemistä ja toisesta ei oo hajuakaan. Miten mä pystyn noita auttaan läksyissä... Vanhin kolmosella...[/QUOTE]

No kysyt sitten palstalta. Tai katsot googlella, wikipediasta. Tai kysyt kaverilta, lapsen isältä jne. Tai luette yhdessä siutä lapsen äikän kirjasta ja yritätte pähkäillä mikä on oikea vastaus.

Olennaista kuitenkin olisi että edes pyrit selvittämään asian sen sijaan että vähättelet aiheen tärkeyttä.

[QUOTE="voi elämä";29636748]Mä olisin vastannu vaan, että verbi ilmasee tekemistä ja toisesta ei oo hajuakaan. Miten mä pystyn noita auttaan läksyissä... Vanhin kolmosella...[/QUOTE]

Minä tilasin suomen, ruotsin ja englannin kielioppikirjat, on lukiovuosista ikuisuus,
ei vanha enää muista kaikkea.

Verbi on sanaluokka, joka pitää sisällään sekä persoonamuotoiset että nominaalimuotoiset verbit.

Predikaatti on lauseenjäsenistä se tekemistä ilmaiseva, persoonamuotoinen verbi (tai verbiketju, joka voi sisältää persoonamuotoisen verbin lisäksi myös nominaalimuotoisia verbejä).

Oliko riittävän epäselvästi sanottu? :D

Yhteistyössä