Mitä vastaat 8- vuotiaalle tyttärellesi, kun hän kysyy että mitä tarkoittaa menkat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ä i t i
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
no meillä on POJILLEKIN kerrottu asiasta jo tuossa iässä ku ovat kysyneet. ihan asiallisesti olen vastannut. ei siinä mitään pahaa ole että aisast tiedetään. muistan että meidänkin äiti kertoi kuukautisista meille jo ennekuin oltiin 10 v täytetty

Alkuperäinen kirjoittaja häh?;22530322:
Meillä jo 3-v tyttö tietää,mitä ne on. On sattunut paikalle kun vaihdan sidettä. Ei tiedä miksi ne on (siis kuukautiskieerosta), mutta tietää että kaikilla "isoilla tytöillä" ja naisilla on menkat kerran kuussa. Olen sanonut ettei satu vaikka siinä verta onkin.

Juttelen sitten tarkemmin nuo kierrot ja muut kun on isompi.

Munkin 3v tietää jotain, poika osui joskus paikalle ja tietysti huomasi verta. Muutenki huomannu mun siteet. Mut siis onhan se tytölle hyvä että asia on mahollisimman luonnollinen ja jotain jo tietää nuorenakin koska kuitenkaan ei tiedä koska se hetki tytölle tulee eteen.

mikä kiire on kertoa asiasta leikkivälle lapselle?

Mille leikkivälle lapselle? Minkä ikäistä tarkoitat tällä? Tosiasiahan on, että kuukautiset voivat alkaa jopa alle kymmenen vuotiaana. Silloin lapsi, ainakin toivottavasti, leikkii. Mutta mitä haittaa sinun mielestäsi hänelle on tietää, mitä ovat kuukautiset, ja mitä tekemistä sillä on hänen leikkimisensä kanssa?

Mä en kyl viel oo ihan perillaä menkoista mutta eikös se oo sama asia kuin kuukautiset. Tai ainakin luulen niin.voisiko joku vastata pliis nopiasti näihin kysymyksiin
1.sattuuko se kun on menkat
2.milloin menkat viimeistään tulevat?
No kiitos jos vastaatte

Kertoisin asian niin kuin se on.

Oma äitini kertoi ihan luonnollisesti menkoista mulle jo varmasti nuorempanakin. En mitenkään traumatisoitunut. Ja sitten kun ne omat menkat alkoivat, ainakin tiesin, mitä se oli.

No tytölle kerroin vissiin kun oli 6v, varmaan riippuu lapsesta et mitä minkäkin ikäselle voi kertoa. Ei kuukautisten kertomisessa mun mielestä mitään ole.. lapsenteosta ei olla vielä puhuttu.

Joskus tyttö on kysellyt nähdessään terveyssiteeni. Kerroin, että naisilla tulee nestettä "sieltä". En uskaltanut sanoa verta, koska tyttäreni pelkää ihan hirveästi verta! En tiedä miksi. Täyttää syksyllä 10v. ja ajattelin kertoa uudestaan jossain vaiheessa. harmittaa kun tuo ei kysy ;) Olis helpompi vastata kuin aloittaa luento uudestaan ;)

Olen jo kauan tiennyt mitä tarkoittaa kuukautiset tai kuukautisvuoto, mutta täällä puhutaan aina menkoista, miksi?
Ilmeisesti sitä oikeaa nimitystä on jo kauan sitten hävetty niin paljon, että on pitänyt vääntää slangisana toisesta kotimaisesta kielestä. Ruotsiksi kuukautiset ovat menstruation tai lyhennettynä mens.

Yhteistyössä