Mitä ajatuksia herättää nimet...

Paatunut Parahdus

Aktiivinen jäsen
12.09.2008
7 370
-5
38
Dagny
Dagmar
Aamu
Ilta
Lillemor
Disa
Hjördis

Siis merkitysten kannalta. Voihan sitä korvakuulemankin perusteella, mutta enemmän merkityksen kannalta. Mitä ajatuksia herättää. Mietin eilen pääni puhki Dagny-nimeä ja sen herättämiä tuntoja hautausmaalla. Oikeastaan aika toiveikas nimi, eikö?

Itse olen tuntenut yhden Disan joten mielikuvat on hyvit vahvat juuri häneen.
Aamu ja Ilta ovat kivoja, muut ovat kovin ruotsalaisia. Joten hirveästi ei innosta. Mutta jos asuisin kaksikielisellä alueella niin voisin kyllä harkita Dagmaria ja Lillemoria.

mulle tulee tosta hjördiksestä yks mun äitin juttu mieleen...
pohdittiin joskus mun siskon miehen sukulaisten nimiä (en musita mikä oli pointti) ja sillä on sellainen vanha sukulaispariskunta jolla kummallakin ruotsinkieliset nimet ja niistä väännetty lempinimet jotka aiheutti mulla välittömän repeemisen ja siihen päälle viel mun äidin vahinkolausahdun: "no se hjördis-täti vai mikä se nyt oli..??" :laugh:
joo, ei ehkä aukene kaikille.. :D

Dagny = Vanha pohjoismainen nimi. Koostuu sanoista dag päivä ja ny uusi. Saksassa tunnetaan myös Dagmarin hellittelynimenä.

Dagmar = Tälle löytyy kaksi merkitystä. Dagmar voi olla tanskalainen muunnos nimestä Dragomir(a), joka taas on slaavilaista alkuperää. Dragomira tarkoittaisi 'rauhaa rakastavaa'. Toinen tulkinta on, että nimi voi koostua muinaistanskalaisista sanoista dag päivä ja már neito.

Aamu ja Ilta ovat merkityksiltään varmasti kaikille tuttuja.

Lillemor = Alkuaan norjasta. Merkitsee "pikku äitiä".

Disa = Vanha skandinaavinen nimi. Merkitsee utua tai usvaa. On myös muinaisskandinaavisessa tarustossa taistelun jumalatar ja kuningatar.

Hjördis = Muinaisislantilainen nimi. Merkitsee miekkajumalatarta.

tulee mieleen sisäänpäin kääntynyt lähes vihainen ihminen. Sanotaanko että takakireä voisi olla oikea sana. Esim Dagmar ja Hjördis ovat tälläisiä takakireitä nimiä.

Alkuperäinen kirjoittaja kipinäinensääri:
Eikö jossain ollut Hjördis-täti? Team ahma?

Jossainhan se. Mietin sitä, kuinka komea merkitys nimellä on ja miten se on kuitenkin kovin "raskas" nimi lausuttuna ja olemukseltaan suomenkieliseltä kannalta katsottuna. Verrattuna esimerkiksi muihin nimiin.