Mitä ajattelisit tälläisestä "mummusta"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kukkuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Mutta onko tyttären lapset rakkaampia kuin pojan lapset?
Mulle rakkaus johonkin lapseen syntyy vuorovaikutuksesta, Kuulun niihin naisiin, jotka olisivat voineet luovuttaa munasolujaan pitämättä ensimmäistäkään niistä alkunsa saanutta lasta omana lapsenaan. Ikävä kyllä esikoiseni oli vammainen enkä munasolujen luovuttajaksi ole koskaan kelvannut. Tyttären tai pojan lapset eivät ole sen rakkaampia tai vähemmän rakkaita, oleellista on, kuinka usein näitä lapsia tulen aikanaan tapaamaan.

Mulla on ehkä aika kummalinen ajatusmaailma. mutta en tosiaan aio millaan tavalla puuttua sen paremmin tyttäöreni kuin poikanikaan elämään. He elävät omaa elämäänsä, valitsevat puolisonsa, hankkivat sen määrän lapsia kuin haluavat jne. Se on heidän asiansa. Jos he haluavat, että olen jollain tavalla heihin yhteydessä, heidän pitää se mulle kertoa ja olla myös valmiita tekemään jotain sen eteen. En aio mummona hyppiä jonkun toisen pillin mukaan vain siksi, että hänen lapsessaan sattuu olemaan mun geenejäni. Jos minusta joskus tulee mummu, pallo on kokonaan lastenlasteni vanhemmilla.

Nyt en ymmärrä, mutta ei kai sillä väiä...Siis ap.han on harmistunut, koska lapsenlapsi kaipaa mummon seuraa ja on tämän myös mummolle ilmaissut. Siltikään mummolta ei aikaa liikene.

Omasta puolestani voin sanoa, etten välitä tuon taivaallista ovatko omat mahdolliset lapsenlapseni aikanaan tyttäreni vai poikieni lapsia. Toivon, että saan olla läheinen mummo heille ihan kaikille.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ap ei vastannut tuohon esim linkkakkysymykseen? Miksi odotetaan että anoppi sitä ja tätä, miksei itse tartuta toimeen? Miks vika löytyy aina vain anopista, ei ikinä omista toimintatavoista?
Kyllähän se mummu nyt paremmin omalla autolla kulkee, kuin lapsiperhettä huoltava bussilla! On pyykit, katraan ruokinnat, pyllyn pyyhinnät, kaikki lapsiperheen toimet, mitä mummulla taas ei ole. Kyllä niiden mummujen itse pitää luoda itsestä annettavat muistot lastenlapsille. Itselleni jäi aivan ihanat muistot lapsuuteni molemmista mummoloista ja niiden ajattelu saa oikein lämpimän olon. :heart:

No jos ap ei viitsi viedä lastaan mummolle, niin mun mielestä on turha valittaa. Toiset vievät... kun heillä on auto...
Oletko tarjonnut esim. bensa rahaa mummolle? Tai lainaa auto ja vie lapsesi (sitten kun mummolle sopii) Miksi vain mummon pitäis joustaa kuljettamalla edes takaisin?

Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
No jos ap ei viitsi viedä lastaan mummolle, niin mun mielestä on turha valittaa. Toiset vievät... kun heillä on auto...
Oletko tarjonnut esim. bensa rahaa mummolle? Tai lainaa auto ja vie lapsesi (sitten kun mummolle sopii) Miksi vain mummon pitäis joustaa kuljettamalla edes takaisin?

Mummu tietää kuin köyhiä ollaan eikä varmaan siihenkä suostuis et bussilla mentäs koska miellä on vauva ja sen huutajan kans vaikea mennä ja koska maksaisi meille liikaa. Mulla ei ole korttia, miehellä kyllä, mutta ensin pitäis siis mennä mun siskolle bussilla, lainata auto jolla poika mummulaan, palauttaa siskolle ja bussilla kotiin, seur päivänä bussil siskolle(huom 2:lla bussilla) sit mummulle ja siitä siskolle ja busseilla kotio. Haloo. Ei järkeä. Jos se mummu muuallekki ajaa(joka arkipäivä täihin ja muulloin harrastuksiin, kirkkoon, ystäville jne) niin kyllä se täällä vois käydä lapsen takia.
Ite tänään sanoi että sydän vuotaa kun katsoo kun poika iin haluis heille muttakun ja muttakun. Kuulemma huono omatunto. Niimpä :/

Tarkoitin lähinnä et kuljetus menis puoliksi, te veisitte ja mummu tois takasin?
Entä onko lapsesi minkä ikäinen? Entä nämä toiset lapset? Jos lapsenne on mummun mielestä liian nuori yökylään?

[quote="SorayaKyllähän se mummu nyt paremmin omalla autolla kulkee, kuin lapsiperhettä huoltava bussilla! On pyykit, katraan ruokinnat, pyllyn pyyhinnät, kaikki lapsiperheen toimet, mitä mummulla taas ei ole. Kyllä niiden mummujen itse pitää luoda itsestä annettavat muistot lastenlapsille. Itselleni jäi aivan ihanat muistot lapsuuteni molemmista mummoloista ja niiden ajattelu saa oikein lämpimän olon. :heart:

[/quote]

Minulla on myös lämpimät muistot omista mummoista. Olen ollut hoidossa äitini mummollakin, ja hänen kanssaan oli todella läheiset välit. Itse olen pahoillani siitä että oma äitini on kuollut eikä lapsillani ole mummoa.

Mun tuli ihan paha mieli lapsen puolesta, joka niin kaipaisi mummunsa seuraa. :( Kyllä aikuiset voivatkin joskus olla ajattelemattomia, lapsille kun voi olla iso asia sellainen, jota aikuiset pitävät vähemmän tärkeänä (oma lapsenlapsi kyllä pitäisi olla aika korkealla tärkeysjärjestyksessä).

Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
Tarkoitin lähinnä et kuljetus menis puoliksi, te veisitte ja mummu tois takasin?
Entä onko lapsesi minkä ikäinen? Entä nämä toiset lapset? Jos lapsenne on mummun mielestä liian nuori yökylään?

5v ja vaavi. Ei tod ajattele liian pieneksi. Kun synnytin oli muksu siellä ja taas kehui kuinka reipas ja kiltti on. Ylistää aina maasta taivaisiin. Ja ne toiset jotka on siellä aina välillä, niistä toinen on muksuamme nuorempi ja saa raivareita jne että ei oo kyse siitäkään et mun lapsi hankala jne, päinvastoin. Miksi ei vaikkapa pyydä et tuon ilmasella(vaunujen kera) paikallisbussilla keskustaan että veis muksua jädelle tai edes jotain? Ei tarvis olla kuin laatuaikaa mummulta. Ainiiiii mutta hänenhän pitäis ajaa keskustaamme viereisestä kunnasta.....hehheh joo.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailijatar:
Meillä on kyllä kanssa pihit appivanhemmat.. no tämä ei sinällään liity alkuperäiseen, mutta.. Nyt kesällä pyysimme heidän ilmastoitua asuntoautoa lainaksi kun lähdimme 4kk ikäisen vauvan kanssa häihin etelään. Emme viitsineet vauvaa kiduttaa omassa ei ilmastoidussa autossa semmosta 700km kesähelteellä. No..saimme auton, jota muutes mieheni kanssa emme toissakesän reissulle saaneet (syytä ei koskaan selville saatu), kun palautimme auton, jossa lähtiessä oli bensaa juuri sen verran että pääsimme tankille, tankki oli miltei täynnä. Ensiksi appiukko toteaa että "tankki olis voinu olla täysi". Mieheni maksoi ko.auton katsastuksen koska oli ollut seisonnassa kun he eivät olleet ajelleet sillä. Mutta heti kun me olimme auton katsastaneet ajelivat sillä kovastikin kun heidän molemmat omat iänikuiset autot olivat rikki. Ja silti meidän piti kuulemma katsastus maksaa, koska ehdimme ottaa sen käyttöön ennen heitä. No nostimme asiasta hälyn, jolloin appiukko muistuttaa että muistihan anoppi kertoa että vuokra pitää maksaa siitä asuntoauton käytöstä! Minä huuli pyöreenä että "TÄH?" joo-o..uskokaa tahi älkäää. Meidän piti maksaa 300e vuokraa mieheni vanhemmille asuntoauton viikonloppulainasta.
He tietävät rahatilanteemme muutenkin, joka ei kauhean mairitteleva ole, niin kehtaavat vielä vuokraa pyytää omalta pojaltaan! USKOMATONTA! heille kuulemas koituu myöskin "kuluja" auton pitämisestä. NO..jos me ensin 70e maksetaan katsastuksesta ja sitten 300e vuokraa niin luulis heidän auton kulut parille vuodelle olevan katettu.

Välithän siinä sitten meni... Minä huusin appiukolle pää punaisena joka huusi mulle takas.. Anoppi katseli hiljaa vieressä.. Että semmonen tappaus meillä tällä kertaa.
Siinä on piheys huipussaan vai häh?

p.s
Anoppi oli katsellu pojallemme (ainoalle lapsenlapselleen) jotain kirjaa kirppiksiltä. Meinasin sanoa että kuules jos et voi uutena ostaa niin annahan olla. JA heillä EI TOD ole rahasta kiinni. se asuntoautokin ostettiin käteisellä ja on ihan uus. Ja on hienot talot jne jne..
heh..saatiin joululahjaksikin heiltä semmonen kippo joka maksoi lähikaupassamme 1,95E. Nyt jo jaksaa naurattaakkin tuo kippo juttu...

Että heittäkääs mielipiteitä tähänkin!

On todella pihejä, ja itserakkaita.
Mutta joo, meillä samanlaiset. Tosiaan mieheni piti juosta auttelemassa isäänsä , että saavat itse sitten vuokratuloja. Ja ei saanut siis edes pääsykokeisin lukea. Puhelin soi viikonloppuisin joskus kello 6, että töihin. Ilman palkkaa.

Kiva että heillä on nyt rahaa ja ostelevat itselleen lisää sijoitusasuntoja.

Tietty mummoillakin saa olla oma elämä. Silti mummokin on äiti-ihminen ja jos lapsi pyytää että jääthän mummo juttelemaan mun kanssa, on todella sydäntäsärkevää ettei mummo jää. Aika moni äiti jäisi vaikka puolivieraskin lapsi pyytäisi tuollaista. Raha-asiat on sivuseikka.

tottakai tytär on läheisempi kuin miniä
Voiko sitä enää selvemmin sanoakaan :D Tismalleen samaaa mieltä.

Totta, mutta täytyykö siitä lastenlasten kärsiä?

Onhan se miniän mies sen anopin oma poika?Itse toivon ainakin, että olen läheinen aikuiselle pojallekin, toki toivon, että löytää oman mielitiettynsä, joka sitten läheisin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Toinen miniä ns hiukan erikoinen tapaus(ai taida olla kaikki vintillä ok) ........ toisia lapsenlapsia hoitaa ja kaitsee. ..... Onhan se niinkin että ne toiset tuo ja pyytää lapsia hoitaan kärkkäämmin ja useimmin ja me ei pyydetä.

Näin ulkopuolisesta tuntuu ihan loogiselta, että toisen perheen lapset ovat useammin mummolassa. Voi olla että tiheät mummolavierailut ovat elinehto perheen jaksamiselle ja lasten hyvinvoinnille.

Pyytäkää tekin mummolakyläilyjä. Sanokaa että lähetätte lapsen taksilla ja maksatte kyydin valmiiksi. Pian selviää, onko asia kyydistä kiinni vai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Juures Suikale:
Ja sitten ku se päivä oikeesti koittaa, et siust tullee mummu, niin sie hurahatkin ihan kokonaan :D ;)
Voib hurahtaakin, mutta olen tässä elämässäni jo oppinut olemaan esittämättä omia toivomuksiani muille, joten enköhän osaa olla taustalla jatkossakin. Mun tyttäreni ja poikani valitsevat aikanaan itselleen puolisot ja jos niiden puolisoiden mielestä minä en siihen kuvioon millään tavalla sovi, kunnioitan omien lasteni päätöstäottaa sellainen puoliso.

.

Mulla on ehkä aika kummalinen ajatusmaailma. mutta en tosiaan aio millaan tavalla puuttua sen paremmin tyttäöreni kuin poikanikaan elämään. He elävät omaa elämäänsä, valitsevat puolisonsa, hankkivat sen määrän lapsia kuin haluavat jne. Se on heidän asiansa. Jos he haluavat, että olen jollain tavalla heihin yhteydessä, heidän pitää se mulle kertoa ja olla myös valmiita tekemään jotain sen eteen. En aio mummona hyppiä jonkun toisen pillin mukaan vain siksi, että hänen lapsessaan sattuu olemaan mun geenejäni. Jos minusta joskus tulee mummu, pallo on kokonaan lastenlasteni vanhemmilla.

[/quote]

Kyllä minä ainakin toivon tiiviitä välejä. Ja voivani auttaa ja olla läheinen lapsenlapselle/lapsille.

Ei ainakaan siinä mielessä johdu niistä vanhemmista , kun he eivät ole anopille niin läheisiä kuin miniä ja hänen poikansa. Toinen miniä ns hiukan erikoinen tapaus(ai taida olla kaikki vintillä ok) ja sen välillä sanookin rivien välistä(että minä ns lempiminiä ja mun kanssa lähempi). Mutta on vaan niin pihi. Kyllä kaikkialla muualla hummaa ja toisia lapsenlapsia hoitaa ja kaitsee. En MÄ tarvi vapaata et lasta hoidettas mutta lapsi tarvii mummuaan. Se on ainut mummu mitä nyt on. Onhan se niinkin että ne toiset tuo ja pyytää lapsia hoitaan kärkkäämmin ja useimmin ja me ei pyydetä. Vain poika itse kyselee saisko olla mummulassa jne. Ei poika tarvis rahakkaita menoja jne vaan mummun aikaa ja rakkautta.

[/quote]
Täöä kyllä selittää asiaa. Mummo ajattelee että ne toiset lapsenlapset tarvii mummoa enemmän jos äiti vähän outo. Ajattelee että sä pärjäät kyllä lapses kanssa.

Ei ainakaan siinä mielessä johdu niistä vanhemmista , kun he eivät ole anopille niin läheisiä kuin miniä ja hänen poikansa. Toinen miniä ns hiukan erikoinen tapaus(ai taida olla kaikki vintillä ok) ja sen välillä sanookin rivien välistä(että minä ns lempiminiä ja mun kanssa lähempi). Mutta on vaan niin pihi. Kyllä kaikkialla muualla hummaa ja toisia lapsenlapsia hoitaa ja kaitsee. En MÄ tarvi vapaata et lasta hoidettas mutta lapsi tarvii mummuaan. Se on ainut mummu mitä nyt on. Onhan se niinkin että ne toiset tuo ja pyytää lapsia hoitaan kärkkäämmin ja useimmin ja me ei pyydetä. Vain poika itse kyselee saisko olla mummulassa jne. Ei poika tarvis rahakkaita menoja jne vaan mummun aikaa ja rakkautta.

[/quote]
Täöä kyllä selittää asiaa. Mummo ajattelee että ne toiset lapsenlapset tarvii mummoa enemmän jos äiti vähän outo. Ajattelee että sä pärjäät kyllä lapses kanssa.

[/quote]

Ja sitten ku se päivä oikeesti koittaa, et siust tullee mummu, niin sie hurahatkin ihan kokonaan :D ;)
Voib hurahtaakin, mutta olen tässä elämässäni jo oppinut olemaan esittämättä omia toivomuksiani muille, joten enköhän osaa olla taustalla jatkossakin. Mun tyttäreni ja poikani valitsevat aikanaan itselleen puolisot ja jos niiden puolisoiden mielestä minä en siihen kuvioon millään tavalla sovi, kunnioitan omien lasteni päätöstäottaa sellainen puoliso.

Tuntuis varmasti kamalan pahalta, jos oma lapsi ottaisi puolisokseen ihmisen, joka ei hyväksy kumppaninsa vanhempia :/ Vaan niinhän se on, että silloin pittää vaan kunnioittaa toisen valintoja, koska kyllä tosiaan omatkin lapset valitsevat puolisonsa itselleen.

Nyt en ymmärrä, mutta ei kai sillä väiä...Siis ap.han on harmistunut, koska lapsenlapsi kaipaa mummon seuraa ja on tämän myös mummolle ilmaissut. Siltikään mummolta ei aikaa liikene.
Oukei, koitan selventää =) Minä en aio tulevaisuudessa olla millään tavalla sen paremmin miniäni kuin lankonikaan riesana. Kun tyttäreni menee naimisiin, kustannan häät - kuten tapoihin kuuluu - ja osallistuin häihin. Kun poikani menee kihloihin, kustannan kihlajaiset - kuten kuuluu - ja osallistun kihlajaisiin. Häihinkin, jos kutusutaan. Jos ei kutsuita, niin omapahan on asiansa.

Jos lapseni joskus saavat lapsia ja he tai heidän lapsensa haluaisivat minua tavata, niin sitten lasteni varmaan pitäisi tehdä jotain, että ne mukelot tänne tulisivat. Jos eivät tee, niin en minä sille voi mitään. Jätän siis kokonaan pallon lapsilleni: jos he jotain minulta haluavat, niin sitten heidän pitää tehdä jotain sen haluamansa saadakseen.

Tuntuis varmasti kamalan pahalta, jos oma lapsi ottaisi puolisokseen ihmisen, joka ei hyväksy kumppaninsa vanhempia :/ Vaan niinhän se on, että silloin pittää vaan kunnioittaa toisen valintoja, koska kyllä tosiaan omatkin lapset valitsevat puolisonsa itselleen.
Mä en kyllä oikeasti usko, että kumpikaan noista mieltyisi sellaiseen ihmiseen, jonka arvomaailma, käsitys elämästä ja kaikki muu olisi ihan päinvastainen kuin meillä. Todennäkäisesti kumpikin tulee valitsemaan sellaisen puolison, jonka kanssa mäkin tulen hyvin toimeen...on noi mun tenavani kuitenkin aika samanlaisia kuin minäkin. On siis hyvinkin mahdollista, että jos tuleva miniäni soittaa ja kysyy, voisinko tulla hoitamaan lasta kun hänellä itsellään on örppätauti, niin minähän lopetan työpäiväni siihen paikkaan ja lähden salamana avuksi. Mutta saattaahan tuo junnu ottaa puolisokseen jotain ihan muutakin, siihen on varauduttava.

Oukei, koitan selventää =) Minä en aio tulevaisuudessa olla millään tavalla sen paremmin miniäni kuin lankonikaan riesana. Kun tyttäreni menee naimisiin, kustannan häät - kuten tapoihin kuuluu - ja osallistuin häihin. Kun poikani menee kihloihin, kustannan kihlajaiset - kuten kuuluu - ja osallistun kihlajaisiin. Häihinkin, jos kutusutaan. Jos ei kutsuita, niin omapahan on asiansa.

Jos lapseni joskus saavat lapsia ja he tai heidän lapsensa haluaisivat minua tavata, niin sitten lasteni varmaan pitäisi tehdä jotain, että ne mukelot tänne tulisivat. Jos eivät tee, niin en minä sille voi mitään. Jätän siis kokonaan pallon lapsilleni: jos he jotain minulta haluavat, niin sitten heidän pitää tehdä jotain sen haluamansa saadakseen.

näin minäkin teen, kaksi lapsenlasta, kolmas syntuu näinä viikkoina.
kesällä sovimme että menen heille 2 vk hoitamaan lapsia, niin poikapa yllätti äiteensä ja tuli hakemaan 500 km päästä... koin olevani tosi tervetullut

Laitampa minäkin lusikkani tähän soppaan. Omat isovanhempani ovat pitäneet hyvin epätasa-arvoisina minua(ja sisaruksiani) ja serkkujani.
Kahdelle serkulleni on annettu niin aikaa kuin materiaakin. Me ei olla varmaan montaa kertaa oltu edes kummankaan sylissä. En ainakaan muista ainuttakaan kertaa.
Kaikki juontaa juurensa luultavasti siihen, että isäni on tehnyt niinkuin itse on halunnut elämässään ja hänen veljensä taas on totellut vanhempiaan kaikissa päätöksissään. Minun äitiä eivät isovanhemmat ole vieläkään hyväksyneet, vaikka isä ja äiti ovat olleet yhdessä lähes 40 vuotta.
Mutta sitä saa mitä tilaa. Mulla ei ole minkäänlaista tunnesidettä näihin isovanhempiin. Käyn kylässä pari kertaa vuodessa pelkästä velvollisuuden tunteesta, vaikka asutaan samalla paikkakunnalla.
Ja pointtina siis oli, että kyllä se vielä mummulle tulee vastaan, että ei ole antanut aikaa lapsenlapselleen. Harmi vaan, sitten voi olla myöhäistä yrittää korjata asiaa...

Yhteistyössä