Mitä 8-vuotias osaisi kokata?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
8-v. poika haluaisi tehdä jotain ruokia, mielellään makeita herkkuja. Mitähän sitä keksisi sellaista, joiden tekemisessä ei itse tarvitsisi koko ajan valvoa vieressä? Siis helppoja ja turvallisia valmistettavia.

muffinseja, jossa taikina vain sekoitetaan. Eikä liian iso taikina ellei ole erittäin kärsivällinen mättämään sitä lukuisiin muotteihin. Mittaa jauhot ja leivinjauhe valmiiksi yhteen kippoon, muut ei kai voi mennä pieleen. Ja laita uuni lämpiämään, lapsi unohtaa sen helposti. Mun poika tykkää erityisesti tehdä salaatteja :p Ja joskus on tehnyt brownieseja, mutta siinä piti kyllä auttaa.

Ainakin kookospalloja (en ole ihan varma suomenkielisestä nimestä), niitä siis ei käytetä uunissa, rasvaa, sokeria, kookoshiutaleita, kaakaota, varmaan jotain muutakin, en muista enää viimeksi olen tehnyt yläasteikäisenä.

MItes sellaiset valmiit muffin/keksi-jauhoseokset, joihin lisätään vain neste/kanamuna, tai mitä niihin nyt tunkataankaan - jää osa säädöstä väliin, mutta saattaa pinna kestää paremmin. Ohjeet ovat myös suht' selvät.

Pannukakku on helppoa myös - uunissa siis.

[QUOTE="Sara";22910052]Uskaltaako 8-vuotiaan antaa häärätä esim. hellan ääressä tai laittaa uuniin itse peltiä? Vahdittuna tietenkin, mutta kun tuntuu siltikin riskiltä.[/QUOTE]

No meillä ovat lapset olleet 4-vuotiaasta lähtien mukana keittiössä ja meillä on kaasuhella, jotta rohkeutta vaan. Yhdessä tekemällä oppii (aloittivat toki salaatinteolla & kasvisten pilkkomisella).

Kauralastut myös ovat varmasti helpot.

Myös monet marjapiirakat ovat helppoja: Pohjan aineet sekoitetaan yhteen > kaadetaan pellille. Päälle tuoreita/jäisiä marjoja ja päälle muruseostakin. Piimää sisältävällä pohjalla tulee ihanaa!
Tai valmispohja + rahka/kermaviili-marjatäyte (kananmuna täytteen mukaan). Tuollainen pohjakaanhan ei vaikea ole, ainakaan jos vähän neuvoo :)

Ja jos rasvan sulattaminen arveluttaa niin saahan leivontarasvaa juoksevanakin, eli kuuman rasvan kanssa pelaamisen saa pois, mutta on kuitenkin mittaamista :)

Olen opettanut 1-3 luokkalaisia leivonta- ja ruuanlaittohommiin ja äkkiä sitä lapsikin oppii. Toki kuuman kanssa kannattaa olla varovainen (mutta niinhän sitä kenen tahansa) ja varmasti uuden tekeminen pelkän ohjeen perusteella voi olla hankalaa, mutta varmasti jos helppoa ohjetta kokeilee ensin yhdessä niin sen voi myöhemmin taitaa ihan itsenäisestikin :)

[QUOTE="Zippo";22910004]MItes sellaiset valmiit muffin/keksi-jauhoseokset, joihin lisätään vain neste/kanamuna, tai mitä niihin nyt tunkataankaan - jää osa säädöstä väliin, mutta saattaa pinna kestää paremmin. Ohjeet ovat myös suht' selvät.

Pannukakku on helppoa myös - uunissa siis.[/QUOTE]

Must tuntuu et ongelmahan ei oo se etteikö lapsi saisi opetella mittaamaan aineita ym.Vaan siinä et leivonnaisissa joutuu käyttään uunia.

Lapsen kanssa voi sopia, että äiti tai siä laittaa pellin uuniin/ottaa sen uunista. Kyllä lapsellekin tekemistä jää silti. Myöhemmin voidaan opetella ensin, että lapsi laittaa leivonnaiset uuniin, sitten vasta aletaan pelata sen kuuman pellin kanssa.

Meillä on tehnyt esim. jauhelihapihvejä, kermaperunoita (tosin valmiista pussista...), salaatteja. Makeista tehnyt useammanlaisia muffineja ja mokkapaloja joissa vähän kuorrutuksen kanssa autoin. Meillä saa mitata aineet itse, minä vähän vieressä valvon, samoin uunista otan valmiit tuotteet etti itseään polta.