Mitä 100% täysjyväleipiä on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja auttakaa...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

auttakaa...

Vieras
Onko muita kokonaan täysjyväjauhoista leivottuja leipiä kuin nuo vaasan täyshyvät ja jotkut ruisleivät? Mulla ei vatsa kestä ruisleipää (paitsi sellaista epäruisleipää, jossa on suurin osa jauhoista sitä epäterveellistä valkoista vehnää). Ja tällä hetkellä elämäntilanne semmoinen, etten tahdo kuluttaa muutenkin äärimmäisen vähäistä vapaa-aikaani leipomiseen. Eli kaupasta pitäis leipä saada.

Siis täysjyväleipinä markkinoitujahan on kyllä pilvin pimein, mutta yleensä niissä suuri osa, jopa yli puolet, jauhoista on kuitenkin tavallista valkoista jauhoa.

Jos täysjyvävehnästä koettaa tehdä leipää, se ei onnistu. Ei tule tarpeeksi sitkoa. Ehkä sitten jos lisää erikseen leseinä vehnää, niin saa paljon kuoriosaa ja kuitua mukaan. Siksi niitä täysjuttuja ei vehnästä ja muista juuri ole.

Jos et kestä kuituista ruisleipää niin tuskin kestät 100 % vehnätäysjyväleipää. Osta vaan sekaleipää, ei se täysjyvä ole apu kaikkeen. Kuitua voi saada muualtakin. Itse pidän viljakuitua epäterveellisenä (kun jätin viljat KAIKKI mahaongelmat katosivat)

Jos täysjyvävehnästä koettaa tehdä leipää, se ei onnistu. Ei tule tarpeeksi sitkoa. Ehkä sitten jos lisää erikseen leseinä vehnää, niin saa paljon kuoriosaa ja kuitua mukaan. Siksi niitä täysjuttuja ei vehnästä ja muista juuri ole.

Mutta leseet + vaalea vehnä on ihan sama kun täysjyvä. On sen täysjyvän sisällä aina myös se vaalea ja kuiduton. Jos pidät täysjyvää niin terveellisenä, syö pelkkiä leseitä!

Ei mulle ole tuosta 100% vehnätäysjyväleivästä tullut mitään ongelmia. Ja koska sellaista on olemassa, niin kyllähän sellaisen leipominen onnistuu. Mietin vaan, onko muita merkkejä kuin nuo täyshyvät. Ja voi siis vehnän lisäksi olla muutakin täysjyväviljaa, kunhan ei sitä ruista. Onhan toi Uotilan täysjyväruis namia, mut en voi sitä syödä kuin satunnaisesti herkkuna.

Yhteistyössä