Mitä 1.v. 3kk lapsen pitäisi "osata"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
- Kävelee
- Tanssii
- Heiluttaa
- Ilmoittaa kun on tullut kakka tai jano
- Sanoo ainakin kukka,kakka, äiti, mummi, mummu, pappa, tutti, rätti, kiitti, anna, vettä, kukkuu, oho yms.
- Matkii lukuisten eläinten ääniä
- Kiipeilee
- Syö välillä itse

muuta ei nyt tule mieleen vaikka paljon varmaan unohtui :D

Alkuperäinen kirjoittaja olp:
- Kävelee
- Tanssii
- Heiluttaa
- Sanoo ainakin kukka,kakka, äiti, mummi, mummu, pappa, tutti, rätti, kiitti, anna, vettä, kukkuu, oho yms.
- Kiipeilee
- Syö välillä itse

*muoks* päivät ollaan yleensä kotona tai käydään aamupäivällä leikkipuistossa, iltaisin kyläillään/käydään kaupassa tai leikitään kotona. Tykkää lukea kirjoja ja "keskustella" kuvista ja tanssia Ti-ti nallen tahtiin.
Oma tahto on kova ja kokeilee hirveästi rajoja - ei paljon usko kieltoja.

Alkuperäinen kirjoittaja sama olp:
Alkuperäinen kirjoittaja olp:
- Kävelee
- Tanssii
- Heiluttaa
- Kiipeilee
- Syö välillä itse

*muoks* päivät ollaan yleensä kotona tai käydään aamupäivällä leikkipuistossa, iltaisin kyläillään/käydään kaupassa tai leikitään kotona. Tykkää lukea kirjoja ja "keskustella" kuvista ja tanssia Ti-ti nallen tahtiin.
Oma tahto on kova ja kokeilee hirveästi rajoja - ei paljon usko kieltoja.

*muoks vielä*

Kyseessä siis tyttö =)

Meillä poika, tosin vasta 1v1vk.
-kävelee
-taputtaa
-tanssii
-sanoo mm. lamppu, vettä, anna, mammaa, äiti, sisi, kakka, pappa, kello, koirra
-kiipeilee
-ei syö itse
-ei suostu potalle
-pissaa saman tien, kun vaippa otetaan pois
-potkii jalkapalloa/heittää palloa/"pelaa" sählyä
-riisuu housut
- juo nokkamukista

tässä jotain mitä osaa ja mitä ei osaa

meillä esikko osasi tuon ikäisenä.
--kävellä
--hymyillä
--yritti kiipeillä mutta ei yllänny mihkää
--leikki leluilla autot ja traktorit parhaimpia. (siis poika kyseessä)

pikkukakkonen myös poika.
-- syö itse
--puhuu: äiti, auutho (auto),isisisisisi (isi), mamma , pappa, aitoha (maitoa), kato , tätä, anna
--kävelee , melkein juoksee
--potkii palloa, ottaa kaksin käsin kiinni ja heittää.
-- kiipeää joka paikkaan
--älyttömän luottavainen, tippuu joka paikasta.

eli älyttömän erilaisia. esikko oppi 1v 6kk ekan sanan ja loput alkoi sitten vasta 2v 4kk iässä tulla lisää...

niin pikkukakkonen
--osaa taputtaa
--istuu sekunnin murtoosaksi potalle.
--ei kuuntele yhtäämn mitään jos ei halua.
--istuu katsomaan veikan "filmejä!" noin 30sek. ajaksi

Kävelee, kiipeää portaita ,työntelee kaikenlaisia työntökärryjä sisällä ja ulkona, kasaa esineitä päällekkäin, heittelee palloja ja sohii palloja mailoilla, availee kaappeja ja ottaa sieltä tavaroita, pyydettynä vie tavaroita myös paikoilleen. Repii vessapaperia ja tiputtelee sitä wc-pönttöön. Pitää kaikenlaisten nappien painamisesta, eli kaikki lelut joissa on nappuloita, joita painamalla saa ääniä tai valoja on pop. On kiinnostunut ikätovereistaan, paijailee vauvoja. Puistossa pitää vauvakeinussa keinumisesta sekä liukumäkeen kiipeämisestä ja laskemisesta. Joskin välillä haluaa laskiessaan pitää äitiä kädestä kiinni. Sanoo joitain sanoja kuten äiti, anna, tuo ja vauva. Nukkuu yhdet päiväunet. Ei yleensä ole kovin nälkäinen aamupäivällä, mutta päivällisaikaan maistuu jo paremmin. Suklaa ja vadelma-xylitol-pastillit on herkkua. On täysin edesvastuuton ja täysin vahdittava, halailua ja sylissä istumista rakastava pikkuäijä :heart:
Niin ja osaa taputtaa ja vilkuttaa :wave:
Syö myös mielellään itse, joskin vähän menee välillä sotkemiseksi.

Ihania pikkusia teillä! :heart:

Pitäiskö mun olla huolissani, kun miun 1.v. 3kk tyttö ei osaa sanoa muuta kuin tiitti! :|
Tuttipullosta ei suostu luopumaan, tuttia ei ole lainkaan syönyt, osaa syödä itse (rajusti sotkien :D), ei osaa ilmasta jos vaippaan tulee jotain.

Meidän 1 v 6 kk poika osaa juosta ja kiivetä. Ymmärtää kieltoja ja ohjeita, muttei halua aina noudattaa niitä. Osaa halia ja antaa pusun kun pyytää tai pyytämättäkin. Näyttää kirjoista kysyttäessä kuvia, puhuu lauseita (3-4 sanaa). Potkii palloa. On syönyt puoli vuotta itse ja juo mukista, nyt kaataa itse maitoa lasiin. Menee nukkumaan omaan sänkyyn kun nukuttaa.
Tanssii, hyräilee musiikin mukana ja lallattaa, leikkii esim. nukkeleikkejä ja autoleikkejä.

1v3kk

-tanssii
-juoksee
-sanoja kukka,kiikkaa,pullo,leipä,pallo,lamppu mummo,mummu, pappa,kiikkaa yms
-matkii moneneläimen ääniä
-potkii heittää palloa
-tanssii
-taputtaa käsiään
-juo nokkamukista/mukista
-pissaa potalle välillä useasti välillä harvemmin
-kiipeilee
-kävelee
-harjaa hiuksia
-ymmärtää puhetta lähes täydellisesti
-tuo ja vie tavaroita itse ja pyydettäessä

Poika 1v3kk osaa
- sanoo useita sanoja: äiti, isi, kukka, kakka, täti, mummu, pappa, ukki, anna, tutti, kiitos, tyttö, kissa, katto, kengät...
- kävelee ilman tukea
- tanssii
- syö itse haarukalla ja sormin
- viittoo vesi ja kiitos (ei ihan oikeeoppisesti, mut ymmärrettävästi)
- ymmärtää annettuja ohjeita ja toimii niiden mukaan
- osoittaa pyydettyä kuvaa / esinettä / asiaa
- tekee tarpeensä pottaan (jos ajotus onnistuu, joskus viestittää haluuvansa potalle)
- juo itse lasista ja nokkamukista
- kiipeilee
- heittää palloa
- vilkuttaa
- avaa vetoketjun

Vieläköhän oli muuta...? Kaikkee en muista, mut on ne ylhäällä. Mulla vaan on neuvolakortti nyt hukassa, joten en voi tarkistaa. (laput on siellä välissä)

Yllättävän taitavia tuon ikäset on. :heart:

*Muoks* Lisään:
- taputtaa
- harjaa hiuksia
- antaa pusuja ja halii
- lauleskelee

Nukkuu yhdet päiväunet ja 10-12 h yöunet. Leikkii aika itsenäisesti, välillä käy tekeen pahojaan eli sorkkimassa piuhoja ja penkomassa kaappeja / laatikoita. Tykkää ääntä pitävistä leluista ja kännyköistä. Kaikki tekniset vempaimet ja koneet on in. Kirjoista pitää myös, mut ei oikein malta kuunnella lyhyitäkään satuja... Enemmän siis vaan katellaan kuvia ja osottelee sieltä asioita.

Puistossa tykkää nujuta hiekkiksellä ja käydä keinumassa. Temperamentti tulee selkeesti esille eli itku-potku-raivareita tempasee päivittäin, mut muuten arki sujuu aika tasasesti. Hampaiden hautomisen hankaloittaa välillä syömistä, juomista ja nukkumista.

- juoksee
- kiipeä joka paikkaan (sohva, ruokapöytä, puistossa kaikkiin härveleihin)
- halutessaan osaa syödä lusikalla
- kakkaa pottaan ja ilmoittaa millon kakalle pitää päästä
- ilmottaa kun haluaa mammaa, nukkumaan, potalle, ulos, istumaan, syömään...
- tekee tornin 6 palikasta
- osaa matkia muutamaa eläintä sekä autoa ja imuria
- heittää ja potkii palloa
- laulaa ihahaata
- mamma, äiti, pappa, ikkä, aatu, hepo, kiikkaa, potta, poppa, ittu (istu), uokaa, paapaa, kiija (kirja) hauhau (koira) iita, miima, apina, mummu, muumi, ököttä( ötökkä)...
- todella temparamenttinen, saa raivareitä pienimmästäkin syystä
- on kova halailemaan
- tietää missä on nenä, korva, hiukset, silmät, suu, käsi, sormet, jalka, varpaat, napa, tissi, pää
- tietää myös vaatteiden nimet, yrittää pukea itse

Alkuperäinen kirjoittaja vieras ap:
Ihania pikkusia teillä! :heart:

Pitäiskö mun olla huolissani, kun miun 1.v. 3kk tyttö ei osaa sanoa muuta kuin tiitti! :|
Tuttipullosta ei suostu luopumaan, tuttia ei ole lainkaan syönyt, osaa syödä itse (rajusti sotkien :D), ei osaa ilmasta jos vaippaan tulee jotain.

ei pidä huolestua.
kaikki kehittyy omaan tahtiin.
kohta se höpäjää niin että!

Mä en tiedä mitä tuon ikäisen pitäisi osata mutta kauheesti kaikkien lapset näköjään osaavat.Meillä kuopus on 1v4kk ja kävelee,kiipeää tuoleille yms.,syö sormiruokaa itse ja juo taikamukista,availee laatikot ja kaapit monta kertaa päivässä,laittaa väliovet kiinni,autoilla ajelee,keinuu keinuhevosessa ja keinutuolissa,tekee isoilla legoilla torneja ja kuvakirjoja tykkää katsella.Kiipeää liukumäkeen ja laskee alas,ymmärtää puheen melko hyvin.Pukee itselleen saappaat jalkaan,kampaa hiuksiaan,pesee hampaitaan,tanssii kovasti ja taputtaa käsiään.Kävelee pitkiäkin matkoja ulkona.Puhumisesta olen vähän huolissani kun poika ei sano muuta kun auto ja ohhoh kun kaatuu.Äitin sanoi joku päivä,muuten kyllä on äänessä,sitä omaa juttua riittää.Esikko meillä sanoi useita sanoja jo tuon ikäisenä ja ahdistaa kun esim.isovanhemmat kyselevät jatkuvasti joko se puhuu,miksei se puhu jne.?Uskoisin että jossain vaiheessa alkaa puhumaan.Meillä ei muuten poika ilmoita kyllä millään tavalla jos vaippaan on tullu kakka tai pissa,istuu kyllä potalla aina välillä mutta ei ole sinne onnistunut mitään vielä tekemään,lattioille kyllä =)

meillä 1v1kk poika.
sanoo äiti, mato
kävelee, juoksee(käveli 9kk iässä)
taputtaa, vilkuttaa
osaa näyttää missä nenä(äidin)
kiipeilee
osaa antaa joitain tavaroita pyydettäessä
tanssii

unohtuikohan jotain... :)

Yhteistyössä