Mistä rahaa ruokaan?

  • Viestiketjun aloittaja "Köyhä"
  • Ensimmäinen viesti
"suffeli"
Todella ikävä tilanne. Eikö kaapistanne löydy mitään? Ettekö voi lainata keneltäkään rahaa? Pääsisittekö kenellekään kaverille, sukulaiselle, tutulle syömään? Jos kertoisit tilanteestanne niin varmaan laittaisi ruoanloput teille mukaan seuraavaa päivää varten.
Jatkoa varten tehkää tarkat rahankäyttösuunnitelmat. Tosiaan laskuille voi yrittää sopia uusia eräpäiviä ja miettikää mistä voitte tinkiä. Ruoat halvimman mukaan (jos on noin tiukkaa). Perunaa, nakkeja, riisiä, tonnikalaa, päiväyslihoja, kaalia, puuroa... jos teillä on marjoja tai saatte niitä jostain niin tee kiisseliä. Onko sinulla koulun kotitalouskirja? Siinä on helppoja perusreseptejä (esim. marjapiirakka, puuroja, kääretorttuja yms).
 
"Vieras."
Joko ap on saanut apua.
Ota yhteyttä kuntasi pelastakaa lapset ry . He voivat antaa lapun kauppaan.
Ole valmis todistaan rahattomuutesi.
Paikalliset seurakunnat auttavat myös.
 
trololoo
[QUOTE="Köyhä";29758034]Niin siis varmaan saatais joku kulutus luotto tai pikavippi mut sama ongelma olis edessä ensikuussa.. Joten ei ole kauheen järkevä vaihtoehto!
Ahistaa vaan niin paljon tällä hetkellä.. Ei ois tarvittu tukea kuin tälle kuulle mut vastaus oli ei! Ja ei ole ketään keltä lainata..[/QUOTE]

Ongelmaa ratkeaa ennen pitkää, jos vaan olette syömättä. En tiedä, kumpi on järkevämpää, kuolla nälkään vai ottaa pikavippi.
 
vierass
Hei !

Tai jos on jotain vanhaa romukultaa (esim. Kaulakoruja, sormuksia...) mistä raaskit luopua, niin netissä esim. Kultarahaksi tai vastaava ostaa. Ohjeet löytyy heidän sivuiltaan. Olen itse kerran rahapulassa joutunut myymään koruja (sain 125€, jonka avulla pärjäsin niukasti eläen loppu kuun).
Tuo firma on haettu konkurssiin. Mutta ylimääräisten tavaroiden myyntiä kannattaa harkita.

Ensi kerralla maksa vuokra ja neuvottele muille laskuille maksuaikaa. Se siirtää ongelmia vain eteenpäin, mutta jää edes rahaa niitä työmatkoja varten, että on mahdollisuus ansaita sitä rahaa.

Seurakunnasta voi kysellä ainakin sitä ruoka-apua vaikkei kirkkoon kuuluisikaan.
 
En tajua että joku maksaa laskuja ajattelematta millä rahalla ostetaan lapsille ruokaa. Tällä hetkellä saadaan laskut maksettua ja ruokaankin jää reilusti rahaa. Mutta on ollu tilanteita että on joutunut jättämään jotain laskuja maksamatta että saa lapset ruokaa. Ei se maata kaada jos jostain joskus tulee karhulasku, kun vaan on tiedossa että siinä vaiheessa on sit varaa maksaa.
Ja toinen että pitää melko idiootti olla että vetää tilin niin tyhjäksi ettei pääse töihin, se työ kuitenkin se mistä sitä rahaa saa lisää.

Soita sossuun ja seurakuntaan. Mene leipäjonoon.
Tätä ihmettelen kanssa. Yleensä useimpia laskuja pystyy siirtämään kuukaudella eteenpäin. Itse teen joka kuulle budjetin viimeistään edellisessä kuussa (yleensä minulla on koko vuodelle vakiomalli, jossa on kaikki tulevat laskut, ja jota muokkailen sitten sitä mukaa kun tulee muutoksia), että tiedän paljonko on rahaa mihinkin. Tiedän, missä kuussa tulee sähkölasku, milloin autovakuutus, autovero jne. Joka kuussa tulee kuitenkin puhelin- ja nettilaskut sekä lainanlyhennys, ne ovat vakiona budjetissa. Avain on se, että laskee ENNEN laskujen maksamista, paljonko sen jälkeen jää rahaa.

Kannattaa myös joka kuukausi kirjata kaikki kuitit ylös ja laskea, paljonko menee normaalikäytössä ruokaan, paljonko hygienia-, terveys- ja kosmetiikkatarvikkeisiin, paljonko bensaan jne. Itse kirjoitan AINA kaikki ylös ja siitä tiedän, pysytäänkö budjetissa vai onko jollain osa-alueella menossa uhkaavasti yli.

Olen tehnyt tätä useamman vuoden ja ikää on vasta 20. Ehkä kerran on tarvinnut siirtää jotain laskua eteenpäin, yleensä on pystynyt suunnittelemaan rahankäyttönsä etukäteen niin ettei tarvitse. Ottaa sitten vaikka vähän ruokabudjetista tai kosmetiikkaostoksista pois ja elää hetken vähän askeettisemmin.

(Meillä siis mies käy töissä, minä olen äitiyslomalla, mutta on luottanut raha-asioiden hoidon, laskemisen ja tarkkailun minulle.)
 
"vieraana"
Mihin ne rahat meni? Maksoitko jonkun laskun?

Ensimmäisenä saadusta rahasta maksetaan vuokra ja huolehditaan että ruokaan on rahaa, sitten vasta kaikki muu.

Seurakunta, pelastusarmeija, helluntaiseurakunnan diakonia, nyt kaikki tällaiset käymään läpi. Saat todennäköisesti muutaman kympin maksusitoumuksen ruokaan.
 
"vieras."
Onhan se kieltämättä outoa, että toinen töissä ja toinen todennäköisesti saa nyt ainakin työmarkkinatukea ja rahat ei riitä. Jossain täytyy olla jotain mätää eli kulutusluottoja, hankintoja tai sitten jotain ihan turhaa ostosta.
 
"Köyhä"
Elikkä tilannetta en teille sen enempää avaa mitä olen jo avannut, melkoista tappelua, että harkinnanvaraista(?) toimeentulotukea saadaan lopulta huomenna, ja ihan aiheesta, niinkuin tämä henkilö sanoi joka tilanteemme lopulta kuunteli ja ymmärsi!
Ja en ikinä uskaltaisi ventovieraalta ihmiseltä lainata, enkä edes tiedä miten tällä palstalla yksäriä laitetaan...
Ja en ole työttömänä vaan hoitovapaalla, eikä myöskään käytetä alkoa, pikavippejä, huumeita, tupakkaa, tilata vaatteita tai käydä ulkomailla tai muutakaan "rahantuhlausta" harrasteta!!
 
  • Tykkää
Reactions: kooäffä
[QUOTE="Köyhä";29770391]Elikkä tilannetta en teille sen enempää avaa mitä olen jo avannut, melkoista tappelua, että harkinnanvaraista(?) toimeentulotukea saadaan lopulta huomenna, ja ihan aiheesta, niinkuin tämä henkilö sanoi joka tilanteemme lopulta kuunteli ja ymmärsi!
Ja en ikinä uskaltaisi ventovieraalta ihmiseltä lainata, enkä edes tiedä miten tällä palstalla yksäriä laitetaan...
Ja en ole työttömänä vaan hoitovapaalla, eikä myöskään käytetä alkoa, pikavippejä, huumeita, tupakkaa, tilata vaatteita tai käydä ulkomailla tai muutakaan "rahantuhlausta" harrasteta!![/QUOTE]

No kiva kuulla että saatte apua. Ja ei se auttaminen aina välttämättä tarkoita rahan lainaamista :)
Mä olisin voinut lähettää teille vaikka ruokaa, lahjakortin kauppaan tms.. Wieruuskin lupautui auttamaan, tuskin hänkään ajatteli että mitään pelkästään lainaisi. Sellainen vain siirtää ongelmaa. Kannattaa rohkeasti ottaa apu vastaan jos sitä tarjotaan.
Mutta hyvä jos saitte sossusta apua :)
 
[QUOTE="Köyhä";29770391]Elikkä tilannetta en teille sen enempää avaa mitä olen jo avannut, melkoista tappelua, että harkinnanvaraista(?) toimeentulotukea saadaan lopulta huomenna, ja ihan aiheesta, niinkuin tämä henkilö sanoi joka tilanteemme lopulta kuunteli ja ymmärsi!
Ja en ikinä uskaltaisi ventovieraalta ihmiseltä lainata, enkä edes tiedä miten tällä palstalla yksäriä laitetaan...
Ja en ole työttömänä vaan hoitovapaalla, eikä myöskään käytetä alkoa, pikavippejä, huumeita, tupakkaa, tilata vaatteita tai käydä ulkomailla tai muutakaan "rahantuhlausta" harrasteta!![/QUOTE]


Oisiko tuohon ollut liikaa vaikka ihan pieni rivi "kiitos kaikille jotka tarjositte apua" sen sijaan että tiuskit ventovieraista ja yyveen laitosta?
 

Yhteistyössä