Mistä mä löydän tuolle koiralle uuden kodin?

  • Viestiketjun aloittaja IhaNainen
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Koirarakas";23199217]Voi hemmettei teitä! Luovu molemmista koirista. Ei se koira ole ongelma, vaan te (taas kerran)

Annatteko te lapsenkin pois jos tulee ongelmia? Toisenne?

Yrittäkää nyt ihmiset tajuta, että kun ottaa lemmikin niin sen kanssa voi tulla haasteita ja silloin pitäisi kantaa se vastuu ja hoitaa ongelma pois. Jos kyseessä ei ole sairaus, tuo ongelma on täysin poistettavissa. Se toki vaatii vähän työtä ja sytemaattisuutta KUTEN lasten kasvattaminenkin.

"Kerro mulle millä mä koulutan salaa kusevan eläimen lopettamaan sen..."

Odotatko ihan tosiaan, että koira tulee ilmoittamaan sulle, että nyt meinaan ruikkia, ähäskutti tee jotain jos voit?

Minä ainakin syyllistän sua.[/QUOTE]

No kerropas nyt, että miten sen kuseksimisen saa loppumaan?
 
IhaNainen
[QUOTE="vieras";23199357]No huhhuh! Mä ainakin kokeilisin KAIKKI mahdolliset keinot, ennen kuin harkitsisin koirasta luopumista. Meillä kissat kuseskeli ympäriinsä ja jokaikinen kikka kokeiltiin, juostiin eläinlääkäreillä ja lopulta saatiin asia kuntoon. Menihän siihen monta sataa euroa ja missään vaiheessa ei ollut varmaa, loppuuko kuseskelu kuitenkaan. Ei silti tullut mieleenkään luopua rakkaista lemmikeistä kokeilematta ensin kaikkia konsteja.[/QUOTE]

Juu, se kuseminen on suurin ongelma tällä hetkellä, mutta myös se painaa tässä asiassa, että mulla ei ole tarpeeksi aikaa tuolle koiralle. Se on tosi aktiivinen ja tarvitsisi jonkun harrastuksen ollakseen onnellinen. Toinen koiramme on ihan sohvaperuna ollut koko ikänsä, joen sen kanssa ei ole samaa ongelmaa. Mä itse en haluaisi luopua koirasta, mutta mä en oikeasti näe muita vaihtoehtoja. Tai joo, voin pitää sen väkisin kotona, mutta silloin kaikki muut kuin minä kärsii, myös tuo koira.
 
IhaNainen
[QUOTE="mamma";23199394]Paljonko hintaa? Siihen se monesti tyrähtää..[/QUOTE]

En tiedä, mä en ole päättänyt sille mitään hintaa kun se ei ole mulle tärkeintä. Koira maksoi ostettaessa 1500e, joten jotain siitä pitää pyytää ettei se menee eteenpäin myytäväksi jollekin trokarille tai johonkin vastuuttomaan perheeseen.
 
"koirarakas"
En uovu molemmista kun toisesta ei ole mitään harmia ja se on ihan tyytyväinen elämäänsä. Ei anneta lasta pois, mutta välillä mut vois kyllä antaa kun olen niin hankala. :D Niin, sä nyt vaan syyllistät, mutta et vieläkään kertonut miten koiran voi kouluttaa olemaan kusematta jos se ei koskaan jää kiinni itseteossa ja rimpuilee merkkailuhousuista irti alle 2 sekunnin?
1. Vien koiran eläinlääkäriin, jotta varmistuu ettei pissaamisen syy ole fyysinen. Nämä asiat ei selviä "soittamalla"
2. Ottaisin yhteyttä käytöshäiriöihin erikoistuneeseen koirakouluttajaan. Oletan, että osaat googlettaa, kerran osaat tänne lapsifoorumille kirjoittaa. Googlaa ja käytä sitä puhelinta.

Tässä esimerkki googlauksesta:

Henkilökohtaista opastusta erilaisissa koirien käytöshäiriöissä. Jos koet, että koirallasi on vaikeuksia tai ongelmia, ota rohkeasti yhteyttä! Monet ongelmat johtuvat pienistä seikoista arkipäiväisessä käyttäytymisessä, jotka on mahdollista korjata jo pienillä muutoksilla! Soita
050-341 2752 tai lähetä sähköpostia iida_at_koiranonni.com ja tiedustele, löytyisikö Koiranonnelta ratkaisu juuri Sinun koirasi ongelmaan!

Mitä en tekisi: Vinkuisi lapsiaiheisella foorumilla tehtyäni omasta mielestä fiksun ja voimallisen pohdinnon jälkeisen päätöksen, jossa ilmeisesti olet vuoden eläinystävä ja esimerkillinen lemmikin omistaja koska päätät olla lopettamatta koiraa vaan siirrät koiran ongelmineen seuraavalle. Ihan loisto päätös, vastuullinen ja aikuismainen.

Olen tarkoituksella kärkäs ja provokatiivinen, koska tuossa sun ajatusmallissa ei ole mitään järkeä. Ota vastuu ja tee asialle jotain. Noi sun selitykset on huonoja. "Tässä koirassa on joku vika, se vuotaa. Minne voisin toimittaa sen kun IHAN kaikki on kokeiltu."
 
"Kasvattaja"
En tiedä, mä en ole päättänyt sille mitään hintaa kun se ei ole mulle tärkeintä. Koira maksoi ostettaessa 1500e, joten jotain siitä pitää pyytää ettei se menee eteenpäin myytäväksi jollekin trokarille tai johonkin vastuuttomaan perheeseen.
Tota, paljonko meinasit saada koirasta, jolla on käytöshäiriö?

Mä en ikinä, siis todellakaan ikinä, koskaan, milloinkaan antaisi omaa eläintäni ongelmineen edelleen jollekin tuntemattomalle, koska siihen liittyy valtavan suuri riski siitä, että koirasta tulee heittokapula.

Ymmärrätkö, että koirasi oireilee ja sen oireilun syy on siellä kotona? Mitä ajattelet tapahtuvan kun koira menettää perheensä, eli laumansa? Sen aiheuttama stressi on valtava, jolloin oireet todennäköisimmin vaan kasvavat ja mahdollisesti aiheuttavat myös muita käytöshäiriöitä. Tottakai koira kärsii nyt teillä, siksihän se oireilee, mutta jos ajattelet tekeväsi koiralle palveluksen luopumalla siitä, saanen olla eri mieltä. Jos välität koirastasi haet sille apua ja hoidatte käytösongelman pois. Sympatiaa ei sada tuolla asenteella. Joko myönnät, että koira on teidän perhe-elämän haittana ja saa mennä tai sitten teet asialle jotain konkreettista.

Sitten sellainen juttu, ettei 3 -vuotias koira ole luontaisesti sohvaperuna. Joku teillä mättää. En myöskään ymmärrä tota selitystä, jossa teille ei pitänyt tulla lapsia vielä ja siksi 2 koiraa on nyt ongelma. Oliko teillä tarkoitus lisääntyä vasta 7-14 vuoden kuluttua?
 
lue ketju
[QUOTE="tähti";23199499]Jessus mitä jeesustelijoita taas..
AP KYSYY MITEN SAISI KOIRALLE KODIN.ei teidän idioottien lässyn lässyn paskaa siitä että et ole kaikkeasi yrittänyt![/QUOTE]

Aloittaja kysyi myös, kuinka kusemisen saa loppumaan.
 
IhaNainen
[QUOTE="koirarakas";23199432]1. Vien koiran eläinlääkäriin, jotta varmistuu ettei pissaamisen syy ole fyysinen. Nämä asiat ei selviä "soittamalla"
2. Ottaisin yhteyttä käytöshäiriöihin erikoistuneeseen koirakouluttajaan. Oletan, että osaat googlettaa, kerran osaat tänne lapsifoorumille kirjoittaa. Googlaa ja käytä sitä puhelinta.

Tässä esimerkki googlauksesta:

Henkilökohtaista opastusta erilaisissa koirien käytöshäiriöissä. Jos koet, että koirallasi on vaikeuksia tai ongelmia, ota rohkeasti yhteyttä! Monet ongelmat johtuvat pienistä seikoista arkipäiväisessä käyttäytymisessä, jotka on mahdollista korjata jo pienillä muutoksilla! Soita
050-341 2752 tai lähetä sähköpostia iida_at_koiranonni.com ja tiedustele, löytyisikö Koiranonnelta ratkaisu juuri Sinun koirasi ongelmaan!

Mitä en tekisi: Vinkuisi lapsiaiheisella foorumilla tehtyäni omasta mielestä fiksun ja voimallisen pohdinnon jälkeisen päätöksen, jossa ilmeisesti olet vuoden eläinystävä ja esimerkillinen lemmikin omistaja koska päätät olla lopettamatta koiraa vaan siirrät koiran ongelmineen seuraavalle. Ihan loisto päätös, vastuullinen ja aikuismainen.

Olen tarkoituksella kärkäs ja provokatiivinen, koska tuossa sun ajatusmallissa ei ole mitään järkeä. Ota vastuu ja tee asialle jotain. Noi sun selitykset on huonoja. "Tässä koirassa on joku vika, se vuotaa. Minne voisin toimittaa sen kun IHAN kaikki on kokeiltu."[/QUOTE]

1. Olemme käyneet koiran kanssa lääkärissä, ja kirjoitin sen myös tähän aiemmin. KOirassa ei ole mitään vikaa, se on terve.

2. Mä olen keskustellut tästä asiasta monen rotumme kasvattajan kanssa, ja he kaikki sanovat että ongelma on valitettavan yleinen, varsinkin jos samassa taloudessa on narttu. Mitään järkevää konstia ei ole kukaan keksinyt, osa häkittää koiransa yöksi ja päivisin pyyhkii kuset sitä mukaa kun niitä ilmaantuu. Leikkaaminen joko auttaa tai ei auta, ja koska koirasta ollaan edelleen kiinnostuneita jalostuksen takia, en siksikään haluaisi sitä leikata. Suomessa on tämänrotuisia koiroa n. 500, joten geenipooli on tosi pieni, ja mulla on ulkomailta tuotu koira, niin tottakai kasvattajia kiinnostaa. Mä taas pidän valtavasti täsät rodusta ja haluaisin omalta osaltani auttaa rodun kantaa suomessa. Ehkä tyhmästi ajateltu, mutta niin mä ajattelen.

Mä en ole missään vaiheessa edes harkinnut että lopettaisin tuon koiran, enhän mä nyt ihan hullu ole. Olen myöskin sanonut, että koira ei merkkaile jos taloudessa ei ole narttukoiraa, tai vaihtoehtoisesti nartun lisäksi vanhempi uros, jolloin hän ei myöskään merkkaile. Siksi etsin sille nyt kotia jossa se saa olla ainoa koira, tai urosten kanssa, jotta tosiaan ongelma ei siirtyisi toiselle perheelle. Lisäksi vaadin uudelta kodilta sen että koiran kanssa aletaan harrastamaan jotain, tokoa, agilityä, mätsäreitä, ihan mitä vaan, kunhan sille on tekemistä. Mutta tää tapa on sitten ilmeisesti lapsellinen, en kyllä ymmäräär miksi. Mä haluun vaan suojella lastani terveysriskeiltä ja tarjota koiralleni paremman elämän kun mitä se on täällä meillä tällä hetkellä. En mä voi sille sanoa että odota vuos niin Jaakko menee päiväkotiin, ei se ymmärrä.

Oikeasti. Kerro mulle mitä mä voin vielä kokeilla. En halua leikata koiraa, piste. Syyt kerroin jo moneen otteeseen, ja sen pitäis musta riittää perusteluksi.
 
"-X-"
[QUOTE="tähti";23199499]Jessus mitä jeesustelijoita taas..
AP KYSYY MITEN SAISI KOIRALLE KODIN.ei teidän idioottien lässyn lässyn paskaa siitä että et ole kaikkeasi yrittänyt![/QUOTE]

Kiitos asiallisesta kommentista. Se sisälsi hienosti sekä jumaluus- että kirosanoja. Hieno osallistuminen aiheeseen.
 
"vastaus"
Oikeasti. Kerro mulle mitä mä voin vielä kokeilla. En halua leikata koiraa, piste. Syyt kerroin jo moneen otteeseen, ja sen pitäis musta riittää perusteluksi.
Ota yhteyttä ongelmakäytöksiin erikoituneeseen koirakouluttajaan. Kasvattajat ei aina ole parhaita tällä saralla ja voin sen sanoa, koska olen itsekin kasvattaja ja sitä ollut yli 15 vuotta.

Jos haluat eroon koirasta, varmaan löydät sille kodin. Jos taas haluat eroon koiran käytösongelmasta, pääset siitäkin eroon. Olet nyt kokeillut pöksyjä, varmistanut, ettei kyseessä ole fyysinen sairaus ja jutellut kasvattajien kanssa, joten onko iso vaiva puhua henkilön kanssa, joka on e r i k o i s t u n u t käytösongelmiin? On vaikea uskoa, että lelupuudeleilla ongelma olisi täysin korjaamattomissa.

Kyseessä on oikeesti, siitä mitä te haluatte, oikeesti.
 
...p
Otettiin toinen koira, koska nartulla (ensimmäisellä koiralla) ei ole papereita, ja halusin alkaa käymään näyttelyissä ja agilityssä. Näyttelyissä ehdittiin käydä muutaman kerran, mutta koska koiran toinen korva jäi lurpaksi, se ei menesty. Agilityn ehdin aloittaa, kerkesimme käymään kerran kunnes tajusin olevani raskaana, niin ei sitten viititty ilmoittautua koko kaudelle kun ois kuitenkin jäänyt kesken. Tähän mennessä koiraa ei ole leikattu koska tosi monet kasvattajat ovat kysyneet sitä jalostukseen. Ja vaikutan varmaan aika mulkulta, mutta suoraansanottuna mua ei huvita aittaa 300e asiaan joka yhtä suurella todennäkösyydellä auttaa kuin ei auta. En mä ostele 300 euron arpojakaan.
Ei kait nyt tuon kokoisen koiran leikkauttaminen 300 maksa?? Oma koirani ja narttu vielä, leikattiin syksyllä ja painoi 45 kiloa ja leikkaus maksoi 320€. lääkäri sanoi, että paino vaikuttaa todella paljon hintaan kun menee eri määrät lääkkeitä.
 
IhaNainen
[QUOTE="Kasvattaja";23199516]Tota, paljonko meinasit saada koirasta, jolla on käytöshäiriö?

Mä en ikinä, siis todellakaan ikinä, koskaan, milloinkaan antaisi omaa eläintäni ongelmineen edelleen jollekin tuntemattomalle, koska siihen liittyy valtavan suuri riski siitä, että koirasta tulee heittokapula.

Ymmärrätkö, että koirasi oireilee ja sen oireilun syy on siellä kotona? Mitä ajattelet tapahtuvan kun koira menettää perheensä, eli laumansa? Sen aiheuttama stressi on valtava, jolloin oireet todennäköisimmin vaan kasvavat ja mahdollisesti aiheuttavat myös muita käytöshäiriöitä. Tottakai koira kärsii nyt teillä, siksihän se oireilee, mutta jos ajattelet tekeväsi koiralle palveluksen luopumalla siitä, saanen olla eri mieltä. Jos välität koirastasi haet sille apua ja hoidatte käytösongelman pois. Sympatiaa ei sada tuolla asenteella. Joko myönnät, että koira on teidän perhe-elämän haittana ja saa mennä tai sitten teet asialle jotain konkreettista.

Sitten sellainen juttu, ettei 3 -vuotias koira ole luontaisesti sohvaperuna. Joku teillä mättää. En myöskään ymmärrä tota selitystä, jossa teille ei pitänyt tulla lapsia vielä ja siksi 2 koiraa on nyt ongelma. Oliko teillä tarkoitus lisääntyä vasta 7-14 vuoden kuluttua?[/QUOTE]

Hei, tuu kylään. Tule katsomaan miten täällä meillä asiat on kun ei kerran mene kirjoitettu sana perille. Koiralla ei ole käytöshäiriötä mun mielestä. Se on nuori uros, ja meillä on narttu toisena koirana. Sen takia se merkkailee. Miksei se sitten ole koskaan hoidossa ollessaan kussut sisään, jos taloudessa ei ole narttuja. Se on myös ollut hoidossa paikassa josta narttu löyty, ja taas kustiin sisälle. Hoidossa ollessaan ei ole millään tavalla stressannut, päin vastoin kaikki ovat sitä kehuneet harvinaisen täyspäiseksi venäjäntoyksi.

Mä en ole tekemässä mitään bisnestä tuolla koiralla, niin kuin sanoin, raha ei ole mulle tässä se tärkein vaikutin. Mä olen oikeasti tehnyt asian eteen kaiken muun, paitsi kastroinnin. Meillä kävi jopa ongelmakoirakouluttaja tuon toisen otuksen takia, ja hän sanoi ihan samaa, se merkkailu johtuu nartusta ja loppuu sillä että joko narttu poistuu tai sitten uros muuttaa.

Ja tuo meidän toinen koira. En mä tiedä voiko sitä edes laskea koiraksi, se on ennemminkin pussieläin. Jos siltä kysyttäisiin, se ei kävis ollenkaan ulkona, vaan mieluiten nukkuisi jonkun tyynyn tai peiton sisällä koko pivän. Tuo koira oikeasti vihaa ulkoilua, en tiedä miksi. Se on aina ollut sellainen. Se pitää kantaa ulos, maanitella lliikkumaan siellä ja kaiken aikaa sen näyttää ulkona siltä ettei sitä kettuakaan kiinnosta. Koirapuistossa se viihtyy, mutta tässä lähellä ei ole sellaista, ja talvisin se kyllä jäätyisikin sinne kun on lyhytkarvainen versio.

Ja miksi et ymmärrä lisääntymisasiaa?? En mä voinut tietää etukäteen että tällainen ongelma tulee.
 
"vieras"
[QUOTE="Kasvattaja";23199516]
Mä en ikinä, siis todellakaan ikinä, koskaan, milloinkaan antaisi omaa eläintäni ongelmineen edelleen jollekin tuntemattomalle, koska siihen liittyy valtavan suuri riski siitä, että koirasta tulee heittokapula.
[/QUOTE]
Peesaan tätä! En itsekään ikinä toimisi noin, sillä mitään takuuta siitä, että seuraavassakaan kodissa ongelma saataisiin hoitumaan, ei ole. Niinpä koira laitetaan todennäköisesti taas eteenpäin. Kaikkein pahinta koiralle, joka on voimakkaasti laumaansa kiintyvä eläin, on kiertää heittopussina kodista toiseen. Lopetus on armollinen vaihtoehto kiertolaiselämään verrattuna.

Tietysti on eri asia, jos oireilu johtuu SELVÄSTI jostain asiasta, joka korjaantuu kotia/olosuhteita muuttamalla. Jos koira on esimerkiksi selvästi "ulkokoira" ja alkaa oireilla (häiriökäyttäytyä) siitä, että sitä vaikkapa muuttuneiden olosuhteiden vuoksi joudutaan pitämään sisällä, on tietysti ihan perusteltua etsiä sille uusi koti, jossa se voi elää ulkokoirana. Toinen poikkeustilanne on se, jos koiran saa jollekin tutulle, joka on erittäin kokenut koiraihminen ja josta voi varmaksi sanoa, että hänellä on rahkeita häiriökäyttäytymisen poistamiseksi ja varmuus siitä, että koiran voi pitää lopullisesti.

Mutta noin yleisesti ottaen en missään nimessä antaisi häiriökäyttäytyvää koiraa eteenpäin. Jos aika ei koiran hoitamiseen riitä, olisi silti hoidettava tuo merkkailuongelma pois ennen koiran eteenpäin antamista. Vaikka koiran ottavalla kodilla olisikin tieto merkkailusta ja vakuuteltaisiin, ettei se haittaa ja asia hoidetaan, niin käytännössä koiralla on VALTAVAN suuri riski joutua kiertoon, jos ongelma jatkuu uudessakin kodissa.
 
Sivusta seurannut
Siis hetkonen! Nyt mäkin kommentoin. Kiinnitin huomiota tuohon, että toy villisten kasvattajista osa häkittää koiransa yöksi. Se on laitonta ja kasvattajien pitäisi kyllä toi tietää. Kyseletköhän sä neuvoja oikeesta paikasta jos kasvattajat itse tekee eläinsuojelusäädösten (Eläinsuojeluasetuksen pykälä 22) vastaisesti ja jopa kertovat sitä edelleen muiden koirien omistajille ratkaisuna ongelmaan?
 
"Vieras"
Pisti tuos ekas viestis silmään että mustalaiset kyseli ostaa. Ja käsitin ettet halua heille myydä. Miksi et? Onko mustalaiset jotenkin huonompia eläintenomistajia vai?
 
"vieras"
Ilmeisesti koira ei ole teille kovin rakas..? Mä käytin juuri eilen koiraani eläinlääkärissä ja köyhdyin melkein 300e. Hain koiralle mm. lääkkeitä tulehtuneeseen korvaan. Korva ei välttämättä parane ja joudun viemään sen leikattavaksi (leikataan korvasta palanen), joka tulee maksamaan varmasti maltaita. Silti maksoin mielihyvin eilen melkein 300e, vaikka on 50% todennäkösyys, että korva ei parane. Miksi? Koska koira on rakas ja jäsen meidän perheessä. Meillä on 4 lasta, 2 koiraa ja 2 kissaa ja aikaa riittää kaikille ja on riittänyt pissaongelmien hoitoonkin ja koulutukseen.

Eikö sulla tosissaan ole muuta syytä antaa koiraa pois, kuin pissaongelma? Tosi monella koiralla tulee näitä ongelmia olemaan, syy voi olla merkkauksessa tai vaikka pissatulehdus. Ja molemmat on ongelmia, jotka voidaan kitkeä pois. Ota selvää asioista, netti on pullollaan ohjeita. Soita eläinlääkäriin, kysy neuvoja. Tee kaikki muu mahdollinen, jos et halua leikkausta. Koira on vielä nuori kuitenkin, paljon on vielä tehtävissä.

Jos moni kasvattaja on kiinnostunut jalostuksesta, miksi et heiltä kysyisi, että löytyykö sieltä päin joku kiinnostunut, joka ottaisi koiran.
 
ulkomailta tuotu koira, ja joku maksaa siitä tonni viissataa..... siinä yks mikä jo vähän epäilyttää, sillon sen tuohon hintaan tarttis kyllä ollakin valioluokan yksilö jalostukseen ja näyttelyihin..

mun kokemuksen perusteella just tollanen käytöson ominaista noille pikku-räksyille. niillä on kai usein suuremmat ego-ongelmat johtajuuden suhteen kuin isommilla roduilla.
mä tekisin niin et soittaisin eläinlääkärille leikkuri-ajan. Se maksaa yksityisellä toki enemmän, mutta kunnallisetkin osaa sen hyvin tehdä ja ovat edullisempia.
300 on paljon se on tosi,mut oletko kysynyt ton hinnan suoraan eläinlääkäriltä? mulla aikoinaan oli liki 60kiloinen koira, jonka kastrointi yksityisellä ois maksanut 350, koska menee kuulema painon mukaan. etsen perusteella joku rotan kokoinen ei pitäis maksaa niin paljoa. toki lääkärit saa vissiin ite hinnoitella.
Stressiä koiralla ilmeisesti on, mulla meni hiukan ohite et kuinka kauan tätä merkkailua sit on jatkunut??
Totuus on se et olipa koira minkä kokonen tahansa se tarvii leikkiä ja lenkkiä joka päivä, myös sellaset mistä on olosuhteiden pakosta tullut sohvaperunoita... selllasen koiran elämä on vaan tylsää...
Mä koittaisin ennen leikkuuseen menoa vielä tsempata ton ulkoilun kanssa, voihan sitä koiran ottaa vaunulenkillekin mukaan :) ja joka kerran jos kusee sun nähden niin niskasta kiinni, torumiset ja omalle paikalle.
mutta jos uutta kotia jo harkitaan noin vakavasti, en voi muuta kun toivoa onnea uudelle omistajalle. Mä en edes harkitsis ostavani pilalle mennyttä elukkaa... eikä tosta kyllä voi kolmea-neljää sataa enää edes pyytää kerran ongelma-käytöstä on noin vahvasti. tai saahan sitä tietysti pyytää, se on eri asia kuka haluaa sellaseen sijottaa paljoa, kerran takeita ei ole...
 
"epeli"
"Joillakin uroksilla on ikävä tapa merkkailla sisällä. Koska kyseessä on koiran 'itsekorostuksen' tarve pyrkii koira tekemään jälkensä mahdollisimman korkealle, jotta hajut leviäisivät mahdollisimman laajalle. Ja tästä syystä juuri sohvat, sänky ja parhaimmilla kulkureiteillä olevat matot ovat näiden merkkailujen kohteena.
Joillakin poikakoirilla ongelma ilmenee vain oman perheen tai naapurin tyttökoiran tullessa juoksuun. Toki myös tyttökoirat saattavat merkata paikkoja, mutta tämä liittyy useimmin juoksuaikaan.
POIKAPÖKSYT ovat osoittautuneet joillakin koirilla oivaksi avuksi merkkailevien poikakoirien ongelman ratkaisuna. Ihmisiä kohtaan kunnioittavamman käytöksen opettaminen kuuluu osana koulutusta. Yksinkertaistettuana tämä tarkoittaa, että koiran saaman huomion määrää säännöstellään ja sitä tehdään hyvää, joka pitää ansaita. Samalla koiran tottelevisuuskoulutusta tehostetaan. Ongelman jatkuessa kannattaa pohtia myös poikakoiran kastroimista, joka hyvin usein ratkaisee merkkailuongelman.
Tulee myös muistaa, että kaikki hajujäljet tulee poistaa hyvin huolellisesti, sillä vanhat hajut saavat koiran helposti merkkailemaan samaan paikkaan uudelleen."
 
[QUOTE="vieras";23199634]Peesaan tätä! En itsekään ikinä toimisi noin, sillä mitään takuuta siitä, että seuraavassakaan kodissa ongelma saataisiin hoitumaan, ei ole. Niinpä koira laitetaan todennäköisesti taas eteenpäin. Kaikkein pahinta koiralle, joka on voimakkaasti laumaansa kiintyvä eläin, on kiertää heittopussina kodista toiseen. Lopetus on armollinen vaihtoehto kiertolaiselämään verrattuna.

Tietysti on eri asia, jos oireilu johtuu SELVÄSTI jostain asiasta, joka korjaantuu kotia/olosuhteita muuttamalla. Jos koira on esimerkiksi selvästi "ulkokoira" ja alkaa oireilla (häiriökäyttäytyä) siitä, että sitä vaikkapa muuttuneiden olosuhteiden vuoksi joudutaan pitämään sisällä, on tietysti ihan perusteltua etsiä sille uusi koti, jossa se voi elää ulkokoirana. Toinen poikkeustilanne on se, jos koiran saa jollekin tutulle, joka on erittäin kokenut koiraihminen ja josta voi varmaksi sanoa, että hänellä on rahkeita häiriökäyttäytymisen poistamiseksi ja varmuus siitä, että koiran voi pitää lopullisesti.

Mutta noin yleisesti ottaen en missään nimessä antaisi häiriökäyttäytyvää koiraa eteenpäin. Jos aika ei koiran hoitamiseen riitä, olisi silti hoidettava tuo merkkailuongelma pois ennen koiran eteenpäin antamista. Vaikka koiran ottavalla kodilla olisikin tieto merkkailusta ja vakuuteltaisiin, ettei se haittaa ja asia hoidetaan, niin käytännössä koiralla on VALTAVAN suuri riski joutua kiertoon, jos ongelma jatkuu uudessakin kodissa.[/QUOTE]

Eikös tässä nyt aika moneen kertaan ole sanottu, että kuseskeluongelma johtuu siitä, että ap:lla on tämän kuseksijauroksen lisäksi narttukoira? Ja ongelma ratkeaa sillä, että joko uros tai narttu muuttaa. Kyse ei ole mistään varsinaisesta käytöshäiriöstä, vaan koira vaan toteuttaa koiran luontoaan.
 
"epeli"
"Perinteiset keinot:
1) Koira viedään ulos useamman kerran päivässä, ruoan jälkeen, koiran herättyä ja koira ollessa levottoman näköinen. Kun koira pissaa / kakkaa ulos, sitä kehutaan ja se palkataan namilla. Koiraa voidaan opettaa pissaamaan / kakkaamaan käskystä (helppoa) yhdistämällä pissaamiseen kehotus "tee pissat", juuri kun koira nostaa jalkaa / kyykistyy. Jos koira pissaa / kakkaa sisälle, siihen ei kiinnitetä mitään huomiota.

Menetelmää kutsutaan positiiviseksi vahvistamiseksi, oikeasta teosta saa palkkion, väärästä ei mitään. (Huom. rankaisu ei auta, sillä koira ei ymmärrä mistä rankaistaan, paitsi tietysti siitä, että koira pissaa omistajan läheisyydessä, jolloin koira ei uskalla pissata ulkonakaan omistajan läheisyydessä).

2) Koiralla pidetään sisällä housuja jalassa eli käytännössä vaippaa. Menetelmä on helppo ja varma, ei pissoja lattialla. Koiran vatsa on pissassa ja voi haista, mutta nykyisin vaipat ovat melko imukykyisiä ja hajunpitäviä. Suosittelen erityisesti pienikokoisille nartuille ja merkkaaville uroksille.

3) Koira suljetaan pienempään tilaan. Koira ei yleensä likaa nukkumatilaansa eikä ruokakupin lähistöä. Jos koira on pienemmässä tilassa, se todennäköisemmin pidättää kuin sotkee nukkuma / ruokailutilansa. Menetelmän etuna on, että silloin se ei pääse pissaamaan sänkyjä / mattoja, vaikka sotkisikin oman alueensa.

4) Kun omistaja on kotona, koira kulkee hihnassa hänen kanssaan. Kun koira ei pääse livahtamaan toiseen huoneeseen pissalle, on yleensä helppo huomata koiran levottomuus / läähätys ja viedä se heti ulos, kun sillä on hätä. Yleensä viikon seuranta auttaa ja koira oppii uudet tavat. "
 
Ai nytkö vapaudenriisto on ulotettu koiriinkin?

Kyllä koiran saa 'häkittää' osaksi aikaa sisälläkin.
Vallankin jos sillä hoituu osa ongelmista esim sillä aikaa kun lemmikki on yksin vaikka omistajan kauppareissun tms ajan.
 
"epeli"
http://www.petenkoiratarvike.com/juoksu__ja_poikahousut_cat_5125.html
täältälöytyyuroskoirillepöksyjä.googletapoikapösyt niin löydät lisää.
kääpiökoirilla merkkailu on yleinen vaiva jota ei saada aina koulutuksella kuriin.
 

Yhteistyössä