Mistä kotiäitien katkeruus ja tuomitseminen kumpuavat?

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Tää on ihan oikeesti aivan uskomaton noidankehä ja täysin typerästä syystä!! Kotiäidit syyllistää työssäkäyviä äitejä ja päinvastoin. Työssäkäyvät äidit arvostelee kotiäitejä kouluttautumattomiksi työttömiksi, jotka katkerina on kateellisia työssäkäyville. Kotiäidit arvostelee työssäkäyviä itsekkäiksi uraihmisiksi jotka ei välitä lapsistaan.

Ja kun "ryhmä a" arvostelee "ryhmää b", niin ryhmä b arvostelee takaisin jne.jne. palloa pompotellaan ees taas ja lopputuloksena kaikki saakelin äidit haukutaan maanrakoon ja unohdetaan se tärkein ryhmä: lapset.

Mä ainakin oletan että äidille on melko sisäsyntyistä ajatella lapsensa parasta. Pitää olla melkoisia häiriötekijöitä elämässä jos näin ei ole. Toisen mielestä lapsen parasta on olla kotihoidossa, toisen mielestä lapsen parasta on hyvinvoiva työssäkäyvä äiti ja turvattu elintaso. Ja kaikkea tältä väliltä.

Ei ole olemassa oikeaa vastausta. KUKAAN ei voi sanoa onko tietyn ihmisyksilön (=lapsen) tietyssä perheessä parasta olla kotona vai hoidossa. Ei vaan ole semmoista totuutta. Jokainen meistä tuntee parhaiten omat lapsensa ja oman perheensä tilanteen. Ja tekee sen pohjalta sen parhaimmalta tuntuvan ratkaisun.

Eikä pitäis olla kyllä kenelläkään asian kanssa nokkaan koputtamista. Tärkeintä kun ihan oikeasti on se lapsen hyvinvointi. Hitto meitä naisia jotka tuomitsemme toisten ratkaisut (silloin kun ne ratkaisut on kuitenkin yleisesti hyväksyttäviä, kuten nyt vaikka kotiäitiys tai työssäkäyminen).
aamen .
Minä taputan täällä, juuri näin!

LTO
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta itse olen valinnut kotiäitiyden siksi -ja lisään, että olen onnellisessa asemassa, kun voin tehdä tämän valinnan eli taloudellinen tilanne sen sallii- että koulutukseni vuoksi paljon kasvatus- ja kehityspsykologiaa lukeneena sekä käytännössä lapsia seuranneena, olen tullut siihen johtopäätökseen, että pienet eivät useinkaan jaksa vielä päivähoitoa. Ja toisekseen kiireiden vuoksi hoidon laatu on usein heidän kohdallaan todella ala-arvoista. Tarkoitan tällä sitä, että heidän kanssaan ei ehditä olemaan, vaan usein joudutaan tila rajoittamaan todella pieneksi, jotta voidaan touhuta hieman isompien lasten kanssa (mm. matkasänkyyn lapsi parin lelun kanssa ) ja ulkoilut menevät sujuvasti yksin rattaissa tai vauvakeinussa. Joku siinä sitten välillä käy hieman hymyilemässä ja antamassa vauhtia. Ensinnäkin siis liian vähän vuorovaikutusta, joka on kehityksen perusta, mutta toisaalta sitten taas liikaa virikkeitä aivojen kehitysasteen kannalta. Koko aika hälyä, vaihtuvia kasvoja, jne. Eli jos joutuisin viemään lapseni pienenä hoitoon, pyrkisin saamaan selville hyvän pph:jan ja hakisin hänelle.
MUTTA lapsissa on myös eroja. Toiset selviytyvät loistavasti jo heti pienenä päivähoidossa. Aran lapsen kohdalla yrittäisin kyllä kaikin tavoin pitkittää hoitoon viemistä (siis ettei heti 9kk ikäisenä ), jottei elämä vallan traumatisoidu; rohkeempi taas voi nauttiakin. Harkintaa ja oman lapsen tuntemusta tarvitaan.

Mä olen ollut kotiäiti v.2005 lähtien enkä ole ollenkaan katkera! Ja nyt olisi tarkoitus olla kotona vielä ainakin 10/2011 asti ja mikäli rahatilanne sallii niin virkavapaata sen jälkeen.

Mä olen onnellinen omaan valintaani enkä välitä mitä mieltä muut siitä ovat enkä ole ikinä huomannut että joku olisi valintaani jäädä kotiin arvostellut, mulla on tosin sen verran omanarvontunnetta ja olen kaikin puolin tyytyväinen elämääni, että en osaa edes muilta mitään kettuilua tms. hakea.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Eilisillan ketju sai mut ajattelemaan - nimittäin sitä, että mistä kumpuaa joidenkin kotiäitien silmitön katkeruus meitä töissäkäyviä äitejä kohtaan.
Minä olen kotiäiti vielä muutaman kuukauden, sitten menen takaisin töihin ja minusta tulee työssäkäyvä äiti. En katso että kumpikaan vaihtoehto tekee minusta paremman tai huonomman äidin lapselleni.

Sen sijaan täytyy ihmetellä, miksi näitä ketjuja jatkuvasti aloitetaan. Eiköhän tätä asiaa ole tarpeeksi jo jauhettu? Itsellläsi tuntuu olevan asiasta myös jonkinlainen patoutuma, syyllistytkö kenties siitä ettet ole ollut kotona sitä kaksplussalaisten siunaamaa 3 vuotta? Et vaikuta mitenkään erityisen itsevarmalta ihmiseltä näiden kirjoitustesi perusteella. Kannattaisiko lakata huolehtimasta niin kovasti siitä, mitä muut ihmiset kenties pienissä päissään ajattelevat?

Tanja
Voi itku! Tympiällä mielellä sain taas jälleen lukea iän ikuista juupas - eipäs, oikein - väärin vastakkainasettelua koti-/ura-äitiydestä. Kait se nyt on aivan se ja sama, kumpaa "koulukuntaa" äiti edustaa, kunhan on itse sekä koko perhe tasapainossa asian suhteen. Itse en jaksa ymmärtää moista mustavalkoisuutta asiassa, mielestäni molemmat äititahot ovat arvokkaita ja tekevät arvokasta työtä - olivatpa sitten töissä kotona lapsia hoitaen tai kodin ulkopuolella.

Itse olen kotiäiti ja ylpeä sellainen, mutta nostan hattua kaikille töissä käyville äideille, jotka yhdistävät sekä työ- että perhe- elämän parhaansa mukaan. Se riittää, että perhe on tyytyväinen ja tasapainoinen, ja sen pitäisi myös riittää "muillekin". Ei muuta kuin rinta rottingillä eteenpäin, äidit! Jättäkää omaan arvoonsa ratkaisujanne arvostelevat ihmiset, olkaa ylpeitä juuri sellaisina äiteinä kuin olette!

Ja hei, pliis, koettakaa päästä jo tämän aiheen yli ja olkaa sen verran aikuisia, että "syyttävä sormi"- tyyliset keskustelut ko. aiheesta olisi jo historiaa. Elämmehän sentään jo 2000- luvulla...

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja aamukasteen raikastama etana:
Alkuperäinen kirjoittaja MaalaisJuntti:
Höh aina tätä samaa vääntämistä.
Toinen on onnellinen kotona ja toinen töissä.
mutta kun se ei näin mene. palstamammathan haukkuu työssä käyvät äidit mennen tullen ja palatessa. itse ovat niin täydellisiä äitejä kun ovat kotona ja istuvat kaksplussan palstalla
No antaa haukkua. Tarviiko noita niin tosissaan ottaa. Sellainen ihminen, joka on tyytyväinen omaan valintaansa, antaa tollaisen paheksunnan valua kuin vesi hanhen selästä. Käykääpä kattomassa ihan millä vaan miesten foorumilla, niin ei varmasti tapella siitä onko ukot tarpeeksi lastensa kanssa vai ei.

äiti
Alkuperäinen kirjoittaja LTO:
....
Ja toisekseen kiireiden vuoksi hoidon laatu on usein heidän kohdallaan todella ala-arvoista. Tarkoitan tällä sitä, että heidän kanssaan ei ehditä olemaan, vaan usein joudutaan tila rajoittamaan todella pieneksi, jotta voidaan touhuta hieman isompien lasten kanssa (mm. matkasänkyyn lapsi parin lelun kanssa ) ja ulkoilut menevät sujuvasti yksin rattaissa tai vauvakeinussa. Joku siinä sitten välillä käy hieman hymyilemässä ja antamassa vauhtia. Ensinnäkin siis liian vähän vuorovaikutusta, joka on kehityksen perusta, mutta toisaalta sitten taas liikaa virikkeitä aivojen kehitysasteen kannalta.
Eikö sinun yksivuotiaasi kävele? :eek: Omani touhuaa innosta kiljuen päiväkodin pihalla isompien lasten kanssa eikä todellakaan jää yksin missään tilanteessa. Oman ryhmän hoitajat ovat tärkeitä ja kivoja, erityisesti omahoitaja, jonka kanssa päivittäin tulee paljon vuorovaikutusta.

No jaa, itse en kyllä tunne ketään tuollaista joka ajattelee noin. Itse olen kotiäiti ja minun on hyvä olla täällä, pakko se on itsekkin jossain vaiheessa työelämään mennä. Niin se vaan menee. Mua ei haittaa pätkääkään jos jonkun toisen lapsen äiti/vanhemmat ovat töissä. Hedän perheelle se on parhain ratkaisu, ja meidän perheelle tämä on paras. En ymmärrä miksi tehdään aina kärpäsestä härkänen, ja vielä asian suhteen mikä ei muille edes kuulu.

joopa
Alkuperäinen kirjoittaja Se:
Sörhis taitaa olla pakokauhun partaalla, kun siltä loppuu työt eikä uutta ole vielä syksyksi tiedossa. Joutuu vielä vaikka kotiäidiksi - hui kauhistus!
Muuta en enää tähän ketjuun kommentoi kuin että potkuja en ole koskaan saanut vaikka niin on väitetty, ja syksyksi on taas töitä tiedossa :D. Tukehtukaa vaikka omaan typeryyteenne, aukojat.
itte vaan... typerys!

Ensinnäkään se ei ole yhtään riippuvainen siitä onko äiti kotona vai töissä.

Katkeruus on valitettava luonnonvara meillä suomalaisilla.

Ei se työssäkäyvä äiti joka heittää lokaa kotona olevan päälle ole yhtään sen parempi.

juu
Tän palstan mukaan jokainen mamma on kateellinen, katkera ja tuomitseva, ihan sama mistä on kyse. Ja tämän aloituksen äideistä kukaan ei taida olla sinut omien valintojensa kanssa, sen verran haukutaan taas puolin ja toisin. En tajua miksi tämä on niin arka aihe kellekkään, jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee ja olosuhteet vaatii.

Luin vain alotuksen ja vastaan siihen. Minä en ollut katkera kotiäiti. Nyt olen töissä, enkä vieläkään ole katkera yhtään kellekään. :eek: Mistä tällänen yleistäminen kumpuaa?

En tosin lukenut aiempaa ketjua, mihin tämä ilmeisesti liittyy. Tämä omituinen vääntö ihmetyttää vain. Itse en jaa ihmisiä sen mukaan, mitä he tekee.

joo
Sörhis teki aloituksen: Mitä tekee kotiäiti? Ja haukkui saamattomat kotiäidit laiskuudesta hoitaa kotiaan, jonka jälkeen kertoi, että eivät olleet kaverieta vaan kävi virkansa puolesta näissä kolmessa kodissa. Aloitukseen LUONNOLLISESTI suhtauduttiin aika skeptisesti? Varsinkin kun Sörhis kertoi, että hän mutulla dioagnoisi nämä äidit synnytyksen jälkeisen masennuksen potilaiksi...

Sen ketjun jälkeen, hän avasi tämän: Miksi kotiäiti on katkera työäidille? Jaa kun ei niin mistään noin YLEISESTI! Omassa päässä Sörhiksellä on tässä nyt vähän palikat ja asiat sekaisin.. Kuka se täällä on jatkuvasti kiukuttelemassa kotiäitien asennoitumisesta joko perheeseensä tai sitten työäiteihin? Pelottava tyyppi suorastaan!

metsänpeitto
Esimerkiksi minusta sanottiin eilen, että en rakasta lastani enkä kykene häntä hoitamaan tai kasvattamaan; lapseni kuulemma kärsii kanssani. Ja kaikki vain siksi, että käyn töissä.
En tarkoita mitenkään pahalla, sinä osaat olla usein ihan fiksu ja mukava ihminen. Mutta en usko, että eilisen ketjun kommentit kumpusivat siitä, että sinä käyt töissä, vaan siitä että aloituksesi oli kuitenkin aikamoinen rimanalitus.

Jos puhuu muista halventavasti, ei voi odottaakaan että saisi kunnioittavaa kohtelua takaisin. Niin se vaan menee. Se tuskin liittyy millään tavalla siihen, että käytkö sinä töissä vai et.

Mä en ihan tosissaan edes ymmärtänyt, että miksi sun piti eilen purkaa sun omaa pahaa oloa ilmeisesti, provoilemalla asialla varsinkin jos epäilit että kyseessä oli sjm:sta kärsiviä äitejä, ja joiden luona kävit "viran" puolesta. Mun mielestäni sinulla petti harkintakyky siinä aiheessa, ja on oikeastaan ihan ymmärrettävää että osalla niistä vastaajistakin pettää se harkintakyky. Joskus on aika helppoa lähteä sille samalle linjalle kuin toisetkin, mutta kannattaisi kuitenkin ensin miettiä ennen kuin takoo näppistään.

Kun mä en Sörhis ihan tosissaan näe mitään syytä, että miksi sun pitäisi dissata yhtään ketään. Toisten mollaaminen lähtee aina siitä, minkälaisia me itse ollaan, ei siitä minkälaisia ne muut on tai mitä ne muut tekee. Se lähtee meistä itsestä ja meidän sisäisistä asioista. Sulla on hienoja asioita elämässäsi, olet löytänyt alasi, töitä, lapsi, kiva koti, ystäviä, elämänhallintaa ja muutenkin vaikuttaa siltä, että sulla on ulkoisesti ja sisäisesti paljon syitä voida hyvin ja olla tasapainoinen.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Sörhis teki aloituksen: Mitä tekee kotiäiti? Ja haukkui saamattomat kotiäidit laiskuudesta hoitaa kotiaan, jonka jälkeen kertoi, että eivät olleet kaverieta vaan kävi virkansa puolesta näissä kolmessa kodissa. Aloitukseen LUONNOLLISESTI suhtauduttiin aika skeptisesti? Varsinkin kun Sörhis kertoi, että hän mutulla dioagnoisi nämä äidit synnytyksen jälkeisen masennuksen potilaiksi...

Sen ketjun jälkeen, hän avasi tämän: Miksi kotiäiti on katkera työäidille? Jaa kun ei niin mistään noin YLEISESTI! Omassa päässä Sörhiksellä on tässä nyt vähän palikat ja asiat sekaisin.. Kuka se täällä on jatkuvasti kiukuttelemassa kotiäitien asennoitumisesta joko perheeseensä tai sitten työäiteihin? Pelottava tyyppi suorastaan!
Ok. Hurja on asenne kotiäitejä kohtaan. :| Harmi.

No juu. En kyllä ymmärrä katkeruutta enkä mustamaalaamista suuntaan enkä toiseen. Ihmisten elämät on erilaisia ja toivottavaa olisi että jokainen pystyisi järjestämään nuo asiat omalle perheelleen sopivimmalla tavalla. Ja jos se onn istuu niin miksi ihmeessä kantaa stressiä tositen asioista?

Siitä edellisestä ap:n aloituksesta luin varmaan ekan sivun vain ja tavallaan koin sen ristiriitaiseksi.Ymmrsin ettei hän suinkaan tarkoittanut kaikkia kotiäitejä vaan noita (harvoja) joilla kodin tilanne oli sellainen kuin noissa hänen vierailemissaan perheissä. Mutta silti aloitus oli jotenkin yleistävä. :/ Varmasti se suurin osa kotiäideistä pitää kotinsa ihan asiallisessa kunnossa (vaikka lapsiperheen elämisen jäljet näkyisivätkin), aivan samoin kuin työäideistä. Kuitenkin molempiin ryhmiin varmasti mahtuu ihmisiä jotka eivät saa tuota arkeaan ja kotiaan järjestykseen ja lopputulos on tuo.

En lukenut ketjua pidemmälle ankä tiedä mikä näissä perheissä "mätti" mutta kun aloitus koski kai lähinnä sitä että miten kotiäiti joka sanoo kotiäitiyttä työkseen ja elämäntehtäväkseen jne täyttää päivänsä kun koti on tuon näköinen. Oma tuntumani vaan on että ne äidit jotka mainostavat olevansa kotiäitejä päästä varpaisiin ovat varmaan niitä jotka viihtyvät kotona ja saavat kotinsakin viihtyisäksi. Eli tuskin heillä tuollaisia ongelmia on. Harvalla on, ihan oikeasti. Ap:lla on käynyt ihmesäkä jos kerta on törmännyt noin moneen törkykotiin peräkkäin. Ihan yhtähyvin sama olisi voinut käydä työäitien kohdalla ja sitten voisi ihmetellä minkälainen äiti käyttää kaikki voimavaransa ja energiansa töihinsä ja sitten koti ja perhe joutuu kärsimään.

tt

Kyllä pitää olla pahasti palikat päässä sekaisin, kun tuollaista paskaa jauhaa. huh huh..säälittävä tapaus.

peesaaja

pakko peesata

kielistä kiinnostunut
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja MaalaisJuntti:
Höh aina tätä samaa vääntämistä.
Toinen on onnellinen kotona ja toinen töissä.
Harvinaisen samaa mieltä. Siksi en ymmärrä sitä, että hyökätään kimppuun jos mitä yrittää kysyä / ihmetellä / analysoida maailmasta, jota ei oikeastaan tunne.
Sinä et tällä aloituksella hyökännyt kimppuun? Ihan samanlailla ne kotiäiditkin "ihmettelee/kysyy ja analysoi" työäidin valintoja, kuin sinäkin kotiäitien.
En. Yritän ymmärtää sitä, että miksi se äiti-ihmisen töissäkäynti on joillekin kirosana, kun itselleni on herttaisen yhdentekevää, hoitaako muut ihmiset lapsensa kotona vai menevätkö töihin (tosin sillä rajoituksella, että pääasiallista sossunelättinä loisimista ja lasten hankkimista siksi, että saa olla kotona kun ei huvita mennä töihin mä en oikein hyväksy, mutta se on sitten jo uusi ongelma, eikä liity tämän ketjun aiheeseen).
Joku ongelma sulla on tässä asiassa nyt kuitenkin, koska jaksat asiaa vatvoa kerta toisensa jälkeen. Jos et ole tyytyväinen omaan ratkaisuusi, niin voivoi. Ei se asiaa auta, että käyt mollaamaan kotiäitien valintoja.

Siksi työssäkäyvä äiti on monelle kirosana, koska he ajattelevat lapsia. Niitä pieniä jotka roudataan hoitoon ennen kuin osaavat edes kävellä tai puhua. Ilmeisesti kotiäidit ovat empaattisia ihmisiä?
MISSÄ mä olen mollannut kotiäitien valintoja, näytä!

Eikä ole mitään ongelmaa, haluan vain oikeutta meille työssäkäyville äideille. Musta on väärin se, että työssäkäyvää äitiä mollataan kylmäksi ja rakkaudettomaksi oman edun tavoittelijaksi - ja samalla kotiäiti saa lämpimän ja rakastavan sekä lastaan ajattelevan vanhemman maineen. Kun nämä asiat eivät ole näin musta-valkoisia.
Ihan aiheen vierestä, mutta eikös musta-valkoinen kirjoiteta yhteen ilman väliviivaa? Pakko ihan ihmetellä, kun äikänope kerran kirjoittaa tuon sanan väliviivalla...

Yhteistyössä