Mistä kotiäitien katkeruus ja tuomitseminen kumpuavat?

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Tää on ihan oikeesti aivan uskomaton noidankehä ja täysin typerästä syystä!! Kotiäidit syyllistää työssäkäyviä äitejä ja päinvastoin. Työssäkäyvät äidit arvostelee kotiäitejä kouluttautumattomiksi työttömiksi, jotka katkerina on kateellisia työssäkäyville. Kotiäidit arvostelee työssäkäyviä itsekkäiksi uraihmisiksi jotka ei välitä lapsistaan.

Ja kun "ryhmä a" arvostelee "ryhmää b", niin ryhmä b arvostelee takaisin jne.jne. palloa pompotellaan ees taas ja lopputuloksena kaikki saakelin äidit haukutaan maanrakoon ja unohdetaan se tärkein ryhmä: lapset.

Mä ainakin oletan että äidille on melko sisäsyntyistä ajatella lapsensa parasta. Pitää olla melkoisia häiriötekijöitä elämässä jos näin ei ole. Toisen mielestä lapsen parasta on olla kotihoidossa, toisen mielestä lapsen parasta on hyvinvoiva työssäkäyvä äiti ja turvattu elintaso. Ja kaikkea tältä väliltä.

Ei ole olemassa oikeaa vastausta. KUKAAN ei voi sanoa onko tietyn ihmisyksilön (=lapsen) tietyssä perheessä parasta olla kotona vai hoidossa. Ei vaan ole semmoista totuutta. Jokainen meistä tuntee parhaiten omat lapsensa ja oman perheensä tilanteen. Ja tekee sen pohjalta sen parhaimmalta tuntuvan ratkaisun.

Eikä pitäis olla kyllä kenelläkään asian kanssa nokkaan koputtamista. Tärkeintä kun ihan oikeasti on se lapsen hyvinvointi. Hitto meitä naisia jotka tuomitsemme toisten ratkaisut (silloin kun ne ratkaisut on kuitenkin yleisesti hyväksyttäviä, kuten nyt vaikka kotiäitiys tai työssäkäyminen).
aamen .

Beep
Ja ihmisillä on taipumus jahkailla valintojaan. Mä en tunne ketään sellaista, kuka ei koskaan miettisi valintojaan, jossittelisi... enkä sillä tavalla puhtaasti onnellista ihmistä, siis sellaista tasaisessa euforisessa onnellisuuden tilassa leijuvaa ihmistä. Tää nyt vaan on elämää...

Tärkeintä varmaan on itse hyväksyä omat juttunsa, jolloin toisten nokan koputtamiset ei paljon heiluta... koska aina löytyy ihmisiä, jotka kritisoi just sua!

Tää on ihan oikeesti aivan uskomaton noidankehä ja täysin typerästä syystä!! Kotiäidit syyllistää työssäkäyviä äitejä ja päinvastoin. Työssäkäyvät äidit arvostelee kotiäitejä kouluttautumattomiksi työttömiksi, jotka katkerina on kateellisia työssäkäyville. Kotiäidit arvostelee työssäkäyviä itsekkäiksi uraihmisiksi jotka ei välitä lapsistaan.

Ja kun "ryhmä a" arvostelee "ryhmää b", niin ryhmä b arvostelee takaisin jne.jne. palloa pompotellaan ees taas ja lopputuloksena kaikki saakelin äidit haukutaan maanrakoon ja unohdetaan se tärkein ryhmä: lapset.

Mä ainakin oletan että äidille on melko sisäsyntyistä ajatella lapsensa parasta. Pitää olla melkoisia häiriötekijöitä elämässä jos näin ei ole. Toisen mielestä lapsen parasta on olla kotihoidossa, toisen mielestä lapsen parasta on hyvinvoiva työssäkäyvä äiti ja turvattu elintaso. Ja kaikkea tältä väliltä.

Ei ole olemassa oikeaa vastausta. KUKAAN ei voi sanoa onko tietyn ihmisyksilön (=lapsen) tietyssä perheessä parasta olla kotona vai hoidossa. Ei vaan ole semmoista totuutta. Jokainen meistä tuntee parhaiten omat lapsensa ja oman perheensä tilanteen. Ja tekee sen pohjalta sen parhaimmalta tuntuvan ratkaisun.

Eikä pitäis olla kyllä kenelläkään asian kanssa nokkaan koputtamista. Tärkeintä kun ihan oikeasti on se lapsen hyvinvointi. Hitto meitä naisia jotka tuomitsemme toisten ratkaisut (silloin kun ne ratkaisut on kuitenkin yleisesti hyväksyttäviä, kuten nyt vaikka kotiäitiys tai työssäkäyminen).

Tähän on hyvä lopettaa tältä erää. Hyvää yötä kaikille äideille, isille ja lapsille :)!

vieras

Että ihan syyttä kaikki tutkimukset yms. puoltaa lapsien kotihoitoa? Enpä ole koskaan kuullut/lukenut, että lapselle on hyväksi mennä pienenä hoitoon!

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja endie:

aamen .
Tämä on kyllä täysin totta :flower:
Silti itse myönnän provosoituvani ja loukkaantuvani tästäkin ketjusta, vaikka mä tiedän itsekin etten tuohon kategoriaan kuulu, että minkä takia olen kotona. Ja itsekin tunnen vain ns. hyviä kotiäitejä niin ihmettelen, että missä nämä katkerat, laiskat ja työtä vieroksuvat kotiäidit sitten luuraa kun palstan mukaan näitä pitäisi riittää ja riittää.
Toki palstatauko tekisi itsellekin hyvää :ashamed:

Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Että ihan syyttä kaikki tutkimukset yms. puoltaa lapsien kotihoitoa? Enpä ole koskaan kuullut/lukenut, että lapselle on hyväksi mennä pienenä hoitoon!
Kotihoito on lapselle takuulla paras vaihtoehto JOS perheen talous antaa siihen myöden, äiti viihtyy kotona, lapsi saa virikkeitä ja ratkaisu on kaikin puolin perheelle paras.

Näin ei vaan aina ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Beep:
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Ai Sörhis on taas aloittanut? :D
Ja ehkä muutama muukin.... :whistle: :xmas: Mutta kenellä heistä on älliä LOPETTAA...sen näemme ensi jaksossa...siihen asti, muistakaa..totuus on tuolla jossain, ulkona! :wave:

Sitkeyskisa, vahvin jaksaa maaliin asti?!
:LOL:
:LOL: ...*makoisa mielikuva tuoliltaan kopsahtelevista mammoista, väsymyksestä silmät sirrillään, hentoinen sauhu vielä korvista suhisten*

KOPS! B)

bera

Mutta ei unohdeta sitä ryhmää, joka ei valitettavasti oikeasti:
-tee lastensa parhaan mukaan
-tunne parhaiten omien lastensa tarpeita
-tee parasta ratkaisua perheelleen

jne.

Ja näillähän en tarkoita kotiäitejä tai työäitejä, näitä henkilöitä on joka "ryhmässä".

Beep
Kuka se olikaan kun aloitti sen maitoketjun? Ei tää ihan siihen vielä yllä.. :D
Imetysketjuko? Jee, jee... nyt ei jaksa enää siihen ruveta... mä kun voisin olla helposti kummalla puolella tahansa, heh heh, kummankohan kannan valitsen seuraavaan imetys vs korvike-keskusteluun.

Hyvää yötä arvon palstalaiset!
:wave:

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Ei jei jei. Koulutustasolla ei ole mielestäni mitään tekemistä tämän kanssa. Kyse on siitä, onko ihminen oikeasti onnellinen valitsemallaan tiellä. Se joka on, ei hauku niitä, jotka ovat ratkaisseet asiat toisin. Haukkujalla on aina paha olla itsellään, syystä tai toisesta.
No onko sinusta esimerkiksi sellaiset ihmiset, jotka säälivät tai halveksivat vaikka juoppoja ja narkkareita, myös jotenkin elämäänsä tyytymättömiä ja harmittelevat, mikseivät valinneet elämässään toisin. Tai jos yksinkertaisesti ei pidä naapurin rouvan uudesta jakkupuvusta, on automaattisesti kateellinen. Eikö voi olla vain rehellisesti eri mieltä kuin toinen ja kertakaikkiaan vain ihmetellä toisen ratkaisuja?

sama mami
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Alkuperäinen kirjoittaja rehellinen mami:
mä voin rehellisesti sanoa, että arvostelen sen takia työäitejä , koska en en itse tartte enkä halua mennä töihin. ei ole talovelkaa ja ukolla on niin hyvä palkka, että voisin olla kotirouva vaikka lopunikäni ja lisäksi mun työnkuva on aika paskasta, etten jaksaisi olla töissä ja sitten vielä hoitaa kotihommat ja viedä ja tuoda lapsia hoitoon yms. haluan olla kotiäiti ja nautin suunnattomasti kun saan olla taaperoitteni kanssa kotona, en voisi kuvitellakkaan vieväni lapsiani vieraille ihmisille hoitoon.
Näin. Mutta työäitien mielestä tällainen äiti on vaan katkera heitä kohtaan. Ei kukaan kotiäiti VOI oikeasti tykätä olla kotona, pakon edestä he siellä ovat. Ei ole koulutusta tai työpaikkaa, eli köyhiä miehensä siivellä eläjiä vaan.
no miks ylipäänsä pitää arvostella työäitejä tässäkään tapauksessa ? :eek:
noh, emmä oikeesti arvostelekkaan... mä en aina vaan ymmärrä miks joku menee töihin eikä haluu olla muksujensa kanssa kun minä siintä niin kovasti nautin. tietty joillain on myös kiva työ josta ne nauttii ja on vähän pakkokin olla töissä , että saa leivänpäälle muutakin kuin ylähuulen =)

v
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Ei jei jei. Koulutustasolla ei ole mielestäni mitään tekemistä tämän kanssa. Kyse on siitä, onko ihminen oikeasti onnellinen valitsemallaan tiellä. Se joka on, ei hauku niitä, jotka ovat ratkaisseet asiat toisin. Haukkujalla on aina paha olla itsellään, syystä tai toisesta.
No onko sinusta esimerkiksi sellaiset ihmiset, jotka säälivät tai halveksivat vaikka juoppoja ja narkkareita, myös jotenkin elämäänsä tyytymättömiä ja harmittelevat, mikseivät valinneet elämässään toisin. Tai jos yksinkertaisesti ei pidä naapurin rouvan uudesta jakkupuvusta, on automaattisesti kateellinen. Eikö voi olla vain rehellisesti eri mieltä kuin toinen ja kertakaikkiaan vain ihmetellä toisen ratkaisuja?

Sörhis ei ole onnellinen valitsemallaan tiellä, koska kehtaa haukkua (?) sossun tuilla eläviä työnvieroksujia..... oman periaatteensa mukaan on siis noin...

tsuppaduida
Jospa nyt osuis vastaus oikeeseen ketjuun.

Sen enempää itse asiaa kommentoimatta, pakko sanoa. Sörhis, tunnen sinut muussakin elämässä kuin vain kaksplussan tyyppinä, ja pakko sanoa että tämä sinun plussan persoona on todella ärsyttävä. Vaikea uskoa että olet yksi ja sama ihminen joka täällä kirjoittelee ja se jonka tunnen muussa elämässä, kun juttusi ovat toden teolla päähän ottavia. Kiitos ja anteeksi.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Beep:
Ai Sörhis on taas aloittanut? :D
Ja ehkä muutama muukin.... :whistle: :xmas: Mutta kenellä heistä on älliä LOPETTAA...sen näemme ensi jaksossa...siihen asti, muistakaa..totuus on tuolla jossain, ulkona! :wave:

Sitkeyskisa, vahvin jaksaa maaliin asti?!
:LOL:
:LOL: ...*makoisa mielikuva tuoliltaan kopsahtelevista mammoista, väsymyksestä silmät sirrillään, hentoinen sauhu vielä korvista suhisten*

KOPS! B)
Olinkos minä nyt sitten voittaja vai häviäjä, kun Sörhis näemmä luovutti?

vieras
Minä älähdin siinä ketjussa kovastikin. Ja ihan vain sen pohjalta, että Sörhis kertoi olleensa viran puolesta asialla ja kehtasi tulla tänne palstalle asialla märehtimään. Sen perään ilmoitti, että tuli asiasta palstalle ylipäätään kertoilemaan, kun halusi huomiota ja katsoa saako vastauksia (siis tämä jo kertoo aika paljon..). Ja ihan tiedoksi, minäkin olen "työäiti", mutta tuo Sörhiksen yleinen tapa olla erittäin ilkeä saa minulla niskavillat pystyyn. ja kun tämä ei todellakaan ollut eka kerta, kun Sörhis toisten kustannuksella hakee täällä huomiota. Sörhiksillä on ylipäätään hyvin usein hyvin ilkeä tyyli. Niin että kysytäänpä kuka se täällä katkera on? Kuka saa mielihyvää ilkeilystä, vittuilusta ja piilovittuilusta???

minä myös
Minä älähdin siinä ketjussa kovastikin. Ja ihan vain sen pohjalta, että Sörhis kertoi olleensa viran puolesta asialla ja kehtasi tulla tänne palstalle asialla märehtimään. Sen perään ilmoitti, että tuli asiasta palstalle ylipäätään kertoilemaan, kun halusi huomiota ja katsoa saako vastauksia (siis tämä jo kertoo aika paljon..). Ja ihan tiedoksi, minäkin olen "työäiti", mutta tuo Sörhiksen yleinen tapa olla erittäin ilkeä saa minulla niskavillat pystyyn. ja kun tämä ei todellakaan ollut eka kerta, kun Sörhis toisten kustannuksella hakee täällä huomiota. Sörhiksillä on ylipäätään hyvin usein hyvin ilkeä tyyli. Niin että kysytäänpä kuka se täällä katkera on? Kuka saa mielihyvää ilkeilystä, vittuilusta ja piilovittuilusta???
Minä olen nainen ja äiti. Olen ollut työäiti, opiskeleva äiti ja kotiäiti aina sen mukaan mikä on meidän perhetilanteemme mukaan ollut mahdollinen/järkevä.
En syyllistä yhtäkään työ/kotiäitiä valinnoistaan, he kantavat siitä ihan itse vastuun. eilinen ketjusi ja sen tarkoitus oli vain täysin asiaton ja loukkaava ja suoraan sanottuna ihmettelen tätäkin lähtökohtaa "asialliselle keskustelulle".

Etkö oikeasti osaa keskustella ilman härkkimistä ja asiattomuuksia?
Siinä sinulla olisi vielä paljon oppimista kyllä. (kuten meillä kaikilla) mutta itsepä aloitit niin eilen kuin tänäänkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Se:
Sörhis taitaa olla pakokauhun partaalla, kun siltä loppuu työt eikä uutta ole vielä syksyksi tiedossa. Joutuu vielä vaikka kotiäidiksi - hui kauhistus!
Muuta en enää tähän ketjuun kommentoi kuin että potkuja en ole koskaan saanut vaikka niin on väitetty, ja syksyksi on taas töitä tiedossa :D. Tukehtukaa vaikka omaan typeryyteenne, aukojat.

No, mun ymmärrykseen ei vaan mene se, että alle vuoden ikäinen viedään hoitoon. Pieni ihminen, joka tarvitsee äitiään/isiään enemmän kuin mitään muuta. Mielestäni on itsekästä ajatella vain omaa etuaan, että pääsee töihin kun ei jaksa olla kotona. Se riippuu paljon myös omasta asenteesta. Osaa asennoitua siihen, että on kotona lapsen kehityksen kannalta tärkeät vuodet, koska ne on tärkeät nimenomaan sille pienelle lapselle. Toki jos mielenterveydessä on jotain häikkää, diagnosoitu vakavampaa masennusta tms. niin silloin on lapsen parempi olla muualla.

Mutta kyllä ne työäiditkin solvaa kotiäitejä, ja musta tuntuu että he nimenomaan ovat katkeria. Kateellisia siitä, koska itsestään ei ollut elämään lapsen ehdoilla.
Ensinnäkin reilu 10 vuotta sitten, kun mun esikoinen oli pieni oli ihan normaalia, että äidit menevät töihin. Minä en muuten tuntenut yhtä ainutta lasta kotona hoitavaa äitiä. Joten aika nopeasti asiat ovat muuttuneet. Kun sain keskimmäisen nyt 7-vuotiaan poikani paineet olivat jo toisin päin, olisi pitänyt jäädä kotiin, siihen ei ollut taloudellisia mahdollisuuksia, mieheni kun oli lomautettu osan viikosta, joten oli pakko palata töihin. Kolmosen kohdalla sinnittelin kotona muutaman kuukauden, poika oli yli vuoden kun palasin töihin. Enkä ehtinyt 4 kk aikana saada vielä ainuttakaan kotihoidon tukea kiitos kelan, siinä alkoivat rahat olla tosi tiukoilla.

Ja minä näen kyllä nämä solvaukset ihan päinvastoin, niin kuin juuri sinun viimeisessäkin lauseessasi. Jos olen kotiäideille jostakin kateellinen, niin siitä, kuinka helppoa elämää saavat viettää, ja tämä siis oman kokemukseni mukaan, mulla on vaativa työ ja kodin ja työn yhdistäminen ei ole ihan helppoa. Joku toinen voi sitten olla ihan jotain muuta mieltä.

Mutta mä en yksinkertaisesti ymmärrä miksi meidän äitien pitää leimata toisiamme ei kelvottomaksi toisen tekemien valintojen mukaan. Me kun emme tiedä oikeasti miksi toinen niitä päätöksiä on tehnyt!

Yhteistyössä