Mistä syystä sinä et halua enää lisää lapsia tai haluat siirtää seuraavaa hamaan tulevaisuuteen?

Meitä onnisti vasta yli kolmekymppisinä saamaan eka vauva (ylihuomenna 3v) ja nyt tokaa odotan. Joten ikä on ainut, joka mulla on syynä, että tämä on viimeinen raskaus. Olen onnellinen, että saan pian olla kahdellekin äiti :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Olisi pakko antaa junnu isälleen, jos vielä yhden hankkisin . Niin raadollista ja kamalaa kuin onkin, mun lapsilukuni määrää brutaalisti raha...en hanki enempää lapsia kuin mitä pystyn elättämään ja kouluttamaan.

kyllä sitä tuota rahaa ajattelee ja juuri se että kaikille lapsille pystyy tasapuolisesti antamaan. Lapsellakin on tietyt "oikeudet" eikä vaan osana perhettä

ja itselläni jäi lapset tuohon kolmeen joka on ihan sopiva määrä "hallita" sekä taloudellisesti että muuten. jokaisella on omat tapansa ja elämänarvonsa ja vaikka ei muotikuteita ostella eikä viimeisen mallin kännykkääkään, niin haluan lapsilleni antaa kaikenlaisia elämyksiä elämässä (yhdessä harkiten mitä ) ja turvata sen että heillä on mahdollisuus käydä lukion loppuun (tai sitten se muu sen asteen koulutus)ihan äidin ja isän varoin vaikkakin lukioiässä voikin jo kesätöitäkin osan kesää tehdä.
kun vanhin pääsi vaihto-oppilaaksi (kaikenlaisia joululahjarahoja ja lapsilisää säästössä millä puolet vuodesta katettiin ) niin meillä tuntuu luonnolliselta noista nuoremmista lapsista että he pääsee sen myös. Ei tuo että kaikkien pitäisi päästä vaan se tasa-arvo perheessä!

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
Olisi pakko antaa junnu isälleen, jos vielä yhden hankkisin . Niin raadollista ja kamalaa kuin onkin, mun lapsilukuni määrää brutaalisti raha...en hanki enempää lapsia kuin mitä pystyn elättämään ja kouluttamaan.

kyllä sitä tuota rahaa ajattelee ja juuri se että kaikille lapsille pystyy tasapuolisesti antamaan. Lapsellakin on tietyt "oikeudet" eikä vaan osana perhettä

Mä en osaa ajatella tuota rahaa. meillä lapsena oli vanhemmilla tiukkaa rahasta ja silti onnellinen lapsuus.sisko ja veli ovat saaneet itselleen ammatit eikä vanhemmat niitä ole rahoittaneet eikä myöskään ajokortteja tai autoja.
Mutta se mitä ajoin takaa tällä kysymyksellä ja tuli monta hienoa vastausta oli se että miten miehet ajattelisivat erillä lailla tässä lapsiluku määrässä kuin naiset. oma mieheni sanoi ettei katsoisi ekana että onko rahaa vaan että sen tietää kun ei halua enempää.

Alkuperäinen kirjoittaja NalleKarhuÄiti:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:

Mä en osaa ajatella tuota rahaa. meillä lapsena oli vanhemmilla tiukkaa rahasta ja silti onnellinen lapsuus.sisko ja veli ovat saaneet itselleen ammatit eikä vanhemmat niitä ole rahoittaneet eikä myöskään ajokortteja tai autoja.
Mutta se mitä ajoin takaa tällä kysymyksellä ja tuli monta hienoa vastausta oli se että miten miehet ajattelisivat erillä lailla tässä lapsiluku määrässä kuin naiset. oma mieheni sanoi ettei katsoisi ekana että onko rahaa vaan että sen tietää kun ei halua enempää.

mies varmaan katsoo 20 vuotta tulevaisuuteen. vaikka autokoulua eikä autoa kustanna niin menee sitä rahaa kyllä muuten.
ja kannattaa varmaan pienemmällä lapsiluvulla ensin katsoa mitä yleensä rahaa menee ja miten muutenkaan menee lasten kanssa, lapset kun on sen seuraavat 20 vuotta etkä heitä huutonettiin myyntiin tai vaihtoon voi laittaa

tuo rahan ajatteleminen varmaan siitäkin, ei yksin kromosomeista että miten rahaa ja kannattavuutta voi esim työelämässäänkin joutua miettimään. Jos työelämässä pyörittelee rahaa ja miettii mihin investointiin on varaa ja vääntää jonkunlajin budjettia, niin se tulee helpommin myös kotielämään.

meillä kolme lasta, syntyneet kaikki 5 vuoden sisällä ja arki välillä melko kovaa pyöritystä. mielessä kangastelee jo toive siitä, että elämä pikkuhiljaa helpottuisi ja alkaisi löytyä omia pieniä hetkiä täältä äitiyden lomasta. rakennushommatkin alkaa olla jo loppusuoralla, eli tuossa 3-4 vuoden päästä mä istun tuossa omalla terassilla kahvikupposen kanssa aamuauringossa nautiskellen kun lapsoset leikkii kauniisti keskenään... ja todennäköisesti poden järjetöntä vauvakuumetta! :D mutta luotan kyllä vahvasti, että mieheltä löytyy siinä vaiheessa se järjen ääni...

Raha on ikävä kyllä se suurin syy: tällä hetkellä ei ole mahdollisuutta saada isompaa asuntoa eikä autoa :ashamed: Poden kyllä järkyttävää vauvakuumetta, mutta on vaan oltava järkevä. Just ja just mahdutaan kaikki 4 ja kaksi koiraa tähän kolmioon :/

No, tämän ekan kansa tämä vauvavuosi on ollut sen verran raskas, että en just nyt jaksais toista. Toinen saa kyllä tulla, mutta ei ihan vielä, ennen kuin olen vähän tasaantunut tämän edellisen kanssa...

En jaksaisi enää hoitaa. Kolme vuotta sitten haaveilin neljästä lapsesta. Nyt olen varma etten enää halua. Kuopus oli jo vauvana hankala ja nyt kun 2v synttärit lähestyy niin on edelleen hankalampi kuin isoveljet tuon ikäisenä. Ei riitä kädet, hermot, aika eikä rahat enää neljänteen eikä myöskään mies halua.

no ihan vaikka siks, että pitäis ostaa tila-auto, pitäs kai kerran elämässään tehdä palkkatyötäkin, noissa kolmessa riiviössä on ihan tarpeeks hoitamista ja jos ei ole niin ne 2 hoitolasta, (jotka aloittavat meillä elokuussa) täyttävät senkin mahdollisen puuttuvan kolon. RIITTIKÖ??

No eiköhän noissa kolmessa ole meille jo riittämiin =)

Rahallisesti ei oo ongelmia mutta oma mukavuuden haluni alkaa nostaa päätään pikkuhiljaa :D Lisäksi autohan sitte pitäs ostaa enkä todellakaan tahdo mitään tila-autoa :x

Saattaaha se mieli joskus muuttua mutta nyt on ihan hyvä näin :)

Kahden lapsen äitiys ilman minkäänlaisia tukiverkkoja (lapset aina kotona) ja lisäksi taloudellisesti heikko tilanne (köyhyys), kuten useilla muilla korkeakoulutetuilla työn perässä kasvukeskukseen muuttaneella.

Omaa aikaa ei käytännössä ole kun lapset aina kotona, omakotitalo, lemmikki.
Nyt tajuaa miten helppoa oli kun oli vain yksi lapsi ja vuokra-asunto. Myös ilman tukiverkkoja.

Jos olisin aikoinani tiennyt, että todellakin 2 lasta on monta kertaa enemmän työtä ja totaalinen oman ajan loppuminen, meillä ehkä olisi vain yksi lapsi.

Haluaisin neljännen tooosi paljon, mutta, mutta.. :/
Mitenkäs talous, asuminen, eikä edes tavalliseen autoon mahduttaisi :| Haluaisin tietty enemmän yhteistä aikaa miehen kanssa kahdelleen, eikä se helpotu jos pitäisi saada hoitopaikka neljälle lapselle :(

Viihdyn lasten kanssa paljon, että siinä mielessä kotiäitiys ei hirvittäisi, työtkään eivät karkaa minnekään.

Joten taitaa "jäädä" näihin kolmeen..Jospa sitten karvavauva ;)

Yhteistyössä