Mistä helvetistä mä aloitan? (erosta ja siitä kun tulot 0e)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kamala tilanne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla on käynyt mielessä tuo että mies ostaisi mut ulos siitä. Mutta kuten tuossa ylempänä kerroin niin mökkiä on maksettu miehen perintörahoilla ja avioehdon mukaan en ole oikeutettu miehen perintöön. Miehelle oli aikanaan jostain syystä kamalan tärkeää että mökistä puolet tulee mun nimille, kai sillä oli huono omatunto kun kaikki muu oli hänen nimissään.

Nyt ihan toivon ettei mulla olisi oikeutta tuohon mökin puolikkaaseen,pääsisin paljon helpommalla.

en aivan ole juristi mutta tuntuis että jos perinnöksi saatu on omaisuus on hävinnyt/muuttanut muotoaan niin avioehto ei enää vaikuta

ehdotan, että pestaat juristin joka pyyhkii avioehdolla ukolta /ceen ja hommaa sulle puolet teidän omaisuudesta

[QUOTE="Aapee";26215575]Juu mies ei haluaisi erota. Hokee vihaisesti vaan että siitä vaan, mene kokeilemaan yksin asumista johonkin vuokraloukkoon ja etten tule pärjäämäänilman häntä. "tuut olemaan musta riippuvainen" on suora lainaus eiliseltä. Hitto se satutti enemmän kuin mikään koskaan ennen. Ihankuin mies pitäisi mua niin luuserina ettwn osaisi tulla toimeen omillani. Vai onko se eroamisesta vaan niin vihainen että päästelee sammakoita? En tiedä. Eilen kysyi mm. että millä aion maksaa vuokraa jne, no kerroin että alkuun joudun toki nostamaan kaikki mahdolliset tuet ja että kyllä niillä muutkin toimeen tulee. Mies aurahti että senkun näkis :o olin ihan monttu auki. Luuleeko se että tulen rahaa kinuamaan kun täältä muutam pois?[/QUOTE]

Luulenpa, että miestä itseään saattaa pelottaa eron jälkeinen pärjääminen, vaikka nyt rahallisesti pärjäisikin paremmin....miehelle voi olla kova paikka kun perhe ei olekaan enää ssiinä arjessa kokoaikaa...ja siksi nyt sulle "purkautuu" noin...voimia teille molemmille nyt oikein paljon ja toivottavasti saatte asiat sovussa järjestymään!

[QUOTE="Jaa";26215600]Miksi eroat?[/QUOTE]

Koska minusta tää ei toimi. Yhdessä lähes 14v ja ekojen vuosien jälkeen ero pyörinyt usein mielessä. Olemme vaan niiiiiiiiiiiin erilaisia. Minusta tuntuu että mies hukuttaa minua. Hyvä mies se on, väärä vain minulle. Olen kadottanut itseni totaalisesti tässä liitossa koska koen etten voi tai saa olla oma itseni... Äh, liian monimutkaista yrittää näin selittää.

Lyhyesti, en ole onnellinen mieheni kanssa. En ole ollut vuosiin.

Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapoikienmamma;26215643:
Luulenpa, että miestä itseään saattaa pelottaa eron jälkeinen pärjääminen, vaikka nyt rahallisesti pärjäisikin paremmin....miehelle voi olla kova paikka kun perhe ei olekaan enää ssiinä arjessa kokoaikaa...ja siksi nyt sulle "purkautuu" noin...voimia teille molemmille nyt oikein paljon ja toivottavasti saatte asiat sovussa järjestymään!

Kyllä, se tulee olemaan miehelle kamalaa ettei lapset olekaan aina kotona. Se on todella omistautunut isä. Haluan asunnon jostain läheltä jotta lapset pääsee viettämään aikaansa isänsä kanssa koska haluavat. En halua mitään jokatoinen viikonloppu juttuja, se olisi kamalaa miehelle ja lapsille. Lapset jo isoja ja suhaavat miten lystäävät.

[QUOTE="Aapee";26215667]Kyllä, se tulee olemaan miehelle kamalaa ettei lapset olekaan aina kotona. Se on todella omistautunut isä. Haluan asunnon jostain läheltä jotta lapset pääsee viettämään aikaansa isänsä kanssa koska haluavat. En halua mitään jokatoinen viikonloppu juttuja, se olisi kamalaa miehelle ja lapsille. Lapset jo isoja ja suhaavat miten lystäävät.[/QUOTE]

mutta aina kannattaa tehdä mustaa valkoisella jonkinlainen sopimus. Se miten se sit toteuttaa on asia erikseen.

[QUOTE="Aapee";26215591]Oikeesti? Jos omaisuus on kiinni mökissä jota ei ole vielä myyty? Pitääkö mun jumalauta kituuttaa tässä niin kauan että mies suostuu alkaa myymään sitä mökkiä? Ja kunnes se ylipäätään menee kaupaksi? Siinähän voi mennä vaikka kuinka kauan!

Argh!![/QUOTE]

Mulla on kans puolikas mökistä (ei tosin mieheni kanssa), hain sossusta toimeentulotukea ja sanottiin että omaisuus pitää realisoida ja sitten hakea uudestaan :/ Mulla pelottaa ihan s**tanasti että mitä jos tulee ero, en saa sossusta senttiäkään koska tuota omaa puolikastani en voi myydä kenellekään..

[QUOTE="vieras";26216005]Mulla on kans puolikas mökistä (ei tosin mieheni kanssa), hain sossusta toimeentulotukea ja sanottiin että omaisuus pitää realisoida ja sitten hakea uudestaan :/ Mulla pelottaa ihan s**tanasti että mitä jos tulee ero, en saa sossusta senttiäkään koska tuota omaa puolikastani en voi myydä kenellekään..[/QUOTE]

Voi prkl!!!!! Tähänkö tää nyt kaatui.... Pitää ottaa yhteyttä jonnekin jos pääsisin jotenkin eroon siitä mökinpuolikkaasta vedoten siihen että se on maksettu miehen perinnöllä.

[QUOTE="Aapee";26216021]Voi prkl!!!!! Tähänkö tää nyt kaatui.... Pitää ottaa yhteyttä jonnekin jos pääsisin jotenkin eroon siitä mökinpuolikkaasta vedoten siihen että se on maksettu miehen perinnöllä.[/QUOTE]

No itse en näistä tukiasioista tiedä mitään, mutta vaikka et toimeentulotukea saisikaan, niin työttömyys ja joku asunmistukihan sulle kuuluu heti kun muutat pois miehesi omsitamasta talosta. Nyt vaan yhteyttä sinne työkkäriin ja selvittämään asia.

Mulla on kokemusta tuosta että mies on saanut perintöä johon minulla ei ole avio-oikeutta.

Leikitään vaikka että tuo summa on n. 100 000 e. Sillä on maksettu kaikki loput asuntolainat. Kun ero tulisi, niin ensin siitä yhteisestä omaisuudesta erotetaan tuo 100 000e ja loppu jaetaan tasan (muulle omaisuudelle ei ole avioehtoa).

Vaikka mies olisi tuhlannut sen ihan mihin vaan, niin ensin omaisuudesta eroteteen se peritty summa ja loput jaetaan tasan.

työkkäriin mars. ja sitten kelan laskurilla voit laskea paljonko saat asumistukea asuntoon.

aika sosiaalityöntekijälle tekemään sopimukset lasten huollosta ja elatusmaksusta.

Minä olen 3:n lapsen yh ja muutin lasten kanssa asumaan kun olin äitiyslomalla ja tulot pienet.
Vuokrasin asunnon, menin kelaan, tein asumistukihakemuksen.
Takuuvuokran sain onneksi äidiltäni. Olisi sen sossustakin saanut, mutta en jaksanut. Ja sano kelalle että asialla on kiire.
Kyllä ne asiat lutviintuu vaikkakin tuntuvat tällähetkellä hankalilta.
Laskeskele jo etukäteen asumistuksesi määrää sillä laskurilla...
Niin ja kelalle ilmoita myös yh-lapsilisäkorotus. Huomaa että muuttokuukaudelta saat vielä normaalia lapsilisää, sitä seuraavalta alkaa vasta pyöriä yh-korotus.

ja muista että teette kohtuullisen elatusmaksusopimuksen, sillä sen muuttaminen on aikaa ja rahaa vievää oikeustointa (nimim juuri sen läpi käynyt) .... (meillä mies valehteli tulonsa alakanttiin ja tehtiin sopimus alle minimin, mutta vein asian oikeusaputoimistoon, jotka tarkastivathänen verotietonsa ja johan summa nousi)
147 tai jotain on NS minimi...

No mikset vaan sitten luovuta koko mökkiä miehellesi, jos pitää päästä siitä eroon? Eihän se ole kun nimi paperiin. Jotenkin taas hämmästyttää koko touhu; jos vuosikausia on ollut onneton ja miettinyt eroa, niin eikö olis kannattanut ajoissa hoitaa raha-asiansa kuntoon ettei sen eron tultua tarvitse mennä sinne sossun luukulle?

[QUOTE="vieras";26217369]No mikset vaan sitten luovuta koko mökkiä miehellesi, jos pitää päästä siitä eroon? Eihän se ole kun nimi paperiin. Jotenkin taas hämmästyttää koko touhu; jos vuosikausia on ollut onneton ja miettinyt eroa, niin eikö olis kannattanut ajoissa hoitaa raha-asiansa kuntoon ettei sen eron tultua tarvitse mennä sinne sossun luukulle?[/QUOTE]

No aina ei ole vaan duunia. Ja kun on niin se raha on mennyt elämiseen, ei mulla ole säästöön jäänyt mitään. Keikkahommia yms tehnyt.

Ja en ole elänyt elämääni pohtien että KUN eroan. Se on häivähdellyt mielessä jo vuosia mutta olen halunnut jatkaa ja luulin viimeiseen saakka että yhdessä pysytäänkin. Sitten tapahtui asioita jotka sai minut tekemään viimeisen päätökseni, eli haluan eron.

Ei kaikki ole aina niin mustavalkoista.

Meillä oli miehen kanssa puoliks talo meidän nimissä. Omaisuudeksi katsottiin siten, etten voinut hakea esim. kunnalta vuokra-asuntoa enkä korkotuettuja muiltakaan. Mutta sossusta sain kyllä rahaa hetken, toimeentuloahan ei ollut, koska ennen kuin ositus oli tehty, niin mulla ei rahaa ollut. Meillä ei kyllä ollut sen kummempia vakituisen asunnon ylittäviä omaisuuksia kuin suht vanha auto ja myös melko vanha vene, joilla ei paljon rahallista arvoa. Mutta jos joudut tekemään toimeentulotukihakemusta, niin ilmoitat, ettei rahaa ole ennen ositusta käytettävissä.

Eilen taas keskusteltiin. En kuulemma tule pärjäämään taloudellisesti taikka henkisesti ilman miestäni :( hokee ivalliseen sävyyn että mee ja kokeile niin näet mitä se on siellä vuokraluukussa yksin kököttää lasten ja eläinten kanssa. Jaksatkohan edes koirias hoitaa yksin :o tää on siis ihan uusi piirre mitä en ole ikinä ennen miehessäni nähnyt. Se ei ole ikinä puhunut noin. Se on kiltti ja hyvä ollut. Nyt latelee ilkeyksiä päivittäin. Helvetti. Luuleeko se että nuo kommentit saa mut jäämään? Kuulemma koittaa "herätellä" mua todellisuuteen. Jep jep.

Kun itse aikanaan erosin, soitin ensin maksulliseen lakimiesneuvontaan (siis puhelinpalveluun, taksa menee puhelinlaskun kautta) ja esitin muutamat tärkeimmät kysymykset siellä. Ja sitten varasin ajan lakimiehelle ositusta varten.

Oma tai teidän yhteinen pankki on myös paikka, missä tiedetään asioita ja sitä miten niiden "kuuluisi" mennä.

Mutta oli nyt sitten miten oli, tärkeintä on sinun ja lasten isän keskinäinen kyky sopia asioita. Vaikka sinut on rajattu ulos perintöoikeuden piiristä, voit luultavasti vaatia osuutta kaikesta siitä omaisuudesta, mitä perintörahoilla on sittemmin maksettu. Eli jos haluat, voinet hyvinkin vaatia lain mukaan avio-osuuttasi kaikesta siitä mikä on miehen nimellä ja on ollut yhteistä. Voitte katsoa esimerkiksi, että perhe on ollut yhteinen hanke, sinä olet tukenut miehen uraa hoitamalla kodin ja lapset (kuten on ollutkin). Mies sitten voi olla toista mieltä, ja vedota esimerkiksi siihen, että juuri hänen perintörahoillaan on kaikki ostettu. Tässä tapauksessa hänen pitäisi pystyä (jos mennään oikeusistuimiin) osoittamaan, että näin on ollut. Hänen juristinsa voi puolustaa tätä asiaa, ja sinun juristisi voi yhtä hyvin vaatia isompia osuuksia sinulle, koska olet suorastaan uhrannut urasi kotona ollessasi perheen eteen.

Toivottavasti ette joudu menemään näin ikäviin kuvioihin, vaan voisitte vielä eron hetkellä istua jonakin hetkenä järkevästi alas, ja sopia keskenänne siitä mikä kummankin mielestä olisi kohtuullista ja reilua, ja ennen kaikkea sellainen järjestely, missä lapset voisivat mahdollisimman turvallisesti ja hyvin jatkaa omaa kehitystään - kummankin vanhemman kanssa.

No hyvä että latelee tyhmiä. Sullahan niistä taisteluhalu kasvaa, ja tahdot näyttää äijälle että toki pärjäät ilman sitä. Ja paremmin voit kuin koskaan ennen :) Soskun täytyy kyllä tulla vastaan toimeentulotuessa, vaikka sulla mökinpuolikas onkin. Ethän sitä voi yksin myydä...

[QUOTE="Aapee";26222508]Eilen taas keskusteltiin. En kuulemma tule pärjäämään taloudellisesti taikka henkisesti ilman miestäni :( hokee ivalliseen sävyyn että mee ja kokeile niin näet mitä se on siellä vuokraluukussa yksin kököttää lasten ja eläinten kanssa. Jaksatkohan edes koirias hoitaa yksin :o tää on siis ihan uusi piirre mitä en ole ikinä ennen miehessäni nähnyt. Se ei ole ikinä puhunut noin. Se on kiltti ja hyvä ollut. Nyt latelee ilkeyksiä päivittäin. Helvetti. Luuleeko se että nuo kommentit saa mut jäämään? Kuulemma koittaa "herätellä" mua todellisuuteen. Jep jep.[/QUOTE]

Mä olen tässä ketjussa tän aikasemminkin senonut, mutta palkkaa itsellesi juristi hyvä nainen!

Joo, olet tuloton, mutta kyllä sulle osituksesta sen verran jää, että pystyt jotain konsultoimaan asiasta.

Miehesi kävelee sun yli kaikessa, jos et itse pidä puoliasi. Avioehtohan suojelee perittyä omaisuutta, ei liiton aikana hankittua.

[QUOTE="vieras";26222630]Mä olen tässä ketjussa tän aikasemminkin senonut, mutta palkkaa itsellesi juristi hyvä nainen!

Joo, olet tuloton, mutta kyllä sulle osituksesta sen verran jää, että pystyt jotain konsultoimaan asiasta.

Miehesi kävelee sun yli kaikessa, jos et itse pidä puoliasi. Avioehtohan suojelee perittyä omaisuutta, ei liiton aikana hankittua.[/QUOTE]

En usko että mies kävelee ylini. Tästä on puhuttu ja mies sanoo että saan sen mikä kuuluukin, ja siihen luotan. Ainoa epäselvä kohta vaan on että mikä kuuluu. En tahdo puolia,koska minusta en ole oikeutettu siihen millään lailla, mutta jokin kohtuullinen summa. Ja osaan pitää puoleni ilman juristia. Olen sen osannut tähänkin asti koska tarvetta ei ole ollut. Vaikka ero tosiaan tulossa, on mies kokoajan sitä mieltä että rahat ns yhteisiä kuten tähänkin saakka. Mutta se raha mitä erossa tulen saamaan menee luultavasti asuntoon. Mutta ennen sitä joudun olemaan vuoralla ja siitä mieheni ns ilkkuu että koitas vaan. Ja siitä sitten kun ositus on tehty ja saisin oman asunnon niin etten pärjää sen oman kämpän kanssa koska kaikki kulut on omia kos tulee remppaa, ja etten jaksa hoitaa eläimiä (eläimet jää mulle koska minä olen ne halunnut, ei mies).

[QUOTE="Vieras";26224162]Jätä lapset miehelle, silloin sinulla on helpompaa ja lapset saavat jäädä asumaan omaan kotiinsa.[/QUOTE]

Lapset eivät "jää" kummallekaan. Ovat jo niin isoja, eli ala-asteen yläluokilla että saavat ihan itse sompailla miten tykkäävät. Toki jos miehellä menoa, lapset minulla ja sama toisinpäin. Miehen veljellä samanikäiset lapset, ero muutama vuosi sitten ja heillä toimii tälläinen. Kuten sanoin jo aikaisemmin ketjussa, emme lähde viikonloppu juttuhin.

Kuinka paljon teillä on omaisuutta? En ole asiantuntija noissa sossuasioissa, mutta luulisin, että sieltä saat korkeintaan lainaa, jos sinulle kuitenkin on osituksessa rahaa tulossa. Onko sinulla sukulaisia tai ystäviä, joilta voisit lainata rahaa? Itse kyllä lainaisin mielummin heiltä tai pankilt kun menisin sinne sossuun selvittämään asiaa. Kuvittelisin, että niin pääsee helpommalla.
Uskoisin, että saat myös pankista lainaa, vaikka niin, että tuo mökki on takuuna, tai sitten henkilötakauksella.

Uusimmat

Yhteistyössä