Missä vauvanne nukkuu?

Hellurei!

Aloinpa tässä miettiä erästä asiaa kaverini kanssa jutskailtuani.. Mietimme, onko vauva kannalta väliä, nukkuuko hän omassa huoneessaan vai vanhempien makuuhuoneessa? Itse ajattelin automaattisesti, että tietenkin eri huoneessa, jos siihen on mahdollisuus, mutta eriäväkin mielipiteitä tiettävästi on.. Kuitenkin jos mies käy töissä, eikös olisi hyvä jos hän saisi jotakuinkin kunnolliset yöunet..? Tietysti lapsen hyvinvointi on etusijalla, mutta tuleeko pienelle vauvalle mitään traumoja, jos äiti ei aivan välittömästi paikalla olekaan? Eihän kyse ole kovinkaan pitkästä viiveestä (kun äiti herää ja menee lastenhuoneeseen..)
 
No minulla nukkuu pinnasängyssään meidän sängyn vieressä. Kaverillani nukkuu omassa huoneessaan. Minulla ei hermot kestä laittaa omaan huoneeseen, kun tykkään väijyä että vauva on hengissä, hengittää ja kaikki hyvin. Lisäksi vauvani ei huuda yöllä lainkaan, kun ei ole tarvetta - se säästää minun hermojani. Otan vauvan n 3-4 tunnin välein ja syötän kun pientä ähinää alkaa kuulua. Imetän sängyssä makuulla. Jos olisin eri huoneessa niin vauvan pitäisi itkeä kunnolla ennen kuin tajuaisin mennä hakemaan. Mielestäni mieheni on saanut ihan hyvin nukuttua vaikka ollaankin samassa huoneessa. Tosin meillä tämä vauva pysynyt tosi rauhallisena eikä itke lainkaan (ihme tapaus...).
 
Mymmy
Ilmanmuuta nukkuu meitin kanssa samassa huoneessa pinnasängyssä ja paljon myös meitin viekussa. Minä kanssa väijytyyppiä niin pääsen paljon helpommalla kun vauva on lähellä.

Isin nukkuminen... Meillä nukkuu niin hyvin, että kateeks käy! Meitin isi häiritsee ennemmin meitä kun me iskää :D
Ja jos myö aletaa olee häiriöks niin saa kyllä isä siirtyä nukkumaan muualle.
 
Vielä lisäyksenä (siis vauva nukkuu samassa huoneessa)... Siis olen itse ainakin niin väsynyt yöllä, että yritän minimoida kaiken turhan liikkumisen myös itseltäni, sen vuoksi vieressä oleva pinnasänky paras - omat unet häiriytyy mahdollisimman vähän. En myöskään vaihda enää tälle toiselle lapselle vaippoja yöllä, ellei ole tullut iso hätä tai vaatteet märät. Aamulla kuuden aikaan otan vauvaan parisänkyyn meidän väliin nukkumaan, että saamme vielä pari-kolme tuntia lisäunta. Eka lapsi ei suostunut nukkumaan pinnasängyssä ja oli huonompi nukkuja muutenkin, silloin ostin tavallisen lastensängyn ja laitoin sen parisängyn ja seinän väliin, että saatiin nukuttua.

Eli tyyliseikoista viis - tärkeintä olisi että jokainen perheenjäsen saa nukuttua, miehet nukkuvat yleensä kaikkein parhaiten, jos on sovittu että heillä ei ole hoitovastuuta yöllä työssäkäynnin vuoksi. Äidin kannattaa kuitenkin suojella omaa untaan mahdollisimman paljon, koska se on kuitenkin alkuun tosi katkonaista. Viikonloppuisin kannattaa antaa vauva isälle ja äiti jää rauhassa aamulla nukkumaan, tieto että ei ole vauvasta sillä hetkellä vastuussa antaa rauhallisen unen ja rentouttaa.

Tässäpä minun kokemuksiani.
 
Ellimom
Samassa huoneessa nukkuu, pinnasänky on mutta koskapa neitiä pitää keltaisuuden ja uneliaisuuden vuoksi herätellä tiheästi syömään päädyimme hankkimaan joksikin aikaa myös sellaisen rullilla kulkevan pikkuisen sängyn jonka saa ihan oman sängyn viereen niin ettei tarvitse kovin nousta kauas yöllä. On meinaan sen verran levottomia yöt tällä hetkellä... Perhepetiin emme uskalla ottaa koskapa mies nukkuu (niinpä, onnekas! ) niin sikeästi vaikka vaavi kuinka kitisisi ettei voida olla varmoja etteikö kierähtäisi päälle nukkumaan.

Jossain vaiheessa on kyllä tarkoitus muuttaa neiti pinnasänkyyn ja sitten omaan huoneeseen mutta tällä hetkellä ihan oman jaksamisen maksimoimiseksi pidämme oman sängyn lähellä.
 
Meillä esikoinen alkoi nukkumaan vieressäni noin 3 kk vanhana. Siihen mennessä olin niin uupunut nousemaan ylös sängystä 3-4 kertaa yössä, että tämä oli ratkaisu pulmaan. Viereen ottamalla yöt rauhoittuivat ja sain itse jatkaa unia, tyrkättyäni ensin tissiä suuhun. Onneksi tissini ovat kokoa b ja sopivan muotoiset, niin ei tarvitse seurata, etteivät vaan tukkisi vauvan hengitystä. Voin nukkua ja imettää yhtä aikaa. Joskus olen herännyt oikein tyytyväisen vauvan kanssa. Ihmekös tuo, kun vauvalla on ollut tissi suussa aamuyön tunnit ja herätäänkin silloin vasta aamu yhdeksältä! Kääntyilen unissani niin, että huomioin vauvan eli käännyn hitaasti tarkastellen ettei pieni käsi tai jalka jää alle. Tunnustelen kädelläni vauvan asentoa. Tämä on aivan luontaista, tulee kuin selkäytimestä. Vauva nukkuu minun ja seinän välissä ja mies nukkuu vieressäni toisella puolella. Imetykseni ovat kesäneet kauan. Varmasti maidontuotanto pysyykin riittävänä juuri siksi, että kun saavat niin paljon yömaitoa. Yöimetykset olen lopettanut noin 6kk iässä (peitto tiukasti rintojen ympärille ja vauvalle rauhoittava hymähdys tai toteamus, "nukutaan" on riittänyt vieroituskonstiksi), mutta aamuyön imetyksiä olen jatkanut tarpeen mukaan. Näin vauvan nälkä ei nostata minuakin ylös sängystä kello kuusi.

Toista vauvaani osasinkin alusta asti nukuttaa vieressä ja vauva-aika menikin näin helposti. Meille ei siis sovi pinnasänky (jäi käyttämättä) puhumattakaan toisesta huoneesta. Eikös jonkun tutkimuksen mukaan kätkytkuolemiakin satu enemmän, jos vauva nukkuu toisessa huoneessa? Syyksi epäillään vauvan tarvetta rytmittää omaa hengitystään äidin hengitystä kuuntelemalla. Olen myös oppinut rauhoittamaan vauvani takaisin uneen yksinkertaisesti ääntelemällä hymähtämällä unissani. Meillä myös isommat sisarukset kommunikoivat yöllä toisilleen hyminällä. Tämä on ihan tiedostamatonta. Mies nukkuu hyvin, kun ei ole hoitovastuussa. Hänkin kyllä hymisee, kun kerran tavan itselleen otti. Itseasiassa koko perhe nukkuu hyvin, paitsi silloin kun lapset ovat sairaina, -onneksi harvoin.

Mielestäni perhepeti auttaa siinä, että saamme kaikki nukuttua yömme hyvin ja, että maitoa riittää vauvalle aivan niin kauan kuin äiti haluaa imettää tai lapsi juoda, -lopettaisikohan koskaan imemistä?. Olen lopetellut imetykseni lasteni ollessa noin 1v 6 kk ikäisiä.

Ymmärrän, että kaikki äidit eivät koe lasten hoitoa näillä konsteilla yhtä helpoksi kuin minä. Vauva-aika menee mielestäni kuitenkin helpoiten, kun välttää turhaa stressiä. Toisen lapsen ollessa vastasyntynyt hävitin herätyskellonikin pois näkyviltä. En halua tarkastella, että kuinka monta kertaa yössä olen hereillä, sillä niinhän varmasti pysyisikin enemmänkin hereillä. Parasta on vain laittaa silmänsä kiinni ja rauhoittua uneen.
 
Amaryllis
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.03.2007 klo 21:41 vieras kirjoitti:
Hellurei!

Kuitenkin jos mies käy töissä, eikös olisi hyvä jos hän saisi jotakuinkin kunnolliset yöunet..?
Perhepeti on meidän ratkaisu mun jaksamiseen, olen todella huono heräilemään öisin. Ja on se turvallisuuskysymyskin: Esikoista imetin aluksi istuallani, mutta kun aloin nukahdella vauva sylissä kesken imetyksen niin parempi oli ottaa vauva viereen nukkumaan.

Mitä tuhon lainaamani pätkään tulee, niin meillä mies ei tiedä tuon taivaallista vauvan yökukkumisista vaikka perhepedissä nukutaankin :D Iseiltä näemmä puuttuu se jokin, joka saa äidit heräämään pienimpäänkin inahdukseen :whistle: ;)
 
voukoke
meijän vauva nukkuu meijän huoneessa ja enimmäkseen mun vieressä... :ashamed: kyllä siirtäisin aina sen omaan pinnasdänkyyn ku olen syöttänyt mutta ku mie nukahan sen imetyksen aikana...aina!! ja miestä ei kuulemma häiritse se ku vauva herää,mies nukkuu sikiää.en raskis edes laittaa vauvaa omaan huoneeseen vielä,sitte vuoden ikäsenä.niin on muidenki lasten kohdalla tehty
 
Meillä poika nyt 3.5kk ja nukkunut alusta asti omassa huoneessaan! Poika ei heräile enää öisin, mutta silloin kun heräili kuulin sen kyllä toiseen huoneeseen jo pienestä ähellyksestä! Ehkä se on se äidin vaisto :p
 
Meidän kundi on vajaa 3kk ja alusta asti nukkunut omassa sängyssä meidän makkarissa. Mun mielestä on parasta, että vauva nukkuu mun kanssa samassa huoneessa (vaikka ei enää öisin syökkään) ihan sen takia, että tuttia joutuu kuitenkin edelleen käydä laittamassa suuhun muutaman kerran yöstä. välillä on taas yöllä ollut rauhatonta vatsavaivojen takia ja silloin on joutunut tuttia laittaa useamminkin. niinkuin esim. viime yönä noin puolen tunnin välein klo.4.30 eteenpäin aina tuonne puoli yhdeksään, jolloin sitten herättiin. mä en ainakaan jaksias aina lähteä talsimaan toiselle puolelle kämppää vaan yhden tutin takia, joten siksi tämä on paras ratkaisu meille. Sitten kun yöt rauhottuu, niin laitetaan kyllä kundi omaan huoneeseen. Meillä tuo ei kyllä häiritse miehen yöunia, kun se ei muutenkaan yöllä herää, vaikka seinät kaatuis ympäriltä...
 
Meillä tyttö 8,5kk enkä voisi kuvitella edes laittaa omaan huoneeseen, samoista syistä kuin monet äidit. Olen niin huono uninen,että turhaa menisi aikaa toisessa huoneessa ravaamiseen,nykyään tyttö välillä tuttia kaipailee,aamuyö syönti ollut poissa n.viikon :) Mutta tosiaan en itse nukahda takaisin millään :( Tässä asunnossamme makkaritkin sijaitsee eri puolilla,niin tytön pitäisi huutaa jo tosi kovaa että kuulisin. Olen myös kova vahtimaan aarrettamme,asennot ja muut tarkistan usein. Kait sitä seuraavien kanssa osaa ottaa rennommin :whistle:
 
audu


Meillä poika oikeastaan ite määräs missä nukkuu kun lopetti yösyönnit ollessaan 1,5kk.
Mielestäni ei ole mitään järkeä enää silloin nukuttaa samassa huoneessa tai vieressä kun vauva posottaa pitkät yöunet eikä sitä tarvi öisin nousta katsomaan/syöttämään.
Ainakin meillä tällä järjestelyllä kun poika omassa huoneessa (on nyt 4kk) kaikki nukkuu yönsä hyvin.
Ovi on auki pojan huoneeseen niin kuulen kyllä kun se siellä alkaa aamusella tuhista ja heräillä.

Jos joutuis vielä syöttään tissistä yöllä niin nukkuis pinniksessä meidän makkarissa.
 
nixu
Meidän 6vkon ikäinen tytsi nukkuu pääasiassa mun vieressä, koska on muutenkin kovin levoton nukkuja ja varmasti herää jos laitan omaan pinnikseen. Lisäksi mulla myös taipumusta nukahtaa kesken yösyötön, joten turvallisinta nukahtaa sitten omassa sängyssä vauva vierellä eikä istualtaan sohvalla. Isäntä nukkuu kuin tukki, välillä kyllä naurattaa kun isukki varmaan alitajuisesti ynähtelee vauvan tahdissa jos vaavi itkeskelee.
 
Ihan käytännön syistä vauva nukkuu makuuhuoneessa eli imetyksen takia. Helpompi napata äkkiä viereen tissille. Väijyjätyyppiä en ole ollenkaan. Mies nukkuu myös käytännön syistä esikoisen huoneessa kun esikoinen saattaa yöllä herätä niin mies on heti lähettyvillä laittamassa pojan sänkyyn. Heti kun imetys loppuu niin tyttö siirtyy omaan huoneeseen. Poika siirtyi 6kk ikäisenä.
 
Meillä nukkui muutamat ekat viikot parisängyn vieressä pinnasängyssä (+ äp:n koppa). Ehkä 1,5 kk:n iässä siirsin kopassa olohuoneeseen lattialle nukkumaan, koska heräsin joka ikiseen risahdukseen. Silloin vauva alkoi nukkumaan pidempiä öitä.

3 kk:n iässä siirrettiin omaan huoneeseen pinnasänkyyn ja on nukkunut siellä oikein hienosti! :) Ikää nyt 6 kk ja on hyvä nukkuja. Myös kyläpaikoissa nukkuu, mihin vaan laittaa, koska on muotoutunut niin selvä päivä/yörytmi.
 
Ennen pojan tuloa olin pistänyt äp-laatikon verhoiltuna pinnasänkyyn meidän makkariin. Ekana yönä siirsin erittäin nopeasti laatikon lattialle sänkyni viereen, sieltä sain hänet nopeasti napattua omaan sänkyyni syöttöä varten, ja helposti taas takaisin. Pääasiallinen syy tähän järjestelyyn oli, että koko ajan pystyin näkemään häntä, ei tarvinnut nousta, mutta kuitenkin halusin totutella häntä alusta asti nukkumaan omassa sängyssä

N. 2,5 kk vanhana siirrettin sitten pinnasänkyyn, ja 3,5 kk vanhana, kun nukkui ilman yösyöttöä, niin omaan huoneeseen. Oltiin lähellä siirtää aikaisemmin omaan huoneeseen koska piti aika paljon meteliä nukkuessan, mutta tämä tuntui jotenkin hyvältä ratkaisulta.

Isä nukkui koko ajan hyvin (ensimmistä viikkoa lukkunottamatta). Oma keho oppi vauvan rytmin ja nukkuu muutenkin aika kevyesti, joten siirto laatikosta rinnalle kävi erittäin nopeasti, ja huutoa ei ehtinyt syntyä sen enempää. Ja hyvin vähän valoa imetyksen aikana, niin ei myöskään vauva herää liiallisesti. Ja voihan isä nukkua esim siinä vauvan tulevassa huoneessa jokunen yö jos siltä tuntuu, niin olen kuullut että aika monen tekevän.

Mutta pääasia että löytyy ratkaisu joka tuntuu itselleen miellekkäältä!
 
Heips,
Meillä vasta vauva vkon vanha, joten olen aika nuorikko tässä keskustelussa. Meillä vauva ollut koko vkon omassa pinnasängyssä meidän sängyn vieressä. Aamulla tosin monesti syötön jälkeen olen itse nukahtanut ja vauva on jäänyt viereen. En ole itse ollenkaan liikkuvaa tyyppiä, joten hyvin ollaan vierekkäinkin nukuttu. Miten muuten tuo vaipanvaihto öisin? Olen pari kertaa nyt vaihtanut, jos on haju ollut huumaava =) En raaski vaihtaa, ettei vaan herää. Tosin olen vaihtanut heti syötön jälkeen, jolloin masu täynnä lämmintä maitoa ja hyvä mieli.

Miten siirrot omasta sängystä pinnasänkyyn? Vinkkejä? Olen itse nyt kuljettanut ohutta tyynynpäälistä vauvan pään alla, jotta kun siirrän niin poski pysyy lämpöisenä sen päällä. Vauvat on ihania =) :heart:
 
pirpanalle
Pissa vaippaa olen joskus harvoin vaihtanut yöaikaan. Kakkavaipan olen vaihtanut paitsi jos kakkaa aamuöstä, niin saa kyllä nukkua sen kanssa vielä parikolme tuntia. Rintamaitoa syövän kakka ei ole ärsyttänyt ihoa, mutta jos antaa korviketta tai syö jo soseita, niin varmasti ärsyttää ja silloin kannattaakin vaihtaa vaippa heti kakan jälkeen, yölläkin. Imetys on siis helpompi tapa hoitaa pientä vauvaa, kun ei tarvitse sitten yöllä niin vaipottaa eikä toisaalta lämmitellä pullojakaan.
 
ihmettelijä
meillä poitsu nukkuu mun vieressä sängyssä,viikonloppu iltaisin ja joskus arki iltaisin nukahtaa omaan sänkyyn,mut nostan yöllä tai aamuyöstä mun viereen. mä nukun paljon paremmin kun tiedän,että pikkainen on siinä vieressä. nukahtaa muutenkin itsekseen,eikä poitsua nukuteta varsinaisesti. oma huone on kyllä odottamassa,mutta kiirettä ei sinne ole ja pinnasänkykin on meidän sängyn vieressä.. :heart:
 
Tyttö pian pari kuukautta ja nukkuu meidän sängyn vieressä pinnasängyssä. Ei ole häirinnyt meidän unia ollenkaan, koska nukkuu vaan yöt kitisemättä ja tuhisematta =) Nukahtaa 22 maissa sänkyynsä, syö 3 aikaan ja seuraavan kerran herää 8-8.30.
 
eetunmammakin
Meillä 4kk poika on nukkunut alusta asti omassa huoneessa.ensin äplaatikossa joka oli pinnasängyssä ja sit 1,5kk iässä pinnasängyssään. Suurin syy tähän ratkaisuun oli se, että mä kuulen kaikki pienetkin ähinät ja myllerrykset. Siltikään ei ole yöllä nälkää tarvinnut itkeä kun herään siihen kun vähän selvemmin ääntelee ja hämärässä syödään ja yleensä heti nukahtaa takaisin. Pari ekaa kuukautta söi pari kertaa yössä. sit kuukauden kesti 5-6 kertaa yösyöminen. Nyt korvikkeeseen siirryttyä syödään 1-2 kertaa. Näin meillä koko perhe saa hyvät unet. Aamullapikku herra herää hyväntuulisena juttelemaan itsekseen ja hymyilee valloittavasti kun menee häntä sängystään hakemaan.
 
Poika reilu 4kk on nukkunut alusta asti pinnasängyssä joka on meidän sängyn vieressä.
Tai hän menee nukkumaan pinnasänkyynsä ja ensimmäisen yösyönnin yhteydessä siirtyy miun ja miehen väliin loppuyöksi nukkumaan.

Alussa yritin sitä, että nostan pojan joka yösyönnin jälkeen takaisin omaan sänkyynsä, muutoman viikon tuota ruljanssia jaksoin kunnes totesin että helpommalla pääsen (ja saa edes jonkinlaista unta) kun annan pojan jäädä meidän viereen ja voin itsekin nukahtaa huoleta kesken vauvan syömisen.
 
unikuu108
meillä eka nukuttiin minä ja poika kahdestaan parisängyssä ja iskä olohuoneen lattialla. isä kuorsas niin kovaa etten saanut unta yöllä aina kun oli mahkut nukkua.lisäksi oli ihanaa nukkua pikkukäärön kaa ja imetin sitä sitten makuultani ja nukahdin useimmiten siihen itsekin.

sitten niin että kaikki kolme parisängyssä.. ja siitä sitten opetettiin poika nukkuu pinnasänkyyn joka on samassa huoneessa meidän sängyn kaa.sen pinnasänkyyn opettamisen jälkeen kaikki kolme olemme nukkuneet parhaiten.poika ei herää sata kertaa yössä pelkästään maidon hajuun,minä en herää tuhat kertaa yössä pojan yötuhinoihin ja vikinöihin.
ja iskä saa kuorsata niin paljon ku haluaa..

nykyään (poika vajaa 5kk) poika herää kerran pari yössä 21-8 välillä.ei itke vaan alkaa tuhisemaan ja höpöttää itsekseen, johon herään.imetän sängyn laidalla istuen.poika nukahtaa 5-10 min jälken tissille ja nostan hänet takas nukkuu.
poika nukkuu unipussissa joten peittoja ei tarvita..

unikuu ja toukkateukka
 

Yhteistyössä