Meillä esikoinen alkoi nukkumaan vieressäni noin 3 kk vanhana. Siihen mennessä olin niin uupunut nousemaan ylös sängystä 3-4 kertaa yössä, että tämä oli ratkaisu pulmaan. Viereen ottamalla yöt rauhoittuivat ja sain itse jatkaa unia, tyrkättyäni ensin tissiä suuhun. Onneksi tissini ovat kokoa b ja sopivan muotoiset, niin ei tarvitse seurata, etteivät vaan tukkisi vauvan hengitystä. Voin nukkua ja imettää yhtä aikaa. Joskus olen herännyt oikein tyytyväisen vauvan kanssa. Ihmekös tuo, kun vauvalla on ollut tissi suussa aamuyön tunnit ja herätäänkin silloin vasta aamu yhdeksältä! Kääntyilen unissani niin, että huomioin vauvan eli käännyn hitaasti tarkastellen ettei pieni käsi tai jalka jää alle. Tunnustelen kädelläni vauvan asentoa. Tämä on aivan luontaista, tulee kuin selkäytimestä. Vauva nukkuu minun ja seinän välissä ja mies nukkuu vieressäni toisella puolella. Imetykseni ovat kesäneet kauan. Varmasti maidontuotanto pysyykin riittävänä juuri siksi, että kun saavat niin paljon yömaitoa. Yöimetykset olen lopettanut noin 6kk iässä (peitto tiukasti rintojen ympärille ja vauvalle rauhoittava hymähdys tai toteamus, "nukutaan" on riittänyt vieroituskonstiksi), mutta aamuyön imetyksiä olen jatkanut tarpeen mukaan. Näin vauvan nälkä ei nostata minuakin ylös sängystä kello kuusi.
Toista vauvaani osasinkin alusta asti nukuttaa vieressä ja vauva-aika menikin näin helposti. Meille ei siis sovi pinnasänky (jäi käyttämättä) puhumattakaan toisesta huoneesta. Eikös jonkun tutkimuksen mukaan kätkytkuolemiakin satu enemmän, jos vauva nukkuu toisessa huoneessa? Syyksi epäillään vauvan tarvetta rytmittää omaa hengitystään äidin hengitystä kuuntelemalla. Olen myös oppinut rauhoittamaan vauvani takaisin uneen yksinkertaisesti ääntelemällä hymähtämällä unissani. Meillä myös isommat sisarukset kommunikoivat yöllä toisilleen hyminällä. Tämä on ihan tiedostamatonta. Mies nukkuu hyvin, kun ei ole hoitovastuussa. Hänkin kyllä hymisee, kun kerran tavan itselleen otti. Itseasiassa koko perhe nukkuu hyvin, paitsi silloin kun lapset ovat sairaina, -onneksi harvoin.
Mielestäni perhepeti auttaa siinä, että saamme kaikki nukuttua yömme hyvin ja, että maitoa riittää vauvalle aivan niin kauan kuin äiti haluaa imettää tai lapsi juoda, -lopettaisikohan koskaan imemistä?. Olen lopetellut imetykseni lasteni ollessa noin 1v 6 kk ikäisiä.
Ymmärrän, että kaikki äidit eivät koe lasten hoitoa näillä konsteilla yhtä helpoksi kuin minä. Vauva-aika menee mielestäni kuitenkin helpoiten, kun välttää turhaa stressiä. Toisen lapsen ollessa vastasyntynyt hävitin herätyskellonikin pois näkyviltä. En halua tarkastella, että kuinka monta kertaa yössä olen hereillä, sillä niinhän varmasti pysyisikin enemmänkin hereillä. Parasta on vain laittaa silmänsä kiinni ja rauhoittua uneen.