MIssä vaiheessa neuvola suosittelee rautakuuria?

  • Viestiketjun aloittaja "Sanna"
  • Ensimmäinen viesti
meak
Mulla on normaalisti kans ton n. 150 ja kun hb tipahti 125 niin vaatimalla vaadin ennenkuin sain rautaa. Ensin terkka meinas että hyvähän toi 125 on, mutta sain kerrottua ton mun normaalin lukeman niin uskoi että olo on ihan kamala.
150->125 tuntuu eri tavalla kuin vaikka 130->125.
 
Mep
Mihin tässä sitä neuvolaa tarvitaan?! Jopa isojen markettien luontaishyllyistä löytyy esim. Krauterblutsaft-nimistä rautajuomaa joka sopii herkkävatsaisimmillekin. Ja tehoaa myös.

Monella rautavajeeseen auttaa myös riittävä lihan ja D-vitamiinin syönti. Unohtakaa ne viralliset rajat, syötävä on väh. 50 mikroa.
 
vieras100
Mulla on normaalisti kans ton n. 150 ja kun hb tipahti 125 niin vaatimalla vaadin ennenkuin sain rautaa. Ensin terkka meinas että hyvähän toi 125 on, mutta sain kerrottua ton mun normaalin lukeman niin uskoi että olo on ihan kamala.
150->125 tuntuu eri tavalla kuin vaikka 130->125.
Neuvolastako ne antoivat rautaa? Minä olen ainakin joutunut itse ostamaan apteekista. :)
Minulle just viime viikolla sanoi neuvolassa, että 115 on raja jolloin suosittelevat rautaa. Minulla oli 114, mutta kun on loppuraskaus (37.vk) niin eivät enää suosittele vaikka voisi kyllä olla tarvetta.
 
"vieras"
vaatimalla vaadin ennenkuin sain rautaa.
Mistä sun piti sitä vaatia, apteekistahan saa ilman reseptiä?

Mä en enää muista paljonko mulla tippui hb ennen kuin aloitin rautatabletit, tuskin on mitään tiettyä rajaa kun se lähtölukemakin on ihmisillä erilainen. Mulla oli tajuttoman väsynyt ja voimaton olo, ja kun hb mitattiin, se olikin tipahtanut lyhyessä ajassa paljon, ja hain apteekista rautatabletteja.
 
"höh"
Neuvolastako ne antoivat rautaa? Minä olen ainakin joutunut itse ostamaan apteekista. :)
Minulle just viime viikolla sanoi neuvolassa, että 115 on raja jolloin suosittelevat rautaa. Minulla oli 114, mutta kun on loppuraskaus (37.vk) niin eivät enää suosittele vaikka voisi kyllä olla tarvetta.
Miksei suosittele loppuraskaudessa? Eikai siitä haittaakaan luulisi olevan, vai olenko väärässä? Itselläni rv35 ja viimeviikolla aloitin kun oli 116 viimekäynnillä, normisti lähempänä 140. Ajattelin kyllä loppuajan noita napsia ja vielä synnytyksen jälkeenkin. Viimeksi päätyi synnytys sektioon ja aika alas humahti hb. Siksi haluan jo nyt alkaa vähän lisäämään rautavarastoja, vaikka vielä varsinaista ohjeistusta siihen ei annettukaan.
 
meak
Neuvolastako ne antoivat rautaa? Minä olen ainakin joutunut itse ostamaan apteekista. :)
Minulle just viime viikolla sanoi neuvolassa, että 115 on raja jolloin suosittelevat rautaa. Minulla oli 114, mutta kun on loppuraskaus (37.vk) niin eivät enää suosittele vaikka voisi kyllä olla tarvetta.
Kyllä neuvolasta antoivat retaferiä. Jos olisi muuta merkkiä halunnut niin sit olis pitänyt ostaa itse, mutta mulle on toi sopinut hyvin.
 
Mulle sanottiin neuvolassa että se raja olis 115. Mutta ainakaan ensimmäisellä kolmanneksella eivät mielellään enää rautaa määrää ihan herkästi, sillä se voi vaikeuttaa istukan verenkiertoa kun se ei ole ihan tarpeeksi iso ja kehittynyt vielä. Tämä siis neuvolantädin suusta just pari vkoa sitten.

Ja ton istukkajutun takia en lähtis itsekseni ostelemaan apteekista jotain randomia rautakuuria ilman neuvolan suositusta. Raskausvitamiinissakin tosin on hiukan rautaa, ja sitä mä ainakin olen syönyt alusta asti. Ja arvot on silti kuitenkin laskenut kokoajan.
 
Viimeksi muokattu:
meak
Rauta ei maksa juuri mitään apteekissa! Miten joku voi käyttää aikaansa ilmaisten rautatabujen aneluun apteekista?
No senkös takia sitä aina jaellaankin ilmaseksi... :D

Käytin aikaa ehkä n. 2min rutiinineuvolakäynnistä saadakseni sen ilmaisen paketin rautaa. Että en nyt ihan hirveesti tuhlannut aikaani, päinvastoin paljon enemmän aikaa olisi tuhrautunut jos olisin sitä erikseen apteekista hakenut.

Mä en ole koskaan ostanut rautatabuja, kun aina niitä on jaettu ilmaseks tarvitsevalle (neuvola tai veripalvelu), muutaman kerran olen kieltäytynyt ottamasta annettua paketti kun en ole kokenut sitä tarvitsevani.
 
meak
Mulle sanottiin neuvolassa että se raja olis 115. Mutta ainakaan ensimmäisellä kolmanneksella eivät mielellään enää rautaa määrää ihan herkästi, sillä se voi vaikeuttaa istukan verenkiertoa kun se ei ole ihan tarpeeksi iso ja kehittynyt vielä. Tämä siis neuvolantädin suusta just pari vkoa sitten.

Ja ton istukkajutun takia en lähtis itsekseni ostelemaan apteekista jotain randomia rautakuuria ilman neuvolan suositusta. Raskausvitamiinissakin tosin on hiukan rautaa, ja sitä mä ainakin olen syönyt alusta asti. Ja arvot on silti kuitenkin laskenut kokoajan.
Kiitos! Sulta löytyi selitys jota en muistanut, mutta en siis todellakaan olisi ottanut rautaa raskausaikana neuvottelematta asiasta ensin neuvolassa.
 
  • Tykkää
Reactions: HouseOfSleep
"vieras"
Täällä ei neuvolasta saa rautatabletteja, itse hain apteekista. Ostin kahta eri merkkiä ja sitten jotain nestemäistä liuosta ja lopulta sellaiset poretabletit olivat sopivia, onneksi anoppi tarvitsi vähän ajan päästä rautalisää niin ei mennyt kaikki hukkaan :D
 
fhg
En mä vaan mitään ilmaiseksi neuvolasta saanut, vaikka hb oli 85. Alunperin 155... Ihan itse piti jaksaa kävellä apteekkiin ostamaan. Ja söin sitä kyllä sitten raskauden loppuun ja vielä vähän sen jälkeenkin.
 
hrrrr
Mulla hb laski raskauden aikana johonkin 115. En pystynyt syömään obsidaneja, joita neuvolasta antoivat vaan söin kaksi multitabs raskaus vitamiinia per päivä, sillä kohosi ja olo tuntui hyvältä.
Obsidanista on hyvin vakavia haittoja monella eikä sellasisia pitäisi jakaa ilmaiseksi missään! Jokuhan ne sinnekin on ostanut ja rahalla maksanut.... Onko monikin SAANUT niitä neuvolasta?
 
obsidan
"Mitä Obsidan Fe++ comp sisältää

* vaikuttavat aineet ovat ferro(II)glysiinisulfaattikompleksi ja foolihappo.
* muut aineet ovat: väriaineet titaanidioksidi (E 171) sekä keltainen ja punainen rautaoksidi (E 172), laktoosimonohydraatti, mikrokiteinen selluloosa, natriumtärkkelysglykolaatti, magnesiumstearaatti, vedetön kolloidinen piidioksidi, askorbiinihappo, hypromelloosi, hydroksipropyyliselluloosa, natriumlauryylisulfaatti, polysorbaatti 80, o-asetyylitrietyylisitraatti, talkki, liivate, glysiini, metakryylihappo-etyyliakrylaattikopolymeeri(1:1) 30 -prosenttinen dispersio"

Noista natriumlauryylisulfaatti rikkoo soluja (hammaslääkäri Bente Herlofsonin väitös) ja aiheuttaa aftoja limakalvoille
glysiini on "aromiaistimusta vahvistavaa ainetta", josta itselleni tulee migreeni... en siedä sitä YHTÄÄN missään muuallakaan;-)
 
"jeps"
Kuten täällä olikin, ihan alkuraskaudesta ei kannatta sitä rautaa syödä, ellei tietenkin neuvola/lääkäri käske. koska ne istukan verisuonet ovat vielä hyvin ohkaset ja keho luonnostaan "ohentaa" vertasi, jotta se menee läpi. mutta kyllähän siinä viimeisellä kolmanneksella, jos hb on tippunut omasta tasosta reilusti ja on väsynyt niin voi sitä rautaa kokeilla. Eikös se ole myös tulevan synnytyksen aiheuttaman suuremman tai pienemmän verenvuodon kannalta parempi, että se hb hiukan nousee.
 
th1
Mulla on normaalisti kans ton n. 150 ja kun hb tipahti 125 niin vaatimalla vaadin ennenkuin sain rautaa. Ensin terkka meinas että hyvähän toi 125 on, mutta sain kerrottua ton mun normaalin lukeman niin uskoi että olo on ihan kamala.
150->125 tuntuu eri tavalla kuin vaikka 130->125.
No kuule, kenenkään ei tarvi vaatimalla vaatia mitään rautaa itelleen, se kun on jokaisen ihan vapaasti ostettavissa ilman reseptiä :headwall: Ihan niin kuin terkkari voi estää sua syömästä sitä jos kerta päätät sitä syödä :headwall:
 

Yhteistyössä