Missä asioissa teillä on muuttunut mielipide täysin?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Älykkyyteen kuuluu myös kriittisyys omia uskomuksia kohtaan.
Itse en pidä kovin älykkäänä ihmistä, joka kuvittelee tietävänsä kaiken kaikesta. Omahyväisenä kylläkin. Ja kokemattomana. Elämää kokemattomana, ensisijaisesti.
En puhunu sellaisesta ihmisestä joka luulee tietävänsä kaikesta kaiken. Eihän sellaista ihmistä ole olemassakaan. Toisille on kuitenkin helpompi ymmärtää esimerkiksi tunnetiloja kuin toisten. Miksi on niin vaikea uskoa, että meissä on eroavaisuuksia muun muassa sosiaalisessa älykkyydessä? Ei se tarkoita, että olisi kokonaisuudessaan tyhmä. Toiset pohtivat tiettyjä asioita enemmän jo nuoresta kuin toiset. Jotkut ovat parempia matemaattisesti ja toiset hyviä käsistään. Aivoissamme on eroja. Kriittisyys uskomuksia kohtaan on älykkyyden merkki kyllä, mutta lahjakkaimmat ihmiset tällä älyn osa-alueella ovat sitä jo hyvin nuoresta. He myös vähemmän nuorenakaan latovat mustavalkoisia asioita totuuksina joita joutuvat sitten runsaasti heittämään päinvastaiseksi. Minä en ole tällä osa-alueella huippulahjakkuus, vain ehkä keskiverto. Älykkäämmät ystäväni eivät olleet kauhean mustavalkoisia edes murrosikäisinä, hioutumista on tietenkin tapahtunut vähitellen läpi elämän.
 
vierailija
En puhunu sellaisesta ihmisestä joka luulee tietävänsä kaikesta kaiken. Eihän sellaista ihmistä ole olemassakaan. Toisille on kuitenkin helpompi ymmärtää esimerkiksi tunnetiloja kuin toisten. Miksi on niin vaikea uskoa, että meissä on eroavaisuuksia muun muassa sosiaalisessa älykkyydessä? Ei se tarkoita, että olisi kokonaisuudessaan tyhmä. Toiset pohtivat tiettyjä asioita enemmän jo nuoresta kuin toiset. Jotkut ovat parempia matemaattisesti ja toiset hyviä käsistään. Aivoissamme on eroja. Kriittisyys uskomuksia kohtaan on älykkyyden merkki kyllä, mutta lahjakkaimmat ihmiset tällä älyn osa-alueella ovat sitä jo hyvin nuoresta. He myös vähemmän nuorenakaan latovat mustavalkoisia asioita totuuksina joita joutuvat sitten runsaasti heittämään päinvastaiseksi. Minä en ole tällä osa-alueella huippulahjakkuus, vain ehkä keskiverto. Älykkäämmät ystäväni eivät olleet kauhean mustavalkoisia edes murrosikäisinä, hioutumista on tietenkin tapahtunut vähitellen läpi elämän.
Niin, on vaikea uskoa sinua, koska en tiedä ketään tällaista ihmistä. En tiedä ketään syöpään sairastunutta, joka sanoisi, että no hyvänen aika, tältähän olen aina kuvitellut että syöpädiagnoosi tuntuu, hiphei, olen jo etukäteen prosessoinut tämän! Tai ihmistä, joka kohtaa kriisin ja toteaa tyynesti, että etukäteen kirjoista lukemani selviytymismekanismit selvästi nyt aktivoituivat minussa aivan kuten olen etukäteen niiden kuvitellut aktivoituvan. Ei mitään yllätyksiä elon tiellä.
Jokaiselle ihmiselle ne elämän kriisit tulevat yllätyksenä, joiden aikana toimii usein eri tavoin kuin kuvitteli toimivansa. Kriisit muuttavat ihmistä, niiden jälkeen jokin asia siinä miten näkee maailman ja itsensä on muuttunut. Aina ei parempaan suuntaan.
Ihminen muuttuu, ajatukset muuttuvat, koska eletty elämä muuttaa niitä.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
vierailija
Niin, on vaikea uskoa sinua, koska en tiedä ketään tällaista ihmistä. En tiedä ketään syöpään sairastunutta, joka sanoisi, että no hyvänen aika, tältähän olen aina kuvitellut että syöpädiagnoosi tuntuu, hiphei, olen jo etukäteen prosessoinut tämän! Tai ihmistä, joka kohtaa kriisin ja toteaa tyynesti, että etukäteen kirjoista lukemani selviytymismekanismit selvästi nyt aktivoituivat minussa aivan kuten olen etukäteen niiden kuvitellut aktivoituvan. Ei mitään yllätyksiä elon tiellä.
Jokaiselle ihmiselle ne elämän kriisit tulevat yllätyksenä, joiden aikana toimii usein eri tavoin kuin kuvitteli toimivansa. Kriisit muuttavat ihmistä, niiden jälkeen jokin asia siinä miten näkee maailman ja itsensä on muuttunut. Aina ei parempaan suuntaan.
Ihminen muuttuu, ajatukset muuttuvat, koska eletty elämä muuttaa niitä.
Enhän väittänytkään, ettei mikään yllättäisi edes vähän. Se olisi jo liioittelua.
 
vierailija
Erittäin vähän asioita jotka olisi täysin muuttuneet, olen ollut älykäs nuorenakin. En ole latonut viisautena ja ehdottomuutena paljoa asioita teini-iän jälkeen. Tiedostin silloinkin tietämättömyyteni monissa asioissa, tai sitten jos olin kiinnostunut asiasta, otin selvää, analysoin runsaasti ja kysyin. Uteliaisuuteni ja avoimuteni on aina ollut parhaita puoliani.

En koskaan näe tarvetta perustella asioita iälläni, sitä tekevät ihmiset jotka eivät luota älyynsä. En luo voimakkaita mielipiteitä asioista joiden faktoja en tunne.
 
9mmm
no vois sanoo et kaikki on tainnu muuttua ennen en aamulla miettiny muutakuin et mitähän konnuuksia sitä voi tehdä ja elin puhtaasti seikkailuille. nykyään löytäny monta juttua jotka tuo iloa ja hyvää elämääni. Noh ehkä se laajemman kusetuksen määrä mtiä tuolta "ylhäältä" päin esiemrkillän näytetään olikin esimerkkinä mulle nuoruudessa sillä erotuksella että näiden kovien oikestolaiseten toimet aiheuttaa kurjuutta kaikilel paitsi omilleen ja sen miten on saannut suuniteltua itselleen oman ja suht "täydellisen" maailman se vaatii viel eteenpäinmenoa mutta on hyvä elää tässä hullujen maailamssa omalla tavallaa on helppo hengittää eikä tarvii murehtii a daamn thing. ellei sitten liikaa varpaille astuta sitten äristään :)..

Mutta siis vapaampi sydän mitä oli skidinä hullun hommaahan se oli rahan takii rehkii ei siinä ollu mitään motivaattoria edes sillä harmaalla aluella maailma voisi paremmin ilman sitä. eli perjaatteessa synnyin vaan pimeeseen keskiaikaan joka elää omassa maailamssaan kaukana tulevaisuudessa se on sekavaa mut ei voi muutakuin hymyillä hymy on aina säilyny matkassa. se o nselkeesti muuttunut et jaksaa enempi olla ihmisten kanssa tekemisissä ja ei tarvii stressaa kuha nei ylianalysoi!
 
Ruhtinatar Grey
Ennen olin sitä mieltä, että jumalan täytyy olla olemassa, koska miljoonat ja miljoonat uskovat häneen. Muita ajatuksia jumalasta minulla ei sitten ollutkaan.
Nykyään olen sitä mieltä, että vaikka saisin aivan yksin uskoa Jeesukseen, ajattelisin silti mieluummin "omilla aivoillani" kuin olisin samaa mieltä muiden ihmisten kanssa. Ja nyt minulla on ajatuksia Jumalastani satoja ja satoja, aina niitä vain tulee lisää, eivät kai ne koskaan lopukaan.

Siinä sivussa on tietenkin mielipide muuttunut vaikka ja mistä...
 
vierailija
Erittäin vähän asioita jotka olisi täysin muuttuneet, olen ollut älykäs nuorenakin. En ole latonut viisautena ja ehdottomuutena paljoa asioita teini-iän jälkeen. Tiedostin silloinkin tietämättömyyteni monissa asioissa, tai sitten jos olin kiinnostunut asiasta, otin selvää, analysoin runsaasti ja kysyin. Uteliaisuuteni ja avoimuteni on aina ollut parhaita puoliani.

En koskaan näe tarvetta perustella asioita iälläni, sitä tekevät ihmiset jotka eivät luota älyynsä. En luo voimakkaita mielipiteitä asioista joiden faktoja en tunne.
Etpä :D.
 
vierailija
1. Suhtautuminen toisten ihmisten lapsiin, nykyään suhtautuu enemmän myötätunnolla ja ystävällisemmin. Nuorena sinkkuna tuhahteli kirkuville kakaroille kaupassa (olin itsekeskeisempi).

2. Usko rakkauteen ensisilmäyksellä tai että jossain on Se Oikea. Ei ole sitä Oikeaa eikä ole rakkautta ensisilmäyksellä, ainakaan minulle. On vain parisuhde jossa toisilleen kaksi enemmän tai vähemmän sopivaa ihmistä tekee töitä jotta haluaisivat elää yhdessä.

3. Voin muuttaa maailmaa. Oikeasti voin tehdä todella vähän maailmaa muuttaakseni. Voin kuitenkin ilahduttaa ja auttaa yksittäisiä ihmisiä.
 
vierailija
Nuorena ajatusmaailma oli vasemmalla. Se johtui piireistä joissa tuli pyörittyä. Aatteeseen nyt vain kuului vastustaa suuryhtiöitä, varakkaita ja suosia kaikkea underground kulttuuria. Vanhemmiten mieli muuttui kun pitikin mennä itse töihin ja alkaa maksamaan verojen muodossa sitä toisten ideologiaa. Nyt inhoan vasemmistolaisuutta jossa yhdet tekee ja maksaa, kun toiset vain on tai näpertelee ja ruikuttaa rahaa itselleen.

Täysin sama mulla. Ei tartte paljon kirjoittaa, kun yhdyn vain tähän. Kamalassa porukassa liikuin, anarkisteja. Nyt kaduttaa monet jutut sieltä ja jos vain voisi kelata taaksepäin, tekisin monet asiat toisin. Nykyään en voisi olla enempää konservatiivi ja oikeistolainen.
 
vierailija
ennen olin sitä mieltä että yhteiskunnan tulee huolehtia ihmisistä ja kaikilla on oikeus asuntoon, toimeentuloon, terveydenhuoltoon ja koulutukseen.

Mutta nyt kun niska limassa teen töitä ja mulla ei ole varaa yhtään parempaan asuntoon, harrastuksiin, ruokaan tai mihinkään muuhunkaan kuin sosiaalitukien varassa elävilläkin on, olen kyllä sitä mieltä että joku raja näiden toimettomien pummien hyysämisessä pitäisi olla.

Harkitsen myös vakaasti sitä että koska pummien hyysääminen ei tästä yhteiskunnasta lopu, jäisin itsekin kotiin. En ainakaan olisi aina näin helvetin väsynyt kun sitä vapaa-aikaa olisi lähes loputtomiin :(
 
Lapsena valitin jos meillä oli sotkuista, vaikka äitini ei ole laiska.
Nykyään ymmärrän millaista on huushollinpito työn ja lastenhoidon lomassa. Olen sotkuisempi kuin äitini, vaikka tämä on pienempi talo kuin lapsuudenkotini. :confused:

Pieni puolustus itselleni: mun lapsuudessani oli lapsilla leluja ehkä puolet vähemmän.
 
vierailija
Lapsena valitin jos meillä oli sotkuista, vaikka äitini ei ole laiska.
Nykyään ymmärrän millaista on huushollinpito työn ja lastenhoidon lomassa. Olen sotkuisempi kuin äitini, vaikka tämä on pienempi talo kuin lapsuudenkotini. :confused:

Pieni puolustus itselleni: mun lapsuudessani oli lapsilla leluja ehkä puolet vähemmän.
Itse en taas välittänyt nähdä sitä siisteyttä mitä äitini kotona ylläpiti. Se oli itsestäänselvyys. Nyt tajuaa mikä vaiva siinä on ollut.
 
vierailija
Kuvittelin, että yksiavioinen parisuhde on se ainoa oikea parisuhde ja ikuisen rakkauden lähde. Nykyään olen sitä mieltä, että vapaassa suhteessa voi olla äärettömän rakastunut kumppaniinsa ja onnellinen.
 

Yhteistyössä