Missä vaiheessa raskautta aloitte ostamaan vaatteita/ tarvikkeita? :) mihin kannattaa satsata ja mitkä on turhikkeita

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "odottaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"odottaja"

Vieras
Esim. mitä kokoa kannattaa ostaa vastasyntyneelle ja kuinka monta kerrastoa? mitä kaikkia vaatekappaleita tarvitaan? mitä tarvikkeita ostitte ja mitkä totesitte turhiksi? meille tulee kesävauva, ei ainakaan heti tartte mitään toppiksia ostella...

No meillä vauvan vaatetuksen peruspilarit on olleet bodyt ja puolipotkarit ja potkarit. Turhakkeita on meillä ollu vauvan farkut, kaikkinaiset hupparit yms. Mutta kukin tyylillään, et sinä voi vielä tietää minkä sä koet turhaksi sitten kun vauva on syntyny. Tarvikkeista turhia meillä on ollu hoitopöytä ja pinnasänky. Nuorimmalle nitä ei sitten enää hankittukaan.

Hyvät vaunut oli meillä se tärkein hankinta. Liinaa en tarvinnut, kantoreppuakin tosi vähän. Ekan aikaan itkuhälytin oli turha, toisen aikaa ehdottoman tärkeä. Hoitopöytää en ole tarttenut, se oli ekan aikaan ja käyttämättä. jäi. Sitteri oli lainassa, ei välttämätön, mutta ei turhakekaan. Eka nukkui pinnasängyssä, toka perhepedissä eli sängyn tarpeellisuuteen en ota kantaa.
Vaatteissa ihan pienellä olen tarttenut oikeastaan bodyja ja puolipotkareita. Lyhythihaisia tarvii tosi vähän jos ihan kesävauva. Samoin kaikki kokovartalopuvut jäi itsellä käyttämättä. Mut nää on niitä makuasioita:) 50 oli muutamissa vaatteissa ja pää asiasssa 56. Sellaisia alle 4kg vauvoja itsellä.

Olen 13. viikolla ja olen ostanut hirmu paljon jo vaatteita :). Kokoa 50, 56 ja 62. Bodyja, haalareita, unipukuja, puolipotkareita, velourhousuja...

Pinnasänky oli kahdella ekalla lapsella aika turhis, mutta aion silti sellaisen hankkia tälläkin kertaa. On se varmuuden vuoksi ehkä hyvä olla olemassa. Yhdistelmävaunut oli esikoisella aika turhat, keskimmäisellä ei sellaisia ollutkaan, kolmannella tulee olemaan kun kaverilta sellaiset saan, mutta jos en saisi niin en ostaisi yhdistelmiä vaan kevyet näppärät rattaat.

Itkuhälytin oli turha esikoisen aikaan. Kuopuksen kanssa sitä vähän käytettiin. Kolmannen kohdalla sillä tulee ehkä olemaan enemmän käyttöä, kun hän on kesävauva ja varmaan nukkuu takapihassa (tai olen itse takapihassa kun hän nukkuu sisällä).

Kantoreppu on ollut tarpeen, sellainen on nytkin hommattuna. Ja kantoliinan hankin myös, tykkäsin sellaisesta kovasti kun keskimmäinen oli vauva.

Kestovaippoja olen jo ostanut hieman. Minä tykkään käyttää niitä - ilman mitään paineita siitä, että pitäisi käyttää vain ja ainoastaan kestoja.

Pestävät, kankaiset liivinsuojat olen todennut parhaiksi. Imetysliivejä pitää olla, samoin imetyspaitoja ja toppeja, itse en pärjäisi ilman niitä, ja toivon että saan tätä kolmatta lasta imettää pitkään.

Sitterin olen kokenut hyvin tarpeelliseksi. Tällä kertaa hankin sellaisen tärisevän mallin, joka rauhoittaa kuulemma hyvin itkevän vauvan.

Hoitopöytä oli aika turha. Sellainen taitettava malli on kuitenkin meillä varastossa edelleen, joten otan senkin käyttöön. Mitään hajunpitäviä vaipparoskiksia ei olla tarvittu, vaan tavallinen kannellinen roskis on ollut hyvä. Tyhjennämme sen kuitenkin kerran päivässä ja kaksi parhaassa.

Kunnolinen rintapumppu on ollut tärkeä kapine kahden ekan lapsen vauva-aikana, ja varmasti myös tällä kertaa.

vaatteita 50 ja 56 koossa oli muutamia, puklua riitti ja muihin hukku. Imetysliiveihin kannattaa satsata, ne kannattaa ostaa vasta synnytyksen jälkeen kun on kunnolla maito noussut, liivinsuojia kannattaa olla, myös rintapumppu oli hyvä.

Vaunut ostettiin n.27 viikolla, koppa oli ihan ehdoton (oli meillä pinnasängyssä "pienentimenä") ja sit öisin nostin vauvan koppineen meidän sänkyyn.

Yhdistelmävaunut oli esikoisella aika turhat, keskimmäisellä ei sellaisia ollutkaan, kolmannella tulee olemaan kun kaverilta sellaiset saan, mutta jos en saisi niin en ostaisi yhdistelmiä vaan kevyet näppärät rattaat.

Haluaisin esikoisen osottajana kysyä tästä, että millaisia kevyitä rattaita on olemassa ihan vastasyntyneelle? Kun tuntuu että kaikki nuo yhdistelmät ovat valtavan kokoisia, ei meinaa tarpeeksi pieniä ja näppäriä löytyä...

Olen 13. viikolla ja olen ostanut hirmu paljon jo vaatteita :). Kokoa 50, 56 ja 62. Bodyja, haalareita, unipukuja, puolipotkareita, velourhousuja...

Pinnasänky oli kahdella ekalla lapsella aika turhis, mutta aion silti sellaisen hankkia tälläkin kertaa. On se varmuuden vuoksi ehkä hyvä olla olemassa. Yhdistelmävaunut oli esikoisella aika turhat, keskimmäisellä ei sellaisia ollutkaan, kolmannella tulee olemaan kun kaverilta sellaiset saan, mutta jos en saisi niin en ostaisi yhdistelmiä vaan kevyet näppärät rattaat.

Itkuhälytin oli turha esikoisen aikaan. Kuopuksen kanssa sitä vähän käytettiin. Kolmannen kohdalla sillä tulee ehkä olemaan enemmän käyttöä, kun hän on kesävauva ja varmaan nukkuu takapihassa (tai olen itse takapihassa kun hän nukkuu sisällä).

Kantoreppu on ollut tarpeen, sellainen on nytkin hommattuna. Ja kantoliinan hankin myös, tykkäsin sellaisesta kovasti kun keskimmäinen oli vauva.

Kestovaippoja olen jo ostanut hieman. Minä tykkään käyttää niitä - ilman mitään paineita siitä, että pitäisi käyttää vain ja ainoastaan kestoja.

Pestävät, kankaiset liivinsuojat olen todennut parhaiksi. Imetysliivejä pitää olla, samoin imetyspaitoja ja toppeja, itse en pärjäisi ilman niitä, ja toivon että saan tätä kolmatta lasta imettää pitkään.

Sitterin olen kokenut hyvin tarpeelliseksi. Tällä kertaa hankin sellaisen tärisevän mallin, joka rauhoittaa kuulemma hyvin itkevän vauvan.

Hoitopöytä oli aika turha. Sellainen taitettava malli on kuitenkin meillä varastossa edelleen, joten otan senkin käyttöön. Mitään hajunpitäviä vaipparoskiksia ei olla tarvittu, vaan tavallinen kannellinen roskis on ollut hyvä. Tyhjennämme sen kuitenkin kerran päivässä ja kaksi parhaassa.

Kunnolinen rintapumppu on ollut tärkeä kapine kahden ekan lapsen vauva-aikana, ja varmasti myös tällä kertaa.

Kiitos, tässä oli jo paljon tietoa :) Hoitopöydästä olen monelta kuullut että se on turhake, sen varmaan jätämmekin kauppaan kun ei tuota tilaakaan ole ikinä liiaksi.

[QUOTE="joku";25171330]Haluaisin esikoisen osottajana kysyä tästä, että millaisia kevyitä rattaita on olemassa ihan vastasyntyneelle? Kun tuntuu että kaikki nuo yhdistelmät ovat valtavan kokoisia, ei meinaa tarpeeksi pieniä ja näppäriä löytyä...[/QUOTE]
Monenlaisia kuomurattaita löytyy. Sellaisia, joissa selkänoja menee ihan makuuasentoon, ja joko istuinosan suunta on käännettävissä tai sitten on heittoaisa.

Itse ajattelin hommata jotkut tämän tyyliset, yhdistelmien lisäksi. Näissä ei työntösuuntaa voi käsittääkseni vaihtaa, mutta en pidä sitä omalla kohdallani tarpeellisena.
Hauck Viper rattaat, punainen - Lauran Lastentarvike

[QUOTE="odottaja";25171347]Kiitos, tässä oli jo paljon tietoa :) Hoitopöydästä olen monelta kuullut että se on turhake, sen varmaan jätämmekin kauppaan kun ei tuota tilaakaan ole ikinä liiaksi.[/QUOTE]
Ihan vastasyntyneen kanssa se oli kätevä, säästi selkää joka mulla etenkin esikoisen synnyttyä oli kipeä. Mutta sen n. 3-4 viikon takia en kyllä ostaisi kallista ja isoa systeemiä...sellainen pinnasängyn päälle laitettava taso voisi olla ihan jees ehkä, jos halvalla saa :)

Monenlaisia kuomurattaita löytyy. Sellaisia, joissa selkänoja menee ihan makuuasentoon, ja joko istuinosan suunta on käännettävissä tai sitten on heittoaisa.

Itse ajattelin hommata jotkut tämän tyyliset, yhdistelmien lisäksi. Näissä ei työntösuuntaa voi käsittääkseni vaihtaa, mutta en pidä sitä omalla kohdallani tarpeellisena.

Voiko tuollaisiin laittaa ihan vastasyntynyttä? Onko tuontyylisiin olemassa mitään kantokoppasysteemejä tms.? Oon ihan pihalla vielä näistä kaikista vaunuasioista.

"Pestävät, kankaiset liivinsuojat olen todennut parhaiksi. Imetysliivejä pitää olla, samoin imetyspaitoja ja toppeja, itse en pärjäisi ilman niitä, ja toivon että saan tätä kolmatta lasta imettää pitkään."

Mulla ei ole yhtään ainutta imetyspaitaa enkä aio edes hankkia, olen todennut että pärjään ilmankin :)

"Pestävät, kankaiset liivinsuojat olen todennut parhaiksi. Imetysliivejä pitää olla, samoin imetyspaitoja ja toppeja, itse en pärjäisi ilman niitä, ja toivon että saan tätä kolmatta lasta imettää pitkään."

Mulla ei ole yhtään ainutta imetyspaitaa enkä aio edes hankkia, olen todennut että pärjään ilmankin :)
Ei sulla tarvitse ollakaan - minä puhuinkin minusta ja siitä mitä itse olen pitänyt tarpeellisena :)

Ilmankin kyllä varmaan pärjäisin jos asiaa oikein mietin, mutta imetys julkisilla paikoilla on minusta mukavampaa kun on kunnolliset imetysvaatteet.

[QUOTE="joku";25171392]Voiko tuollaisiin laittaa ihan vastasyntynyttä? Onko tuontyylisiin olemassa mitään kantokoppasysteemejä tms.? Oon ihan pihalla vielä näistä kaikista vaunuasioista.[/QUOTE]
Voi laittaa vastasyntyneen, ja pehmeä kantokoppa sopii useimpiin kuomurattaisiin.

Osaisit sä neuvoa muita tän tyylisiä? Mulla on isot yhdistelmät mutta ne ei oikein ole kätevät näihin pieniin tiloihin.

[QUOTE="kippis";25171559]Osaisit sä neuvoa muita tän tyylisiä? Mulla on isot yhdistelmät mutta ne ei oikein ole kätevät näihin pieniin tiloihin.[/QUOTE]
En oo kamalasti katsellut, mutta voisin aikani kuluksi kuuklata ja katsoa mitä löytyy :)

sellainen iso lasten pesuamme on minusta ihan turha. esikoiselle ostettiin, kun sellainen "pitää olla". no, joo.tulihan lapsi pestyä siinä pari kertaa ja sit se jäi vaan viemään tilaa kylppärin nurkkaan.
kuopus onkin ollut aina sit vain suihkupoikia :)

Hoitopöytä; Vauvan tarvikkeiden säilytyspaikkana toimii mainiosti, vaatteet, vaipat, öljyt ja talkit. Mielestäni näppärä.

Turvakaukalo; Paljon autoilevana hyvä ja mielestäni edullinen henkivakuutus, jonka helppouteen kiinnitän huomiota.

Vaatteissa; Bodyjä ja puolipotkareita kuluu.

Muuta; Kestovaipat, sitteri, hyppykiikku ja kävelytuoli löytyvät myös omalta tarpeelliset listalta. Kantoliinan aion hankkia, kunhan tiedän millaisen.

Kantoliinaa vaille kaikki jo löytyykin. ;) Kavereilta ostettuina tai mitä aikaisemmilta lapsiltani on jäänyt jäljelle.

-Heidi & 20+0-

meillä hoitopöytä ei ollut turha, vauvan vaatteet säilytettiin hoitopöydän laatikoisssa, muut tarvikkeet (vaipat, pumpulit, puhdistuslaput jne.) hoitopöydän hyllyllä ja pöydällä.

En oo kamalasti katsellut, mutta voisin aikani kuluksi kuuklata ja katsoa mitä löytyy :)

Kiva :) Mun edellinen vauva nukku pinniksessä vasta joskus lähemmäks vuoden iässä hetkisen verran, seuraava nukkuu pahvilaatikossa tarvittaessa.

Hoitopöydäksi käy ihan tavis pöytä ei tartte ostaa mitään hifiä sitä varten. Meillä jäi kyllä sit vauvan kasvaessa se käyttämättä et ois harmittanu valtavasti jos oisin uuden ostanut.

Tulevalle ei tule ammetta, koin sen hankalaksi ja vauvan saa muutenkin pestyä ku tukkimalla pienen kylpyhuoneen ammeella.

Nämä on niin maku asiaoita mitä kukakin tarttee. Seuraavalle haluan imetystyynyn kokeilla. Eka söi valtavan tyynypinon keskellä ja ne tietty aina joku liuku alta pois ja korjaa siinä sit asentoa jatkuvaan. Kantoreppu oli tosi huippu ja sitä käytettiin paljon.

Yhteistyössä