Missä vaiheessa kertoa lapselle mummon lähestyvästä kuolemasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja suru
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

suru

Vieras
Lapsi on 5-vuotias ja kovin läheinen mummon kanssa. Mummo sairastaa levinnyttä syöpää ja nyt vointi on mennyt kovin heikoksi. Elinaikaa on todennäköisesti hyvin vähän jäljellä. Lapsi tietää, että mummo on sairas, mutta missä vaiheessa hänelle tulisi kertoa ettei mummo enää parane ja tulee pian menehtymään? Miten lapset yleensä selviävät tämmöisestä menetyksestä?

Meille rakas kissa kuoli hiljattain, mietin myös miten lapset suhtautuu. Mutta ihmeen rauhallisesti ottivat asian, kun kuulivat. Mua kyllä itseäni itketti paljon enemmän...

Pirkko Surojeginillä on kirja Juurimaahisen viimeinen matka (tai Maahisen viimeinen matka).
Tätä luettiin meillä, kun isomummon, isoukin ja isoenon kuolemantapaukset olivat ajankohtaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja oli ystävä:
Meille rakas kissa kuoli hiljattain, mietin myös miten lapset suhtautuu. Mutta ihmeen rauhallisesti ottivat asian, kun kuulivat. Mua kyllä itseäni itketti paljon enemmän...

Kissa ja mummo on IHAN eri asia.

Alkuperäinen kirjoittaja ???:
Alkuperäinen kirjoittaja oli ystävä:

Kissa ja mummo on IHAN eri asia.

Mut suru voi olla molemmista ihan yhtä suuri. Se katsos on ihmisestä kiinni ja siitä, miten on kiintynyt lemmikkiinsä. Joten eipäs vähätellä kenenkään surua...

no ei kissa ja mummo ole lapselle mitenkään eri asia.
joku on mummon kanssa päivittäin tekemisissä, joku kerran vuodessa. ja kissa on täten tärkeämpi kuin se mummo.

Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
no ei kissa ja mummo ole lapselle mitenkään eri asia.
joku on mummon kanssa päivittäin tekemisissä, joku kerran vuodessa. ja kissa on täten tärkeämpi kuin se mummo.

kissa voi olla se joka lohduttaa ja antaa läheisyyttä. ei kaikista mummoitsa ole tähän. olemaan läheisiä ja kyselemään kuulumisia odottamatta itselleen mitään vastaan.

Mä kertosin heti.. siis siitä ettei mummu enään parane. Mut ei tarvi kertoa kuin sen verran mitä lapsi haluaa tietää ts. jos lapsi jotain kysyy vastaat siihen kysymykseen.
Varsinaisesti kuolemasta en puhuisi isommin.. mut valmistasin lasta siihen, että mummu on todella sairas jne

Voi käpy, mitä porukkaa. Eläimet on eläimiä ja ihmiset ihmisiä, ei vaan voi verrata eläimen ja ihmisen kuolemaa. Olkaa kuin eläinrakkaita vain, niin en voi koskaan ymmärtää.

Olen samaa mieltä ap:n kanssa, et jätetään tuo mummu/kissa keskustelu!!

Voimia ap:lle tulevaan tilanteeseen :hug:
5v on kuitenki jo sen ikänen, että ymmärtää aika paljon sairastumisesta jne, mutta ei vielä ymmärrä kuoleman lopullisuutta tai sitä että mitä se tarkoittaa! Kirjastosta löytyy monta "mukavaa" kirjaa kuolemasta..

Kannattaa rehellisesti kertoa, että mummo kuolee pian. Ei kannata tehdä siitä kuolemasta mitään peikkoa. Kaikki kuolee, kohta on mummon aika kuolla kun on vanha. Sairauksista ei ton ikäiselle kannata vielä kertoa sen enempää.

No siskon lapsi oli viisi kun 14 vuotiaan veljensä joutui hautaamaan. Hänelle kerrottiin että siihen sairauteen voi kuolla, teidän tapauksessa että kuolee ja sitten vastata kysymyksiin ja kertoa kaikki muutenkin. Tuon ikäsellä on isot korvat.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No siskon lapsi oli viisi kun 14 vuotiaan veljensä joutui hautaamaan. Hänelle kerrottiin että siihen sairauteen voi kuolla, teidän tapauksessa että kuolee ja sitten vastata kysymyksiin ja kertoa kaikki muutenkin. Tuon ikäsellä on isot korvat.

tää on niin totta..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kannattaa rehellisesti kertoa, että mummo kuolee pian. Ei kannata tehdä siitä kuolemasta mitään peikkoa. Kaikki kuolee, kohta on mummon aika kuolla kun on vanha. Sairauksista ei ton ikäiselle kannata vielä kertoa sen enempää.

Kyllä minä sen mainitsisin kuitenkin. Syöpä muuttaa aika paljon ulkonäköä niin kyllä se kannattaa kertoa et miksi mummo on muuttunut, laihtunut esim paljon, kuivunut jne. Kertoa ne niin et lapsi ymmärtää ja vastata kaikkeen mitä lapsi kysyy.

Yhteistyössä