Missä näistä taloista haluaisitte mieluiten asua? Kerro myös perustelut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taloja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihan kiva olisi kuulla, miksi sä haluat asua eristyksissä? Vihaatko ihmisiä niin paljon vai mikä on syynä? Onko sulla perhettä ja miten vaikka lapsesi suhtaituvat siihen, että on pitkä päiväkoti/koulumatka/matka kavereille? Miten sä itse pääset töihin?

Tässä oli lähinnä ideana kartoittaa, millaisista taloista ihmiset tykkää, mutta ilmeisesti sulle se on ihan sama, kunhan tonttia vaan riittää.

Et osoittanut kysymyksiä mulle, mutta voin osaltani niihin vastata.
Tykkään asua maaseudun rauhassa, luonnon keskellä, hiljaisuudessa. Tykkään puuhastella pihatöitä omaan tahtiini, muutenkin tykkään viettää ulkoilmaelämää. Kesäisin käytännössä asutaan pihalla, yöt nukutaan sängyssä sisällä mutta silloinkin ulko-ovet ovat auki niin eteisessä kuin makuuhuoneissakin. Kokkaillaan ulkona, syödään ulkona, saunotaan rantasaunalla. Tällainen elämäntapa ei olisi mahdollista jossain lähiössä tai ylipäätään muualla kuin luonnon rauhassa.
Talvisin nautin pimeydestä ja hiljaisuudesta.
Ihmisten vihaamisella ei ole mitään tekemistä sen kanssa, teen töitä ihmisten parissa ja myös jotkut harrastuksistani vievät ihmisten pariin. Vapaa-ajallani vain haluan valita ne ihmiset, joiden kanssa olen tekemisissä, tykkään siitä, että saan tehdä ja olla kuten haluan. Työmatkaa minulla on n. 30 km ja autolla siis pääsen töihin (kuten muuallekin; kauppaan, asioille, kavereille...)
Perhettä löytyy. Mies jakaa elämänkatsomukseni täysin ja lapsemme (koululaisia) pitävät myös elämäntavastamme, tietysti ovat siihen pienestä asti tottuneet. Koulumatkat kulkevat koulukyydein ja kavereille ja harrastuksiin kuskataan. Lapsilla käy todella paljon kavereita täällä meillä kylässä, joten sitä kuskattavaa on kyllä siinä mielessä niillä lähiössä asuvien kavereiden vanhemmilla enemmän kuin meillä.
Talomme on iso ja vanha perinnetalo, kunnostettu ja nykyaikaistettu vanhaa kunnioittaen. Olemme asuneet täällä n. 15 vuotta, enkä ole lapsuudenkotini jälkeen missään muualla tuntenut olevani näin kotona kuin täällä. Ehkä siinä syy valita se a vaihtoehto, edellyttäen, että se on kunnossa ja keskellä kaunista maaseutua ja tietysti järven rannalla.

• Tykkää
Reactions: TiiBii
Tykkään asua maaseudun rauhassa, luonnon keskellä, hiljaisuudessa. Tykkään puuhastella pihatöitä omaan tahtiini, muutenkin tykkään viettää ulkoilmaelämää. Kesäisin käytännössä asutaan pihalla, yöt nukutaan sängyssä sisällä mutta silloinkin ulko-ovet ovat auki niin eteisessä kuin makuuhuoneissakin. Kokkaillaan ulkona, syödään ulkona, saunotaan rantasaunalla. Tällainen elämäntapa ei olisi mahdollista jossain lähiössä tai ylipäätään muualla kuin luonnon rauhassa.
Ihmisten vihaamisella ei ole mitään tekemistä sen kanssa, teen töitä ihmisten parissa ja myös jotkut harrastuksistani vievät ihmisten pariin. Vapaa-ajallani vain haluan valita ne ihmiset, joiden kanssa olen tekemisissä, tykkään siitä, että saan tehdä ja olla kuten haluan. Työmatkaa minulla on n. 30 km ja autolla siis pääsen töihin (kuten muuallekin; kauppaan, asioille, kavereille...)
Perhettä löytyy. Mies jakaa elämänkatsomukseni täysin ja lapsemme (koululaisia) pitävät myös elämäntavastamme, tietysti ovat siihen pienestä asti tottuneet. Koulumatkat kulkevat koulukyydein ja kavereille ja harrastuksiin kuskataan. Lapsilla käy todella paljon kavereita täällä meillä kylässä, joten sitä kuskattavaa on kyllä siinä mielessä niillä lähiössä asuvien kavereiden vanhemmilla enemmän kuin meillä.
Talomme on iso ja vanha perinnetalo, kunnostettu ja nykyaikaistettu vanhaa kunnioittaen. Olemme asuneet täällä n. 15 vuotta, enkä ole lapsuudenkotini jälkeen missään muualla tuntenut olevani näin kotona kuin täällä. Ehkä siinä syy valita se a vaihtoehto, edellyttäen, että se on kunnossa ja keskellä kaunista maaseutua ja tietysti järven rannalla.

Voin allekirjoittaa tämän:)
Olen asunut lapsuuteni maalla ns. omassa rauhassa, opiskeluaikana kerrostalossa, myöhemmin rivitalossa ja nyt taas omakotitalossa maaseudun rauhassa. Ei naapureita näköetäisyydellä, kävelyetäisyydellä kylläkin ;) Lasten kuljettaminen kouluun tai harrastuksiin ei ole ongelma.

Näistä vaihtoehdoista c. Voittaa a:n helppouden ja asumisvarmuuden ansiosta. Ympäristökin näyttää kivan rauhalliselta. B on sitten taas joku älvsby lähiön pikkutontilla, pihalla ei mitään omaa rauhaa. C:ssä todennäköisesti sisätilat on kivat ja avarat.

Oikeasti me rakennetaan kivitaloa, mutta tyylillisesti suht perustaloa. Ei siis tuollaista "modernia" möhkölettä, vaan talossa on perinteinen harjakatto. Eli sellaista b:n ja c:n välimuotoa.

a:ssa tosiaan on paljon ylläpitoa ja rahaa uppoaa lämmityskuluihin. Jos tuo c on metsäisessä ympäristössä, sieltä varmaan on pidemmät matkat töihin, kouluun ja harrastuksiin ja kavereille. Ei haittaa?

Useimmille tässä ketjussa talon sijaan se kriteeri onkin tontti ja sijanti?

Aaa. No mun lapsista nuorinkin siirtyy pian yläasteelle, matkat siis eivät ole ongelma.

Mä haluaisin hirsitalon. Vanhan ja osaavasti kunnostetun. Tai sitten ihan uuden sellaisen. Takka saisi olla tai ainakin iso liesi. Tupakeittiö. Pari pienempää ja yksi iso makuuhuone. Lattioissa massiivipuuta ja kiveä. Keittiö moderni mutta vanhan näköinen. Terassi, iso terassi olisi suotava. Ja se iso piha. Ja pihalla pihasauna. Ja se ranta.

Se olisi turvallinen ja vankka. Siellä ois kiva ihailla mereltä nousevia myrskyjä. Ja talvella nauttia tähtitaivaasta kun kävelee pihan poikki saunalle.

Luonnonläheinen ja lähellä luontoa! Niin sen voinee tiivistää.

Miten ne matkat eivät ole ongelma? Miten sinne bussipysäkille pääsee vai taksillako hän pääsee? Kuinka pitkät päivät siitä syntyy? Milloin sä lähdet aamulla kotoa ja milloin palaat, jos työmatka on noin pitkä? Onko oikeasti arvoa asua kivassa talossa meren rannalla, jos esim arkisin ei ehdi kuin nukkua kotona?

Eli sulle olisi tärkeintä talon rakennusmateriaali, hirsi. Onko väliä millainen hirsi? Lamelli, massiivi yms? Käsinveistetty tms? Villat välissä vai luonnonmateriaalit?

Kait ne lattiat on yleensä lankkua, eikä esim kiveä. Vai olisiko se moderni hirsitalo?

Tunteella e, järjellä b. Myös a ja d (ja varsinki a) ois ihania mutta liian isoja ja isotöisiä.

Tota modernia kivitaloa en haluaisi missään tapauksessa, kamalan näkönen.

Eli tässä ketjussa on 2 valinnut "perusoktalon", koska se on järkevä. Mikä siitä tekee järkevän vrt muihin?

a:ssa on neliöiden ja talon ikä huomioon ottaen todellakin isot asumiskustannukset ja huoltotyöt, mutta mikä d:ssa on isoa ja isotöistä?

a:ssa tosiaan on paljon ylläpitoa ja rahaa uppoaa lämmityskuluihin. Jos tuo c on metsäisessä ympäristössä, sieltä varmaan on pidemmät matkat töihin, kouluun ja harrastuksiin ja kavereille. Ei haittaa?

Useimmille tässä ketjussa talon sijaan se kriteeri onkin tontti ja sijanti?

Joku kompromissi sijainnin/oman rauhan välillä on minusta paras. En kuitenkaan haluaisi ok-taloa pikkutontilla niin että joka suunnassa on naapurit ja heillä vielä suora näkyvyys pihaan. Menee vähän niinkuin pointti koko ok-asumisesta, jos pihalla ei ole mitään omaa rauhaa.

Meidän rakenteilla olevassa talossa nämä yhdistyy minusta aika kivasti. Palvelut lähellä, koulut (sekä ala- että yläkoulu), päiväkoti ja suuri marketti alle kilometrin säteellä, suuren kaupungin keskustaan reilusti alle 10 km. Tontti/talo kuitenkin päättyvän kadun varrella, vain yksi rajanaapuri ja takana metsää. Eikä tonttikaan ihan pikkutilkku, vaan kaupunkitontiksi kohtuullisen kokoinen.

Tuosta c-talon kuvasta ei näe ympäristöä laajemmin ja meidänkin talosta saisi kyllä kuvan jossa näkyy vaan talo, oma piha ja taustalla oleva metsä, vaikka missään syrjäseudulla talo ei siis tosiaan sijaitse.

Miten ne matkat eivät ole ongelma? Miten sinne bussipysäkille pääsee vai taksillako hän pääsee? Kuinka pitkät päivät siitä syntyy? Milloin sä lähdet aamulla kotoa ja milloin palaat, jos työmatka on noin pitkä? Onko oikeasti arvoa asua kivassa talossa meren rannalla, jos esim arkisin ei ehdi kuin nukkua kotona?

Eli sulle olisi tärkeintä talon rakennusmateriaali, hirsi. Onko väliä millainen hirsi? Lamelli, massiivi yms? Käsinveistetty tms? Villat välissä vai luonnonmateriaalit?

Kait ne lattiat on yleensä lankkua, eikä esim kiveä. Vai olisiko se moderni hirsitalo?

Mä kuskaan parhaillaankin lapset koululle (noin kolkyt kilsaa) silloin kun ovat koululaamuina meillä. Ja kyydit järjestyvät vielä helpommin, kun vanhimmat saavat ajokortteja. Ja mun työni liikkuu paikasta toiseen, ei sellaista taloa olekaan joka olisi jokaista työmaata lähellä.

Ja massiivihirttä tai käsinveistettyä. Väliin pellavarivettä. Ja lankkuahan ne ovat, mutta eteiseen ja takan eteen ja miksei keittiöönkin voisin laittaa kiveä.

Perinteinen, luonnollinen ja mahd. paljon luonnonmateriaaleja.

e) perinteinen "mummonmökki" maalaismaisemassa:
2_19256445_700x525.jpeg

Ehdottomasti tämä! Pientä mummonmökkiä luonnonhelmasta tässä onkin etsitty jo pidempään. Hirsitalo plussaa. Tässä kun olisi vielä hieman isommat ikkunat että sisällä olisi oikein valoisaa ja maalaismaisemat ja (suuri) piha näkyisi kauniisti sisälle, niin ei sitä paljoa muuta osaisi toivoa. Sisälle vielä leivinuuni ja yksi tai kaksi pönttöuunia sekä lautalattiat ja pihalle pihasauna niin olisi kyllä unelmien täyttymys. :)

A. Paljon tilaa eikä ole missään lähiössä missä naapurit liian lähellä. Pitää olla omaa tonttia eikä niin, että naapurin talo on tyyliin muutaman metrin päässä. Asun pienellä paikkakunnalla ja lapsuudenkotini on tilavalla tontilla joten olen tottunut siihen tilavuuteen. Tuollaisessa kartanossa olisi tilaa isommalle perheelle, saisi sinne mahtumaan isot kangaspuut ja parit pienemmät ja mahtuisi muutenkin loistavasti kaikki mun käsityötarvikkeet.

Ehdottomasti tämä! Pientä mummonmökkiä luonnonhelmasta tässä onkin etsitty jo pidempään. Hirsitalo plussaa. Tässä kun olisi vielä hieman isommat ikkunat että sisällä olisi oikein valoisaa ja maalaismaisemat ja (suuri) piha näkyisi kauniisti sisälle, niin ei sitä paljoa muuta osaisi toivoa. Sisälle vielä leivinuuni ja yksi tai kaksi pönttöuunia sekä lautalattiat ja pihalle pihasauna niin olisi kyllä unelmien täyttymys. :)

Tuon mökin ikkunat ovat juuri oikean kokoiset ja malliset.

Ihmisen elämää.:)

a:ssa on neliöiden ja talon ikä huomioon ottaen todellakin isot asumiskustannukset ja huoltotyöt, mutta mikä d:ssa on isoa ja isotöistä?

Me katseltiin tuollaisia d-talon tyylisiä 1,5- tai 2-kerroksia taloja ja minusta tuntui, ettei tiloja saa mitenkään järkevästi sellaiseen. Kivitalo, jossa olisi ollut paljon avointa tilaa ylös olisi voinut tilajaon puolesta olla ok (eli c-talon kaltainen), mutta se olisi kyllä ollut meille liian kallis ja hulppea.

Mutta noissa 2-kerroksisissa perinteisissä taloissa on se ongelma, että haluan oleskelutiloihin avaruutta ja alakertaan lisäksi ainakin yhden makuuhuoneen. Ihan jo siksi, että jos joskus vaiheessa portaiden nouseminen muuttuisi hankalaksi, ei tarvitsisi heti muuttaa pois. Mutta jos oleskelutiloissa on avaruutta ja alakerrassa lisäksi pesutilat + yksi makuuhuone, tulee talosta ihan järjettömän iso. Siis siellä yläkerrassa, jossa tarvitsisi olla vain kaksi makuuhuonetta ja pieni kylppäri, olisi ihan liikaa tilaa. Oikeaa kokoluokkaa olevissa 2- tai 1,5-kerroksisissa taloissa taas oleskelutilat oli ahtaat ja/tai alakerrassa ei ollut yhtään makkaria. Siksi päädyimme 1-tasoratkaisuun. Tuo moderni kivitalokin on toki 2-kerroksinen, mutta siellä on todennäköisesti silti oleskelutiloissa riittävästi avaruutta, koska noissahan se alue on yleensä auki ylös asti.

Perinteinen 1,5- tai 2-kerroksinen voisi olla kyllä ihan toimiva ratkaisu, jos olisi monta lasta ja iso talo, jossa yläkerrassa kaikki lasten makkarit. Mutta pienet 2-kerroksiset talot on ahtaan tuntuisia verrattuna yksitasoiseen taloon samoilla neliöillä.

Olen aina pitänyt itseäni erakkona, mutta enpäs minä sellainen taida ollakaan, ainakaan samalla tavalla, kuin monella muulla nähtävästi. Minulla ei ole kaipuuta mihinkään merenrantoihin ja pihapuuhasteluihin. Minä erakoidun kotisohvalla tai lenkillä.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30652019:
Olen aina pitänyt itseäni erakkona, mutta enpäs minä sellainen taida ollakaan, ainakaan samalla tavalla, kuin monella muulla nähtävästi. Minulla ei ole kaipuuta mihinkään merenrantoihin ja pihapuuhasteluihin. Minä erakoidun kotisohvalla tai lenkillä.

eihän se erakkous sitä tarkoita ettäkö pitäisi olla erakko just jossain luonnossa. voihan sitä olla erakko vaikka helsingin suurimmassa kerrostalossa. kai?

Katsopas vain vanhoja hirsimökkejä ja huomaat niissä olevan just kuvan kaltaiset ikkunat.

Tässä nyt taisi kuitenkin olla kyse siitä millaisessa talossa kukin haluaisi asua... Mulle on ihan sama millaiset ikkunat normaalisti vanhoissa hirsimökeissä on (tai vanhoissa mummonmökeissä mistä nyt pääsääntöisesti puhuinkin), mutta minä haluan asua sellaisessa talossa missä on suuret ikkunat. Asun muuten tälläkin hetkellä vanhassa hirsitalossa jossa on todella suuret ikkunat - varmaan suurimmat mitä olen missään koskaan livenä nähnyt jos verrataan itse seinän pinta-alaan.

Yhteistyössä