Missä näistä taloista haluaisitte mieluiten asua? Kerro myös perustelut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taloja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30652019:
Olen aina pitänyt itseäni erakkona, mutta enpäs minä sellainen taida ollakaan, ainakaan samalla tavalla, kuin monella muulla nähtävästi. Minulla ei ole kaipuuta mihinkään merenrantoihin ja pihapuuhasteluihin. Minä erakoidun kotisohvalla tai lenkillä.

Aika moni tässä ketjussa (KAIKKI?) tuntuvat asuvan maalla tai ainakin tontin pitää olla sio ja naapureita ei saa näkyä lähellä.

Aika jännää, koska aika harva loppujen lopuksi maalta voi käydä töissä -> maaseutu ikävä kyllä autioituu.

Mä itse toki tykkäisin ehkä asua maalaismaisemassa, mutta sitten mun työpäivät venyisivät joka päivä ainakin 10h työmatkoineen. Mitä sillä aikaa lapsi sit tekee ja miten hän pääsee päiväkodista/koulusta kotiin ja onko hän yksin ilman kavereita aina siihen asti, että vanhemmat pääsee 10h päivästään kotiin?

Missä te muut käytte töissä ja kuinka paljon oikeasti pystytte olemaan kotona arkisin? Onko teidän lapset sit yksin 10h päivässä? Miten heitä voi vielä harrastuksiin, jos on poissa 10h?

ahaa tää olikin myös mikä käytänöllisin eikä vaan sellanen joka miellytti silmää eniten noista:) mikähän mulle taas iskeny ku nään lutusena ton ikkuna keskustelun.

Eli tässä ketjussa on 2 valinnut "perusoktalon", koska se on järkevä. Mikä siitä tekee järkevän vrt muihin?

a:ssa on neliöiden ja talon ikä huomioon ottaen todellakin isot asumiskustannukset ja huoltotyöt, mutta mikä d:ssa on isoa ja isotöistä?

No, näyttää toi d:kin aika isokokoiselta, jolloin hommaa on enemmän kuin pienessä talossa. Siivoomista ja kunnossapitoa/remonttia.

B ois järkevä koska se ois sopivan kokonen (riittävästi tilaa, mutta ei "ylimääräistä". Helpompi ja halvempi remontoida kuin vaikka a, sitten kun sitä remonttia tarvitaan.)Uudehko, joten ei tarvi heti remontteja. Oletettavasti palvelut suht lähellä. Helppo (tylsä :D) piha. Sellanen "varma" valinta. Toki noi sopii myös tohon kivitaloon mutta se nyt on karseen ruma.

"Mummonmökki" ois mun valinta tunteella koska siinä on jotain luonnetta, sitä ois mukava laittaa pikkuhiljaa kuntoon mutta kunnostettukaan ei näyttäisi tusinatalolta. Ois ihana kuopsuttaa vähän rähjääntynyttä pihaa kuntoon ja odottaa ja tutkia että mitä kaikkia kasveja sielä kasvaa. Ja jättää se piha kuitenkin edelleen vähän rähjääntyneeksi.
Toisaalta ei tiedä mitä ylläreitä talosta löytyy rempates. Ja sit sijainnista ja talon rakenteista johtuen sielä ois tod.näk. tuvas enempi ötököitä kuin lähiötalos.

Niin ja ihan oikeesti mä haluisin mökin meren rannalta, ei naapureita näkyvis. Mieluiten vielä sellainen kallioinen kohta mihnä se mökki seisois, metsää ympärillä. Siinä ei juuri mökille ois muuta vaatimusta ku et ois suht kunnos, mukavuudet löytyis ja sopis maisemaan eli hirsimökki :D. Siis sellanen yksinkertaisen näköinen pieni mutta jykevä mökki jylhässä ympäristössä.
Mutta tommoses en haluaisi asua lasten kanssa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
b, c ja d kaikki kävisi, koska ovat uusia, ovat todennäköisesti myös melko energiatehokkaita. En halua lämmittää kalliitta hukkaneliöitä hatarassa talossa. Lisäksi tavallinen tontti jolla nuo todennäköisesti seisoo on riittävä omiin tarpeisiin, en halua asua myöskään liian kaukana palveluista ja lasten harrastuksista ja kouluista.

c) moderni uusi kivitalo.

Tykkään uudesta, pelkistetystä ja nykyaikaisesta tyylistä. Haluan kaiken olevan käytännöllistä ja toimivaa ja tietenkin myös silmääni miellyttävää.

Ehdottomasti tämä. Noita muita en huolisi vaikka halvalla saisi (ja niitähän saakin). Vanhasta ei voi ikinä olla varma miten sitä on pidetty ( = onko pilattu), ja uusi "perustalo" on vaan todella tylsä.

Apn kysymys on absurdi, kosk sijainnilla ja niin monella muulla asialla on vaikutusta siihen, missä talossa haluaisin asua. Jos ulkonäöstä vain puhutaan, c on vaihtoehdoista miellyttävin. Mummonmökit, rimpsukartanot ja ruutuikkunat ei oikein miellytä, maalaismaisema tai hehtaaritolkulla kuusimetsää ympärillä vielä vähemmän. Luontoa ja meri lähellä, puistot tms, mutta kulkuyhteydet ja palvelut/muut ihmiset/ystävät on tärkeimpiä kriteereitä. Ts aika lailla se asuinalue, jossa nyt asun. Mökkeilyllä saa sitten sitä luonnonrauhaa ja nakuilua järven rannalla ihan riittävästi.

Haluan asua siinä talossa joka
sijaitsee sopivalla etäisyydellä työpaikastani, iäkkäistä vanhemmistani sekä aikuisista lapsistani ja näiden perheistä.
jonka hinta ja huoltokulut vastaavat tulotasoani niin etten joudu isoon pulaan (päältä katsellen nämä varmaan kävisivät kaikki, no tuo kartano voi olla tyyris paikka pitää yllä...)
tässä iässä mieluiten yksikerroksinen; kun olen 55 enkä nuorene, voi liiat raput alkaa tuntua vaikeilta...
tärkeää on myös että huonejärjestys ja ikkunoista avautuvat näkymät miellyttävät minua.

Jotta kuvista on vähän vaikea päätellä mikä noista. Voisi olla mikä vaan noista, melkein. Tai sitten ei mikään noista.

[QUOTE="Realisti";30652268]Ehdottomasti tämä. Noita muita en huolisi vaikka halvalla saisi (ja niitähän saakin). Vanhasta ei voi ikinä olla varma miten sitä on pidetty ( = onko pilattu), ja uusi "perustalo" on vaan todella tylsä.[/QUOTE]

Kiva, että saadaan eriäviä mielipiteitä.
Itseasiassa toi kivitalo ei ole noista edes kallein. Mistä sä muuten tiedät uuden talon kohdalla, että sitä ei ole "pilattu" eli onko se edes rakennettu oikein? Nykyään kun pitää rakentaa niin muovitettuja taloja, niin etkö ole huolestunut kosteusongelmista "pullotaloisssa"?

Itseasiassa toi kivitalo ei ole noista edes kallein. Mistä sä muuten tiedät uuden talon kohdalla, että sitä ei ole "pilattu" eli onko se edes rakennettu oikein? Nykyään kun pitää rakentaa niin muovitettuja taloja, niin etkö ole huolestunut kosteusongelmista "pullotaloisssa"?

Mistäpä siitä vanhastakaan tietää miten se on rakennettu.

Uusi: Huonon rakentamisen riski, mutta rakentamisaikaiset dokumentit todnäk vielä saatavilla, eli niistä voi jotain päätellä tai rakentamista voi itsekin seurata jos uudiskohde.

Vanha: Huonon rakentamisen riski, todennäköisesti ei dokumentteja, huonon ylläpidon riski.

Kyllähän uudessa siis pienemmät riskit on. Mikään ei ole riskitöntä.

Aika moni tässä ketjussa (KAIKKI?) tuntuvat asuvan maalla tai ainakin tontin pitää olla sio ja naapureita ei saa näkyä lähellä.

Aika jännää, koska aika harva loppujen lopuksi maalta voi käydä töissä -> maaseutu ikävä kyllä autioituu.

Mä itse toki tykkäisin ehkä asua maalaismaisemassa, mutta sitten mun työpäivät venyisivät joka päivä ainakin 10h työmatkoineen. Mitä sillä aikaa lapsi sit tekee ja miten hän pääsee päiväkodista/koulusta kotiin ja onko hän yksin ilman kavereita aina siihen asti, että vanhemmat pääsee 10h päivästään kotiin?

Missä te muut käytte töissä ja kuinka paljon oikeasti pystytte olemaan kotona arkisin? Onko teidän lapset sit yksin 10h päivässä? Miten heitä voi vielä harrastuksiin, jos on poissa 10h?

Sulla on nyt vähän todellisuudentaju hukassa. Mä asun maalaispitäjässä jossa alle 7000 asukasta. En ymmärrä miten täältä vain harva pystyisi käymään töissä, kyllä täällä suurin osa aikuisista kuitenkin käy töissä. Paljon on töissä omalla paikkakunnalla, jotkut lähikaupungeissa ja osa kauempana.

Mulla työ matkoihin menee 10 minuuttia kävellen. Silti on tilaa olla omassa rauhassa eikä naapuritalot ole ihan omassa talossa kiinni. Ja jos lapsi olisi alle kouluikäinen, niin hän olisi hoidossa vaikka sitten tarvittaessa sen 10 tuntia.

Älä tee oletuksia asioista noin vähäisillä tiedoilla. Ja jostakin syystä sua tuntuu ärsyttävän toisten halut asumisen suhteen.

c) moderni uusi kivitalo.

Tykkään uudesta, pelkistetystä ja nykyaikaisesta tyylistä. Haluan kaiken olevan käytännöllistä ja toimivaa ja tietenkin myös silmääni miellyttävää.

Näin minullakin. Lisänä se että mitään kartanoita ei kukaan kyllä jaksaisi siivota ja ylläpito olis vaivalloista. Jos on liikaa tilaa niin katoaa kodista kodikkuus eikä meidän perhe millään pystyisi asuttamaan jotain kartanoa. Eli keskikokoinen uusi kivitalo olisi paras.

Nykyään rakentaminen on aika tiukkaan säädeltyä myös siltä osin, että pitää olla ammattitaitoinen vastaava mestari ja kunnan rakennusvalvontaviranomaisetkin pitävät vähintään pari katselmusta rakentamisen aikana.

Silti tietysti jotkut rakennusvirheet on mahdollisia, mutta kivitalo on siitä turvallinen, että runko ei ainakaan mätäne vaikka olisikin jotain ongelmaa ilmanvaihdossa tms. Kun ei ole sitä materiaalia rakenteissa, joka voisi mädäntyä ja homehtua.

[QUOTE="Juulianna";30652477]Sulla on nyt vähän todellisuudentaju hukassa. Mä asun maalaispitäjässä jossa alle 7000 asukasta. En ymmärrä miten täältä vain harva pystyisi käymään töissä, kyllä täällä suurin osa aikuisista kuitenkin käy töissä. Paljon on töissä omalla paikkakunnalla, jotkut lähikaupungeissa ja osa kauempana.

Mulla työ matkoihin menee 10 minuuttia kävellen. [/QUOTE]

No, sä et asu maalla, vaan taajamassa. Esim Kirkkonummi on aika iso paikka ja siellä on esim taajamassa alle 7000 asukasta.

Nykyään rakentaminen on aika tiukkaan säädeltyä myös siltä osin, että pitää olla ammattitaitoinen vastaava mestari ja kunnan rakennusvalvontaviranomaisetkin pitävät vähintään pari katselmusta rakentamisen aikana.

Silti tietysti jotkut rakennusvirheet on mahdollisia, mutta kivitalo on siitä turvallinen, että runko ei ainakaan mätäne vaikka olisikin jotain ongelmaa ilmanvaihdossa tms. Kun ei ole sitä materiaalia rakenteissa, joka voisi mädäntyä ja homehtua.

Kivitalot ovat nykyään tehty harkoista, joka itseasiassa on just sitä erittäin pahasti homehtuvaa materiaalia. Homehtuu tutkimusten mukaan enemmän kuin puu. Lisäksi ne villat, jotka tulee seinän sinään, voi homehtua erittäin hyvin.

Perustukset voivat mennä vikaan ja alkaa homehtua yms.

Uudesta, ei toki vanhastakaan talosta voi olla varma, mitä vikoja siellä piilee.

Home uhkaa myös betonista tehtyjä taloja - Hometalot - Kotimaa - Helsingin Sanomat

mutta toi kivitalo muistuttaa liikaa läänin vankilaa ;) harmaa lisäksi ankein väri maailmassa. tonne kartanoon vois rakentaa tee huoneen marokkolaistyyleineen tyynyjä lattialla sitten kirjastohuoneen aleksandrian tyylisenä lasten oman liaani huoneen ja hei toki kartanon herralla on hovimestari;) tonne vois rakentaa joka huoneen eri aika kausin ja tehä sellasen never landin

No me asutaan 30 km kaupungista, 10 km kylältä eli ihan maaseudulla. Töissä käyn kaupungissa, autolla matkaan menee 25 min suuntaansa. (Tuo sama aika muuten menee aika helposti muutaman kilometrin jalan taitettuun työmatkaan...) Eli kun pääsen töistä klo 15, olen kotona 15:30. Siinä on sitten ilta aikaa tehdä mitä vaan.

[QUOTE="Realisti";30652343]Mistäpä siitä vanhastakaan tietää miten se on rakennettu.

Uusi: Huonon rakentamisen riski, mutta rakentamisaikaiset dokumentit todnäk vielä saatavilla, eli niistä voi jotain päätellä tai rakentamista voi itsekin seurata jos uudiskohde.

Vanha: Huonon rakentamisen riski, todennäköisesti ei dokumentteja, huonon ylläpidon riski.

Kyllähän uudessa siis pienemmät riskit on. Mikään ei ole riskitöntä.[/QUOTE]

Jos sata vuotta sitten rakennettu talo on yhä pystyssä ja kunnossa olevan oloinen, ei sitä ole kovin huonosti voitu rakentaa...

Yhteistyössä