Missä näistä taloista haluaisitte mieluiten asua? Kerro myös perustelut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taloja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

taloja

Vieras
Missä näistä taloista haluaisit asua? Kerro myös perustelut. Talot tulevat kohta seuraaviin viesteihin, koska muuten ne pysty postamaan niin monta linkkiä.

a) 1920-luvulla rakennettu vanha 400m2 kartano:

2_19498485_700x525.jpeg

Kaikki menee, jos ne on sopivalla paikalla, ovat terveitä taloja ja pohja toimii meidän perheellä.

Tosin jos tuossa 20-luvun talossa ei ole tarvittavia nykyajan mukavuuksia ja lämpiää pääasiassa jollain kakluuneilla, niin se kyllä äkkiä tippuu pois.

Siinä, mistä on pisin matka naapuriin.

Oletettavasti siis se kartano kai. Ja toki rantatontti toisi lisää plussaa.

Ihan kiva olisi kuulla, miksi sä haluat asua eristyksissä? Vihaatko ihmisiä niin paljon vai mikä on syynä? Onko sulla perhettä ja miten vaikka lapsesi suhtaituvat siihen, että on pitkä päiväkoti/koulumatka/matka kavereille? Miten sä itse pääset töihin?

Tässä oli lähinnä ideana kartoittaa, millaisista taloista ihmiset tykkää, mutta ilmeisesti sulle se on ihan sama, kunhan tonttia vaan riittää.

B) Tavisharmaahiirulaiselle tavisharmaahiiritalo. Jos ajatellaan ihan vain ulkonäköä ja kokoa, eikä sijaintia, hintaa, asumiskuluja jne. Kyllä nuo muutkin kelpaisivat jos olisi rahaa hankkia myös siivooja.

Näistä vaihtoehdoista c. Voittaa a:n helppouden ja asumisvarmuuden ansiosta. Ympäristökin näyttää kivan rauhalliselta. B on sitten taas joku älvsby lähiön pikkutontilla, pihalla ei mitään omaa rauhaa. C:ssä todennäköisesti sisätilat on kivat ja avarat.

Oikeasti me rakennetaan kivitaloa, mutta tyylillisesti suht perustaloa. Ei siis tuollaista "modernia" möhkölettä, vaan talossa on perinteinen harjakatto. Eli sellaista b:n ja c:n välimuotoa.

Etsi nyt joku vanha maatilan päärakennus tai torppa mikä sijaitsee meren rannalla, siinä on mun töllini. :heart:

Olisi ihanaa, jos voisi valita asuinpaikan sillä perusteella, että pääsee meren rannalla, mutta mä itse joudun ikävä kyllä käymään töissä, joten en voi haaveilla torpasta meren rannalla, koska ne sijaitsee huitsin nevadassa kaukana työpaikoista.

Jos ajattelisin tunteella, niin tuo mummonmökki maalla. Mieluusti alueella, jolla ei ole katuvaloja.

Järjellä miettien se uudehko okt lähiössä. Sellainen meillä onkin.

Kunhan lapset kasvavat ja omilleen muuttavat, niin haluan syrjempään. Ihmisiä vastaan minulla ei sinällään ole mitään, mutta kaipaan metsää ja pimeyttä. Kaupungissa on aina valoisaa ja tähtiä ei näy.

Ihan kiva olisi kuulla, miksi sä haluat asua eristyksissä? Vihaatko ihmisiä niin paljon vai mikä on syynä? Onko sulla perhettä ja miten vaikka lapsesi suhtaituvat siihen, että on pitkä päiväkoti/koulumatka/matka kavereille? Miten sä itse pääset töihin?

Tässä oli lähinnä ideana kartoittaa, millaisista taloista ihmiset tykkää, mutta ilmeisesti sulle se on ihan sama, kunhan tonttia vaan riittää.

Aaa. No mun lapsista nuorinkin siirtyy pian yläasteelle, matkat siis eivät ole ongelma.

Mä haluaisin hirsitalon. Vanhan ja osaavasti kunnostetun. Tai sitten ihan uuden sellaisen. Takka saisi olla tai ainakin iso liesi. Tupakeittiö. Pari pienempää ja yksi iso makuuhuone. Lattioissa massiivipuuta ja kiveä. Keittiö moderni mutta vanhan näköinen. Terassi, iso terassi olisi suotava. Ja se iso piha. Ja pihalla pihasauna. Ja se ranta.

Se olisi turvallinen ja vankka. Siellä ois kiva ihailla mereltä nousevia myrskyjä. Ja talvella nauttia tähtitaivaasta kun kävelee pihan poikki saunalle.

Luonnonläheinen ja lähellä luontoa! Niin sen voinee tiivistää.

Olisi ihanaa, jos voisi valita asuinpaikan sillä perusteella, että pääsee meren rannalla, mutta mä itse joudun ikävä kyllä käymään töissä, joten en voi haaveilla torpasta meren rannalla, koska ne sijaitsee huitsin nevadassa kaukana työpaikoista.

Mulla on parhaillaankin työmatka 80-200 kilsaa per päivä per suunta. Ei sekään siis pelota.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30651750:
B) Tavisharmaahiirulaiselle tavisharmaahiiritalo. Jos ajatellaan ihan vain ulkonäköä ja kokoa, eikä sijaintia, hintaa, asumiskuluja jne. Kyllä nuo muutkin kelpaisivat jos olisi rahaa hankkia myös siivooja.

Eli sulla on tärkeintä, että talo ei ole liian suuri, koska et jaksa siivota? Minkä kokoinen se talo saa olla ja minkä kokoinen perhe sulla on?

Eli sulla on tärkeintä, että talo ei ole liian suuri, koska et jaksa siivota? Minkä kokoinen se talo saa olla ja minkä kokoinen perhe sulla on?

Lisäkseni kaksi kouluikäistä lasta. Tuollaisessa tavisomakotitalossa on lääniä ihan tarpeeksi, itsekin olen tuon kokoisessa kasvanut. Juu, siivousta inhoan. Ei myöskään huvita ison tontin lumityöt ja ruohonleikkuut. Ja taloissa en ylipäätään tykkää tuollaisista pylväistä ja koristeellisista kaiteista ja ulokkeista. Ja tuo kivitalo pihoineen taas näyttää kolkolta. Simppeli on nättiä.

Tunteella e, järjellä b. Myös a ja d (ja varsinki a) ois ihania mutta liian isoja ja isotöisiä.

Tota modernia kivitaloa en haluaisi missään tapauksessa, kamalan näkönen.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30651750:

Minusta taas tuntuu, että meillä jatkuvaa sekasortoa ja turhautumista siivoamiseen aiheuttaa tilanpuute. Ei siis ole kaikille tavaroille hyviä säilytystiloja. Pelkkä lattioiden imurointi ja pyyhintä nyt on pikkuhomma, joten ei paljon tunnu jos 80 neliön sijaan lattiapinta-alaa olisi 180 neliötä.

Eikä sitä paitsi sellaiset tilat niin sotkeennu ja likaannu, jotka ei ole aktiivisessa käytössä. Esim. meillä on nyt vaan yksi vessa ja se on oikeasti aika hankalaa välillä, ehdottomasti tarvitaan kaksi asumusviihtyisyyden parantamiseksi. Meille tulee nyt kuitenkin uuteen taloon kolme vessaa, joista yksi on siis jo vähän niinkuin liikaa. Mutta kun se yksi vessa jää varavessaksi poikkeustilanteita varten, niin eihän sitä tarvitse joka viikko kuurata. Riittää varmasti satunnainen siivous.

Joka tapauksessa kokonaisuudessaan uskon siivoamisen helpottuvan, kun päästään säilytysongelmista tilan lisääntymisen myötä eroon. Ei oo enää työpaperit levällään keittiön pöydällä ja lapsen lelut ties missä tilapäislaatikoissa, silloin kun eivät ole lattialla levällään. Nykyään siivoamisessa on aina aikaavievintä ja turhauttavinta se, kun miettii, mihin minä tämänkin tavaran tunkisin.

Jos olisivat tarpeeksi syrjässä niin a, e tai c.
Minulle on tärkeää se oma rauha ja iso piha, metsää vieressä. Miellään rantakin mutta sitä saa haaveillä vielä. Nyt asutaan puoliksi korvessa ja silti kohtuu matkan päässä palvelut ovat ja työ. Etätöitä voin tehdä osan ajasta ja mies hurauttaa moottoritietä pitkin töihin.
Olen siivous- ja pihanlaittohullu. Hyötyliikuntaa nekin. Minulle on tärkeää, että voin kasvattaa omat kukkani ja osan syötävistä kasveista. Keväällä suurennan kasvimaata, sitten näkee tuleeko ensi talven juurekset omasta maasta.

En ole ihmisvihaaja, harvemmin niiden naapureiden kanssa kavereiksi tullaan. Kaipaan varmasti vähemmän ihmisiä ympärilleni mitä "normaalit". Oma perhe ja läheiset ystävät riittävät. Tulen silti toimeen lähes kaikkien kanssa. "kenestäkään ei tarvitse pitää mutta kohdella kunnioituksella".

• Tykkää
Reactions: TiiBii
c) moderni uusi kivitalo.

Tykkään uudesta, pelkistetystä ja nykyaikaisesta tyylistä. Haluan kaiken olevan käytännöllistä ja toimivaa ja tietenkin myös silmääni miellyttävää.

Minusta taas tuntuu, että meillä jatkuvaa sekasortoa ja turhautumista siivoamiseen aiheuttaa tilanpuute. Ei siis ole kaikille tavaroille hyviä säilytystiloja. Pelkkä lattioiden imurointi ja pyyhintä nyt on pikkuhomma, joten ei paljon tunnu jos 80 neliön sijaan lattiapinta-alaa olisi 180 neliötä.

Eikä sitä paitsi sellaiset tilat niin sotkeennu ja likaannu, jotka ei ole aktiivisessa käytössä. Esim. meillä on nyt vaan yksi vessa ja se on oikeasti aika hankalaa välillä, ehdottomasti tarvitaan kaksi asumusviihtyisyyden parantamiseksi. Meille tulee nyt kuitenkin uuteen taloon kolme vessaa, joista yksi on siis jo vähän niinkuin liikaa. Mutta kun se yksi vessa jää varavessaksi poikkeustilanteita varten, niin eihän sitä tarvitse joka viikko kuurata. Riittää varmasti satunnainen siivous.

Joka tapauksessa kokonaisuudessaan uskon siivoamisen helpottuvan, kun päästään säilytysongelmista tilan lisääntymisen myötä eroon. Ei oo enää työpaperit levällään keittiön pöydällä ja lapsen lelut ties missä tilapäislaatikoissa, silloin kun eivät ole lattialla levällään. Nykyään siivoamisessa on aina aikaavievintä ja turhauttavinta se, kun miettii, mihin minä tämänkin tavaran tunkisin.

Niin, onhan se noinkin, mutta itselläni ainakin tuntuu kerääntyvän sitä tavaraa suureenkin tilaan, joten ihan yhtä hankalaa se siivoaminen on. Nyt kun olen juuri muuttanut aiempaa pienempään asuntoon, on siivoaminenkin jotenkin helpompaa, kun on ottanut sen linjan, että pieneen tilaan ei sitä roinaakaan kerätä samalla tavalla, kuin aiempaan asuntoon.

Ja jos esimerkiksi imuroiminenkin on minulle niin vastenmielistä, että en kestäisi tehdä sitä tuplasti isompaan tilaan, kuin esimerkiksi nyt.

Yhteistyössä