Missä kirjoitustaito??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pörri P. Kettu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pörri P. Kettu

Vieras
Olenko ainoa jota ärsyttää aivan suunnattomasti joidenkin ihmisten lähes olematon kirjoitustaito? Enkä nyt tarkoita sitä, että on pari pilkkua väärin tai epähuomiossa tehtyä kirjoitusvirhettä, niitä tulee meille kaikille. Mutta miten aikuiset ihmiset voivat kirjoittaa usein niin ala-arvoista tekstiä?? Yhdyssanoja ei osata ollenkaan, välimerkkejä tai isoja kirjaimia ei käytetä, teksti vilisee kirjoitusvirheitä ja lauseissa ei ole mitään järkeä??! Lukihäiriö on tietysti asia erikseen, mutta vaikea uskoa että ihan niin monella sitä on, mitä voisi porukan teksteistä päätellä?

Tai sama "käännettynä"...

oonko mä siis ainoo jota ärsyttää ihan suunatomasti joidenkin ihmisten lähes olemato kirjoitustaito enkä nyt tarkota sitä että on pari pilkua väärin tai epähomiossa tehtyä kirjotusvihettä niitä tulee meile kaikille mutta mite aikuset ihmiset voi kirjottaa usein niin ala arvosta tekstii.......

Noh, varmaan tajutatte pointtini. Mielipiteitä?

• Tykkää
Reactions: HEI!
Joskus ärsyttää, yleensä vain hämmästyttää. Mutta yhdestä olen eri mieltä: yleensä käytän itsekin puhekielimäistä kieltä palstaillessa. Tänne sopii vapaamuotosempikin teksti, niin kun tekstareihinkin.

Tapailin kerran yhtä miestä jonka kirjoitus oli juuri tuollaista. Tekstiviesteistä ei saanut oikeastaan mitään selkoa, jouduin koko ajan kyselemään selvennystä viesteihin. Ei ollut kyllä muutenkaan mikään penaalin terävin kynä tämä kaveri... Sen takia tapailinkin häntä, en tapaile :D

Ikävä kyllä Rollolaisella on välillä hyvinkin epäselvää tekstiä, että pitää ajatuksella lukea että saa selvää tekstistä ja siltikin jää joskus epäselväksi mistä on kyse. Eikä Rollolaisella taida edes olla lukihäiriötä vaan kirjoittaa nopeasti eikä tarkista tekstiään. Ei ole kovin suuri vaiva katsoa tekstinsä läpi, että edes pahimmat virheet tulee korjattua.

Ei ärsytä. Ja käsittääkseni eräällä mustalla on lukihäiriö, mutta jokaisessa alottamassaan ketjussa tai viestissä hälle tästä huomautetaan. Pilkataan jne. Hienovaraisuus voisi olla myös paikallaan.

Ikävä kyllä Rollolaisella on välillä hyvinkin epäselvää tekstiä, että pitää ajatuksella lukea että saa selvää tekstistä ja siltikin jää joskus epäselväksi mistä on kyse. Eikä Rollolaisella taida edes olla lukihäiriötä vaan kirjoittaa nopeasti eikä tarkista tekstiään. Ei ole kovin suuri vaiva katsoa tekstinsä läpi, että edes pahimmat virheet tulee korjattua.

Oletko tarkistanut hältä ettei ole, vai mistä moinen olettamus?

Kyllä ärsyttää. Mutta olen jo luovuttanut joistain ärsytyksistä. Eniten ärsyttää, kun ei laiteta kappalejakoja. Kuka sellaista pötköä jaksaa lukea???
Useampi kysymysmerkki ei taas ärsytä mua ollenkaan, nehän tarkoittaa vain kysymyksen tehostamista.

Ja eipä tämä munkaan teksti kieliopillisesti oikein ole :)

olen todennut,että ompa tämäkin raivostuttava tapa kirjoittaa.välimerkin jälkeen ei välilyöntiä...sitten pienellä kaikki...kolmea pistettä tai vaikkapa juurikin sitä kysymys merkkiä käyttäen...lue sitten sellaista pitkä pätkä ilman kappalejakoa...n kirjoitetaan usein m-kirjaimeksi... kaksoiskonsonantteja laitettaan turhaan...mix kirjoitustaso on nykyään tällaista??? siis niinku totanoinnii. ARGH!

Aloittajan mainitsemat virheet ärsyttävät myös minua.

Sanoma- ja aikakauslehdissä ärsyttää myös teksti väistää kuvaa -toiminto sekä värillisen sivun tai kuvan päälle painettu teksti. Molemmat haittaavat lukemista.

No mua ärsyttää kun en osaa itse kirjottaa oikein. Teksti vilisee kirjotusvirheitä jotka hoksaa jälkeenpäin vaikka olisi tarkistanut tekstin monta kertaa ennen lähetystä.
Yhdyssanoja en oikeasti osaa. En vaan osaa. En tajua miten ne pitäisi hoksata millon on yhteen ja millon erikseen. Viimeisin äidinkielenopettaja sanoi kun kysyin miten voin tietää millon sanat tulee yhteen, että ne pitää vaan opetella. Miten??
Ja sitten vielä näppiksellä kirjottaessa sohii sormilla mitä nappuloita sattuu, sanoihin tulee ylimääräsiä kirjaimia tai niitä puuttuu...

Täällä nyt oikeastaan ihan yks hailee mitä virheitä tekstiinsä suoltaa, mútta joku virallisempi asiakirja olisi ihan kiva kirjottaa edes sinne päin oikein. Onneksi on olemassa Word.

[QUOTE="vieras";24113447]Aloittajan mainitsemat virheet ärsyttävät myös minua.

Sanoma- ja aikakauslehdissä ärsyttää myös teksti väistää kuvaa -toiminto sekä värillisen sivun tai kuvan päälle painettu teksti. Molemmat haittaavat lukemista.[/QUOTE]

Tuli tästä mieleen toimittajien virheet..ei niinkään kirjoitusvirheet, vaan sellaiset lapsukset joissa sekoitetaan vaikkapa kaksi sananlaskua keskenään..tai vakiintuneet sanonnat on ilmaistu ihan vaan sen verran väärin, ettei se mitenkään voi olla tarkoituksellista..noh, ei tule nyt muuta esimerkkiä kun sen eräänkin kirjailijan kolumnissa mainittu lehti, joka oli luettu 'hiirenkorville'..vaikka vakiintuneesti olisi sanottu 'koirankorville'.

• Tykkää
Reactions: Ultramariini
Riippuu varmaankin missä yhteydessä ja mihin kirjoittaa. Tuskin tälläsellä juntilla keskustelupalstalla kuitenkaan....:saint:

Jos sähköinen työhakemus lasketaan nettikirjoitteluksi, ei minuun ainakaan tekisi vaikutusta, jos joku hakisi äidin kielen opettajan paikkaa ja mainitisisi ansiokseen olevansa pöytä laatikko kirjailia.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama

Yhteistyössä