Missä iässä et itse enää tekisi lapsia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Itse nyt 35v.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lapset on jo tehty (31v), mutta ehkä joku 32v. olisi takaraja.

En halua olla vanha äiti pienten lasten kanssa enkä haluaisi olla kuusikymppisenä enää kiinni lapsissa vaan mielummin odottelisin, tuleeko lastenlapsia.

No en kyllä enää uskalla sanoa mitään. Ensin sanoin etten ikinä tee enempää kun oli kaks jo alle 20vuotiaana. No sitten alettiin uuden miehen kanssa yrittämään ja sanoin että jos ei ennen 30v synttäreitä onnaa ei tehdä. Olen nyt 32 ja raskaana. Ja seuraavaa jo haaveiltu.. Ei pitäisi ikinä sanoa ei ikinä.

Mua kiinnostaisi tietää, miksi ihmiset ovat päätyneet tekemään lapsia jopa alle 20-vuotiaana? Mä ainakin olin lukiossa tuolloin ja seuraavaksi yliopistolla. Ei kyllä yhtään tuntunut ajankohtaiselta vaikka en ollut ikäisekseni lapsellinen tai mitään, päinvastoin.

Alkuperäinen kirjoittaja Paulah:
Mua kiinnostaisi tietää, miksi ihmiset ovat päätyneet tekemään lapsia jopa alle 20-vuotiaana? Mä ainakin olin lukiossa tuolloin ja seuraavaksi yliopistolla. Ei kyllä yhtään tuntunut ajankohtaiselta vaikka en ollut ikäisekseni lapsellinen tai mitään, päinvastoin.

Nuorena jaksaa paremmin, tai ainakin nuoremmat pakkaa niin ajattelemaan. Ja saattaahan siinä hitusen olla perääkin..

Musta 29-vuotiaana on ihan samanlainen olo kuin 20-vuotiaana, ei se fyysinen rapistuminen tässä vaiheessa mitenkään tuntuvaa ole:)

Ja täytyyhän ne lapset jollain elättääkin. Niilla kavereilla, jotka tosi nuorena hankkivat lapsia, tuntui elättämisestä vastaavan kela sekä vanhempien omat vanhemmat. Musta lapsia tekevien kuuluisi itse olla aikuisia, ainakin jossain määrin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En aio tehdä lapsia yli 3kymppisenä!

v...u tää v...tuttaa,ei niitä lapsia aina niin vaan tehdä,niitä saadaan.
Ei ole lasten saaminen ja tekeminen kaikille noin yksinkertaista ja helppoa,
jos se ensimmäinenkin antaa odotuttaa itseään niin onko silloin iällä takarajaa,se eka lapsi otetaan vastaan vaikka 4-kymppisenä

:D näin päätin itsekin silloin joskus kakskymppisenä.. Mutta elämä ei mennytkään ihan niin kuin tuolloin suunnittelin. Esikoisen synnytin 33-vuotiaana ja tämän toisen 34-vuotiaana. Oma lapsilukuni on tämän jälkeen täynnä, en usko jaksavani enää parin vuoden päästä samanlaista rumbaa. Omalla kohdallani siis 35 on se ikä jonka jälkeen en lapsia enää halua. Mutta kukin toimikoon tyylillään. Jos se sopiva kumppani tulee elämään vasta nelikymppisenä, niin kaipa niitä lapsia voi silloinkin tehdä. Biologia tulee meillä naisilla vastaan loppujen lopuksi melko nuorena.

No eipä ole mua tai lapsia tarvinnut sossu elättää silloin aikanaan vaikka nuorena teinkin, kela nyt tietenkin siinä määrin että oli kodinhoitotuki ja lapsilisä mutta eikös ne ole varakkaammillakin.. Mulla oli vakkarityö odottamassa ja mies koko ajan kokopäivätöissä. Kuten nytkin.

Joo, en mä tarkoittanutkaan että kaikilla nuorill kela elättää tai sossu. Ihmetyttää vaan nää että tyyliin yli 25v ei hankkisi lapsia, ihmisillähän on kaikki koulut jne kesken vielä. Ensisynnyttäjinen keski-ikä Suomessa on 28v joten iso osa naisista on kyllä sitä mieltä että päälle 30v on varsin hyvä ikä. Eli ei tarvi "vanhojen" vanhempien lasten hävetä, se on enemmän kuin tavallista.

Mä en olisi koskaan tehnyt lasta alle 20-vuotiaana, en mistään hinnasta. Alle 25:kin tuntui kamalan nuorelta. No, esikoisen sain juuri 25-vuotiaana :D Nyt 28v odotan toista ja ikä tuntuu sopivalta. Lisää lapsia ei tehdä. Mutta jos joku takaraja täytyy asettaa niin kyllä se on se 35v. Tai 40v on sellainen et enää mistään hinnasta.

en tiedä mistään "riski-iästä", mutta itse en tee lapsia sen jälkeen kun 25v on mittarissa. ihan jo sen takia että sitten kun lapset on muuttamassa kotoa pois, olen itse "vasta" n. 40v.
en missään nimessä haluaisi tilannetta että nuori lapseni joutuisi hautaamaan minut juuri kotoa muutettuaan, näitä tapauksia esiintyy nyt ala-aste kavereillani, he juuri saaneet opiskelut päätökseen ja muuttaneet omilleen tässä parin vuoden sisällä, yhdeltä kuoli isä ja toiselta äiti, 65-74v molemmat.

En ole koskaan ajatellut, että olisi joku takaraja jonka jälkeen en tee lapsia. Tietenkin sitten kun biologia ei enää anna raskautua.

Olen nyt 33 vuotias ja toivon vielä yhtä lasta perheeseemme. Se, syntyykö hän ennenkuin täytän 35 tai 40 on vielä arvoitus.

En ollut alkujaan suunnitellut lasten hankintaa iän kannalta. Naimisiin mentyä lapsille annettiin lupa tulla. Sainkin pari kk häiden jälkeen ensimmäisen km:n, esikoinen syntyi vasta paria vuotta myöhemmin, ollessani 21.

Mulle opiskelu lasten kanssa on sopinut hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja myy:
en tiedä mistään "riski-iästä", mutta itse en tee lapsia sen jälkeen kun 25v on mittarissa. ihan jo sen takia että sitten kun lapset on muuttamassa kotoa pois, olen itse "vasta" n. 40v.
en missään nimessä haluaisi tilannetta että nuori lapseni joutuisi hautaamaan minut juuri kotoa muutettuaan, näitä tapauksia esiintyy nyt ala-aste kavereillani, he juuri saaneet opiskelut päätökseen ja muuttaneet omilleen tässä parin vuoden sisällä, yhdeltä kuoli isä ja toiselta äiti, 65-74v molemmat.

Mä en tiedä miten pitkään sun lapset ajatteli kotona asua, mutta aika pitkään saa asua jos on vasta sit muuttamassa pois kun vanhemmat 65-74v.. Mun vanhemmat on saaneet mut 28v ja siskon 31v ja ollaan molemmat asuttu jo vuosia pois lapsuudenkodista ja vanhemmat nyt 60v. Mun mielestä ei ole normaalia jos asutaan yli kolmekymppiseksi vanhempien helmoissa.

Alkuperäinen kirjoittaja ehdoton:
Ei enää kun täyttää 35 se on maksimi raja, sillä en halua mummona enää hoidella vaippoja ja toisaalta laittaa lastani häpeämään mummo äitiä.

Kamalaa jos kokisi itsensä mummoksi täytettyään 35v!!! Itse ainakin aion olla hyvässä kunnossa vielä pitkään, mummoutua en aio alle viisikymppisenä ja biologia pitää kyllä huolen, että silloin ei tarvi enää vauvoilla vaippoja vaihdella, korkeintaan lapsenlapsille :)

Jo tekee lapset jopa 40-vuotiaana niin on silti alle 60v kun hän/he muuttavat pois kotoa. Ei siinä iässä tyypillisesti vielä kuole. Toki, nuorena lapset tehneet saavat omaa aikaa aikaisemmin. Vanhempana lapset tehneillä taas on ollut aikaa viettää opiskelijaelämää ja matkustella. Puolensa ja puolensa. Mä ehkä vanhempana nimenomaan en haluaisi että koti tyhjenee kovin aikaisin. Nuorena oli hauska asua kämppisten kanssa jne.)

Alkuperäinen kirjoittaja apua:

v...u tää v...tuttaa,ei niitä lapsia aina niin vaan tehdä,niitä saadaan.
Ei ole lasten saaminen ja tekeminen kaikille noin yksinkertaista ja helppoa,
jos se ensimmäinenkin antaa odotuttaa itseään niin onko silloin iällä takarajaa,se eka lapsi otetaan vastaan vaikka 4-kymppisenä

no mun täytyy heittää tähän nyt sellanen, että jotkut oikeesti "tekee" niitä lapsia jotkut taas tekee ja kolmannet saa.
ne ketkä "tekee" tässä mun selitelmässäni käyttää vaikka keinohedelmöitystä, se on ihan ok.
ne ketkä tekee lapsia, kirjaimellisesti tekee niitä, seksiähän pitää harrastaa jotta raskaaksi tulee. sitä väheksymättä että joillain ei lapsia helposti ala kuulumaan, esimerkiksi itselläni on tärpännyt heti, molemmilla kerroilla. näin ollen meidän lapset on kyllä tehty, yhtä paljon heitä rakastetaan kuin ne jotka saavat lapsia.
ne ketkä taas saa lapsia, kuuluu usein tähän kategoriaan joilla ei helposti tärppää tai kärsivät lapsettomuudesta.

ja tämän tarkotus ei ole loukata ketään, vaan ehkä saada nää muutamat ymmärtämään että se jos sanoo tekevänsä lapsia siihen tiettyyn ikään saakka, ei oikeasti ole mitenkään pahasti sanottu. jokainen lapsi on lahja, oli se sitten tehty tai saatu.

Alkuperäinen kirjoittaja nn:
Alkuperäinen kirjoittaja myy:

Mä en tiedä miten pitkään sun lapset ajatteli kotona asua, mutta aika pitkään saa asua jos on vasta sit muuttamassa pois kun vanhemmat 65-74v.. Mun vanhemmat on saaneet mut 28v ja siskon 31v ja ollaan molemmat asuttu jo vuosia pois lapsuudenkodista ja vanhemmat nyt 60v. Mun mielestä ei ole normaalia jos asutaan yli kolmekymppiseksi vanhempien helmoissa.

Ajatella, jos saa lapsen 40 vuotiaana ja lapsi muuttaa kotoa 25 vuotiaana niin äiti on silloin 65. Joku on silloin jo toinen jalka haudassa, joku toinen juoksee maratoonia...

Toisaalta, meidän tuttavaperheen isä sai aivoinfakrtin 42 vuotiaana ja niin siinä kävi, että juuri kotoa pois muuttaneet 21 v ja 19v lapset joutuivat hautaamaan isänsä.

Elämässä kun ei koskaan tiedä mitä se tuo eteensä, kun elää hieman vanhemmaksi ymmärtää senkin...

mä tein ekan 26v ja nyt toisen liki 34v ja ajattelin ennen toista raskautta,et miten jaksan valvomiset ym. NÄIN vanhana,nut kappas,olen jaksanut ja voinut paremmin mitä silloin 26v...takarajana pidän n.42v,vaikka toisaaltahan takarajoja ei voi sanoa,kun ei tiedä miten elämä kuljettaa...

Yhteistyössä