:O Outo ketju. Eikä suinkaan siksi että muutama on uskaltanut myöntää pelkonsa kehareita kohtaan- vaan siksi, että vaikka yli 90% mielipiteistä on luokkaa "siis ne on niin ihanan aitoja"(kai nyt ovat, kun eivät osaa piilotella alkeellisestikaan tunteitaan!), niin siltikin joku downin vanhempi on jo vetänyt herneet nenuseensa. Suomessa tosiaan tykätään hyssytellä ja vain yksi mielipide mahtuu tänne kerrallaan. "Erilaisuus on rikkautta" jatkaa voittokulkuaan, vaikka kukaan ei ehkä ymmärtäisikään, miksi erilaisuus olisi jokin itseisarvo...no jaa.
Olen asunut down-perheen naapurissa eikä se nyt niin ihmeellistä ollut. Olen ollut myös koulu-urallani down-tytön tukioppilaana sekä ollut vähän tekemisissä työelämässä kehareiden kanssa. En lähtisi ainakaan ylistämään ketään, tuskin kukaan toivoo lapselleen minkäänlaista sairautta/vammaa? Kyllähän esim. down vaikuttaa käytökseen väkisinkin. Kaverinipiiriini kuuluu muuten myös asperger-porukkaa ja kyllä minä joskus olen heitäkin arvaamattomuutensa vuoksi pelännyt vähän; yksi heistä (aikuinen, huom.) suuttuu mitättömistä asioista ja saattaa alkaa esim. julkisella paikalla potkimaan roskiksia tai hakkaamaan seiniä. Vaikka eivät muiden kimppuun olekaan käyneet, puheissa vilisee usein väkivalta ja etenkin miespuoliset ovat todella rasittavia.