Minulla on 12 lasta. Kysy jotain!

  • Viestiketjun aloittaja iiris
  • Ensimmäinen viesti
iiris
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niille, jotka ihmettelevät miksei omia lapsia voi käyttää kotimiehenä.. VL-perheissä on viimeaikoina puhuttu ja panostettu siihen, että vaikka on paljon lapsia, ei heitä "saisi" käyttää liikaa lapsenvahteina eikä sysätä liikaa vastuuta.. Että heillä ikäänkuin olisi oma lapsuus ja nuoruus, eikä se paras aika elämästä menisi kotimiehenä olemiseen. Jotku entiset lestaadiolaiset ovat kuulema tosi katkeria siitä, että ovat joutuneet hoitamaan sisaruksiaan ja tekemään kotitöitä liikaa.
Oletko itse vl? Tiedät, mistä puhut.

 
iiris
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kuinka paljon aiemmin sinun pitää herätä, että saat koko porukan vaatteisiin ja mukaan, kun työt, lasten koulut, jne alkavat kahdeksalta?
Koululaiset osaavat itse pukea ja syödä aamupalansa. Olen kotiäiti, joten pikkuiset syötän jne kun heräävät.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja iiris:
Vastaan tässä monelle kerralla. Miksi minun pitäisi hoidattaa lapseni heidän isosisaruksilla? Heistä useampi asuu jo opiskelupaikkakunnalla ja siksikin vähän hankalaa. Lisäksi vanhimmat lapset ovat poikia. Toki he osaavat syöttää ja vaihtaa vaipan jne, mutta en oikeastaan uskalla jättää näitä keskenään esim. viikonlopuksi. Jotkut 3 tunnin reissut ovat ok. Ja maksan niistä.
Mitä väliä sillä, ovatko vanhimmat poikia vai ei :D Meillä ainakin sekä pojat että tytöt hoitivat yhtähyvin lapsia. Mutta siis ymmärrettävää jos isommat asuu eri paikkakunnilla ja nuoremmille ei vielä raski antaa vastuuta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja iiris:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niille, jotka ihmettelevät miksei omia lapsia voi käyttää kotimiehenä.. VL-perheissä on viimeaikoina puhuttu ja panostettu siihen, että vaikka on paljon lapsia, ei heitä "saisi" käyttää liikaa lapsenvahteina eikä sysätä liikaa vastuuta.. Että heillä ikäänkuin olisi oma lapsuus ja nuoruus, eikä se paras aika elämästä menisi kotimiehenä olemiseen. Jotku entiset lestaadiolaiset ovat kuulema tosi katkeria siitä, että ovat joutuneet hoitamaan sisaruksiaan ja tekemään kotitöitä liikaa.
Oletko itse vl? Tiedät, mistä puhut.
Olen.
 
iiris
Alkuperäinen kirjoittaja Joskus mietin:
Ymmärsinkö oikein, että olet/"kuulut" vanhoillislestadiolaisiin? Tuleeko mieleen mitään asiaa tai lapsena uskosta opittua, jota sitten myöhemmin olet mielessäsi miettinyt, että onko siinä kaikki ihan kohdillaan? En siis missään nimessä epäile uskoasi, mutta onko jotain sääntöä/tapaa mitä et itse allekirjoita, vaikka niin muut vanhoilliset tekevät?

Toivottavasti ymmärsit tämän vaikeasti esitetyn kysymyksen...

Esim. mä olen kuullut yhden, joka pisti miettimään. Siis mä en ainakaan tiedä ketään vanhoillista nuorta, joka pelaisi esim. jääkiekkoa jossain sarjajoukkueessa (meillä on junnujääkiekkoilijoita). Kuitenkin vanhoillisilla on omia jäävuoroja hallilla. Joku selitti mulle, ettette hyväksy jollain tapaa esim juuri tätä kilpailua tai jääkiekkosarjassa pelaamista. Onko se totta? En edes kehtaa sanoa, miten selvitys tästä jatkui ja siinä selvisi mm. se miksi ne jääajat ovat aina niin myöhään jäähallilla...
Minuakin kiinnostaa, miksi ne ajat ovat niin myöhään? Emme muuten pelaa sarjoissa emmekä kilpailumielessä, vaan liikunnan ja yhdessäolon kannalta.

Toiseen asiaan. Tottakai mietin välillä, onko jotkin minun lapsuudessa opetetut asiat ok. Emme saaneet esim. käydä kaikkien koulukavereiden kotona. Piiskaaminenkin oli silloin sallittua. Huh!

 
iiris
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja iiris:
Vastaan tässä monelle kerralla. Miksi minun pitäisi hoidattaa lapseni heidän isosisaruksilla? Heistä useampi asuu jo opiskelupaikkakunnalla ja siksikin vähän hankalaa. Lisäksi vanhimmat lapset ovat poikia. Toki he osaavat syöttää ja vaihtaa vaipan jne, mutta en oikeastaan uskalla jättää näitä keskenään esim. viikonlopuksi. Jotkut 3 tunnin reissut ovat ok. Ja maksan niistä.
Mitä väliä sillä, ovatko vanhimmat poikia vai ei :D Meillä ainakin sekä pojat että tytöt hoitivat yhtähyvin lapsia. Mutta siis ymmärrettävää jos isommat asuu eri paikkakunnilla ja nuoremmille ei vielä raski antaa vastuuta.
Miksi lasten pitää olla jatkuvasti lapsenvahtina?
En ole sanonut, etteivätkö he osaa riippumatta sukupuolesta, mutta olen ajatellut sen sujuvan tytöiltä paremmin.
Onko mielestäsi ok, jos vaikkapa 15v hoitaa lapsia viikonlopun, kun me miehen kanssa ollaan kylpylässä?

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja iiris:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kuinka paljon aiemmin sinun pitää herätä, että saat koko porukan vaatteisiin ja mukaan, kun työt, lasten koulut, jne alkavat kahdeksalta?
Koululaiset osaavat itse pukea ja syödä aamupalansa. Olen kotiäiti, joten pikkuiset syötän jne kun heräävät.
Oletko ollut kotona vanhimman lapsen syntymästä asti?
Miten pärjäätte taloudellisesti yhden ihmisen palkalla?
 
Alkuperäinen kirjoittaja iiris:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja iiris:
Vastaan tässä monelle kerralla. Miksi minun pitäisi hoidattaa lapseni heidän isosisaruksilla? Heistä useampi asuu jo opiskelupaikkakunnalla ja siksikin vähän hankalaa. Lisäksi vanhimmat lapset ovat poikia. Toki he osaavat syöttää ja vaihtaa vaipan jne, mutta en oikeastaan uskalla jättää näitä keskenään esim. viikonlopuksi. Jotkut 3 tunnin reissut ovat ok. Ja maksan niistä.
Mitä väliä sillä, ovatko vanhimmat poikia vai ei :D Meillä ainakin sekä pojat että tytöt hoitivat yhtähyvin lapsia. Mutta siis ymmärrettävää jos isommat asuu eri paikkakunnilla ja nuoremmille ei vielä raski antaa vastuuta.
Miksi lasten pitää olla jatkuvasti lapsenvahtina?
En ole sanonut, etteivätkö he osaa riippumatta sukupuolesta, mutta olen ajatellut sen sujuvan tytöiltä paremmin.
Onko mielestäsi ok, jos vaikkapa 15v hoitaa lapsia viikonlopun, kun me miehen kanssa ollaan kylpylässä?
Onpa hienoa että ajattelette noin :flower: Mua on aina vähän surettanut ne suurperheet joissa vanhemmat sisarukset on koko ajan nuorempien kaitsijoina. Lapset kasvattamassa lapsia, ei kiva.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja iiris:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja iiris:
Vastaan tässä monelle kerralla. Miksi minun pitäisi hoidattaa lapseni heidän isosisaruksilla? Heistä useampi asuu jo opiskelupaikkakunnalla ja siksikin vähän hankalaa. Lisäksi vanhimmat lapset ovat poikia. Toki he osaavat syöttää ja vaihtaa vaipan jne, mutta en oikeastaan uskalla jättää näitä keskenään esim. viikonlopuksi. Jotkut 3 tunnin reissut ovat ok. Ja maksan niistä.
Mitä väliä sillä, ovatko vanhimmat poikia vai ei :D Meillä ainakin sekä pojat että tytöt hoitivat yhtähyvin lapsia. Mutta siis ymmärrettävää jos isommat asuu eri paikkakunnilla ja nuoremmille ei vielä raski antaa vastuuta.
Miksi lasten pitää olla jatkuvasti lapsenvahtina?
En ole sanonut, etteivätkö he osaa riippumatta sukupuolesta, mutta olen ajatellut sen sujuvan tytöiltä paremmin.
Onko mielestäsi ok, jos vaikkapa 15v hoitaa lapsia viikonlopun, kun me miehen kanssa ollaan kylpylässä?
Ei ole mielstäni ok jos 15v hoitaa lapsia. Onneksi te tunnutte ihanasti ajattelevan omia lapsianne ja heidän nuoruuttaan :)
 
iiris
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja iiris:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kuinka paljon aiemmin sinun pitää herätä, että saat koko porukan vaatteisiin ja mukaan, kun työt, lasten koulut, jne alkavat kahdeksalta?
Koululaiset osaavat itse pukea ja syödä aamupalansa. Olen kotiäiti, joten pikkuiset syötän jne kun heräävät.
Oletko ollut kotona vanhimman lapsen syntymästä asti?
Miten pärjäätte taloudellisesti yhden ihmisen palkalla?
Rahaa ei jää yli yhtään. Tarkalla taloudenpidolla pärjäämme.
Sitä paitsi minun ei edes kannata lähteä töihin. Mätä yhteiskunta pitää siitä huolen. Laskeppa itse: menetän kotihoidontuen ja maksan kalliit hoitomaksut. Pitäisi tienat paaaljon, että kannattaa. Työhaluja olisi toki enkä aio ollakaan luuseri parin vuoden päästä.

Ja ennenkuin haukat hyppii silmille, kerron, etten ole koskaan sossun ovia aukonut.

 
Missä ne muut lapset on silloin kun te ootte ulkomailla joittenkin lasten kanssa!

Eikö suo pelota jo terveysriskinä seuraavat raskaudet. Kun et voi olla enään kovinkaan nuori.

Tiedän yhden tytön jolla on sisaruksia 19 kpl:tta lestaadiolaisia hekin. Tämä tyttö ei kaiketi tätä noudata.
 
iiris
Alkuperäinen kirjoittaja Arla ProBioska:
Missä ne muut lapset on silloin kun te ootte ulkomailla joittenkin lasten kanssa!

Eikö suo pelota jo terveysriskinä seuraavat raskaudet. Kun et voi olla enään kovinkaan nuori.

Tiedän yhden tytön jolla on sisaruksia 19 kpl:tta lestaadiolaisia hekin. Tämä tyttö ei kaiketi tätä noudata.
Heillä on täällä hoitaja. Tietenkin. Ulkopuolinen hoitaja maksaa kuitenkin niin paljon, ettei sellaiseen ole varaa jatkuvasti.

Minulla ei ole sairauksia eikä raskaus pelota. Mitä tarkoitit terveysriskillä?

 
Alkuperäinen kirjoittaja iiris:
Alkuperäinen kirjoittaja Arla ProBioska:
Missä ne muut lapset on silloin kun te ootte ulkomailla joittenkin lasten kanssa!

Eikö suo pelota jo terveysriskinä seuraavat raskaudet. Kun et voi olla enään kovinkaan nuori.

Tiedän yhden tytön jolla on sisaruksia 19 kpl:tta lestaadiolaisia hekin. Tämä tyttö ei kaiketi tätä noudata.
Heillä on täällä hoitaja. Tietenkin. Ulkopuolinen hoitaja maksaa kuitenkin niin paljon, ettei sellaiseen ole varaa jatkuvasti.

Minulla ei ole sairauksia eikä raskaus pelota. Mitä tarkoitit terveysriskillä?
No sitä ettei se nyt kauheen hyväksi ole niitä lapsia joka vuosi pukata ja olla melkeen koko hedelmällisen ajan raskaana! Mä en siis käsitä miten ees fysiikka sitä kestää pitemmän päälle.
 
Ei väsytä nyt, aamulla kylläkin
Osallistutko raskauden ajan seulontoihin? Nt-ultra, veriseula, rakenneultra? Jos raskauden aikana tulisi vastaan jotain "hälyyttävää", haluaisitko että asiaa tutkitaan enemmän esim. lapsivesipunktio?
 
Hei
Alkuperäinen kirjoittaja iiris:
Alkuperäinen kirjoittaja Hei:
Onko sulla ollut keskenmenoja? Mulla on ollut neljä, ja lapsia on 9. Eli ilman keskenmenoja mulla olisi siis 13 lasta! En ole lestadiolainen.
Anteeksi, en huomannut kysymystä. Yksi keskenmeno on, tuulimuna siis.
Kiitos vastauksestasi. Vähällä olet päässyt, siis keskenmenojen suhteen. Itse olisin kovasti halunnut enemmän lapsia, nyt "vanhemmiten" on nuo keskenmenot olleet riesana, en taida enepää lapsia saada.
 
iiris
Alkuperäinen kirjoittaja Ei väsytä nyt:
Osallistutko raskauden ajan seulontoihin? Nt-ultra, veriseula, rakenneultra? Jos raskauden aikana tulisi vastaan jotain "hälyyttävää", haluaisitko että asiaa tutkitaan enemmän esim. lapsivesipunktio?
En ole osallistunut, mutta todennäköisesti osallistun 40 vuotta täytettyäni. En osaa sanoa, kuinka pitkälle tutkimuksia veisin, riippuu mielentilasta.

 
Ei väsytä nyt, aamulla kylläkin
Käyttekö joka vuosi suviseuroissa? Onko niissä teille tärkeämpää se hengellinen sanoma vai tuttavien tapaaminen? En kysy loukatakseni. Seurustelin nuorena erään vl-perheestä lähtöisin olevan pojan kanssa ja hän kavereineen nauroi mulle, kun ihmettelin kuinka he jaksavat päivätolkulla seurapuheita kuunnella... Kuulemma eivät olleet niitä siellä kuuntelemassakaan, muut huvit mielessä. Hämmästyneenä silloin sitä puhetta kuuntelin.
 
Ei väsytä nyt, aamulla kylläkin
Alkuperäinen kirjoittaja Ei väsytä nyt:
Käyttekö joka vuosi suviseuroissa? Onko niissä teille tärkeämpää se hengellinen sanoma vai tuttavien tapaaminen? En kysy loukatakseni. Seurustelin nuorena erään vl-perheestä lähtöisin olevan pojan kanssa ja hän kavereineen nauroi mulle, kun ihmettelin kuinka he jaksavat päivätolkulla seurapuheita kuunnella... Kuulemma eivät olleet niitä siellä kuuntelemassakaan, muut huvit mielessä. Hämmästyneenä silloin sitä puhetta kuuntelin.
Tarkoitin, että sitä hämmästyneenä sitä poikien puhetta kuuntelin. Mä en ole koskaan käynyt suviseuroissa.
 
iiris
Alkuperäinen kirjoittaja Arla ProBioska:
Alkuperäinen kirjoittaja iiris:
No sitä ettei se nyt kauheen hyväksi ole niitä lapsia joka vuosi pukata ja olla melkeen koko hedelmällisen ajan raskaana! Mä en siis käsitä miten ees fysiikka sitä kestää pitemmän päälle.
Ahaa. Vanhin lapseni on syntynyt 80-luvun puolivälin jälkeen. Laskeppa huviksesi 12 kertaa 9kk....Väliin mahtuu useampi monen vuoden väli.
En tiedä, mitkä vaarat on monisynnyttäjillä. Mitä eroa fysiikan kannalta on, saako 3 lasta vai 15 lasta?
 

Yhteistyössä