Minua kiellettiin ottamasta itkevää lasta syliini (päiväkotiharjoittelijan kokemus)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kokemus tämäkin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itkettää nämä jutut. Varsinkin tuo lasten eriarvoinen kohtelu on karmivaa. Jotenkin reilua ja ok jos hoitajat väsyneitä ja huutavat kaikile tasapuolisesti, mutta yhden kiusaaminen on niiiiiin kurjaa. Omakin lapsi ollut sekä perhepäivähoidssa että 2 eri päiväkodissa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja jeps:
Minulla on samanlaisia kokemuksia monesta eri päiväkodista, monelta eri harjoittelujaksolta ja työjaksolta. Kaikissa sama systeemi, lapset on niinkuin armeijassa. Ei saa itkeä, vaikka sattuiskin. Aina syytetään väärää lasta, eikä asioista oteta selvää, ei ole aikaa keskutella ja selittää lapsille tapahtumia. Lapsia ei saa ottaa syliin, muuta kuin sohvalla kirjaa lukiessa. Silloinkin syliin sai ottaa vain yhden lapsen ja vain siksi, että useampi kuulisi satua kerralla. Samoin lapsia komennettiin koko ajan, ihan turhasta. Ruoka oli pakko syödä, vaikka kuinka oksettikin. (siinä päiväkodissa syötiin luomuruokaa ja monet lapsista ei tykännyt niistä vihannesmössöistä.)

Näiden kokemusten jälkeen päätin, että MINUN lapsi ei kuuna päivänä tule menemään päiväkotiin! Minä haluan että minun lasta rakastetaan ja hoidetaan, sille riittää huomiota ja jos itku tulee tai käy kipeää, niin saa itkeä! Saa paijata! Saa kieltäytyä syömisestä! Väkisin en lastani halua syötettävän. Jotenka, jos lapseni hoitoon laittaisin, niin ihan varmasti joko perhepäivähoitajalle tai sitten ottaisin hoitajan kotiin, maksoi mitä maksoi. Mutta päiväkotiin EN vie! IKINÄ!

Älähän yleistä. On olemassa hyviä ja huonoja päiväkoteja.

(olen tuo, joka kirjoitti 21.12)

On varmasti, mutta niitä on vanhempana niin vaikea löytää tai tietää. Vanhemmille ollaan heti niin maireita, muuten jauhetaan niistäkin sontaa...

Itkettää nämä jutut. Varsinkin tuo lasten eriarvoinen kohtelu on karmivaa. Jotenkin reilua ja ok jos hoitajat väsyneitä ja huutavat kaikile tasapuolisesti, mutta yhden kiusaaminen on niiiiiin kurjaa. Omakin lapsi ollut sekä perhepäivähoidssa että 2 eri päiväkodissa.

Niin, ja samaa voi olla myös koulussa, niin että opettaja on kiusaaja ja kiusaa aina samaa lasta ja/tai laittaa syyt hänen niskoilleen. Surullista. Jos huutaa joskus, sen ehkä ymmärtää, kun isot ryhmät ja tulee vaaratilanteita, on hyvä pysäyttää touhu, mutta jos huutaminen on jokapäiväistä ja jatkuvaa, olisi hyvä tarkistaa asennettaan. Sen sijaan raukkamaista syyttää aina samaa lasta, puhua julmasti, ravistaa tms. !!!!

luin vain ap:n viestin mutta pakko sanoa, että ainakin meidän tytöt saivat olla ihanassa, kodinomaisessa ja turvallisessa päiväkodissa viime vuoden. Aamulla pienempikin (2v) juoksi hoitajan syliin. Ja tosi usein kun tulin lapsiani hakemaan hoidosta oli jollakin (tai useammallakin ) hoitajalla joku pieni sylissään. Toivon todella että kuvaamiasi päiväkoteja ei Suomesta löytyisi :(

Meillä kyllä hoitajat leikkii lasten kanssa ja sylissä kannellaan. Ikinä en oo kuullu siellä kenenkään huutavan pitkään vaikka melkein aina hakiessa joudunkin istumaan ja odottamaan välipalan yli. Ja päiväkodin työntekijät aina painottaa, että toiveita pitää esittää miten haluaa toimittavan missäkin tilanteessa ja yhteistyö kodin ja päiväkodin välillä on erittäin hyvä. Ja yläaste-aikaan olin TET- jaksolla yhdessä päiväkodissa jossa kyllä sai lapsia ottaa syliin vaikkei olisi lapsella paha mieli ollutkaan. Samoten äitini on ollut päiväkodissa töissä ja sielläkin on lapset huomioitu ja hoidettu hyvin.
Mutta mutta.. Oon ktllä kuullut yhdestä toisesta päiväkodista, jossa asiat ei oo ihan niin hyvin..

Aika kamalia juttuja täällä. Te, jotka näitä tapauksia olette todistaneet, niin olettehan tehneet asiasta ilmoituksen päiväkodin johtajalle ja vieläkin ylemmälle taholle. Viattomat lapset eivät osaa itseään puolustaa, joten se on kaikkien niiden aikuisten tehtävä, jotka näitä törkeitä tapauksia näkevät.

Perhepäivähoitajien keskuudessa voi olla aivan yhtä huonoja hoitajia kuin päiväkodeissakin. Meidän esikoisen perhepäivähoitaja siirrettiin työskentelemään päiväkotiin valvonnan alaiseksi vanhempien sekä muiden ulkopuolisten valitusten ansiosta. Itse en edes tiennyt näistä ongelmista, koska oma lapseni ei vielä osannut puhua ja hän oli hoitajan suosikki.

en epäile, etteikö voisi olla totta. Olen itse suorittanut yhden harjoittelun päiväkodissa, ja siellä yritin lohduttaa kolmevuotiasta joka itki vanhempansa perään lohduttomasti. Päiväkodin henkilökunta kielsi- "muutenhan se aina itkee vanhemman perään". Yksi "täti" tokaisi myös, että "hoitaisivat itse nämä pienet lapsensa eivätkä toisi tänne itkemään". Onneksi on ollut muitakin kokemuksia, omien lasten päiväkodeista jopa ihan hyviä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kokemus tämäkin:
Olin kuukauden päiväkotiharjoittelussa. Tätä ennen minulla oli positiivinen kuva päiväkodeista, ei enää. En millään yhtälöllä veisi lastani päiväkotiin. Tai en ainakaan alle 4-vuotiasta.

Meno ja meininki on armeijamaista päiväkodissa. Kuri on todella kova ja henkilökunnan sanankäyttö kovan puoleista. Mikäli viette lapsenne päiväkotiin, niin ottakaa kova kuri käyttöön jo kotona, sillä päiväkodin aloitus voi olla shokki pienelle lapselle. Pehmeämmän kasvatuksen kannattajille päiväkoti ei sovi.

Karmiva kokemus oli, kun otin pienen, itkevän vaippaikäisen syliini. Lapsi lopetti heti itkun. Henkilökunta käski minun laskea lapsen alas, koska muutoin lapsi tottuu hyysäämiseen. Kuulin vielä myöhemmin hoitajan sanovan todella pahasti tästä lapsesta (en voi toistaa, en halua tulla tunnistetuksi), mutta jos lapsen vanhempi olisi tämän kuullut, niin tosi pahalta olisi tuntunut.

Harjoitteluaikana en kerta kaikkiaan uskaltanut ottaa lapsia syliini. Toisen kerran, kun isompi lapsi tuli syliini, minua taas ojennettiin. Hetki oli väärä, lapsen piti olla tekemässä jotain muuta. Koskaan ei ollut sopiva hetki pitää lapsia sylissä.

Tiedän päiväkoti-ihmisten nyt älähtävän. Tämä viesti onkin tarkoitettu niille vanhemmille, jotka miettivät perhepäivähoidon ja päiväkodin välillä. Päiväkotien tädeiltä kysyisin, että luuletteko tällaisessa empaattisuudessa olevan eroja päiväkotien välillä? Minulla ei ole kokemusta kuin tästä yhdestä.

Karmeaa, mutta totta. Se kuinka hyvää hoitoa lapsesi saa riippuu työntekijöistä. tee kantelu tuosta päiväkodista, pyydän.
Itse olin sijaisuuksia tekemässä yhdessä päiväkodissa ja tämä oli arvostettu erikois päiväkoti ja samantyylsitä kokemusta. Siellä sentään isompien lasten kohdalla. Yksi hoitaja oli ilkeä lapsille ja oli ottanut hampaisiinsa vaikean lapsen. Lapsesta siis oli tullut silmätikku ja syntipukki kaikelle. Kurjaa.

Alkuperäinen kirjoittaja huppaloora:
Alkuperäinen kirjoittaja Kokemus tämäkin:
Olin kuukauden päiväkotiharjoittelussa. Tätä ennen minulla oli positiivinen kuva päiväkodeista, ei enää. En millään yhtälöllä veisi lastani päiväkotiin. Tai en ainakaan alle 4-vuotiasta.

Meno ja meininki on armeijamaista päiväkodissa. Kuri on todella kova ja henkilökunnan sanankäyttö kovan puoleista. Mikäli viette lapsenne päiväkotiin, niin ottakaa kova kuri käyttöön jo kotona, sillä päiväkodin aloitus voi olla shokki pienelle lapselle. Pehmeämmän kasvatuksen kannattajille päiväkoti ei sovi.

Karmiva kokemus oli, kun otin pienen, itkevän vaippaikäisen syliini. Lapsi lopetti heti itkun. Henkilökunta käski minun laskea lapsen alas, koska muutoin lapsi tottuu hyysäämiseen. Kuulin vielä myöhemmin hoitajan sanovan todella pahasti tästä lapsesta (en voi toistaa, en halua tulla tunnistetuksi), mutta jos lapsen vanhempi olisi tämän kuullut, niin tosi pahalta olisi tuntunut.

Harjoitteluaikana en kerta kaikkiaan uskaltanut ottaa lapsia syliini. Toisen kerran, kun isompi lapsi tuli syliini, minua taas ojennettiin. Hetki oli väärä, lapsen piti olla tekemässä jotain muuta. Koskaan ei ollut sopiva hetki pitää lapsia sylissä.

Tiedän päiväkoti-ihmisten nyt älähtävän. Tämä viesti onkin tarkoitettu niille vanhemmille, jotka miettivät perhepäivähoidon ja päiväkodin välillä. Päiväkotien tädeiltä kysyisin, että luuletteko tällaisessa empaattisuudessa olevan eroja päiväkotien välillä? Minulla ei ole kokemusta kuin tästä yhdestä.
Ensinnäkin: myös harjoittelijaa sitoo vaitiolovelvollisuus. Toiseksi: jokainen päiväkoti -ja sen eri osasto on erilainen. Kolmanneksi: mahdollisiin epäkohtiin puuttuminen/niiden korjaaminen on erittäin epätodennäköistä koska olet mielestäsi väärät käytännöt hyväksynyt ja toiminut kyseenalaistamatta niitä -puhumattakaan että olisit ollut niin viisas että olisit käynyt kertomassa päiväkodin johtajalle/päivähoidon ohjaajalle heti ensimmäisen mielestäsi negatiivisen käytännön tullessa ilmi. Loppuyhteenveto: löytyy hyviä päivähoitopaikkoja ja myös kehnompia -parannusta ei tule mihinkään mikäli negatiiviset asiat hyväksytään ja jatketaan niiden toteuttamista asiaa kyseenalaistamatta . Tässä suhteessa voisi sanoa myös että löytyy loistavia harjoittelijoita jotka uskaltavat puuttua asioihin ja vaativat kummallisilta tuntuviin hoitokäytäntöihin perustelut -ja sitten myös niitä jotka tekevät mitä tahansa vaikka se olisi vastoin lapsen etua kunhan vain omat arvosanat pysyvät hyvinä.

Ap ei kertomassaan mainitse mitään vaitiolovelvollisuuden piiriin kuuluvaa, vaan nostaa esiin häntä - aiheesta - ahdistaneita asioita.

Itse olen enemmän kuin tyytyväinen oman lapseni päiväkotiin, ainut vaan että joudumme pian jättämään kaihoisat jäähyväiset kyseiselle paikalle... Isommat herrat säästävät pienempien kustannuksella :/

oma lapseni on pienten ryhmässä 0-3 vuotitten ja siellä on ihanat hoitajat kaikki neljä... toki hoitajien välillä on eroja mutta niinhän meissä muissakin on... joka aamu saa huomenet ja lapsi otetaan syliin enemmän kuin mielellään :)

os saanut hoito henkilökunnalta varmuutta samalla myös omaan äitiyteen, omaan arkiseen jaksamiseen ja oppinut ymmärtämäään omaa lastaan hieman eri tavalla :)

iso kiitos siis oan päiväkodin tädeille ja haikeat hyvästit ovat varmasti edessä... niin lapselle kuin myös äidille

Mie olen lastenohjaaja ja lastani en veisi päiväkotiin jos ei todella ole pakko.
Pääsääntöisesti päiväkodin henkilökunta on ihania, osaavia ja ammattitaitoisia. Mutta nykysessä systeemisssä joku pissii ihan tajuton. Vaikka henkilökunta kuin haluaisi antaa yksilöllistä ja kaikenhuomioivaa hoitoa, niin se ei vain onnistu...lapsia on paljon, henkilökuntaa vähän, kaikki ajetaan loppuun yms.
Minen ymmärrä tätä nykyajan systeemiä, että se pieni lapsi jolla on mahdollisuus olla kotona hyvässä hoidossa äidin kanssa, rauhassa tutustumassa ja katsomassa pikkusisaruksen kasvua,niin pitää laittaa hoitoon, kun ei saa tarpeeksi virikkeitä, sosiaalista kanssakäymistä yms. verukkeita jota kuulee jatkuvasti, kun se pieni 3v tai jopa alle laitetaan sinne hoitoon. tai kun jompikumpi vanhemmista on kotona, niin silloin haetaan myös tätä subjektiivista hotopaikkaa näillä verukkeilla.
Se on laiskuutta, saamattomuutta, itsekkyyttä...Älkää tehkö niitä lapsia jos ette itse jaksa/kykene kasvattamaan lapsianne.
alta 3v ei tarvitse normaali perhe-elämää sosiaalisempaa kanssakäymistä tai ylimääräisiä virikkeitä.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mä sain ottaa itkevän ja vaikka nauravankin lapsen syliin aina kun siltä tuntui, kun olin töissä/harjoittelussa useammassakin päiväkodissa :)

Ja sylissä nuo itkevät ja itkemättömätkin lapset näkyvät olevan noissa meidän lasten päiväkodeissakin.

turussa ilmeisesti satsataan lapsiperheisiin? kunnnolliset hoitopaikat ja niitä on paljon?

:laugh: Juu, niin varmaan satsataan!

Valitettavasti ei satsata, ei. Pikemminkin säästetään. On täällä kuitenkin paljon päiväkoteja ja luulen, että myös työntekijöitä. Eli on varaa valita työntekijöistä.

Mitä ap:n kertomaan tulee, kurja juttu tosiaan. Silti tuon pohjalta en tekis ratkaisua laittaako lapsi päiväkotiin vai pph:lle. Pk:ssa on kuitenkin aina useampi hoitaja ryhmässä. Täällä ainakin lto + 2 hoitajaa. Phh taas on se yksi ja ainut. Hyvällä tuurilla on kannustava ja mukava. Huonolla tuurilla :/

Se on tullut huomattua, että lto:lla ja hoitajalla on vissi ero. Hoitajat voi olla vaikka kuinka mukavia, mutta lto:lla on aina asiantuntemusta lasten kehityksestä ja sen mukaisesta ohjelmasta.

itse en veisi ikinä perhepäivähoitajalle itselläni huono kokemus enkä halua että lapsille vois ees käydä samoin.

oon itse päiväkodissa siivoojana (samassa missä poikani) eli pääsen vaklaileen miten mun pikku nuppua kohdellaan =) ja muutenkin miten käyttäytyy henkilökunta eli eipäs yleistetä =)
toisin mm jonkun lapset siellä n. 4-5v huutelee vittu perkelettä (kiroilua) ja kyllä ne tädit motkottavat.

Minä olin kerran päikyssä 6kk töissä ja näin kaikkea kamalaa :(. Oli mm syli/halauskielto ettei lapset "opi liian hyvään ja hyljeksi vanhempiaan jne". PASKAT! Koska niitä sitten halataan? Sairasta :(

No problem. Minä en vie lapsia tarhaan alle 3-v. Ja muutenkin semmosia muksuja, että eivät ole kiintyneitä/eivät tarvitse hoitajia. Ne on ne kaverit/lapsi rhmä mikä on tärkeitä. Onneksi ovat niin "itsenäisiä", että ei haittaa, vaikka hoitotäti ei ottaiskaan syliin. Minusta on ihan älytöntä viedä alle 3-v edes hoitoon.

itse olen ollut monissa eri päiväkodeissa töissä ja myös ryhmiksissä, lisäksi omat lapseni ovat olleet perhepäivähoitajille kahdella eri. Toisesta perhepäivähoitopaikasta otin lapseni pois kummallisten pelkotilojen takia. Samasta paikasta oli valitettu ennenkin. Saimme hyvän hoítajan ja olimme häneen erittäin tyytyväisiä, tunnollinen, tarkka ja ennenkaikkea teki työtä sydämmellään, halaili lapsia ja oli empaattinen. Itse en veisi lastani päiväkotiin ainakaan alle 3-4 vuotiasta. Meno on kuin villissä lännessä, hoitajat uupuneita lapsimäärien kasvaessa ja erityislasten rähjähdysmäisesti lisääntyessä. Paljon sattuu ja tapahtuu mistä ei huudella. Lisäksi tuo että ollaan vanhempien edessä jotain mitä ei todellisuudessa olla niin pitää paikkansa. Kyselkää lapsiltanne miten heitä kohdellaan, päivittäin, tarkasti eri tilanteissa. Jos lapsi pelkää jotain asiaa, tuntuu pelokkaalta tai ei halua hoitoon mennä kyselkää ja udelkaa, syy on sitten jossain......

tämä ketju vahvistaa edelleen sitä tosiasiaa että meidän lapset hoidetaan kotona. Paikkakunnalla on yksi pk, jonka yksi työntekijäkin on sanonut ettei laittaisi lapsiaan siihen laitokseen ikinä :(.

Alkuperäinen kirjoittaja hehe:
:laugh: Juu, niin varmaan satsataan!

Turulla on huono maine, mutta onko se maine aina ansaittua. Loppujenlopuksi ainakin itse olen saanut Turussa oikein hyvää palvelua lapsiperheenä kaupungin taholta. Päätöksenteko tosin on sotkuista ja uutisointi myös, mutta ruohonjuuritasolla asiat kuitenkin rullaavat.

Olin päiväkodissa harjoittelussa... näin sellaisia asioita että kauhistuin... otin esille, tulos arvosana Tyydyttävä.... ei haittaa koskapa en hakeudu alalle ! Onneksi omat lapset eivät ole enää päiväkoti-ikäisiä...

Mikä ihme siinä on, että jokaiseen tiimiin, työ-yhteisöön jne täytyy mahtua ainakin yksi vittumainen ämmä?! Samaa olen nähnyt, ettei itkevää lohduteta ja pihalla ollaan sumpussa juttelemassa omia asioita. Sitten juostaan paikalle, kun on pakko. Lapsen vanhemmista saatetaan puhua jopa halveksuvaan sävyyn taukohuoneessa. Edessäpäin tietenkin ollaan niin hyvää ja mallikelpoista hoitajaa. Ei ole kivaa katseltavaa, kun aikuinen ihminen tiuskii vaippaikäiselle : (

entäs tämä. itse olin harjottelussa ja kuulin kuinka hoitaja sanoi vajaa 3 vuotiaalle jolla oli vaipassa kakka ja oli sen vuoksi levoton... itse tein siis muuta hommaa enkä kyennyt juuri vaippaa vaihtamaan, samoin toinen hoitaja... hoitaja sano kakka vaipassa olevalle levottomalle lapselle, että jos et rauhotu, pistän sut istumaan sen paskas kanssa tuoliin! (lapsi ei siis halunnut istua, no kuka haluais kakka housussa? vaan hyppelehti levottomasti) ja kun lapsi ei lopettanut, hän tosiaankin istutti lapsen kakkoineen

Alkuperäinen kirjoittaja nöyryyttämistä?;26295645:
entäs tämä. itse olin harjottelussa ja kuulin kuinka hoitaja sanoi vajaa 3 vuotiaalle jolla oli vaipassa kakka ja oli sen vuoksi levoton... itse tein siis muuta hommaa enkä kyennyt juuri vaippaa vaihtamaan, samoin toinen hoitaja... hoitaja sano kakka vaipassa olevalle levottomalle lapselle, että jos et rauhotu, pistän sut istumaan sen paskas kanssa tuoliin! (lapsi ei siis halunnut istua, no kuka haluais kakka housussa? vaan hyppelehti levottomasti) ja kun lapsi ei lopettanut, hän tosiaankin istutti lapsen kakkoineen

on todellakin nöyryyttämistä. Mikäköhän homma sulla ja toisella hoitajalla oli niin kiireinen ettette ehtinyt tilanteeseen puuttua, jo heti kun hoitaja laukoi ton typerän lauseen lapselle?! että vierestä vielä kattelitte kun toinen jatkaa nöyryytystä..

Olen ollut pk:ssa ja ryhmiksessä töitä, ja henk.koht. paloin niin loppuun siinä työssä että oli pakko vaihtaa alaa. Ja kyllä se hoitajien uupumus heijastuu myös lapsiin, valitettavasti. Onneksi tajusin lopettaa ajoissa. Omiani en sitten aiokkaan viedä ennen kuin on "pakko", ja silloinkin lyhyitä päiviä vaan ja kaikki mahdolliset vapaat lapsilleni haluan suoda.

Yhteistyössä